Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Menetkö röyhkeästi valmiiseen joulupöytään?

Lähettäjä: Tyhmä 
Päivämäärä:   19.12.25 15:56:48

Meinasin ensin ihmetellä tätä varsinaisessa topikissa, mutta teenkin tästä oman topikin, jos sitten saisi paremmin vastauksia.

Kommentti toisesta topikista:
"Meinaatko aloittaja oikeasti että vieraat ovat niin röyhkeitä ja tyhmiä että tulevat valmiiseen joulupöytään ilman että tuovat jotain?"

Mä oon niin röyhkeä että menen aina valmiiseen joulupöytään. Niin meidän perheessä (ja suvussa silloin kun sukulaisilla käytiin) on aina tehty. Oon mä joskus jotain vienyt, mutta sille on vaan nyrpistelty, joten miksi vaivautua. Sekin mulle sopisi oikein mainiosti ettei mua enää kutsuttaisi.

Mut alkoi kiinnostamaan että viekö kaikki muut aina joulupöytään jotain ruokaa, jälkkäriä tms.

Re: Menetkö röyhkeästi valmiiseen joulupöytään?

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   19.12.25 16:02:26

Kai se riippuu millaiseen käytäntöön on totuttu ja vähän ihmispersoonistakin kiinni. Jollekin voi olla kunnia-asia, että saa tarjota joulu aterian läheisilleen, ja kokee loukkauksena jos joku tuo jotain. Toiset voivat kokea aterian tekemisen velvollisuutena ja taakkana, jolloin on vain iloinen jos joku tuo jotain. Helpottaa toisen taakkaa.

Olen kyllä käynyt pöytään kumminkin päin. Perinteet on perhekohtaisia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.12.25 16:06:32

Olen menossa vanhemmilleni joulupöytään ja sieltä kysyttiin ostoslistaa ja mitä haluan syödä. Minulla pn erityisruokavalio enkä syö kuin pieniltä osin samoja ruokia kuin muut. Mutta tämä on vain meidän perheen tapa, että vanhemmat maksavat aina kaikki ruuat kun mennään käymään. Jos olisin muualle menossa kysyisin ja sopisin etukäteen miten toimitaan, varsinkin ruokavalioni takia. Yleensä mihin tahansa muualle mennessä vien omat ruuat mukanani ja jotain viemisiä mutta vanhemmilleni en kun siellä on jo kaikkea ja käydään varmaan vielä yhdessä pienemmässä kaupassa kun minut junalta hakevat ja vanhemmat maksavat.

Jos tienaisin saman verran/enemmän kuin vanhempani voisi olla vähän eri asia, mutta olen pitkäaikaussairas ja kelan rahoilla.

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   19.12.25 16:14:33

En, menen nöyrästi leuka rintaa vasten.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   19.12.25 16:19:58

Kysyn aina voiko jotain tuoda tai ehdotan jotain. Esim. Vanhemmat, 9hlöö, tein joulujuoman ja toisella kertaa jälkiruokapiirakan. Ihan vain maistiaisiksi vähän, kun heillä aina samat käntyt ja vettä.
Itse olen laiska ja arvostan suuresti, jos pääsen valmiiseen pöytään.

Lähettäjä: gw 
Päivämäärä:   19.12.25 16:20:47

Riippuu miten on sovittu.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   19.12.25 16:39:00

Minusta on itsekästä mennä valmiiseen joulupöytään, ei tulisi mieleenkään. Omassa ja ex-miehen suvussa jokainen on aina tuonut jotain ja tästä on yhteisesti sovittu. Jos olisin menossa johonkin muuhun pöytään, kysyisin, mitä voin tuoda. Lisäksi varmistaisin, että pöydässä on omia lemppareitani, mätiä ja graavilohta. Jos ei olisi, tarjoutuisin tuomaan nämä. Oma bravuurini on myös saaristolaisleipä, minkä uskoisin kelpaavan tuomisiksi useammille innokkaillekin emännille.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   19.12.25 16:49:57

Vanhempien eläessä mentiin "valmiiseen" toki porukalla tehtiin mutta vanhemmat maksoi.

Nykyään kun sisarusporukalla ollaan niin tasataan aina kulut niin että joku tuo jotain, maksaa kaupassa etc. Viimeksi laitoin rahana kun tilattiin noudolla kaikki. Porukalla tehdään eikä kukaan lösähdä lokkeileen valmiiseen.

Meillä lapsena oli aina suvun vanhapiikatädit syömässä joulupöydässä. Auttoivat sitten vastavuoroisesti ja olivat kotimiehinä jos vanhemmat jossain. Toivat leipomuksiaan muulloin. En usko että raha liikkui.

