Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saatiin taas riita aikaiseksi rahasta

Lähettäjä: Joulu 
Päivämäärä:   20.12.25 10:12:11

Meillä on miehen kanssa useasti riitaa rahasta.
Minusta tuntuu, että maksan taloudessamme enemmän ja tarviiko edes sanoa että mulla on pienempi palkka.

Jaettiin alussa kaikki puoleksi, sillä halusin ja olen aiemmassa parisuhteessa tullut taloudellisesti hyväksi käytetyksi. Tämä toimikin siihen saakka hyvin kun elimme kahdestaan mutta nyt kun on lapsia mun rahat ei yksinkertaisesti enää riitä!

Minulle jää kuussa verojen jälkeen 2000-2100€ ja maksan siitä 600€ lainaa, 500€ hevosen kuluja, omat bensat 300€ ja nyt ruokakauppaan menee 500-600€. Tähän päälle vakuutusmaksut, auton verot jne jne ja kuten näette olen joka kuu lähes nollassa tai miinuksella. Säästöt on huvenneet ihan perus elämiseen!

Miehelle tulee rahaa käteen 3000-4000€ kuukaudesta riippuen, auto on firman nimissä ja kaikki kulut menee sieltä. Hän lyhentää saman 600€ lainaa ja omaa autoaan 500€. Muut rahat käyttää miten huvittaa, jos käyttää. Rahaa jää niin paljon että on ollut kuukausia ettei maksa itselleen edes palkkaa.

Joskus suostuu käydä kaupassa, muttei ymmärrä että perheemme ei tee kahdella jugurttipurkilla ja pikkupussilla leipää yhtään mitään. Lapset syö ne jo aamupalalla!

Nyt käytiin joululahjaostoksilla ja ostin ainoastaan lapsille lahjoja ja uudet jouluvalot kuuseen alennuksesta.

Mies osti lahjoja + omille kummilapsilleen 4kpl, lisäksi itselleen boxereita 40€, harrastukseen puukkoja 50€, autoonsa adapterin 20€.

Minun ostokset oli 160€ ja mieheni 360€. Kauhea napina miten ostokset ei menneet tasan! Mä sit sanoin, että hei haloo sinullahan oli OMIA ostoksia yli puolet ja jos tarkkoja ollaan mä maksoin 160€ meidän lasten lahjoista ja sinun osuus niistä oli 80€!!! Mies ei osallistu minun kunmilasten lahjoihin, ja itseltäni puuttuivat vielä ne!

Alkoi hirveä mielistely ja että äläs nyt. Istui vänkörillä kun ei jaksanut ajaa ja yritti siinä sitten lääppiä ja leperrellä. Hän halusi vielä grillin kautta syömään ja aiemmin kun lähettiin kaupasta sanoi että mulle jäi sit ruokalasku kun hän tuhlasi enemmän.

Kaivoin sitten luukulla pankkikorttiani niin väkisin lykkäsi nipustaan 50€ setelin että maksa tuolla ja se ilme kun myyjä odotti maksanko kortilla vai käteisellä....

En tiedä. Taitaa olla aika laittaa lusikat jakoon kun tulee väkisin tunne että TAAS olen taloudellisesti hyväksikäytetyn roolissa. Mitä mieltä olette?

Re: Saatiin taas riita aikaiseksi rahasta

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   20.12.25 10:19:01

Joo ero jos ei mies ala osallistumaan kuluihin. Elareita saat ihan reilusti, liki tonni jos lapsia on 2.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   20.12.25 10:19:49

En edes ottaisi miestä, joka ei tajuaisi raha-asioiden tasapuolisuutta oma-aloitteisesti.

Eli en alkaisi opettamaan miestä rahankäytön suhteen, varsinkin kun on jo PERHEKIN olemassa. Tuo olisi pitänyt käydä läpi ennen kuin lapsia tekee. Tai jos on uusperhekuvio, niin vielä tarkemmin.

Jos meillä olisi tulot noin kuin aloittaja kertoi, tiedän että mieheni osallistuisi kuluihin enemmän kuin minä (vaikka kumpikin tietyllä prosenttiosuudella tuloistaan).

