Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako lääkäri tietää milloin olen ollut töissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.25 12:23:29

Ehkä tyhmä kysymys mutta saako lääkäri tietoonsa millainen historia minulla on esimerkiksi työkkärin ja kelan asiakkaana? Jos vähän kaunistelisin työhistoriaani ja työttömyyden pituutta niin saako lääkäri tietoonsa että olen ollut työtön pidempään kuin sanoin?

Re: Saako lääkäri tietää milloin olen ollut töissä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.12.25 12:24:23

Mitä etua ajaa valehdella asiasta?

Päivämäärä:   17.12.25 12:26:30

Mikä lääkäri? Työterveyslääkäri? Vakuutuslääkäri?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.12.25 12:28:03

No ymmärrän kyllä ajatuksen.. ei työtön saa sairaslomaa vaikka olisi työkyvytön ja hoitokin voi olla joskus niin ja näin, beeluokan kansalaisia nääs ! Mutta ei sillä ole niinkään merkitystä kuinka pitkä työttömyys on ollut vaan oletko lääkäriin menemisen hetkellä työtön vai et. Noh, mt asioihin liittyen ei varmaan kannata valehdella kun voivat olla osa asiaa, mutta fyysisen puolen hoitamisen kanssa eihän sillä työhistorialla ole niin merkitystä ? vai miten ap ajattelee olevan ?

Päivämäärä:   17.12.25 12:29:51

-, häpeän pitkää työttömyyttäni. Alkuun oireet olivat niin erilaisia kuin nyt parin viime vuoden aikana että pelkään vähätelläänkö minua. Jos sanoisin koko pskan alkaneen vasta silloin pari vuotta sitten niin en tiedä, tuntuu jotenkin turvallisemmalta.

Päivämäärä:   17.12.25 12:36:45

Ja oireet ovat nyt 100x pahempia. Kun ajattelen niin olisin varmasti ollut ainakin osatyökykyinen aikaisemmin mutta eipä minua kukaan huolinut töihin. Jos kyseessä on eri häiriö joka tarvisi toisenlaista hoitoa niin pelkään että nämä muutama ensimmäinen vuosi määrittelee että mikä minulla on enkä saa kunnon hoitoa. Silloin se varmaan oli lievä masennus mitta nyt pelkään sen olevan paljon enemmän ja tunnen oikeasti tulevani hulluksi. Entäs jos minulla onkin vaikka kaksisuuntainen johon oireet sopii parhaiten (en silti tee itsediagnoosia mutta eniten osuva) ja sana hoitoa vain lievään masennukseen joka noina alkuvuosina oli. Siksi haluaisin jättää ainakin jotain kertomatta.

Päivämäärä:   17.12.25 12:37:34

Ei saa tietää jos et ite kerro. Ei lääkäri pääse sun tietoihin eikä puolestaan työllistymispalvelut sun muut saa ilman sun lupaa mitään sun lääkäri tietoja. Ainut et jos sulla ois vaik mt ongelmaa tai jotain muuta mikä vaikuttaa työllistymiseen voi joskus diagnoosista työllistymispalveluissa olla myös hyötyä jotta sitten ei pisteitä soveltumattomiin töihin. Tai saa karenssia sen johdosta ettet oo ottanut työtä työkuntosi johdosta vastaan. En koskaan oo ottanut mun työasioita puheeksi lekurissa. Ja jos kysytty niin oon vaan kertonut ammattini vaikka töitä teen niin ei se heille kuuluu. Toki nyt kun joudun meneen lekuriin ammattitauti jutuista pakko avautua enempi. Mietitkö ettei lekuri hoida jotakin koska oot työtön? Ihan samalla lailla työttömät kuin työlliset hoidetaan.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   17.12.25 12:41:14

Kaksisuuntainen voi alkaa juurikin noin ja pahentua siitä pikkuhiljaa tai kertarytinällä. Älä siis valehtele.