Päivämäärä:   19.12.25 16:52:35

Kysyn mitä tuon, jos sanotaan ettei tarvitde mitäön tuoda, ostan joulukukan tai viiniä. Tyhjin käsin en tule.

Lähettäjä: Lilya 
Päivämäärä:   19.12.25 16:55:39

Meidän äidille se on verinen loukkaus häntä kohtaa , jos joku jouluvieras tuo mukanaan hänen luokseen kylään tullessa jotain syötävää :D Tai jos edes yrittää mennä keittiöön kokkailuavuksi. Eli meidän perheessä todellakin on tapana mennä valmiiseen pöytään. Jouluaterian valmistus on äidilleni kunnia-asia ja tarjoiluihin ei muiden ole kohteliasta osallistua, muutakuin nauttimalla, kehumalla ja kiittämällä.

Lähettäjä: Abba 
Päivämäärä:   19.12.25 16:58:16

Kyllä. Jos on kutsuttu. Jos kutsua ei olisi esitetty, niin en menisi.

Tänäkin vuonna menen ystävän perheen luo joulupäivänä valmiiseen pöytään syömään heidän jouluaatosta jääneitä jämiä.
Ensimmäistä kertaa ikinä tuli puheeksi mitä mun joulupöytään kuuluu ja sanoi, että voin tuoda ne mukanani mitä heiltä ei löydy. Sanoin etten ala itselleni tuomaan mutta sitten löytyi toinen vieras (sekä yksi ehkä), joka syö myös graavilohta, mäti+smatana+punasipuli ja savulohta + saaristolaisleipää, joten vien niitä.
Jälkiruoasta en vielä tiedä vienkö vai enkö, kun en ole keksinyt mitä veisin. Heillä tarjolla juustoja. Ja itse olen myös makean ystävä.

Jos kutsun jonkun syömään, niin en mä odota, että hän tuo ruokaa tai juomaa mukanaan, mähän olen kutsunut. Ihan järjetön ajatuskin. Eri asia, jos sovitaan yhdessä illallisesta, siitä mitä tehdään ja kuka tuo mitäkin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   19.12.25 17:07:47

Isovanhempien luo mentiin ja vanhempien luo mennään (toki tuliaiset ja lahjat on ollut ostettuna), kaikilta muilta tiedustelisin halutaanko osallistumista jollain lailla itse tarjoamisiin. Itse olen aina lähtenyt siitä, että meille ei joulu (tai muihin juhla) pöytiin tarvitse tai "kuulu" tuoda mitään ellei ole erikseen puhuttu nyyttäreistä tms.

Päivämäärä:   19.12.25 17:22:24

Mun mielestä olisi röyhkeää tuoda jotain suklaarasiaa isompaa mukanaan. "Toin ite kun tiesin että teillä on niin paskat tarjoilut että jää nälkä."

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   19.12.25 17:26:14

Joulupöytä on mielestäni ihan eri asia kuin joku normaali illalliselle kutsuminen. Siinä on niin monta sorttia, että ei voi odottaa jonkun itse tekevän ja ostavan kaikkea, ellei henkilö ole itse painokkaasti näin sanonut, kuten tuo yhden kirjoittajan äiti.

Päivämäärä:   19.12.25 17:40:05

Ulkomailla olisi itsestäänselvyys viedä jotain tarjottavaa mukana, mutta ihan fakta on, että se ei perinteiseen suomalaiseen kulttuuriin kuulu. Toki voi viedä, ei siinä mitään pahaa ole, mutta ellei erikseen ole sovittu toisin, niin se ei kuulu meidän kulttuurin viedä pöytään tarjottavia. Mutta sitten taas, jos on porukalla sovittu, niin sehän on ihan eri asia.

Lähettäjä: Kara 
Päivämäärä:   19.12.25 17:46:18

En vielä pöytään mitään ellei erikseen sovita, tuliaisia kyllä vien, paikasta riippuen kukkia, viiniä tai suklaata.
En halua kenenkään tuovan meidän pöytään mitään, oli joulu tai juhannus. Useimmiten haluan suunnitella alku-, pää- ja jälkiruoan yhteen sopiviksi, ehkä vielä viinien kanssa jolloin joku ylimääräinen juttu lähinnä ärsyttää.

Ja tuokin, että ulkomailla viedään jotain pöytään riippuu ihan maasta, joka on kyseessä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   19.12.25 17:47:40

Menen kyllä jos kutsutaan.
Joulupöydissä on jo valmiiksi niin naurettavan paljon sapuskaa ettei sinne tarvitse tuoda lisää yhtään mitään ellei sovita että nyyttärimeiningilöä mennään. Isäntäväki sitten aaton jälkeen hukkuu siihen ruokaan ja sitä lentää roskikseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.