Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sain moukkamaisen joululahjan, miten itse toimis

Lähettäjä: pölli 
Päivämäärä:   19.12.25 21:07:22

it?

Sain joululahjan työkaveriltani, joka on maahanmuuttaja, asunut vasta vajaan 1,5 vuotta Suomessa ja ollut töissä tuolla vuoden verran. Hän on buddha eikä kristitty, mutta eilen tuli joululahjan kanssa mun luo ojentamalla paketin ja itsetehdyn kortin. Sivuseikkana, että häkellyin alkuun siitä perus noloudesta, että apua mulla ei tosiaan oo lahjaa hänelle. (Emme todellakaan totisesti ostele tuolla lahjoja työkavereille, tehdään vaan työt ja se siitä.)

Hän puhuu erinomaista suomea jo nyt, mikä on ollut hämmentävää seurata, mutta oppiihan sitä kun on kktutkinto kotimaassa, ilmiömäinen kielipää ja aasialainen tarmo ja kurimus opiskelun suhteen.

No nolodesta pääsin äkkiä yli. Ihmettelin kotona, mitä ton muotoisessa paketissa voi olla.

No. Siellä oli iso juomapullo. Tässä tulee se asia, mikä tekee asiasta moukkamaisen:

ostin pari kk sitten itselleni uuden juomapullon rikkoontuneen tilalle. Mitä sanoo tämä moukkailija: "se ei sovi sulle, toi on lasten pullo" . (Pullo ei ole lasten, vaan aikuisten - koko vaan on himpun alle 0,5 l josta moukka näki asiakseen väännellä silm... suutaan.) Vastasin kylmän rauhallisesti, että tää on kylläkin mulle täysin sopiva vesipullo.

Sen jälkeen märisi vielä muina päivinä aika ajoin uudelleen ja uudelleen, miten pieni pulloni on. Että se on liian pieni. Siis vänkyttää toisen ihmisen puolesta, että pullo on sulle liian pieni? Mitä v :tä? :'D Vahtii, miten veteni hupenee päivän aikana. Eli kun meillä on 8 h työpv aikana 3 taukoa, eli siis päivä koostuu neljästä 1,5-2 h pätkästä, niin pätkän loppuessa kyttää että "kato nyt kun sun vesi vähenee, liian pieni pullo" ! : D Olen sanonut rauhallisesti, että osaan kyllä lisätä vettä hanasta pullooni, ja että edelleeen pullo on mulle sopiva - en halua litran pulloa, koska se on niin iso ja vie tilaa, ei ole kätevä.

Ja mitä sain joululahjaksi buddhalta? Litran juomapullon. Prismasta.

Olen itse ollut alusta alkaen tyytyväinen löytämääni pikkuvesipulloon. Märisijä on sen sijaan jos ei päivittäin niin väh. viikoittain vinkunut siitä koosta.

Olemme kolmekymppisiä, minä muutaman vuoden vanhempi. Naisia (merkityksetöntä)

Minä olen erityisherkkä kiltti ihminen, jolle ei ole helppoa vaan vaikeaa persoonan sekä traumojen takia vetää rajoja. Nyt kuitenkin kristallinkirkasta on, että tän neidin tulee nyt oppia kunnioittamaan, mitä toinen ihminen sanoo ja mitä se tarkoittaa. En tule käyttämään pulloa, jota en koskaan ole halunnut, enkä samaa pulloa, johon liittyen en tullut lainkaan kuulluksi hänen lärvinsä edessä moneen kertaan sanoessani, että itse valitsin itselleni sopivan pullon. Ei kunnioittanut sitä asiaa. En anna tämmösen tyhmyrin kävellä yli. Opettelee nyt olemaan. :D

Oliko tää jotain vallan käyttöä? Vai mitä v :tä tää oli? Tätä ennen ei ole ollut mtn merkkejä vakavista pershäröstä tän nupissa. On ongelmaton työntekijä ja työkaveri ollut tähän asti.

Aasialaisessa kulttuurissa on varmaan syntiä olla käytätmättä lahjaa, mutta nyt tää oppii sit sen, että kannattaa kunnioittaa kantasuomalaisen ihmisen rajoja - kansu pitää rajansa :D

Onko vinkkejä mulle emotionaaliseen kuormaan, mitä maanantaina aiheutuu, kun mulla ei oo tota rumaa kiinalaista pulloa töissä vaan 2 kk vanha omani?

Hän on tätä paskaa lukuunottamatta ollut alati ystävällinen ja miellyttävä persoona. En sinänsä halua vartavasten pahoittaa em. kaltaista ihmisen mieltä, mutta tää on ihan selvää asiaa. Suora totuus. : "Minä sanoin, että olen tyytyväinen omaan pieneen pullooni. Mikä siinä oli sinulle vaikea kestää?"

