Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ansiosidonnainen

Lähettäjä: Tyhmä työtön 
Päivämäärä:   18.12.25 08:53:03

Olen ollut työelämässä koko ikäni, mutta nyt olen jäämässä työttömäksi. En tiedä mistään mitään, joten kaipaisin apuja...

Työsuhde päättyy 31.1. Pitämättömiä lomapäiviä on 25 päivää, lomapalkka maksetaan 15.2. Saan myös lomarahat vanhoista lomista, vaikuttaako se ansiosidonnaiseen? Entä sisään tehdyt tunnit, mitkä maksetaan myös ulos lopputilissä?

Ansiosidonnaisessa päivärahassa on ilmeisesti omavastuu 7 päivää ja siihen lisätään nuo pitämättömät lomapäivät 25 eli yhteensä 32 päivää ennen kuin olen oikeutettu ansiosidonnaiseen? Laskentaanko ma-pe, ma-la vai ma-su päiviä?

Olen ammattiliiton jäsen. Maksetaanko liiton jäsenyyttä ansiosidonnaisesta?

Minulle on tulossa myös leikkaus ensi vuoden puolella. Jos olen työtön työnhakija ja sairauslomalla leikkauksesta, niin ansiosidonnainen varmaan katkeaa ja on haettava sairaspäivärahaa Kelasta?

Re: Ansiosidonnainen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.12.25 08:58:51

Kaikki saamasi raha vaikuttaa ansiisidonnaiseen, se alkaa sitten myöhemmin mitä enemmän saat rahaa lopputiliin.

Päivämäärä:   18.12.25 09:00:38

ma pe lasketaan. Ei vaikuta lomarahat. Joo pitää hakea Kelasta mutta kannattaa pohtia kannattaako vai hakeeko vain ansiosidonnaista. Jäsenmaksu riippuu liitosta.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   18.12.25 09:01:00

Katso liittosi sivuilta mitä jäsenmaksu on työttömälle. Itse erosin liitosta ja jäin kassaan kun jäin työttömäksi.

Lähettäjä: Tyhmä työtön? 
Päivämäärä:   18.12.25 09:05:50

Mietin kyllä liitosta eroamista ja pelkkään kassaan jäämistä, mutta voiko niin tehdä ilman karenssia?

Päivämäärä:   18.12.25 09:06:48

Mitä karenssia?

Päivämäärä:   18.12.25 09:09:23

Liiton jäsenyys maksetaan ansiosidonnaisesta (tai ainakin uskoisin kaikilla liitoilla olevan näin). Lomarahat pidentää omavastuu aikaa. Sairauslomaan en osaa vastata.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   18.12.25 09:14:24

Työttömän ollessa sairaana voi hakea kelan sairaus päivärahaa ja keskeyttää ansiosidonnaisen.

Päivämäärä:   18.12.25 09:32:30

loma palkka ainoastaan vaikuttaa, ei lomarahat

Päivämäärä:   18.12.25 09:44:28

Ainoastaan lomakorvaus vaikuttaa eli jos pitämättömät lomat maksetaan rahana ja siitä syystä ne lomat kannattaakin aina pitää pois.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   18.12.25 09:45:28

Älä nyt herran jestas eroa liitosta!!! Saatat tarvita sitä myös työttömyytesi aikana tai hyvin pian jos saat uusia töitä.

Ps. Kaikki nuo kysymyksesi lukee liittosi sivuilla ihan varmasti.

Päivämäärä:   18.12.25 09:52:28

Vaikka tuo lopputilin määrä vaikuttaa siihen, mstä päivästä kassa alkaa maksaa ansiosidonnaista, niin muista kuitenkin ilmoittautua työvoimapalveluihin työttömäksi työnhakijaksi viimeistään ekana työttömyyspäivänä!

Päivämäärä:   18.12.25 10:28:15

Liittoon voi liittyä heti tarpeen tullen uudestaan. Ihan turha maksaa palveluista joita ei tarvi. Tietysti jos uskot että irtisanomisesi oli laiton, niin älä sitten eroa.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   18.12.25 11:43:27

En tajua tuota lomahommaa. Meneekö oikeasti näin:
"Ansiosidonnaisessa päivärahassa on ilmeisesti omavastuu 7 päivää ja siihen lisätään nuo pitämättömät lomapäivät 25 eli yhteensä 32 päivää ennen kuin olen oikeutettu ansiosidonnaiseen?"

Miten noi lomat tonne pompsahtaa, kun jos niitä ei pidä ennen työsuhteen päättymistä niin nehän saa rahana? Jos taas ne pitää niin työsuhde päättyy vasta kun lomat on pidetty ja tuo 31.1. on viimein päivä kun tekee varsinaisesti töitä.

Lähettäjä: nonnin 
Päivämäärä:   18.12.25 12:10:11

^ Niin saa rahana pitämättömät lomat eli sulla on TULOA 25 päivän ajalta. Samalta ajalta jolle lomakorvaus jaksotetaan et voi saada työttömyyskorvausta. Tämähän on melko uusi muutos, ennen lomakorvausta ei huomioitu.

Melkein kannattaa pitää irtisanomisaikana kaikki lomat pois. Toisaalta jos tulee irtisanotuksi ilman työvelvoitetta niin siinä menee loma hukkaan. En ymmärrä itkua että muka pitäisi olla ilman rahaa. Ei pidä etkä ole koska sulle maksetaan sekä loppupalkka että lomakorvaus (jollet sovi pitäväsi lomana). Omavastuuajalta (7pvää) ei makseta mitään mutta eipä sekään ole uusi asia.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   18.12.25 12:14:12

Olen ollut "työttömänä työnhakijana ilman työnhakuvelvollisuutta koska on sairauslomalla". Sain ansiosidonnaista mutta asiasta piti hieman vääntää koska liiton työttömyyskassassa väitettiin pontevasti vastaan vaikka luin suoraan Finlexistä miten asia on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.