Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Astiasarjan keräys lapselle

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.12.25 14:40:54

Jatkan toisesta topasta, kun tuntuu olevan outoa joillekin.

Uskoisin, että astiasarjan kerääminen lapselle ei ole mitenkään tavatonta nykyäänkään. Siskonpojallenikin kerättiin, syntyi vuosituhannen taitteessa. Kavereistakin moni on kerännyt lapselle astioita, vaikka lapset olisi aika pieniäkin. Minulle kerättiin muistaakseni n. 8 vuotiaasta saakka, käytössä ovat.

Minkä ikäinen olet, jos pidät tätä tapaa outona? Ja tämä ei ole mikään varallisuus kysymys - näitä on keränneet varakkaammat ja vähän huonommin toimeentulevatkin.

Re: Astiasarjan keräys lapselle

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   22.12.25 14:50:31

Olen melkein 50 ja minulle alettiin keräämään astiasarjoja rippi-ikäisenä. Lapsena kerättiin hopealusikoita. En suuremmin arvotanut / pitänyt kummastakaan vaikka sain valita astiasarjan itse (maku muuttuu kasvaessa ja lusikatkin ovat epäkäytännöllisyyttään matkan varrella jonnekin kadonneet). Ymmärrän tavallaan homman pointin, mutta tässä ajassa kun on helppo ostaa esim Torista ihan laadukkaitakin astioita kerralla iso sarja edullisesti tai Ikeasta hyvä starter-pack, ei siinä oikein ole enää mieltä.

Päivämäärä:   22.12.25 14:53:19

Mulla oli Ikeasta joku lautassetti muuttaessani omilleniz ei ole ollut niitä vuosiin enää. Kummitätini keräämät lasit maksaa käytettynä 20-25 e kappale.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   22.12.25 14:57:55

Ei oo nykypäivää enää mikään astioiden keräys.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   22.12.25 15:00:46

Ei siinä oikeasti enää ole mitään järkeä käytännöllisyyden kannalta. Elämä on niin pirstaleista. Maailmanlaajuisesti tunnettujen ja arvostettujen astioiden kerääminen voi olla vielä kannattavaa.
Sittennse henkinen puoli. Ajatellaan tulevaisuutta tai opetetaan ajattelemaan ja suunnittelemaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.12.25 15:02:06

Huomionarkkari hakemassa päivittäistä annostaan.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.12.25 15:03:00

Mä olen 40v. Olin vielä 20 vuotiaanakin ihmeissäni kun tuli tupaantuliaislahjaksi astiasto. Mulla oli kirppikseltä haettuja lautasia 20 senttiä kappale, toimivat ihan hyvin.

Nyt vasta tämän ikäisenä olen alkanut itse keräilemään astioita, tiettyjä vanhoja sarjoja. Ja ne parikymppisenä saadut astiat on nyt käytössä, säästelin niitä vuosia kun ajattelin että ne on "hienompia" kun ovat samaa sarjaa.

Hopealusikoita on varmaan 3 laatikkoa, koskaan ei ole käyttöä. Ei mun ikäpolvi pidä enää sellaisia juhlia missä käytettäisiin hopealusikoita tai hopeisia kakkulapioita tms. Eihän nykyisin käy vieraitakaan, ja jos käy, niin niille käy sitten ihan sama kahvimuki kuin mullekin. Jos taas olisi tarvetta pitää juhlat, niin vuokraisin kyläseuralta valmiin astiaston parilla kympillä.

Mutta muistan kyllä että oli mm. sellaisia koristelautasia mitä lapsena katselin, että olisipa hienoa tuollaiset. Silloin tällöin Torissa näkynyt niitä tarjolla mutta en ole raaskinut hommata. Lapsena keräilin kyllä asioita mutta ei ne kodin tavaroihin liittyny vaan ihan muihin asioihin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.12.25 15:04:56

Mulle, ja myös mun miehelle, on kerätty astiat ja hopeat syntymästä asti. Olemme syntyneet 65.
Myös mun isälle on kerätty. Hän on syntynyt 42.
Meidän lapsille on kaikille kerätty/kerätään. Lapset syntyneet 91, 93 ja 14.
Lastenlapsille kerätään myös. Ovat syntyneet , 22, 23, 23, ja 24.

