|
Lähettäjä: €
Päivämäärä: 23.12.25 10:16:44
Ht-netissä oli muiden keskustelujen perusteella taitavia säästäjiä. Itse olen enemmän sellainen raha tuli ja raha meni -tyyppi, mutta haluaisin tähän muutosta. Olisiko hyviä vinkkejä?
Nyt tuli eteen tilaisuus ryhtyä liiketoimintaan ystävän kanssa, mutta tarvisin siihen ensin 10 000 € alkupääoman. Mitä mulla ei tietenkään ole, koska en ole ollut mikään säästäjä. Sovimme, että yritän kerätä kesäkuuhun mennessä 5000 € ja sitten ens vuoden loppuun mennessä 5000 €. Eli mulla olisi tässä vuosi aikaa säästää kymppitonni.
Olen tutkiskellut tilitietojani ja saan palkkaa vähintään 1800 € kuukaudessa, aika tulee hiukan yli kaksi tonnia. Sen lisäksi voi tulla lomarahoja ja bonuksia.
Kuukausittain toistuvat menot on 950 €, siinä on asuminen, laina yms. Näistä en voi tinkiä vaan ne on mitä on. Loput rahat sitten menee harrastuksiin, ruokaan, elämiseen. Ja näistä voin pistää säästöön ne mitä ei mene elämiseen. Harrastuksista mulle tulee vielä laskuja pitkälle kevääseen, koska en oo laittanu niitä poikki. Polttoaineeseen menee rahaa vaihteleva määrä ja sit tietty ruokaa pitää ostaa.
Vaikka kuinka yritän laskea, niin en varmaan saa omasta palkasta säästettyä vaan tarvii keksiä jotain lisätyötä tai joku muu tulonlähde. Ja kuinka olisi hyvä järjestää oma elämä, että rahaa menisi mahdollisimman vähän? Että edes siitä palkasta jäisi säästöön eikä vaan menisi kaikkeen. Mulla on parin tonnin puskuri, mutta ei muuten rahaa säästössä.
|