Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paras saaristolaisleipä ohje ja kompastuskivet?

Lähettäjä: Ei mikään leipuri 
Päivämäärä:   21.12.25 12:38:17

Ajattelin tehdä saadistolaisleipää, en ole ikinä aikaisemmin tehnyt ja erilaisia reseptejä on netti pullollaan. Joten kiitos jos jaatte parhaimmat reseptin ja kerrotte mitkä ovat niitä kohtia missä menee helposti mönkään.
Minua myös arveluttaa tuollaisissa paksummissa leipomuksissa, että mistä tiedän leivän olevan kypsää? Vai pitääkö vain luottaa siihen, että kun paistan oikeassa lämpötilassa oikean ajan on kypsää?

Re: Paras saaristolaisleipä ohje ja kompastuskivet?

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   21.12.25 12:49:43

Litra piimää, 75g tuorehiivaa. Lämmitä piimä kädenlämpöiseksi, sen jälkeen liota hiiva. 3dl vehnälesettä, 3dl ruisjauhoja, 3dl kaljamaltaita ja rkl suolaa. 3dl siirappia (itse käytän reilulla kädellä, eli voi olla jopa 3,5dl) ja 10dl vehnäjauhoja. Sekoita, taikinaa ei vaivata.

Voit kohottaa leipävuoissa tai taikinakipossa, kohotusaika 1,5h. Itse teen tästä taikinasta aina 2 isoa leipää, vaihtoehtona kolme ns normaalikokoista. Uuni 175 ja paistoaika 2h. 1,5h jälkeen voitelu siirappivedellä (teen ronskilla kädellä).

En ole leipuri tai keittiöihminen lainkaan, mutta saaristolaisleipää leivon joka joulu noin 20 kappaletta ja tällä ohjeella tulee oikeasti ihan pirun hyvää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.