Päivämäärä:   17.12.25 12:43:31

Ymmärrän, että pelottaa, mutta ei työttömyys tule vaikuttamaan sairaudenhoitoon, kunhan kerrot oireet ja kestot rehellisesti. Ihan yhtä hyvää/huonoa hoitoa saa siitä huolimatta onko töissä vai ei

Päivämäärä:   17.12.25 12:47:54

Juu jos on mt ongelmaa niin se kannattee hoitaa heti ennenkuin tulee mania vaihetta tai pahimmillaan psykoosi joka voi viedä ihmisen tosi pahaan jamaan. Mt ongelmia on paljon ihmisillä niin työssä kuin ei työssä käyvillä eikä oo enää mikään tabu. Toki lääkärit jotkut ei diagnoosin jälkeen aina ota ikävä kyllä tosissaan kaikkea ja saattavat pistää sairauden piikkiin oireita mutta lähtökohtaisesti heidän pitäisi kyllä uskoa potilasta ja oirekuvaa vaikka miten olisi taustalla mt ongelmia.

Lähettäjä: . (ap) 
Päivämäärä:   17.12.25 13:59:12

Kiitos, olen rehellinen. Taitaa kyllä olla mahdotonta että minulla olisi joku oikea diagnosoitava ongelma koska moni asioista tuntuu tulevan jo lapsuudesta. Tulen suht ongelmaisesta perheestä (vanhemmat erosi ja jäin äidille jolla itsellään on jotain ongelmaa) ja esimerkiksi hygieniaa ei ole koskaan opetettu kuten monelle muulle eli se että tukka on aina sotkussa enkä jaksa pestä hampaita kuukauteen on varmaan vain perintöä sieltä eli kun ei vain ole opetettu hoitamaan tiettyjä asioita. Meillä ei myöskään halattu tai sanottu että rakastaa.

Lopetin myös teininä toisen asteen koulutuksen kesken eikä äiti yrittänyt koskaan painostaa minua jatkamaan. Pääsin kyllä töihin ja olin siellä vuosia jonka aikana sain ammatinkin opiskeltua mutta tämä taitaakin olla opittu käytösmalli ettei ole pakko jos ei halua eli kannattaakohan minun mennä edes lääkärille juttelemaan ja tuhlaamaan kenenkään aikaa koska mitähän lääkäri tälläiselle mahtaa.

Minä taidankin olla se syy miksi somessa kommenttiosiot on niin rumaa luettavaa koska kaltaisteni 'voisi mutta kivempi kuvitella itselleen oireita' aiheuttavat isoa mainehaittaa niille jotka eivät oikeasti pysty. Kun ajattelen asiaa niin moni oire on siskollanikin, lievempänä ja hän on aina ollut oudon vaisu, oli lapsena hoidossakin mutismin vuoksi mutta kuitenkin olisi tilastollisesti epätodennäköistä että kahdella sisaruksella olisi muka mielenterveysongelmia niin eiköhän tämä vahvista että tämä on vain opittua käytöstä vanhemmilta jotka ei koskaan sanonut rakastavansa. Minulle tämä nyt kertoo että kuvittelen oireita jotta saisin jonkun selityksen vaikka se selitys piilee lapsuudessa ja siinä että olen vain heikko ihminen. Pahoittelen oikeasti sairailta että kaltaiseni vätykset pilaavat maineenne. Anteeksi tuhannesti.

Mutta nyt en tiedä miten tälläistä sotkua lähdetään purkamaan ja kannattaako tästä edes jutella lääkärille vai pitääkö tätä yksinään yrittää setviä. En enää ymmärrä yhtään mitään ahdistaa niin että tuntuu että kuolen mutta tiedän ettei niin tapahdu koska KUVITTELEN VAIN!

Päivämäärä:   17.12.25 14:06:25

Lääkärikin varmaan nauraa kun menen juttelemaan ja miettii että ämmä pilannut itse koko elämänsä saamattomudella ja nyt vaan etsii täältä diagnoosia ja tekosyitä omalle surkeudelleen. Joo en tiedä uskallanko mennäkään!

