|
Lähettäjä: Gray
Päivämäärä: 19.12.25 07:45:45
”Onko tämä kuinka mahdollista että mielenterveyden haaste kytee vuosia muttei kunnolla laukea paitsi kun elämä jotenkin kolhaisee? Kyseessä 28 vuotias joka on kaiketi myöhäinen ikä VAIKEILLE mielenterveysongelmille..? Mietin vain että onko tämä kuinka realistista että se tuolleen vain rysähtää lievien oireiden päälle kertaheitolla?”
Siis tuollainenhan on aivan todella tyypillistä, että sairauden lievät oireet pahenee jonkun tapahtuman johdosta todella vaikeiksi. Ja sellainen ei katso ikää, se voi tapahtua aivan minkä ikäiselle tai missä elämäntilanteessa olevalle vain. Ja erityisesti kun aloituksen tapauksessa oireita on ollut jo vuosia (eikä nuo aloituksessa kuvatut oireet lähtökohtaisestikaan miltään lieviltä kuulosta), niin tuossa ei ole mitään ihmeellistä.
Voisin verrata tuota vähän vaikka omaan harvinaiseen reumasairauteeni. Pärjäilen lievien oireiden kanssa arjessa suht hyvin, kun olen muuten terve. Mutta auta armias, jos saan vaikka flunssan tai muun tulehduksen kehooni - mun nivelet kipeytyy aina niin paljon etten ole kävelykunnossa, koska flunssa ikään kuin heittää bensaa mun reumalle ja oireet leimahtaa.
Ja kuten yllä sanottu, ihan kuka vaan voi sairastua vaikeasti kertaheitollakin, vaikkei edes olisi tuollaista aiempaa vahvaa oireilua taustallakaan. Jopa sulle aloittaja voisi käydä niin huono tuuri. Mielen sairaudet on sellaisia kuspäitä ettei ne kysele keneen saa iskeä, milloin tai miten kovaa. Ihan kuten fyysisetkin, kuka vaan voi sairastua milloin vain.
|