Päivämäärä:   20.12.25 10:21:29

Lapsia on kolme.
Harmittaa kun en ole aiemmin pistänyt stoppia tälle. En haluaisi erota, mutta raha asia ahdistaa aivan liikaa ja tuo kun mies muka osallistuu muttei kuitenkaan. Jos osallistuisi edes ruokalaskuun, tilanne ois aivan eri.

Päivämäärä:   20.12.25 10:24:42

Tai että olen sanonut miehellekkin että mua ahdistaa laskea joka sentti mihin rahat riittää ja mihin ei. Osallistuu johonkin sen yhden kerran ja luulee että tämä on nyt hänen osalta hoidettu.

Esim lasten talvivaatteet. Jos hän olisi osallistunut, mun ei olisi tarvinnut etsiä vaatteita jo lokakuussa vintedistä ja siirtää puhelinlaskun eräpäivää :D mies itse oli samaan aikaan Espanjan lomalla metsästämässä. En edes tiedä paljonko reissuun todellisuudessa paloi rahaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.12.25 10:25:01

Kirjoita ostoslista ja käske miehen käydä kaupassa joka toinen kerta.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   20.12.25 10:25:12

Mies tietysti alkaa osallistumaan perheen kuluihin. Teette vaikka yhteisen taloustilin, minne molemmat laittaa rahaa yhtä paljon (tai tulojen suhteessa) ja ruokakulut ja lasten kulut maksetaan sieltä. Sinuna miettisin myös onko kahden lapsen ja 2000€:n kuukausituloilla todellakaan järkevää pitää hevosta.

Päivämäärä:   20.12.25 10:25:26

Ratkaisu: Yhteinen taloustili, johon laitetaan vain ruokakauppaostoksiin menevät rahat + lasten menoihin rahat. Molemmat laittavat tietyn prosenttiosuuden tuloistaan.

Ja niin, että itsellekin jää käyttörahaa ihan omiin juttuihin. Tadaa - ongelma ratkaistu.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   20.12.25 10:27:40

Mies "ei ymmärrä" miten paljon perheen ruokiin menee? Ehkä pitää havainnollistaa. Kuukauden kauppalaskut eteen ja miehelle tehtäväksi miettiä miten on sattunutkin niin hassusti että sinä ruokit rahoillasi sekä hänet että lapset.

Noin alkuun.

Päivämäärä:   20.12.25 10:29:39

Laitan vielä yhden esimerkin. Firmalle tarvi toimisto tarvikkeita. Kuitti piti ottaa. Luulin saavani rahat takaisin. Kävin hakemassa mm. Postimerkkirullan, nitojan, kirjekuoria ja postituspaketteja. Rahaa meni 170€. Kuitti kyllä kelpasi mutta rahoja en ole saanut vielä tänäkään päivänä :D Hän ei jotenkin tajua, että muille toi summa on todella iso!
Tekee samaa siis myös kavereilleen. Maksoi tuon yllämainitsemani matkan kaverilleen lainaksi, no kaveri ei ihan heti pystynyt maksamaan niin pakotti sen töihin tekemään tunteja ja velka oli sillä kuitattu. Itse toki hyötyi tästä vielä enemmän kun sai urakan nopeammin maaliin.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   20.12.25 10:34:33

Onko sun mies jotenki vähä älynen? Laita sille kuitit kaikista, laske ne yhteen ja jaa kahdella, mies maksaa summasta puolet heti samantien. Jos ei maksa niin kirjotatte avioeropaperit ja sopimus lasten elatuksesta. Provohan tämä on, ei kai kukaan nainen tommosen oikeesti suostu kuukaudesta toiseen. Ja vähänkään normaali järjellä varustettu mies älyää käydä kaupassa ja tehdä sitä ruokaakin lapsille.

Päivämäärä:   20.12.25 10:34:45

Miksei aloittaja kommentoi mitään näihin ratkaisuehdotuksiin? Jankkaa vain omia juttujaan lisää ja lisää?

