Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia Steiner-päiväkodista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.25 07:15:53

Muutimme juuri ja olen vielä hetken kotona lapsemme kanssa. Lähin päiväkoti olisi tuossa vieressä oleva Steiner-päiväkoti, mutta heidän pedagogiikka on vierasta minulle ja mietin uskaltaako sinne lasta laittaa? Jotenkin olen saanut käsityksen, että se on jotain hihhuloibtia, mutta onko vai voiko siellä lapsesta tulla ihan yhteiskuntakelpoinen? Onko kokemuksia työntekijänä tai lapsen vanhempana? Kaikki faktaan pohjautuvat kokemukset tervetulleita!

Re: Kokemuksia Steiner-päiväkodista

Lähettäjä: Hmmmm 
Päivämäärä:   17.12.25 07:55:57

Olin opiskeluaikana harjoittelussa Steiner-päiväkodissa vuonna 2015. Vähän sisäänlämpiävää touhua, mutta pidin siitä, miten mielikuvitusta kannustettiin ja miten päiväkodissa oikeasti tarinoitiin, askarreltiin ja tehtiin taidetta jne. Voisin todellakin oman lapsen laittaa Steiner-påiväkotiin. Kivempi meininki siellä on kun täällä normipuolella, tämä on vain lasten säilytyslaitos valitettavasti, vaikka kovasti julkisuudessa muuta väitetäänkin.

Steiner-kouluun en laittaisi, jos systeemi ei ole muuttunut omista kouluajoistani, sillä meille tuli lukioon peruskoulunsa Steinerissä tehneitä, jotka eivät olleet ikinä käyttäneet koulukirjoja tms., vaan piirtäneet tarinallisesti opetettuja juttuja. Pääsivät vasta viidennen vuoden jälkeen ylioppilaiksi. Rutiini oli niin erilainen.

Päivämäärä:   17.12.25 08:19:02

Meillä oli Steiner päiväkodissa, mutta vaihdoin kunnalliseen, mihin olen ollut tyytyväinen. Lapsen haasteita ei haluttu nähdä ja "osasi niin hyvin" kaiken. Todellisuudessa puheentuoton kanssa oli ongelmia sekä motoriikka ei ollut ikäisensä tasolla. Onneksi me vanhemmat näimme lapsen realistisesti emmekä uskoneet, että kaikki on hyvin. Vuodessa lapsi oppii puhumaan selkästi ja kaikki äänteet sekä sai apuja motoriikan harjoittamiseen uudessa päiväkodissa. Iso virhe oli alunperinkään laittaa kalliiseen "hyvään" päiväkotiin, en voi suositella omasta kokemuksesta jos haluaa, että lapsesta tulee pärjääbä ja näkee itsensä realistisesti eikä jonain ylihmisenä vaikkei sitä ole.

Lähettäjä: --oo-- 
Päivämäärä:   17.12.25 08:22:04

Päiväkotiin uskaltaisin laittaa, kouluun en. (Siirto muuton takia kunnalliseen peruskouluun tosi hankalaa.)

Päivämäärä:   17.12.25 12:03:02

Olisiko jollain vielä omakohtaista kokemusta?

.: ei kuulosta hyvältä teidän kokemus ja vähän samankaltaisia epäilyksiä on myös itselläni kyseistä pedagogiikkaa kohtaan.

Päivämäärä:   17.12.25 12:24:18

Hmmmm nimimerkillä. Jännä mulla ihan päinvastaista kokemusta. Jokainen joka on käynyt kyseisen koulun jonka tiedän on nyt johtavissa tehtävissä tai muutoin hyvät työt, ja suoriutuivat koulusta sekä lukiosta hyvin paperein. Sama opetussuunnitelma heillä oli vaikka kirjat tehtiin ite. Tosin oon ymmärtänyt että nykyään kirjoja on kaikissa kouluissa vähemmän. Toki se ei sovi varmasti kaikille ja ymmärtääkseni koulu ja koti tekee paljon yhteistyötä. Ja vähän vaatii et kotonakin sit otetaan koppia siitä et oppii. Päiväkoti on päiväkoti joten siellä ainakin ihan ok koska moni lapsi ei edes päiväkotia käy ja silti pärjää koulussa ihan yhtä hyvin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.