Päivämäärä:   22.12.25 15:06:23

Mitä jos se sarja ei olekaan mieluisa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.12.25 15:11:46

Olen itse 90-luvun alussa syntynyt, enkä tiedä ketään jolle olisi kerätty astiasarjaa. Enkä tunne ketään, joka olisi sellaista erityisemmin kaivannut. Tuttavistani useimmat, minä mukaan lukien, ei välitä erityisemmin erityisen hienoista astioista. Ne jotka kattauksista ja sisustuksesta välittävät, haluavat sellaisen astiaston mistä sillä hetkellä pitävät ja se maku harvoin on sama kuin teininä.

Ja siis varmaan moni edelleen kyllä kerää astiasarjoja lapsille/lapsen lapsille. Mutta se ei silti tarkoita että se olisi erityisen järkevä tapa. Tai siis kiva homma, mutta kuinka moni lapsi sitten todella sitä arvostaa, sitähän ei tiedä. Harva toisaalta kehtaa sanoa, että älä missään nimessä kerää niitä astioita.

Itse olen saanut kummilusikoina hopealusikat (näitä ostettiin vuosittain, yhteensä 6kpl). Ne on ihan kivoja. Yksi paketti lusikoita ei vie paljoa tilaa kaapista ja näille on joskus oikeasti käyttöäkin, kun joskus harvoin olen kutsunut sukulaisia juhliin. Mutta varmaan max 20 kertaa olen näitäkään käyttänyt. Ja toisaalta 6kpl on aika vähän siinä vaiheessa, kun oikeasti tulee useampia ihmisiä kylään.

Itse siis näen tuon tavan vähän jäänteenä menneisyydestä. Se oli sitä aikaa, kun oikeasti kotoa muutettaessa oli vähän tavaraa ja vähän rahaa ja tavara maksoi enemmän tai sitten sai kivijalkakirppiksiä juosta läpi löytääkseen haluamansa. Mutta nykyään tavaraa saa helposti ostettua halpakaupoista (ikea yms.) tai netistä käytettynä.
Ja tosiaalta nuorilla on paljon muitakin toiveita, jotka siinä vaiheessa paljon ajankohtaisempia ja mieluisampia kuin astiat, joten mieluummin täyttäisin näitä toiveita enkä keräisi astioita jotka ehkä joskus miellyttävät tai sitten eivät.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   22.12.25 15:17:55

En pidä tapaa outona, vähän tyhmänä kylläkin. Itsellä pölyttyy käyttämättömänä lapsena kerätty astiasto varastossa. Kallis oli aikanaan.

Ikää 38 vuotta.

Päivämäärä:   22.12.25 15:20:15

- , onkohan se huomionarkkaus enemmän inun ongelmasi, kun olet näemmä nimimerkkiäni lainaillut, kun en pariin viikkoon ole tänne kirjoitellut mitään. :D

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.12.25 15:21:38

Tulipa yhtäkkiä fläspäkkiä joihinkin Hobby hallin kuvastoihin mitä tuli lapsena selailtua. Voi ziisus jos olisi päätetty silloisen maun mukaan kerätä jotain astiastoa! Siinä sarjan valmiiksi saamista odotellessa olisi maku vaihtunut jo kymmeneen kertaan.

Ymmärrän kyllä sinänsä homman pointin. Olen saanu vanhemmilta sukulaistädeiltä sellaisia astioita mitä ovat aikanaan hankkineet ekaan omaan kotiinsa ja olleet niistä hyvin ylpeitä.

Huonekaluja olen kyllä ostanut silloin kun olen saanut vähän isompia summia lahjarahaa. Edelleen käytössä pari mäntylipastoa mitä olen hankkinut heti ekaan asuntoon. Järkeilin silloin että mäntylipaston voi aina maalata ja korjata, joten se on paras valinta. Eipä noita edelleenkään ole maalattu, toimivat edelleen. Kulkeneet mukana varmaan viisi muuttoa.