Nyt kun miehestä paljastuu enemmän huonoja puolia, mikset eroaisi? Ajattele kuinka hyvän miehen voisit saada, kun tuon laitat pihalle?

Päivämäärä:   20.12.25 10:35:28

Hevosen pito ei todellakaan ole näillä tuloilla enää järkevää kun kaikki menee mitä tulee. Olen miettinyt siitä luopumista jo vuoden päivät, mutta koen niin epäreiluna että joutuisin vielä luopua omasta harrastuksestanikin kun firmalla/miehellä kyllä on rahaa mutta itselläni ei ja muka yksi perhe kun ollaan. Vielä siis sinnittelen sen kanssa :/ Säästäisin siinä suuren siivun, mutta silti se tuntuu niin väärältä että minä joutuisin luopumaan siitäkin.

Mahdollistan kuitenkin miehen työnteon hoitamalla kotia ja lapsia. En tiedä ajattelenko tämän itsekkäästi? Olin ennen firman perustamista paremmissa tienesteissä (käteen 2800-3200) itsekkin mutta miehen takia vaihdoin työpaikan jotta firmalla ois mahdollisuudet kehittyä. Ja niin se kehittyikin.

Päivämäärä:   20.12.25 10:37:55

Luen kaikki kommentit, mutten tiedä miten ratkaisisin kun aikoo maksaa muttei kuitenkaan maksa. Tuo postimerkkikeissi tähän esimerkiksi.

Joskus kun sanon, että siirtää lainatilille esim 800€ kun eräpäivää huomenna, aikoo maksaa muttei maksa. Minun on pakko siirtää koko summa ettei se eräänny. Saattaa parin viikon päästä havahtua että niin paljonko minun piti siirtää? Lainahan on jo lähtenyt:D olen siis yrittänyt tuotakin.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   20.12.25 10:38:25

Katsele sinne peiliin niin löydät syyllisen ahdinkoosi.

Päivämäärä:   20.12.25 10:39:47

Nuorin on 2 v, kun osti vaippoja kaksi pakettia hoitoon ja toisen kotiin, kirosi miten kalliita vaipat oli ja sanoi että nyt ei aio näiden pakettien jälkeen ostaa vaipan vaippaa vaan tytön pitää alkaa käymään potalla. Kuitenkaan ei itse edesauta asiaa opettamalla ja minun oli pakko ostaa seuraava vaippapaketti.

Päivämäärä:   20.12.25 10:41:43

Sanot sille miehelle, että SINÄ SIIRRÄT NYT TÄLLÄ SEKUNNILLA SEN RAHAN SINNE TILILLE!!! Jokaisella on nykyään puhelin kourassa 10 h vuorokaudesta, puhelimessa on verkkopankkisovellus, homma on minuutissa hoidettu!!

Olet aivan liian lepsu ja mies käyttää sitä hyväksi!! Opettele omat rajasi nyt tästä päivästä lähtien!
Kun käytte kaupassa, lappaa kärry täyteen perheen ruokaostoksia ja kassalla huomaat, että ''oho, mun rahapussi 'unohtui' kotiin''! Ja laitat miehen maksamaan. Sanot, että tässä on 3 päivän ruokaostokset, näin paljon niihin menee rahaa ja että sinä olet aina maksanut ne tähän asti, ymmärrätkö nyt??

Päivämäärä:   20.12.25 10:42:23

Mulla olisi aikoja sitten mennyt kunnioitus tuollaiseen mieheen, en @!#$ käsitä miten naiset katselevat niin kauan tuollaisia ''miehiä''!!!