Ht.nettiläisetkö sanoo tämmöisen totuuden noin vaan puolitutulle? Miksi ei?

(Ei, hän ei tosiaan Kiinasta ole, mutta 96 % kaikista suomalaisissa kaupoissa myytävistä juomapulloista on. Siksihän mä käytin poskettoman ajan, että löysin vihdoin ei-kiinalaisen tuossa syksyllä.)

Re: Sain moukkamaisen joululahjan, miten itse toimis

Päivämäärä:   19.12.25 21:08:47

Ai niin, se vielä, unohdin mainita - meillä on hikinen fyysinen työ. Sen takia sitä vettä kuluu 2 l 8h :n aikana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.12.25 21:10:46

Selitä, että täällä saa lähes joka paikassa hanasta juomakelpoista vettä. Ja kuka muutenkaan haluaa juoda enää iltapäivällä aamulla otettua vettä jostain litran pullosta..

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   19.12.25 21:11:30

No enpä jaksaisi välittää, kiitos ja näkemiin.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   19.12.25 21:14:10

Mitä väliä? Juo siitä pullosta mistä haluat.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   19.12.25 21:15:26

Olipas pitkä viesti mitättömästä pikkuasiasta. Antaisin olla ja käyttäisin edelleen omaa pulloani. Jos märisisi töissä edelleen, sanoisin, että olen tyytyväinen tähän pulloon.

Päivämäärä:   19.12.25 21:16:35

"Lähettäjä: zäkä
Päivämäärä: 19.12.25 21:11:30

No enpä jaksaisi välittää, kiitos ja näkemiin.

Ilmoita häirikköviestistä
Lähettäjä: What
Päivämäärä: 19.12.25 21:14:10

Mitä väliä? Juo siitä pullosta mistä haluat."

Niin juonkin. Ettekö te ymmärrä lukemaanne, kun kirjoitan emotionaalisesta kuormasta? Lukekaa nyt hyvänen aika aloitus, jos kommentoitte. zäkä ei jaksaisi välittää, ääntäisikö se pelkkää ä :tä maanantaina, kun antaja kyselee antamansa pakkomielle -pullon perään että miksi mulla on toi liian pieni vesipullo vieläkin?

Aivan vit... sekopäistä häneltä tää on

Päivämäärä:   19.12.25 21:18:04

ota se pullo. laita kukkia ja sopivaan paikkaan töissä. kiittelet ihastuneena että olipa ihana idea.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   19.12.25 21:18:47

Noh, kriisinsä kullakin.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   19.12.25 21:23:40

OMG!

Siis ISOT Jaxuhalit.
Erityisesti erityisherkkyydestäsi ja emotionaalisesta kuormastasi!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.12.25 21:42:18

Työkaverilla oli jo ostettuna pullo rikkoutuneen tilalle, kun sanoi aloittajan uutta pulloa pieneksi. Hyvä lahja.

Päivämäärä:   19.12.25 21:45:22

Etkö pärjää 2h ilman veden lipittämistä, kannattaisi opetella, se vesipullon mukana raahaaminen ja siitä lipittäminen on se moukkamainen asia.

Päivämäärä:   19.12.25 21:49:28

Minä olisin kiitollinen työkaverista joka välittää ja on halunnut ostaa lahjan jonka katsoo minun tarvitsevan. Siellä on hyvä ajatus ollut hänellä. Huolenpitoa. En kuvaisi häntä märisijäksi ja vänkyttäjäksi nettiin.

Lähettäjä: ffff 
Päivämäärä:   19.12.25 21:51:12

Se on vesipullo. Ota käyttöön jos tarviit vaikka harrastuksiin. Käytä sitä ja ole kiitollienen lahjasta. Paskin provo vähään aikaan.

Päivämäärä:   19.12.25 21:53:29

Oot aika pikkumainen.

Päivämäärä:   19.12.25 21:53:54

Ehdottaisin että pistät korkit kiinni.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   19.12.25 21:54:03

Aloittaja vaikuttaa raskaalta ihmiseltä. Pitääkö kaikki aina tulkita niin että toinen yrittää loukata tai olla muuten hankala.
Terapia vois auttaa.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   19.12.25 21:54:05

Lahjasta sanotaan kiitos.
Jos pidät siitä ota käyttöön, jos et anna tarvitsevalle.

Päivämäärä:   19.12.25 21:58:25

Tämä on luultavasti sama henkilö, joka aina kirjoittelee tänne juuri tällaisia erikoisia juttuja maahanmuuttajatyökaveristaan.