Nyt jos miettisin nuorelle ihmiselle uuteen kotiin lahjaa niin esim isot hyvät kehykset voisivat olla mun valinta, niihin voi sitten sisälle vaihtaa mieleisiään postereita tai printtejä makunsa mukaan. Tai sitten ihan kodinkonetta kun nää nykyiset ei kestä käyttöä kuin muutaman vuoden, ei haittaa yhtään vaikka olisi ylimääräinen kahvinkeitin tai vedenkeitin kaapissa valmiina odottamassa kun aiempi lelu leviää.

Tai sitten hankkisin lahjakortin paikalliseen taide/käsityömyymälään, lahjakortilla "joutuisi" ostamaan sellaista taidetta tai koriste-esinettä mitä ei ehkä muuten raaskisi hankkia.

Mutta onhan nää vaikeita jos ei tunne kunnolla lahjan saajan makua ja sisustussilmää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.12.25 15:25:06

Olen syntynyt v. 81 ja nuorempana kovasti toivoin, että kukaan ei keksi tuota astiasarjan keräystä. Onneksi ei kukaan alkanut. Muutin paljon 20-30 vuotiaana, kävin ulkomaillakin pariin otteeseen ja asunnot olivat ties mitä kommuuneja. Olisin kokenut jonkun astiasarjan vain rasitteena ja harmitellut, kun joku on niihin rahaa laittanut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.12.25 15:33:31

Kas joku saanut puhelimen takasin, Päästivät siis pois.

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   22.12.25 15:35:28

Olen 45 ja minusta tuo tapa on kamala. Muistan kun 13 -vuotiaasta saakka sain lahjaksi vain tylsiä astioita kun veljeni saivat kaikkea kivaa. Inhosin astiastoani eikä minulla ole sitä enää.
Onneksi tapa on nykyään harvinainen. Harva haluaa enää mitään kerättyä astiastoa, vaan haluaa ostaa kerralla kivat astiat kun muuttaa pois kotoa. Näin ainakin omat lapseni ja heidän kaverinsa.

Lähettäjä: jaja 
Päivämäärä:   22.12.25 15:35:51

Ei ole mitenkään huono idea, mutta ei myöskään välttämättömyys. Itse aloin saada astioita ja kodin tarvikkeita teini-ikäisenä, kun alkoi oikeastikin lähestymään kotoa pois muuttaminen. Vielä ylioppilasjuhlissakin sain astiastoa. Helpottihan se jossain määrin kotoa muuttamista kun oli jo valmiina paljon ja Arabian astiasto pääsi heti käyttöön. Niitä helppo ostaa halutessa lisää samanlaisia tai siirtyä omaan makuun sopiviin.

Lähettäjä: Liekki 
Päivämäärä:   22.12.25 15:40:00

Olisiko tää jossain perheissä/suvuissa perinne? Itse en ole kuullut että kenelläkään kaverilla olisi lapsesta asti kerättyä astiastoa eikä meilläkään onneksi ollut. Monille annettiin ylppäri- ja häälahjoiksi astioita. Häälahjaksi moni niitä toivoikin ja tiettyä sarjaa.

Mä sain ylppärilahjaksi jonkun Hobby Hallin halpisastiaston siskolta. Noi myyty kirppiksellä joskus. Itse kerännyt mieleiset asiastot. Vähän turhaan noitakin ostanut. Kai sitä joskus ajatteli, että niille olisi käyttöä, mutta eipä käy vieraita enkä mitään juhlia järjestä joten kaikille astioille ei ole käyttöä. Osa toki muussa käytössä kuin mihin on tarkoitettu. Loput ylimääräiset voisi myydä pois.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.12.25 15:40:29

Hopeita en ikinä jaksa putsata. Jossain laatikossa ne kellarissa on. Ikinä en ole käyttänyt. Pitäisi varmaan myydä pois, koska en oikein näe itseäni putsaamassa hopeita. Sitten taas hienommat juhlat ovat semmoisia, että niissä porukkaa on niin paljon, ettei noi edes riittäisi. Sama juttu paremman astiaston kanssa. Juon itse kahvin maidolla ja inhoan niitä sormustimen kokoisia kahvikuppeja. Onhan nuokin roinat tullut muutettua jo toistakymmentä kertaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.12.25 15:40:29

”Itse siis näen tuon tavan vähän jäänteenä menneisyydestä. Se oli sitä aikaa, kun oikeasti kotoa muutettaessa oli vähän tavaraa ja vähän rahaa ja tavara maksoi enemmän tai sitten sai kivijalkakirppiksiä juosta läpi löytääkseen haluamansa. Mutta nykyään tavaraa saa helposti ostettua halpakaupoista (ikea yms.) tai netistä käytettynä.”