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   20.12.25 10:42:28

Taloustili jonne molemmat laitatte 400,- joka kuukausi. Sitten sieltä vain perheen ruuat ja yhteisen kodin vakuutus, sähkö tms. Älä maksa puolta muusta. Käytte aina kuukauden lopussa läpi, mitä sieltä ostettu. Ja aina sama tasasumma sinne kuukauden alussa.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   20.12.25 10:44:15

Et ajattele itsekkäästi. Mutta ongelma on siinä että vaikka kuinka olisit epäitsekäs niin mies tuskin tuosta muuttuu. Etkä sinä selkeästi ole kykenevä kunnolla pistämään vastaan miehelle. Mikä esimerkiksi tuossa sun grilli esimerkissä olisin ohan suoraan kieltäytynyt maksamasta ha sanonut että mies halusi grillille, hän ei osallistunut lasten lahjoihin niin ihan takuulla maksaa syömisensä itse. Olisi todennäköisesti tuupannut autosta ulos ja sanonut että tule taksilla perässä ja mieti samalla miten homman kuuluisi mennä.

Kai sä olet istuttanut sen pöydän ääreen, käynyt kuitit läpi ja laskenut, kuka maksaa mitäkin? Ja vaatinut noita rahojasi, totta hitossa jos sinä ostat firmalle jotain, firma maksaa sen sulle takaisin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.12.25 10:44:27

Nyt perustatte taloustilin, johon kumpikin laittaa tuloistaan palkkapäivänä automaattiveloituksena sovitun prosenttiosuuden. Maksukortti tiliin sinulle. En nyt jaksa laskea, mikä on sopiva prosentti, mutta sellainen, että saat maksettua sieltä asumisen kulut, ruuat, lasten kulut. Automaattiveloitus niin ei tarvitse kerjätä mieheltä rahaa. Jos tämä ei käy miehelle niin ero. Elarit tulee kalliimmaksi miehelle kuin tämä ehdottamani järjestely.

Päivämäärä:   20.12.25 10:46:47

Mua ärsyttää siis aloittajan puolesta, mutta vielä enemmän ärsyttää niiden lastenne puolesta, kun heillä on tuollainen isä, joka hyvätuloisena valittaa omien lastensa vaippapakettien hinnoista. Lapset eivät voi valita isäänsä, mutta sinä voit valita millaisen puolison otat.

Mutta kuten perus ht.nettiin kuuluu, aloittaja ei tietenkään eroa, ei käy kunnon keskustelua miehen kanssa, eikä muutenkaan tee mitään asialle. Ei riitä, että ''no olen yrittänyt keskustella'' - et ole. Jos olisit keskustellut kunnolla, ette olisi tässä tilanteessa enää.

Mies käyttää sinua hyväksi ihan niin kauan kun annat sen tapahtua.

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   20.12.25 10:46:59

Fläspäkkiä tuli, onneksi pääsin eksästä eroon.

En edes tajunnut miten tyhmä olin. Homma meni just niin että minä maksoin 2000e tuloista asumista ja yhteisiä laskuja ja käytin max 50e omiin harrastuksiin kuukaudessa.

Samaan aikaan mies sai 4000e ja käytti rahoja enimmäkseen omaan kalliiseen harrastukseensa, tekniikkaostoja tms, useita satoja euroja per laite. Sitten kiukutteli kun joutui joskus jonkun vaikkapa vakuutuslaskun maksamaan.

Ei ymmärtänyt, kun yritin selittää että se asuntovakuutus sisältää myös ne miehen tavarat, että se on yhteinen lasku. Mies koki, että hän ikään kuin antaa minulle lahjan kun maksaa tällaisen laskun. Hirveä kitinä joka kerta, että miksi tällaisia pitää maksaa, eihän hänellä riitä rahat "omaan elämään".

En edes tajunnut miten paljon stressiä tuosta aiheutui ennen kuin eron jälkeen. Puhumattakaan siitä kun löytyi nykyinen kumppani. Alusta asti ollut avoin ja rehellinen kaikista omista kuluistaan, ollaan sovittu yhteisiä linjoja rahojen käytölle, vuorotellaan ruokaostoksissa jne. Tämän miehen kanssa isoin ongelma on se, että pitää vahtia ettei hän käytä liikaa rahaa minun asioihini.

Koomista lukea näitä nykynuorison provider-mies juttuja. Tää mun nykyinen kumppani on eka mies mun elämässä joka edes jollain lailla kantaa vastuuta taloudesta. Kaikille muille ollut ihan sama miten rahoja törsätään.