Samaa huomaan omassa perheessä ja olisi pitänyt uskoa niitä katseita joista oikein huokuu että 'tuo valehtelee' niin en olisi tässä jamassa. Olisin ehkä saanut itseni jo jonkunlaiseen ryhtiin. Koko perheeni vihaa minua vaikka kysyttäessä yrittävät sanoa että 'ei tuo ole totta' mutta katseet kertoo enemmän kuin turhat vakuuttelut ja kiva nyt huomata että aiheestapa vihaavatkin ja ovat olleet ihan oikeassa kaikesta. Ei olisi pitänyt puhua oireista vaan omasta saamattomuudesta niin kaikki olisi vtusti paremmin.

Tuntuu että irtaudun kehostani eikä kroppani ole minun vaan jonkun toisen mutta tämä on varmaan normaalia kun tajuaa että on vuosia huijannut, valehdellut ja manipuloinut itseään uskomaan että olisi jotain mt-ongelmia. Helvtti kun vihaan itseäni ja kaikkea mitä olen elämässä tehnyt. Haista paksa minä haista vttu pitkä PASKA!!!!!

Päivämäärä:   17.12.25 14:09:59

Ihmiset yrittivät tehdä minulle palvelusta häpeämällä minua ja kertomalla näin että olisi aika ryhdistäytyä mutta ei, olen liian tyhmä tajuamaan sitä. Koulukin meni persuksilleen niin eipä ihme ettei älykkyys riitä edes päivänselvyyksiä näkemään.

Jos olisin OIKEASTI sairas tietäisin sen kyllä tai jos olisin niin sairas etten tietäisi niin perhe huomaisi eikä sanoisi että minun pitää ryhdistäytyä. Ihan riittävä todiste sille että kuvittelen. Enpä ainakaan ole psykoosissa kun tämä tajuan että jotain hyvää tästä onkin hyvä alkaa jotenkin purkamaan tätä lukkoa jonka olen itse omalla paskuudellani aiheuttanut. Yökötän itseäni hyi @!#$.

Päivämäärä:   17.12.25 14:15:35

Uskalla vain puhua asioista rehellisesti lääkärille ja tarvittaessa pyydä lähete että pääset puhumaan psykologille asioista.

Apua ei saa ellei lähde sitä hakemaan, olet siis ottamassa jo ensimmäisen askeleen!

Päivämäärä:   17.12.25 14:21:23

Mitä enemmän asiaa ajattelen sen enemmän tajuan että 'psyykkaan' itselleni oireita. Kun ajattelen ettei kehoni tunnu omalta niin taidan itse ajatella niin ja oikein kiihdyttää itseäni ajattelemalla tarkoituksenmukaisesti niin.

Varmaan oikein kuvittelemalla kuvittelen ja tarkoituksenmukaisesti ruokin ajatuksia siitä että jokainen naapuri vihaa minua. Nyt tajua nettä alitajuntani yrittää kiihdyttää minua johonkin psykoosiin jotta saisin ymmärrystä!

Useina päivinä tuntuu etten pysty ilmaisemaan tunteitani mutta varmasti pystyisin jos vain tahtoisin, annan alitajuntani estää että vaikuttaisin sairaalta.

Se tunne että minun pitäisi juoda pesuainetta oli vain oma epätoivoinen yritykseni vaikuttaa sairaalta. Mitä enemmän mietin se olin MINÄ joka sen kuvitelman aloitti.

Luulin että lemmikki auttaa ja pitää pahimmat oireet loitolla mutta minähän vain haluan kuvitella niin koska en ole oikeasti sairas. Pelkäsin että kohta kun vanhuksesta aika jättää niin romahdan ja oireet pahenevat mutta turha sitä on pelätä sillä nehän ovat omaa itseaiheutettua kuvitelmaani jolla yritän psyykata itseäni.

En ole sairas vaan aika helvtin säälittävä tapaus.