Just tämä! Tavaraa on ihan eri tavalla ja eri hintaan saatavilla kuin muutama vuosikymmen sitten ja second handia on netti pullollaan. Silloin kun itse olin muuttamassa omilleni oli tarjolla ainoastaan Helluntai seurakunnan kirppis ja paikallislehden rivi-ilmoitukset :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.12.25 15:50:53

Me ollaan miehen kanssa molemmat -90-luvun alkupuolen lapsia ja molemmille on kerätty lapsena samaa astiasarjaa :D yhteensopivissa väreissä vieläpä joten käytössä on. Lisäksi sain jo joskus 15v lahjaksi kattiloita ja paistinpannuja yms, ei niistä silloin osannut iloita mutta kun muutti omilleen niin käyttöön pääsivät kyllä kaikki. Ja suurin osa on käytössä edelleen.

Päivämäärä:   22.12.25 16:12:06

"Lähettäjä: *
Päivämäärä: 22.12.25 15.33.31

Kas joku saanut puhelimen takasin, Päästivät siis pois."

Takaisin avohoitoon.

Päivämäärä:   22.12.25 16:14:44

Itse sain muutaman kahvikupillisen samaa sarjaa, ja ne ovat vielä käytössä. Mutta onneksi sain vain nuo muutamat, olisin kyllä harmistunut itsekin jos kaikki lahjani teini-iässä olisivat olleet astioita.

Omista samanikäisistä tutuistani suurin osa ei pidä niistä astioista, joita heille kerättiin teini-iässä. Eli ei ole jäänyt käyttöön, tai käytetään vähän pitkin hampain. 90-00 -luvuilla monet hienommat kahviastiastot olivat kahvikupeiltaan myös aika pieniä ja epäkäytännöllisiä. Lautasia oli monia versioita, pieniä aluslautasia, jälkkärilautasia... Eli suuret trendit ovat olleet toisenlaisia ja tänä päivänä suurin osa kahvitteluista on aika lailla simppelimmistä astioista.

Hopealusikoita olen itsekin saanut ja käyttänyt 40 ikävuoteen asti NOLLA kertaa. Ihan turhaketta ollut. Kummilusikkaa olen käyttänyt kyllä ihan ahkerahkosti, mutta noita kahviversioita en koskaan.

Aikuistumisen kynnyksellä, eli ylioppilasjuhlissa sain sitten jotain kodin tarvikkeita, ja myöhemmin kihla- ja häälahjaksi. Nämä ovat olleet esim. kattiloita, tavanomaisempia ruokalautasia ym. ihan arjessa tarpeellisia astioita. Näille on ollut käyttöä hyvin ahkerasti!

Näillä puheilla en siis alkaisi kerätä astiasarjaa kenellekään ainakaan kovin nuorelle. Vasta aikuistuvalle nuorelle alkaisin kerätä, ja niissäkin painottaisin hyviä perusarjen tarpeistoa. Ja huom! Näistäkin miettisin tarkkaan, mitä voi ostaa kierrätettynä ja mitä oikeasti tarvitsee uutena. Kaikki maailmassa tarvittava tavara on jo tehty. Meidän tehtävä tällä hetkellä on vain jakaa se järkevästi tarpeen mukaan.

Päivämäärä:   22.12.25 16:20:43

* ja ylisviiva, varmaan tajuatte, että kaikissa maissa eivät ole kaikki nettisivut käytössä, ei yllättäen edes omalla palomuurilla!

Kiitos vaan tälle kivalle ihmiselle, jonka kanssa voi asioida fiksusti. Laitan sulle jotain kivaa reissusta! :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.