Päivämäärä:   20.12.25 10:49:11

Tuo automaattiveloitus saattaisi toimiakin, kiitos tästä vinkistä!
Meillä siis on taloustili, mutta kuten aiemmin sanoin joudun aina patistaa ja muistuttaa rahojen lisäämisestä ja monesti raha tulee viiveellä ja olen joutunut laittaa sinne jo aiemmin summa X jotta saa kulut kuitattua. Mielestäni jos 2-4 kertaa asiasta mainitsen, pitäisi homman toimia mutta kun ei toimi :/ ja tiedän että kyse ei ole siitä että miehelläkin olisi rahat loppu vaan kyse on ihan saamattomuudesta / muistamattomuudesta / ajattelenattomuudesta.
Nyt lainan maksu taas lähenee, aion olla vaativa tällä kertaa ja pyydän tekemään suorituksen heti. Lisäksi ehdotan tuota automaattiveloitusta!

Päivämäärä:   20.12.25 10:50:14

Todellakin, se automaattiveloitus heti päälle.
Jos mies ei siihen suostu, niin oikeasti EROAT. Tuo miehen käytös siinä kohtaa kertoo kaiken oleellisen.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.12.25 10:51:13

No mikä estää ottamasta käyttöön jotain laskentataulukkoa, johon korjaat aivan joka sentin, mikä taloudessa käytetään? Käteviä sovelluksia varmasti löytyy. Sitten miehelle puolet siitä ja aamen. Sinua vedätetään ja hyväksyt sen ihan itse. Joten ole hyvä ja lpeta itsesääli ja ruiskuttaminen, selkä suoraksi ja mies maksamaan. Ehdota myös palkkaan suhteutettua kulujen maksamista.

Päivämäärä:   20.12.25 10:53:54

huh, siis just noin meilläkin. Hirveä sädekehä kiiltää jos nyt on joskus maksanut esimerkiksi yksin sähkölaskun. Nämä menee nykyään kaikki suoraveloituksen tuolta meidän yhteiseltä tililtä, mutta tuntuu että vain minä seuraan sitä tiliä mitä laskuja siellä on jonossa milloinkin.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   20.12.25 10:54:44

Ero. Alottaja pääsee paljon helpommalla yksin lasten kans. Tommonen mies ei aiheuta kun suunnatonta stressiä, ärsytystä ja vihaa. Elarit sen 500e per lapsi ja alottaja myy hevosen pois. Jatkaa hevos harrastusta ratsastuskoululla kun lapset on riittävän isoja olemaan yksin kotona. Jos nyt on iso talo niin lapsille kyllä riittää pienempi rivari kotikin. Alottajan elämä helpottuu kun ei tarvi stressata koko ajan.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   20.12.25 10:54:51

Jätkä on loinen. Kyllä, lusikat jakoon. Eipä tuo ole puhumalla parantunut.

Päivämäärä:   20.12.25 10:56:13

Miten tuollainen palkkaan suhteutettu kulujen laskeminen käytännössä toimii esimerkiksi erotilanteessa?
Jos on vaikkapa 10 vuotta menty , että minä maksaisin 40% ja mies 60%. Olisinko kusessa esimerkiksi osituksessa?

Päivämäärä:   20.12.25 10:59:03

Suoraa sanottuna erotilanne ei houkuttelisi, 3 lapsen jotka ikänsä asuneet maalla omakotitalossa niin olisi suuri shokki muuttaa rivariin/kerrostaloon. :/ vaikkakin oma stressi rahasta helpottaisi tulisi tilalle paljon muuta.
Lisäksi tiedän, että lapset jäisi minulle. Mies ei pysty niitä työnkuvansa takia ottamaan luokseen. Päivät todella vaihtelevia , viikonloput... Mun vuorotyö. En halua vielä suoraan sanottuna ajatella niin pitkälle.