Lähettäjä: pollari 
Päivämäärä:   17.12.25 14:24:16

Nyt on semmoista tajunnanvirtaa, että lääkäri on ihan oikea osoite, oli taustasyy ajatuksillesi mikä tahansa.

Kaikella rakkaudella aloittaja; et kuulosta terveeltä.

Päivämäärä:   17.12.25 14:27:51

Minulta on siis puuttunut nämä vuodet riittävä tietoisuus itsestäni ja olen sillä aiheuttanut paljon pahaa itselleni. Nyt rintaa puristaa kun sain sen takaisin ja tajuan miten olen heittänyt elämäni parhaat vuodet hukkaan ANTAMALLA itseni olla 'sairas' vaikka olisin voinut päättä hetkenä minä hyvänsä toisin, ei minun tarvisi olla tälläinen jos en haluaisi enkä haluakkaan mutta en ole tajunnut sitä aikaisemmin vaikka se on minulle perheen toimesta yritetty monesti kertoa. Olisin vain toivonut että isä olisi piilovittuillut vähemmän ja ollut enemmän vaikka tukena kysyen että voiko auttaa jotenkin vaikkapa ihan missä vain mikä onkaan ensimmäinen askel tämän sotkun selvittämisessä.

Minä olen varmaan juuri se josta puhutaan että jos tuet pois niin saisi elämästä otteen. En ole ikinä käyttänyt päihteitä joten en olisi niihinkään piireihin liukunut enkä kannata tukien poistamista mutta nyt tajuan mitä niillä kommenteilla ajetaan takaa koska mitä muutakaan olisin tehnyt en ainakaan osaa kuvitella itseäni sillan alle asumaan joten yksi todiste lisää että olen tarkoituksella 'sairas' oikeasti sairaat joutuisivat sinne sillan alle.

Päivämäärä:   17.12.25 14:29:42

Ap unohtui edellisestä mutta ehkä tyylistä tunnistaa mutta sanokaa te muut OIKEASTI sairaat että joutuisitteko sillan alle jos tuet otettaisiin pois. Minä en nimittäin varmaan joutuisi tai ainakin kun mietin asiaa jos näin tapahtuisi eikä perhe auttaisi niin näen itseni töissä.

Jos olisin OIKEASTI sairas näkisin itseni varmaan sillan alla eikö?

Hävettää koko elämäni.

Lähettäjä: Kettu 
Päivämäärä:   17.12.25 14:33:28

” Jos olisin OIKEASTI sairas tietäisin sen kyllä tai jos olisin niin sairas etten tietäisi niin perhe huomaisi eikä sanoisi että minun pitää ryhdistäytyä. Ihan riittävä todiste sille että kuvittelen. ”

Asia ei vaan aina mene noin. Sanon kokemuksesta, koska minä itse sairastin anoreksiaa enkä ihan oikeasti nähnyt omaa sairauttani enkä tilanteen vakavuutta. Minä en edes peilistä nähnyt itse miten huonoon ja hengenvaaralliseen kuntoon kehoni ajoin, mieli huijasi täysin. Vähättelin tilannetta itselleni, tai siis sairauteni sai minut ajattelemaan etten ole oikeasti muka sairas. Ja perhe sekä lähipiiri oli ihan hiljaa, se vahvisti tunnettavuus että en ole sairas. Paitsi yksi ystävä, joka oikeasti pelasti henkeni olemalla raa’an rehellinen ja pakotti lääkäriin.
Sinä olet ihan oikeasti sairas, kaikki nuo kommenttisi hyvin selkeästi jo kertovat sen. Tarvitset ja ansaitset apua, olet sen arvoinen että annat muiden auttaa sinua. Just siinä rehellisessä tilanteessa missä nyt olet. Älä salaile tai piilottele lääkäriltä yhtään mitään.

Lähettäjä: Amen 
Päivämäärä:   17.12.25 14:35:40

Lähettäjäpollari
Päivämäärä17.12.25 14:24:16

Nyt on semmoista tajunnanvirtaa, että lääkäri on ihan oikea osoite, oli taustasyy ajatuksillesi mikä tahansa.
Kaikella rakkaudella aloittaja; et kuulosta terveeltä.

