Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia anestesiasta?

Lähettäjä: Sieni 
Päivämäärä:   19.12.25 19:24:42

Miltä se tuntuu kun nukutusaine leviää kehoon?
Miltä tuntuu herätä?

Re: Kokemuksia anestesiasta?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   19.12.25 19:29:38

Jos on hyvät koktailit, niin ei tunnu miltään. (Aikoinaan, kun nukutukset tehtiin eetterillä, herättyä alkoi todella kova oksentelu. ;)

:))

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.12.25 19:30:36

Nukutuslääke laitettiin suoneen ja hoitaja sanoi "hyviä unia" ja kerkesin vastata "toivottavasti nukahdan", sitten pimeni täysin.
Tätä ennen suoneen laitettiin vahvaa kipulääkettä ja se tuntui aika kivalta. Se ns. "humahti" päähän, varmaan huumeidenkäyttäjistä tuntuu samanlaiselta. Oikein mukava tunne.

Herätessä olo oli täysin normaali. Niin normaali, että luulin olevani omassa sängyssä... Ja pelästyin kovasti ensin, kun olinkin sairaalassa.
Mutta ei ollut mitään huonoa oloa, pahoinvointia nukutuksesta tms.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.12.25 20:27:45

Mulla nukutusaine tuntuu kylmänä kihelmöintinä, joka lähtee nousemaan pitkin käsivartta ja nukahdan kun se on ylittänyt kyynärpään.

Ennen tuli vanhoilla aineilla todella huono olo heräämisen jälkeen. Nykyään ei oo ollut kylmyyttä kummempaa oiretta

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   19.12.25 20:30:46

Se tuntuu nukahtamiselta, valot pois ja heippa.
Herääminen tuntuu heräämiseltä, menee kyljelleen, häätää tyhmien kyselijät (oletko hereillä? Miten voit?) pois ja torkkuu taas hiukan lisää.
Tulee pissahätä, ja pitää mennä kuin Houdini kaikenlaisten letkujen kanssa vessaan. Mutta olo on iloinen, lääkitys on kohdallaan eikä turhat asiat murehduta. Jos olet vartijaimusolmuke toimenpiteessä, on virtsa ilahduttavan kevään vihreää, ihastelin sitä ääneen, että wau! Tollastakin on!
Aamulla se vasta iskee, pitää mennä kotiin. Syödä jotain kaameaa puuroa ja sellaista kestoleipää Keijun kanssa, aladoopia, jäk.
Ja sitten sitä alkaa oikeasti sairastaa; syöpää…tekoniveltään…mitä nyt on tehtykään… ja saa vain parasetamolia, eikä ole enää yhtään viihdyttävää.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   19.12.25 20:33:50

Juuri oltiin alkamassa nukuttaa, niin meni sähköt. :D Varavirta lähti päälle nopeasti. Hoitaja mietti ääneen, että onneksi ei keretty nukuttaa vielä. Pikkasen alkoi ensikertalaista hermostuttaa. Sitten maski naamalle ja ihmettelyä, pyörryttiköhän hieman tms. Hoitaja komensi hengittämään syvemmin, niin tein ja siihen pimeni. Operaation jälkeen heräsin about kuten yleensä, mutta väsy toki. Muistaakseni olin ihan tietoinen missä olen ja miksi ym. Pyysin heräämön hoitajalta puhelimen lainaisi ja ulkomuistista näpyttelin miehen numeron, soitin hänelle että olen herännyt ja kohta pääsen varmaan osastolle. Hän oli siellä sitten vastassa. Taisin hetkeksi ennen siirtoa nukahtaa vielä.

Lähettäjä: Kalaöshj 
Päivämäärä:   19.12.25 20:45:32

Kirvelyä kun aine meni, hetken yskitti ja hups, vintti pimeni. Sitten valot päälle taas kuin kytkimestä ja ekana heti kysymässä että paljonko kello on. Hiukan huonoa oloa ja tokkuraisuutta toki, pyysin silmälasit ja puhelimen. Aika hyvin alkoi ajatus kulkea pian. Keho vähän perässä heräsi.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   19.12.25 20:56:44

Ei miltään.

Ei miltään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.12.25 20:57:29

Oon kärsinyt koko ikäni vaikeasta unettomuudesta ja nukahtaminen on aina tuntikausien yrittämisen tulos tai sit uni ei tuu ollenkaan.

Joten anestesia on ylimaallinen kokemus kestounettomalle: tietää että kerrankin uni tulee alle 10 sekunnissa. Viimeksi hihkaisin et " Nyt lähtee!" kun se humaus ja pimeys alkaa levitä suonissa ja kropassa.

Harmi vaan ettei nyt oo mitään leikkausta tiedossa lähiaikoina/ vuosina. Oikein toivoo et joku paikka menis rikki et nukutettais koska se on niin taivaallista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.12.25 20:59:35

"Oon kärsinyt koko ikäni vaikeasta unettomuudesta ja nukahtaminen on aina tuntikausien yrittämisen tulos tai sit uni ei tuu ollenkaan.

Joten anestesia on ylimaallinen kokemus kestounettomalle: tietää että kerrankin uni tulee alle 10 sekunnissa. Viimeksi hihkaisin et " Nyt lähtee!" kun se humaus ja pimeys alkaa levitä suonissa ja kropassa."

Haha, sama. Siksi sanoinkin hoitajalle, että "toivottavasti nukahdan", kun epäilin, että mitä jos ei tuo nukutusainekaan tehoa, kun ei oikein nukahtamislääkkeetkään...

Lähettäjä: Raps 
Päivämäärä:   19.12.25 21:10:47

Lähettäjä-

Päivämäärä19.12.25 19:30:36

Nukutuslääke laitettiin suoneen ja hoitaja sanoi "hyviä unia" ja kerkesin vastata "toivottavasti nukahdan", sitten pimeni täysin.
Tätä ennen suoneen laitettiin vahvaa kipulääkettä ja se tuntui aika kivalta. Se ns. "humahti" päähän, varmaan huumeidenkäyttäjistä tuntuu samanlaiselta. Oikein mukava tunne.

Herätessä olo oli täysin normaali.

Sama! Käden murtuma korjattiin humautuksessa, eikä sen jälkeen ollut yhtään väsynyt tai heikko olo. Itse sai kävellä leikkaussalista pois, ei kärrätty millään sängyllä. Noin tunti leikkauksen jälkeen sain lähteä kävellen kotiin, eikä kävellessäkään tullut yhtään huono olo. Ennen leikkausta kanyylin laittaminen tuntui tympeältä, mutta ei niin pahalta kuin olin pelännyt.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.