Päivämäärä:   20.12.25 10:59:05

Joulu: mun eksä myös yritti aina selitellä että hän "ei tiedä miten paljon menee rahaa mihinkin" siis vaikka vakuutuksiin. Vaikka ne oli ihan helposti tsekattavissa verkkopankista että mitä on tulossa ja milloin. Levitteli vaan käsiään ja oli olevinaan ettei yhtään ymmärrä eikä tajua. Mutta omista tekniikkahärpäkkeistään kyllä osasi tehdä hintavertailuja.

Tämähän on siis henkisen väkivallan muoto, taloudellinen hyväksikäyttö. Ja myös tahallista avuttomuutta. Että mitään ei muka tajua eikä osaa, vaikka OMAT harrastuslaskut kyllä pystyy maksamaan.

Prkl että kiukuttaa vieläkin vaikka erosta aikaa jo pari vuotta.

Älkää pliis sietäkö tällaisia miesvauvoja, eivät ansaitse olla parisuhteessa jos eivät osaa käyttäytyä niinkuin aikuiset.

Lähettäjä: Sellasta.. 
Päivämäärä:   20.12.25 11:07:38

Yrittäisin vielä selvittää asiat, laita exceliin joka ikinen euro joka tulee ja menee, erottele pakolliset menot ja harrastukset. Mies tekee saman. Siinä ei jää epäselväksi kuka maksaa mitäkin ja kuinka kulut jaetaan että menee tasan. Numerot ei valehtele.

Minä tein näin, mies ei suostunut omia rahojaan exceliin laittamaan tai sopimaan mitään rahojen käytöstä joten erosimme.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.12.25 11:11:01

Annoin aikanaan miehen käyttää taloudellisesti hyväksi. Asui ilmaiseksi ja törsäsi rahansa autoon. Siihen meni kaikki sen säästöt. Maksoi vielä elareita ja sillä olisi ollut elämänsä mahdollisuus lyhentää lainojaan reippaasti mutta ei. Ja olisi ollut mahdollisuus tehdä ylitöitäkin mutta ei viitsinyt. Eli tyhmä ihminen ei korjannut talouttaan kun siihen olisi ollut mahdollisuus.

Sitten alkoi hirveä ulina kun pistin pihalle, kaikille tutuille kertoi miten olen narsisti ja miten hirveän julmaa oli laittaa hänet pihalle. Koki oikeudekseen asua mun asunnossa edelleen ilmaiseksi puoli vuotta, koska vuokrasopimuksissa on niin. Mitään sopimusta ei ollut mutta hän koki että saa sopimuksen edut. Kun lähti, alkoi kostotoimet mm. mun omaisuuden tuhoaminen ja tosiaan se pazkan jauhaminen kylillä, onneksi vain muutama uskoi sitä. Meni melkein heti kihloihin ja naimisiin kun toki ok näköisenä mersunsa kanssa sai uuden naisen haaviin. Sillä uudellakin on omaisuutta takana eli valkkasi naiset juuri hyödyn perusteella.

Mun ainoa ohje on että älä anna käyttää itseäsi hyväksi. Vaihtoehdot on jakaa kulut tai erota. Tilanne ei muutu vaikka kuinka pöyristelee ja ihmettelee mitä se nyt taas maksatti. Muakin syytettiin elätiksi koska mies osti ruokaa. Ilmainen asunto Helsingissä ei toki painanut hänen vaakakupissaan mitään. Ne eivät näe toisen osuutta, vain omansa. Ne ajattelevat vain omaa etuaan, jopa lasten yli.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   20.12.25 11:40:22

Tuon on taloudellista hyväksikäyttöä miehen puolelta.

