Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten ruokkia halvalla sukulaiset? Jouluateria..

Lähettäjä: No money 
Päivämäärä:   17.12.25 20:20:50

Tarkoitus oli syödä jouluateria oman perheen kesken, mutta yllättäen saamme erään sukulaisperheen vieraiksi, joka on siis ihana asia! Rahat ovat todella tiukilla, joten nyt kun joutuu tuplaamaan ruokamäärän niin menee kyllä menu uusiksi.

Mitä lohi,- mäti- ja katkarapupäällisten tilalle saaristolaisleivälle? Tai kuinka nuo tuon tyyliset lisukkeet saisi tehtyä mahdollisimman halvalla? Saaristolaisleipäkin tekisi mieli ehkä vaihtaa joululimppuun... Entä jälkiruoka, joku mousse mitä on helppo tehdä iso määrä? Pääruokana on mm. lihapata, se nyt on kohtuuhintainen...

Re: Miten ruokkia halvalla sukulaiset? Jouluateria..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.25 20:24:20

Mätin voi vaihtaa merilevävalmisteeseen. Jäämerensalaatti sopii myös leivän päälle. Saaristolaisleivän voi tehdä itse.

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   17.12.25 20:24:42

Pyydä vieraita osallistumaan kuluihin, tai ainakin tuomaan jotain tullessaan, jos raha on tiukilla. Aika kohtuutonta tupata kylään odottaen palvelua, jos toisilla on huono rahatilanne.

Päivämäärä:   17.12.25 20:24:53

Ja jos juomaa pitää miettiä, niin itse ainakin rakastan itse tehtyä kotikaljaa.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   17.12.25 20:25:45

Jälkiruuaksi riisipuuro ja sekahedelmäkiisseli. Lohen ehtii vielä suolaamaan itse, jos graavikalaa halajaa.

Lähettäjä: Pitäis 
Päivämäärä:   17.12.25 20:27:29

Pitäis olla selvää, että se vierasperhe maksaa puolet ruuista. Miten tää ei ollut sulle selvää ennen?

Ei kuulu tapoihin ottaa velkaa ruokkiakseen sukulaisia.

Päivämäärä:   17.12.25 20:27:46

Pyydä tuomaan jälkkäri ja juomat esimerkiksi, tai ne saaristolaisleivän päälliset.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.12.25 20:29:50

Tee graavilohi ja saaristolaisleipä itse.

Luumurahka on perinteinen joulun jälkkäri, ja piparit ja tortut.

Kinkku on halvempi ja perinteisempi kuin joku lihapata.

Päivämäärä:   17.12.25 20:32:44

En kyl kehtaa pyytää heiltä mitään, ovat tulleet ulkomailta joten ihan tarpeeks heilläkin kaikkea kuluja =)

Nojuu, lohen taidan graavata itse, kaipa se onnistuu... ja kiitos tuosta merilevävalmiste vinkistä!

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   17.12.25 21:05:37

Joululaatikot on halpoja. Ehkä kuitenkin haluavat jotain perinteistä jouluruokaa kun ulkomailta tulevat.
Lihapadan lihat varmasti kilohinnaltaan kalliimpia kuin kinkku? Ellei ole pakkasessa jo valmiiksi.

Jälkiruoaksi piparit, tortut ja joku kuivakakku ja kahvi ja glögi.

Päivämäärä:   17.12.25 21:10:48

Lihapadan liha on siis jo pakastimessa. Joululaatikoton halpoja, niitä tulee.

Lähinnä mietin miten taion nuo lisukkeet halvemmalla, sopisiko graavilohi mihinkään mousseen tms.? Jos nyt graavaan itse, niin voin ostaa enemmän.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   17.12.25 21:12:28

Tee itse saaristolaisleivät ja tosiaan vegaaninen "kaviaari" ajaa asiansa. Lohen mäti myös halvempaa kuin muikun tai siian.
Säästät myös tekemällä valmiiksi pieniä coctailpala tyyppisiä leipiä, ei mene yhtä paljon mätiä ja lohta kuin jos ihmiset ottaisivat niitä itse lautaselleen.
Jälkiruokana esimerkiksi sitä luumurahkaa tai tee juustokakku-tyyppinen versio siitä. Itse ajattelin tehdä charlotte russen suklaakääretortusta ja appelsiinirahkasta, ei sekään kovin kalliiksi tule.

Lähettäjä: Kalaisa 
Päivämäärä:   17.12.25 21:13:01

Mieti nyt aloittaja vielä kerran oletko nyt aikuinen kun vänkytät ettet sano niille sukulaisille että teillä on nyt tiukkaa.

Pitäs osata lapsillekin näyttää ettei mitään kulissia pidä vetää. Jos rahat on loppu ne on loppu eikä silloin näyttämölle vedetä sitä rahaa ties mistä.

Oletteko täysi-ikäisiä perheitä? Tarkoitan vanhempia.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   17.12.25 21:16:30

Ihan hyvä jälkiruoka on sellainen luumuhyydyke jossa on lähinnä luumua, kermavaahtoa ja vaniljajäätelöä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.12.25 21:24:35

Ainekset pariin saaristolaisleipään noin 10 euroa ja samoista maltaista teet hyvän kotikaljan (ja jauhopussista kuivakakun).

Lanttu/porkkana/punajuurilaatikon ainekset myös reilun kympin luokkaa, samasta puuroriisistä riisipuuro jota keität riittävästi ja osa jälkiruokaan (ris a'la Malta).

Lohta saanee noin 10e/kg, graavaa file joko kokonaan, tai ostat kaksi ja osa lämminsavuksi (jos mahdollista). Pieni paketti kylmäsavua ei mahdottomia maksa ja mädin voi jättää kauppaan.

Vihersalaatin tarpeet kalliita, mutta siihenkään ei tarvi olla jokaista mahdollista sorttia. Peruna halpa lisäke lihapadalle. Eikö näillä jo sukulaiset ruoki jos ei kehtaa sanoa että osallistukaa?

Lähettäjä: Nainen44 
Päivämäärä:   17.12.25 21:33:10

Saaristolaisleipään myydään valmis jauhoseos, ainakin tuoppi-merkkistä, joku toinenkin merrki oli. sellainen, mihin lisätään vain vesi (tai muu neste) j

Päivämäärä:   17.12.25 21:35:08

Aloittaja osaa varmaan ihan itse päättää ottaako sukulaiset kylään. Hän ei pyytänyt siihen mielipiteitä. Ei kuulosta siltä että siellä kuollaan nälkään tämän takia.

Jättäisin varmaan mädit ja kalliimmat kalat ostamatta. Korvaisin lohileivillä ehkä, ihan siis uunissa paistaisin lohen. Laatikot ja lihapata kuulostaa ihan riittäviltä, jälkkäriksi pipareita ja torttuja. Juomaksi vissyä.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   17.12.25 21:36:01

Riisipuuro on jouluista ja täyttävää. Puuroannos muutama tuntia ennen varsinaista ateriaa, ja kenelläkään ei ole kamala nälkä pääaterialla.

Alkuruuaksi rosollia, kanamunaa ja silliä ja/tai itsetehtyä sinappisilakoita.

Pääruokana pari perinteistä laatikkoa, kinkkua, herneitä, keitettyjä perunoita, ja joku kastikkeen tapainen.

Jälkkäriksi luumurahkaa tai hedelmäsalaattia.

Myöhemmin glögiä ja pipareita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.