Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten säästää kymppitonni?

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   23.12.25 10:16:44

Ht-netissä oli muiden keskustelujen perusteella taitavia säästäjiä. Itse olen enemmän sellainen raha tuli ja raha meni -tyyppi, mutta haluaisin tähän muutosta. Olisiko hyviä vinkkejä?

Nyt tuli eteen tilaisuus ryhtyä liiketoimintaan ystävän kanssa, mutta tarvisin siihen ensin 10 000 € alkupääoman. Mitä mulla ei tietenkään ole, koska en ole ollut mikään säästäjä. Sovimme, että yritän kerätä kesäkuuhun mennessä 5000 € ja sitten ens vuoden loppuun mennessä 5000 €. Eli mulla olisi tässä vuosi aikaa säästää kymppitonni.

Olen tutkiskellut tilitietojani ja saan palkkaa vähintään 1800 € kuukaudessa, aika tulee hiukan yli kaksi tonnia. Sen lisäksi voi tulla lomarahoja ja bonuksia.

Kuukausittain toistuvat menot on 950 €, siinä on asuminen, laina yms. Näistä en voi tinkiä vaan ne on mitä on. Loput rahat sitten menee harrastuksiin, ruokaan, elämiseen. Ja näistä voin pistää säästöön ne mitä ei mene elämiseen. Harrastuksista mulle tulee vielä laskuja pitkälle kevääseen, koska en oo laittanu niitä poikki. Polttoaineeseen menee rahaa vaihteleva määrä ja sit tietty ruokaa pitää ostaa.

Vaikka kuinka yritän laskea, niin en varmaan saa omasta palkasta säästettyä vaan tarvii keksiä jotain lisätyötä tai joku muu tulonlähde. Ja kuinka olisi hyvä järjestää oma elämä, että rahaa menisi mahdollisimman vähän? Että edes siitä palkasta jäisi säästöön eikä vaan menisi kaikkeen. Mulla on parin tonnin puskuri, mutta ei muuten rahaa säästössä.

Re: Miten säästää kymppitonni?

Lähettäjä: Huono esimerkki 
Päivämäärä:   23.12.25 10:28:35

Lähdin laskeskelemaan, että jos käytät tuon puskurin 2000e ja säästettäväksi jää 8000e vuodessa. Tuli summaksi 666e/kk - enteileeköhän se hyvää? :D

Tiukkaa laskentaa ja luopumista on. Kaikkien tuotteiden vaihtaminen halvimpaan vaihtoehtoon. Edullisten ruokien syönti ja esimerkiksi leivän tekeminen itse. Kaikki ylimääräinen säästöön aina (lomarahat, bonarit) tietysti.
Ajattele, että kaikki mistä nipistät pitää siirtyä heti sivuun, ettet vahingossa käytä johonkin muuhun.

Kirppismyynti
Tarvitsisiko joku tuttu eläin- tai lastenhoitoa

Lähettäjä: Vink 
Päivämäärä:   23.12.25 10:37:57

Kirjaat ylös mihin rahat menee. Sen jälkeen kirjaat pakolliset menot, joista ei voi tinkiä ja paljonko niihin menee rahaa. Sit kirjaat ylös ne menot, jotka ovat välttämättömiä ja minkä kuluja voit pienentää. Sit mistä kuluista voit luopua ja niistä luovut. Kaikki kulutus minimiin, ja aina kun olet jotain ei_pakollista ostamassa, mietit tarvitsetko sitä oikeasti.

Eli kulutus tiukkaan syyniin ja suunnitelmallisuutta tulevaan kulutukseen.

Päivämäärä:   23.12.25 10:49:41

Kirppikselle mulla olikin katsottuna jotain tavaroita. On nettikirppis mitä ajattelin käyttää, niin siitä ei ole kuluja. Täytyykin ottaa asiaksi kuvailla tavarat myyntiin.

Kaveri myös lupasi antaa mulle hapanjuuren, että voisin kokeilla tehdä itse leivät. Toivon, että se toimisi, sillä tulisi hyvä säästö, jos ostaisi vain jauhoja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.12.25 11:00:13

Paras tapa säästää riippuu ihmisestä. Joskus nostin aina viikon käyttörahan (ruoka, hygienia, huvitukset) käteisenä ja sillä oli elettävä. Nykyään olen vähän koukussa säästämiseen niin en tuota kikkaa enää tarvitse, siirrän vaan aina ennen palkkapäivää käyttötilin tyhjäksi säästötilille ja sijoituksiin ja on aina kiva nähdä millainen summa sinne on jäänyt. Jotkut tekee niin päin että palkasta laitetaan heti x summa säästöön ja sillä lopulla on sitten seuraavaan palkkapäivään asti elettävä.

Päivämäärä:   23.12.25 11:07:03

Ajattelin, että teen ostospäiväkirjan mihin kirjaan kaikki ostokset. Ensin ajattelin, että yritän pitää ensi vuoden tavaran ostolakkoa, mutta en ole ihan varma että pystynkö.

Eniten menee rahaa harrastuksiin. Olen jo ilmoittautunut kevään kursseille. Kesältä yritän jättää maksulliset kurssit pois, mutta syksyllä on pakko ottaa ainakin yksi. Täytyy katsoa jos pärjäisi sillä. Tähän sitten päälle vielä kisamaksut. Täytyy niistäkin yrittää karsia.

Päivämäärä:   23.12.25 11:13:22

Mulla on taipumus käyttää kaikki raha mitä tilillä on, joten varmaan olisi parempi siirtää säästöön ensin rahat ja yrittää pärjätä jollain tietyllä summalla.

