Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sopisiko pampai minulle? (OK)

Lähettäjä: Iituliina 
Päivämäärä:   23.12.25 11:42:50

Perheessä olisi koiran paikka pikku hiljaa auki. Olen pohtinut, sopisiko pampai meille. Australianpaimenkoirat ovat tuttuja, mutta niissä olen kiinnostunut työlinjoista, jollainen ei nykyiseen elämänmenoon täysin istu. Toisaalta haluaisin nykyistä koiraa pienemmän koiran, eli alle 50cm korkean.

Jokainen koira on yksilö jonka tarpeet meillä huomioidaan. Tällä hetkellä isomman paimenen kanssa käydään 2xviikossa ohjatuissa treeneissä muun arkiaktiivisuuden ja (vapaan) liikunnan lisäksi. Muutenkin kokeillaan avoimesti eri lajeja.

Silti mietin, että onko pampai yhtä aktiivinen hyrrä mieleltään, jollaiseksi aussien miellän? Pärjäisinkö pampain kanssa vai tarvitseeko se joka ilta useamman pulmapelin ja ristikon täytettäväksi, että pysyy pääkoppa kasassa?

Pidän koirista, jotka ovat aktiivisia, osaavat tarvittaessa rauhoittua, haluavat miellyttää ja tehdä minun kanssa hommia sekä oppivat nopeasti. Pampain kohdalla mietin, onko arkemme tarpeeksi aktiivista sille. Millaisissa kodeissa ja arjessa teidän pampainne ovat?

Re: Sopisiko pampai minulle? (OK)

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   23.12.25 12:23:11

Meidän pampai treenaa ohjattuna 2-4 kertaa viikossa (agi, rally, jumppa, nose etc) ja sen lisäksi pienet kotitreenit päivittäin. Koirakaverin kanssa painitaan ja juostaan päivittäin ulkona ja sisällä hihnalenkkien lisäksi (n. 6km päivässä) Meidän pampula ei kuitenkaan ole mielestäni se aktiivisin/vaikein rotunsa edustaja. Tosi hyvä on/off nappi ja helppo muutenkin arjessa ja treeneissä. Yritän aina mainostaa ihmisille että tää on sitten tosi helppo tyyppi ettei vain kenellekään tule semmoista kuvaa että kaikki ovat näin rauhallisia.

Oman kokemukseni mukaan varmasti pärjäisit pampain kanssa. Rotu on kuitenkin uusi ja hajontaa luonteen, ulkonäön ja koon kanssa on paljon. Meillä kävi tuuri ja koira on säkäkorkeudeltaan sen 41cm, mutta pampai voi olla pahimmassa tapauksessa myös aussin kokoinen. Oma koirani on myös todella pidättyväinen ja epäluuloinen kaikkea uutta kohtaan. En ole kokenut sitä ongelmaksi, mutta jollekin se voi olla. Tämä meidän koira myös käyttää ääntänsä todella paljon kommunikoidessaan, joten meidän yksilö ei välttämättä kerrostaloon sopisi.

Harrastuksissa loistava. Oppiin nopeasti ja tekee ihan mielettömällä moottorilla. Voin suositella rotua :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.12.25 13:03:59

No pampai on aussie pienoiskoossa. Ei se siitä muuksi muutu. Muotiroduksi kivunnut joten terveyspuoli ei parhain mahdollinen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.12.25 13:08:51

Pampai menisi siinä missä aussiekin. Ei aussietkaan mitään seinille hyppijiä ole, jos vaan on johdonmukaisesti koulutettu ja elämään opetettu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.12.25 13:26:11

Mulla on käyttökelpieitä eikä nämäkään vaadi joka ilta pulmapelejä ratkaistavaksi. Ihan perus arki riittää (me ulkoillaan 1,5-2h arkipäivisin ja muuten ovat sitten päivän puuhissa mukana sen minkä ovat) ja treenit 2-3x viikko.

Toki nämä saa vaatimaan sitä päivittäistä aivojumppaa jos ne siihen pennusta asti opettaa että aina on jotain tekemistä.

Käyttöauspai varmaan suht samaa aktiivisuusluokkaa tai vähän alle, pampait vähän enemmän seurakoiramaisia joten ihan takuulla sellaiselle pystyy riittävästi tarjoamaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.12.25 13:35:42

"No pampai on aussie pienoiskoossa. Ei se siitä muuksi muutu."

No ei nyt ihan näinkään, ne ovat kumminkin eri rotuja tänä päivänä. Kyllä australianpaimenkoira on yleensä pampaita työhaluisempi, pampai taas hieman seurakoiramaisempi.

Tutulla on pampai ja on kyllä tosi kiva koira. Harrastavat agilitya. Koira on tosi fiksu, seurallinen ja oppii kaikki temput nopeasti. Ei ole kuitenkaan sellainen, että kiipeäisi heti vieraiden ihmisten syliin ja hieman arastelee miehiä jostain syystä. Mielestäni koira ei kuitenkaan ole arka, enemminkin vain hieman varautunut/harkitsevainen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.