Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aikuisiällä todettu ADHD

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.12.25 19:53:09

Miten oireilit ja miten kauan diagnoosin saaminen kesti? Saitko lääkityksen ja auttaako se?

Re: Aikuisiällä todettu ADHD

Lähettäjä: Gr 
Päivämäärä:   22.12.25 21:05:56

En jaksa luetella oireita sen kummemmin kun niitä on niin käsittämättömän pituinen lista, mutta ylikuormitus varmaan lyhyesti ja ytimekkäästi. Tutkimukset kesti noin 6kk kesätauon kanssa ja elämä helpottui lääkityksen myötä todella paljon.

Lähettäjä: gwg 
Päivämäärä:   22.12.25 21:12:07

Ylikuormitus varmaan se suurin oire kuten ensimmäisellä vastaajallakin. "Normaali arki" oli aivan mahdotonta, töissä käynti oli ainoa mihin pystyin. Ei puhettaakan siitä että olisi ollut jotain muuta elämää työn ulkopuolella ja koti oli aivan järkyttävä kaaos, kirjaimellisesti elin saastan keskellä. Heräsin ajattelemaan että kaikki ei ole kunnossa kun tajusin että työkaverit kyllä jaksavat muutakin kuin työtä, mutta minä en. Mulla on toki autismi myös.

Lähetteen saatuani odottelin kaksi vuotta tutkimuksiin pääsyä... Puolisen vuotta meni itse tutkimuksissa. Lääkitys on auttanut selvästi mutta paljon on vielä opeteltavaa ja itsensä uudelleen ohjelmointia. Nyt kuitenkin tuntuu siltä että minullakin on mahdollisuus elämään.

Päivämäärä:   22.12.25 21:13:05

Mietin omalla kohdalla että voisiko kovat äänet pahentaa ADHD:ta? Asun suuren kaupungin keskustassa ja meteliä on 24/7 ja asuntooni kuuluu kadulta kaikki äänet, jotka vaikuttaa mm. nukkumiseen hyvin paljon.

Tuntuu ettei mihinkään pysty keskittymään ja aivot käy todella kovaa ylikierroksilla niin että näen, kuulen ja tunnen kaiken tosi voimakkaasti. Tämä väsyttää ihan älyttömästi ja olen henkisesti ja varsinkin sosiaalisesti täysin loppu. Sisaruksilla on myös diagnoosi ja tuntuu että minullakin varmaan tämä stressaava ympäristö on pahentanut ja tuonut esiin näitä ongelmia.

Kuulostaako tutulta?

Päivämäärä:   22.12.25 21:32:47

Aikaansaamattomuus, erityisesti tehtävien kanssa jotka aiheutti edes vähän stressiä. Sit jos ei muuten vaan saannut aikaiseksi niin alkoi stressaamaan oma "laiskuus" joka kans vaikeutti

Puheenaiheet ja mielenkiinnon kohteet hyppii ahkerasti

Aivot käy koko ajan, luulin että oli normaalia koko ajan ajatella jotain kuin vaihtaisi kanavaa. Helposti ne oli menneitä tai aivan random kohtauksia elämästä tai miettii jotain oikeesti tosi tyhmiä juttuja tai skenaarioita päässä, kunnes herää todellisuuteen

Ylikuormituin helposti jopa perusjutuissa ja kadehdin aina ihmisiä jolla oli elämä hallussa. Perus arkityöt saattoi lamaannuttaa erityisesti jos taustalla oli edes pientä stressiä jostain

Liika nukkuminen, itse saatoin nukkua pahimpana kautena jopa 18h päivässä sisältäen päikkäreitä ja ihan vaan siitä että tykkäsin nukkua, olen kuullut että monella ADHD omaavilla sama juttu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.12.25 21:34:02

Naisten meemidiagnoosi.

Päivämäärä:   22.12.25 21:37:51

Ai niin, miehethän eivät saa aikuisiän adhd- ja autismidiagnooseja?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.12.25 21:39:40

Miehillä ne on aitoja diagnooseja.

Päivämäärä:   22.12.25 21:43:11

-
Ihan itsekö oot päättänyt näin. Vau.
No mä voin päättää et itelläs on tekodiagnoosi. Kunhan teeskentelet.

Päivämäärä:   22.12.25 21:56:16

Ekan pisteen teksti voisi olla mun kirjoittama. Ajatukset käy koko ajan.
Olen aina tiennyt olevani vähän eri planeetalta kuin toiset, ja yrittänyt sopeutua joukkoon. Kadehdin niitä joille elämä on helpompaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.