Just näin. Et sinä aloittaja ole kunnossa!

Päivämäärä:   17.12.25 14:36:22

Elämäni on ollut muutenkin niin outoa ja epäsosiaalista ettei minulla edes ole vertailukohtaa 'sosiaalisesta vetäytymisestä' eli senkin perusteella en ole koskaan ollutkaan sairas vaan outo kummajainen. Ainoat harrastukseni on piirtäminen jota saan aina välillä itseni patisteltua tekemään eli en ole sairas ja lemmikkini jota pystyn hoitamaan, sairaat eivät pystyisi. Sairaat eivät tekisi näitä asioita.

Tästä on nyt tulossa joku pakkomielle minulle mutta vaaka keikahtaa 100-1 sille ovatko oireeni kuvitelmaa vai aitoa. Tai ei pelkkää kuvitelmaa mutta lapsuudesta opittua tai semmoista jota en ole koskaan oppinutkaan miten esimerkiksi sanoa että on vetäytynyt muista ihmisistä jos on ainoastaan yksi kaveri muutenkaan ja on työtön eli työsuorituksestakaan ei voi sanoa että se olisi laskenut.

Olen ajattelut että jaksan feikata siskolleni että jaksan keskustella iloisesti hänen kanssaan joka päivä mutta nyt tajuan että olen kuvittelut että jaksan feikata iloista eli siis oikeasti jaksan keskustella iloisesti hänen kanssaan mutta alitajuisesti ajattelen että oli rankkaa ottaa yhteyttä tai ylläpitää keskustelua ja niin poispäin.

Olikohan muuta vai olisikohan tämä jo viimeinen viesti.. Miten ihmeessä lääkäri voi suhtautua nauramatta näihin 'oireisiin' kun jo itse löydän niille selityksen eikä se viitta mitenkään häiriöön vaan pskaan ihmiseen lmao.

Päivämäärä:   17.12.25 14:37:54

"Sinä olet ihan oikeasti sairas, kaikki nuo kommenttisi hyvin selkeästi jo kertovat sen. Tarvitset ja ansaitset apua, olet sen arvoinen että annat muiden auttaa sinua. Just siinä rehellisessä tilanteessa missä nyt olet. Älä salaile tai piilottele lääkäriltä yhtään mitään."

Kiitos, tästä tuli hyvä mieli vaikka olenkin vahvasti sitä mieltä että teeskentelen. Ehkä sekin voi siis kertoa jostain avuntarpeesta että näin hullusti yrittää teeskennellä sairasta.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   17.12.25 14:43:04

Aloittaja, sieltä lapsuudesta moni mielenterveysongelma juuri alkaakin, vaikka tulisivat näkyviin vasta aikuisemmalla iällä. Teksteistäsi huomaa ettei sinulla ole kaikki hyvin.

Tarvitset apua, oikeasti <3

Lähettäjä: . (Ap) 
Päivämäärä:   17.12.25 15:28:40

Jos koirani joudutaan pian lopettamaan eikä mielenterveysongelmat räjähdysmäisesti silloin pahene voinko melko varmasti sanoa että olen kuvitellut kaiken? Eikö esimerkiksi psykoosi tule traumaattisista kokemuksista ja jos koen sellaisen enkä mene psykoosiin kohdallani voidaan sulkea ainakin psykoosia aiheuttavat sairaudet??? Sittenhän minulla ei ainakaan ole kaksisuuntaista jota olen epäillyt tai en epäillyt mutta se tuntuu osuvan ja sen ja skitsofrenian ja muiden tälläisten riski voidaan sulkea pois koko loppuelämäkseni??

En halua psykoosia vaikka aivoni tuntuvat haluavan ja keksivän tekosyitä joutua sellaiseen esim nuo naapurien vihaiset katseet ja muut

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.