Lähettäjä: Hoho 
Päivämäärä:   19.12.25 22:00:05

Haista ap pitkä v...ittu!

Päivämäärä:   19.12.25 22:09:54

"Tämä on luultavasti sama henkilö, joka aina kirjoittelee tänne juuri tällaisia erikoisia juttuja maahanmuuttajatyökaveristaan."

Onhan se tosi erikoista, että on ---tuuntunut löysään työnvälttelijään työtiimissä. Viitaten siihen mihin viitaat.

Tämä on sitten ihan eri mamu, sä et nyt ihan muistanut, että kerroin kyllä maanosan, josta se aiempi neiti oli kotoisin.

Kerroin muuten kuukausi sitten pomolle näistä sen vätyksen ongelmista, että välttelee hikisimpiä työpisteitä, koska on sanonut ettei hikoilu miellytä. Ja vinkuu kuin uhmaikäinen, jos häntä kohteliaasti pyytää menemään hikoilemaan :D

Pomo oli hiilenä ja kiitti saamastaan tiedosta. Kävi pari tuntia myöhemmin tilaisuuden tullen tarkkailemassa tilannetta h-hetkellä ja karjaisi sitten tälle nässykälle, että SINÄ MENET : D

Päivämäärä:   19.12.25 22:11:11

"Lähettäjä: Hoho
Päivämäärä: 19.12.25 22:00:05

Haista ap pitkä v...ittu!"

Onneks kaikki muut kommunikoi täällä niin kovin tavallisia juttuja, eikä yhtään erikoisia.

Päivämäärä:   19.12.25 22:14:02

Olet kyllä aika hölmö ja teet ongelmia omassa päässäsi.

Lähettäjä: Ni 
Päivämäärä:   19.12.25 22:15:01

Siis ootko sä aloittaja nyt ihan sekaisin?????? Tällaisesta pienestä jutusta iso ongelma. Mä varmaan voisin tehdä samanlaisen ostoksen ja pitäisin sitä vaan hauskana juttuna. Hankipas nyt tilavampi pipo ap, ettei se kiristä liikaa. Miten olisi vapaaehtoistyö vapaa-aikana, niin voisit käyttää tarmoasi hyvään?? Joo ilman muuta kannattaa pilata välit sanomalla lahjan antajalle jotain tyhmää. Saat sitten uuden syyn kirjoittaa tänne. P.S. Onko sulla sokeritauti, jos pitää lipittää vettä kokoajan?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.12.25 22:16:40

Kuulostaa aloittaja että sinulla on nyt vähän haasteita itsesi kanssa. Ehkä se kumpuaa tuosta erityisherkkyydestä tai jotain. Tuntuu että olet tehnyt nyt valtavan ongelman varsin pienestä jutusta.

Oikeasti. Kannattaa opetella myös se, ettei kaikea kannata ottaa niin vakavasti. Mikä lie ongelma hänellä on juomapulloasi kohtaan. Eipä sillä niin väliä. Ei sitä kannata vaan ottaa itseensä ja niin vakavasti. Kun hän kommentoi asiasta, kohautat olkia, naurahdat ja jatkat elämääsi kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Nyt sait lahjan. Et tee asialle sen enempää. Käytät pulloa tai sitten et. Jatkat elämääsi kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Sinun ei tarvitse murehtia hänen loukkaantumisia tai tunteitaan. Olet normaalin kohtelias kuten ennenkin. Töissä joutuu kestämään erilaisia ihmisiä eikä sitä kannata ehdoin tahdoin haastaa riitaa laukomalla jotain totuuksia tai ilkeilemällä itse vaikka toinen olisi kuinka hankala. Teet työsi ja elät omaa elämääsi etkä mieti asiaa yhtään enempää.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   19.12.25 22:25:22

Minä palauttaisin sen pullon. Ihan sama vaikka välit menis totaalisen poikki. Onhan tuo nyt ärsyttävää holhoamista yrittää pakottaa aikunen ihminen juomaan enemmän. En ikinä käyttäs sitä juomapulloa. Ihan sama ku sanos aina että muista pestä hampaat illalla tms mitä aikunen ihminen kyllä tekee eli osaa huolehtia itsestään.

Päivämäärä:   19.12.25 22:30:55

Nämä jutut ovat sellaisia, että eiköhän kyseessä ole nyt keksitty työpaikka.

Ennen täällä oli sentään jotenkin huvittaviakin provoja, nämä nykyiset ovat vain kummallisia.

Päivämäärä:   19.12.25 22:32:12

Keksi itse parempi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.