”Joskus nostin aina viikon käyttörahan (ruoka, hygienia, huvitukset) käteisenä ja sillä oli elettävä.” Tää kuulosti tosi kivalta idealta. Minkälainen summa sulla oli käytössä?

Lähettäjä: Peukalo 
Päivämäärä:   23.12.25 11:19:47

Vuosi on myös hyvä aika tehdä REALISTISIA laskelmia tulevan liiketoiminnan kannattavuudesta. Hölmöä kituuttaen saada säästettyä rahat, jotka menevätkin kankkulan kaivoon kun liiketoimintaa ei olekaan järkevästi mietitty. Etenkin, jos ajattelit saada juuri ja juuri sen kymppitonnin säästöön (sisältäen jo säästämäsi puskurin) ja pistät sitten kaikki menemään aloittaen taas nollista.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   23.12.25 11:25:29

Kassan kertyminen: yhtälö tunnetaan eli joka päivä säästöön 3,- ja kuluja pois 3,- Vaatii vaivaa ja seurantaa. Lisätyöt ja jostain luopuminen? Onko jäsenyyksiä, kuukausi tilauksia tms? Joko kaikki pois ja vain ilmaista tilalle vaihtoehto, tai joku yksi valittu jonka pidät. Kauppa: vain ilta-ale ja ei yhtään ruokaa, eväitä muualta ostettua. Tekisin ostolakon ja käyttäisin kaiken ruuan jota kaapeissa. Sitten kuukauden päästä, välitilinpäätös. Kirpputorit hyvä idea. Kysyn vielä tuosta tulevasta liiketoiminnasta, mitä sillä 10 teur saatte? Että miten pärjäätte ekan vuoden? Että on kassassa rahaa, ja yrittäjät pärjäävät kun ei ole vielä tuloja yrityksestä?

Päivämäärä:   23.12.25 11:31:16

Peukalo, tää on totta! Tässä on onneksi vuosi aikaa tarkkailla miten oma rahanhallinta kehittyy, että onko ylipäätään mitään järkeä hypätä mukaan mihinkään yritystoimintaan, sekä tarkkailla, että ystävän yritys on kannattava ja siihen sijoittaminen on fiksua. Ja yritän tähdätä siihen, että puskuriin ei tarvitsi koskea.

Päivämäärä:   23.12.25 11:50:15

Ostolakko on hyvä idea. Jos nyt jo voit karsia mitä harrastuksia olet varaillut (perut osan), saat varmasti jo säästöä.

Itse olin aikoinaan vuoden tavaranostolakossa ja siitä jäi itselle todella hyvä tapa harkita kaikki ostot tarkkaan. Turhat tarpeet ja mieliteot karisi pois ja jos ostan, niin panostan aineettomaan, liikuntaan, kulttuuriin ymv.

Hyvä tapa on myös laittaa heti palkkapäivänä vaikka 500 e sivuun. Se on sun tuloilla paljon, mutta tarkkaile tällä taktiikalla pari kuukautta ja ylläty, miten hyvin voit päästä säästämisen alkuun. Toki jos tulee täysin pakollisia menoja niin pakkohan rahaa on käyttää säästöstäkin, mutta ajatuksena jos käyttötili on tiukka niin se ohjaa ostojakin.

Kaikki vakuutukset ymv kannattaa kilpailuttaa. Koti, auto ym. paketin saa halvemmallakin jos jaksaa etsiä.

Auto on yksi rahareikä. Pystytkö laittamaan seisontaan tai peräti myyntiin, ja käyttämään julkisia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.12.25 11:51:09

Mä säästin joskus tilille ison summan rahaa, tosin mulla oli isommat tulot kun sulla.

Tulee varmaan saman toistoa tässä. Ihan ekana katsot mihin sitä rahaa menee ja mistä sitä voi karsia. Pois lehtitilaukset, suoratoistot, ylimääräisten yhdistysten jäsenyydet jne. Ihan kaikki ylimääräinen pois. Puhelinliittymän ja muiden vastaavien kilpailuttaminen, jotta pakollisia kuluja saisi pienemmäksi.

Palkkapäivänä maksa kaikki laskut pois ja mieti onko ennen seuraavaa palkkapäivää jotain PAKOLLISTA isompaa menoa. Varaa itsellesi ruokiin ja bensaan raha (ja siihen mahdolliseen pakolliseen menoon) ja jätä vain se raha käyttötilille. Loput rahat siirrä "säästötilille" jemmaan. Ruokarahan voi nostaa käteiseksi tai jättää tilille, mutta siinä budjetissa on pysyttävä. Kauppoja ei kannata lähteä kiertelemään turhan takia, niin ei tee mitään turhia heräteostoksia. Joka kerta kun tekee mieli ostaa jotain ylimääräistä, voi kysyä itseltään, että selviääkö hengissä ilman sitä ostosta. Jos selviää, niin rojun voi jättää ostamatta. Yllättävän vähällä sitä oikeasti selviää jos tahtoo.

Ruokakaupassa kannattaa miettiä mitä ostaa, jättää kaikki "luksustuotteet" ostamatta ja kaikessa voi miettiä olisiko olemassa halvempi vaihtoehto. Ulkona syömisen ja noutoruoat voi unohtaa ihan kokonaan.

Päivämäärä:   23.12.25 11:53:37

Lainan voit myös muuten varmasti kilpailuttaa! Mä laitoin pari v sitten pankille ihan vaan sisäisen viestin ja kysyin, voitteko alentaa marginaalia kun näyttää hitusen kalliilta, ja hups! Sain kevyellä kyselyllä jo muutaman kympin säästön kuussa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.