Ratkaisu on se yhteinen taloustili, johon molemmat laittavat esimerkiksi 30% nettotuloistaan tai miten paljon tarvitsettekin. Tästä maksetaan talouden ruuat, vakuutukset, sähkö- ja vesilaskut, jätehuolto, talon muut maksut, pesuaineet ym. ja lasten kaikki kulut ja mahdolliset lomareissun. Molemmille kortti tähän tiliin. Lisäksi molemmat maksavat oman lainansa. Lopun kumpikin käyttää omiin autoihinsa, harrastuksiinsa, vaatteisiinsa tai halutessaan säästää.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   20.12.25 11:52:32

Jos et vielä halua erota niin sillon miehen pitää alkaa ekana vaikka käymään siellä kaupassa eli teet kauppalistan. Tai sitten keräät ne kuitit ja pakotat maksamaan ainakin puolet. Mulla ois menny hermot jo vuosia sitten. Kai se mies on sillon käyny ite kaupassa kun ootte seurustellut ja asun omissa asunnuissa. Ja maksanu kaikki laskunsa. Ja tehny ruokaa ja pessy pyykkiä ja siivonnut. En ymmärrä miten alottaja on vuosia maksanu kaikki ja tehny kaikki, minä oisin jo eka kuukauden aikana vaatinu ja pakottanut osallistumaan. Ja raivostunu aivan kunnolla. Yks mies ei pessy pyykkiä niin en minäkään niitä kauaa pessy, yks aamu kiros ku ei kaapissa ollu puhtaita sukkia niin likapyykkikorista kaivo likaset sukat jalkaan ja lähti töihin. Ei tehny ruokaa niin tein sitte itelle vaan. Erohan siinä tuli.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.12.25 11:53:57

Hetkinen nyt.
Aloittaja maksaa ruoat ja oman osuutensa lainasta.
Muut ovat hänen omia menojaan.
Mies siis maksaa sähkön ja veden.

Aloittaja asuu siis ok-talossa, koska vastikkeesta ei ollut puhetta. Tai sitten mies maksaa sen.
Mies maksaa sitten vielä jätemaksun, kiinteistöveron...

Päivämäärä:   20.12.25 11:55:54

Turhaan me täällä neuvoja annetaan aloittajalle. Hän tulee kuitenkin ensi jouluna valittelemaan samaa asiaa, eikä mikään ole muuttunut. Ei ihmiset halua muutosta. Jotkut meluummin kestävät sen pienen ärsytyksen, koska eivät jaksa nähdä vaivaa muuttaakseen mitään.

Tämäkin ketju olisi vältetty sillä, että asialle oli _jo tehty jotain_, eikä vain surkuteltu netissä yksinkertaista ja päivänselvää asiaa.

Voi kunpa naiset (ja miehetkin) oppisivat valitsemaan kumppaninsa paremmin. Miettisivät vähän, millaiset kumppanin haluavat elämäänsä, ja varsinkin tämä: miettisivät kenen kanssa niitä lapsia oikeasti tekee!!

Huonosta kumppanista pääsee aina eroon, mutta kun menee tekemään sellaisen kanssa yhteisiä lapsia, niin vahinko on jo tapahtunut.

Päivämäärä:   20.12.25 12:01:41

* : ai että meinaat että tuollainen niljake edes tietäisi mikä on jätemaksu tai kiinteistövero?

Mun eksä ei nimittäin tiennyt. Joka vuosi ihan yhtä "yllättynyt" että aijaa tämmöinenkin, ihan epistä, miksi en saa ostaa 500 eurolla leluja kun pitää maksaa jotain tyhmää veroa. Byhyhyy kitinää.

Toisaalta toivon että aloittajan mies olisi edes vähän aikuisempi kuin mun eksä. Joka tapauksessa talous pitää saada järjestykseen ja tasapainoon.

Tää menee ihan liian usein niin että mies ostelee itselleen herkkuja ja nainen joutuu hoitamaan pakolliset kulut. Ja mies ei muka yhtään tiedä, kuinka paljon pitää varata ruokiin rahaa...

Päivämäärä:   20.12.25 12:24:21

Ei, vaan nuo sähköt ja vedet menee tältä lainatilltä, toiselta nimeltään yhteiseltä taloustililtä. Ne ei vaan mene joka kuukausi niin jos laittaa 50€ ylim joka kuukausi niin sitten siellä on se raha kun aika on. Sisältyy siis tuohon joka kuukausittaisen 600-700€. Mies ei todellakaan maksa näitä yksin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.