Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Erilainen joulu edessä?

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   17.12.25 07:05:14

Pienenä pohjustuksena: koko syksy on ollut melko hajottava. On ollut paljon lääkäreitä, leikkauksia, tutkimuksia, selittämättömiä oireita ja vihdoin olen saanut diagnoosin vakavasta sairaudesta, johon ei ole parannusta. Mutta todennäköisesti en kuitenkaan kuole tähän.

Puoliso on osoittanut oikean karvansa: on vähätellyt, mitätöinyt ja pienentänyt oireitani. Väittänyt että minulla ei ole sairautta, joka on täysin kiistattomasti todettu. Olen läpikäynyt kaksi leikkausta syksyn mittaan: toinen oli äkillinen ja sairaalaan piti lähteä heti, toinen tiedettiin hyvissä ajoin. Kummassakaan puoliso ei tukenut millään lailla. Edes minimitasolla. Lääkäri kielsi molemmissa tapauksissa ajamisen sairaalaan ja sieltä pois: puoliso ei lähtenyt viemään eikä hakemaan minua kumpaankaan leikkaukseen -jouduin hoitamaan kyytini itse, vaikka ensimmäisessä äkillisessä tilanteessa olin akuutissa hengenvaarassa. Leikkauksen jälkeen syntymäpäivänäni puoliso ei tullut katsomaan minua sairaalaan. Hän ikäänkuin hoiti etänä puhelimella ja viesteillä "velvollisuutensa" minua kohtaan. Pitkällisen pohdiskelun jälkeen olen ymmärtänyt, että vaikka ikää hänellä onkin jo ihan kypsäksi aikuiseksi niin jollain tapaa hänellä ei ole kypsyyttä käsitellä tilannetta eikä omaa käytöstään.

Sairastelun lisäksi syksy on ollut raskas myös töiden puolesta, terveystilanteestani huolimatta työnantaja on vaatinyt minulta järkyttävän määrän ylitöitä ja venymistä (parhaimmillaan on pommitettu sairaalaankin työtehtävillä, vaikka olen kertonut olevani juuri menossa leikkaukseen).

Olen odottanut joulua ja sen vapaapäiviä kovasti. Tilaa hengähtää, aikaa olla, syödä hyvin, viettää aikaa läheisten kanssa.

Nyt oma äitini on sairastunut ilmeisesti pahaan influenssaan ja luulen, että joulunvietto lapsuudenperheen kanssa ei tule onnistumaan. Kerroin tilanteesta puolisolle. Yllätyin, että hän ei reagoinut tilanteeseeni mitenkään. Hän on menossa omaan lapsuudenkotiinsa vanhempiensa luokse. Seurueessa on myös hänen veljensä ja veljen uusi tyttöystävä, jonka tämän vanhemmat ovat tavanneet kerran aikaisemmin. Minua ei kuitenkaan kutsuta sinne joulunviettoon, vaikka olemme olleet parisuhteessa jo yli 20 vuotta! Osaan käyttäytyä, olen mukavaa seuraa jne eli ei ole syytä "katsoa peiliin" -kyse on näiden vanhempien omista rajoitteista lapsensa odotusten suhteen eli olen tietynlainen pelinappula.

Tämä pistää kyllä miettimään tilannettani todella syvällisesti. Päätin, että ensi jouluna en ole tällaisessa tilanteessa, että en saa parisuhteessa tukea kun sitä tarvitsisin ja että en ole koskaan ollut tervetullut puolisoni perheeseen.
Yritän ensi vuonna kasata ympärilleni valitun perheen, joka tukee toinen toisiaan ja oikein nauttii yhdessä vietetystä ajasta.

Tänä jouluna voin hyvin olla yksin ja lähteä vaikka risteilylle nauttimaan valmiista joulupöydästä ja viihteestä. Viihdyn onneksi ihan hyvin itseksenikin :)

Re: Erilainen joulu edessä?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   17.12.25 07:09:10

Tuota miksi olet tuollaisen ihmisen kanssa? Yksin on parempi kuin vähättelevässä parisuhteessa.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   17.12.25 07:10:35

Joululahjaksi miehelle ilmoitus että lähdetäänkin sitten hiihtelemään omille laduille.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   17.12.25 07:12:54

Ikävä tilanne sinulla ja todella kylmä ja välinpitämätön puoliso. Eiköhän tuossa puoliso ole nyt kantansa kertonut, että hänkin haluaa erota. Voimia eroprosessiin! Elämäsi on varmasti parempaa ilman tuollaista puolisoa.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   17.12.25 07:19:05

Jos jotain olen tässä miehistä oppinut, niin he tekevät aina juuri minimin jolla voivat saavuttaa haluamansa lopputuloksen. Koska kyseessä on pitkä parisuhde niin tuon miehen tavoite on varmaan olla parisuhteessa. Ja ei ole varmaankaan aina ollut tuollainen vaan laskee osallistumistaan asioihin niin pikkuhiljaa että vasta sairastumisesi on havahduttanut sinut siihen tilanteeseen että ei osallistu edes tuossa tilanteessa kun todella pitäisi.

Kannattaa sanoittaa nyt todella selvästi mitä tarvitset ja kertoa että tuollaista puolisoa et halua etkä tarvitse! Jospa havahtuisi siitä ja korjaisi käytöstään. Tosin on varmaan jo kouluttanut sinut niin pärjääväksi ja tehokkaaksi, että kehotan miettimään mihin tuollaista nahjusta edes tarvitset.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.12.25 07:26:05

Keräile jouluna kamat ja muuta omaan asuntoon. Itse olisin häipynyt jo 20 vuotta sitten.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   17.12.25 07:27:07

Kuulostaa jokseenkin tutulta. Tosin minä en itse anoppilaan edes halua, koska siellä en ole koskaan tuntenut oloani hyväksytyksi omana itsenään. En jaksa vetää mitään roolia muiden ihmisten takia.
Vuosi on ollut myös minulle erittäin vaikea, sain yhden sairauskohtauksen johon olisi pitänyt tilata ambulanssi, itse en sitä ymmärtänyt. Mieheni ei sitä tilannut, vaan jatkoi uniaan kun pyysin apua. Ihan todellisesti luultavasti kuolen tähän jos sama juttu uusiutuu joskus. Mies ei pidä minua ja minun oireita minään. Myöhemmin kävi ilmi, että siinä tilassa olisi ollut lääkäri oikea paikka.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   17.12.25 07:45:49

Et ole tosissasi! Ei henkeä uhkaavassa tilanteessa inuta miestä viemään sairaalaan vaan soitetaan ambulanssi ja jos se ei suostu kuljettamaan, Kelataksi.
Ja sairaana ollaan sairauslomalla eikä ylitöissä.

Minunkaan mieheni ei ymmärrä paljon eroa vaimolla ja kodinkoneella. Ei sentään soittanut korjausmiestä silloin kun sairastuin vaan ambulanssin.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   17.12.25 07:54:12

Tämähän on taas hötölän vakkari-tarinankertoja. Kaikki peruselementit löytyy; vastoinkäymisiä, kamala mies ja uhriutuminen. Toki epäuskottavuuksia jokunen, mutta mitäs pienistä, sulkeitakin osattu vähentää, mutta tyyli pysyy.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   17.12.25 07:57:31

"Keräile jouluna kamat ja muuta omaan asuntoon. Itse olisin häipynyt jo 20 vuotta sitten."

Tuollaiset kommentit ovat lähinnä lapsellisia, kertovat vain siitä ettei kommentoija ei ymmärrä yhtään kommentoimaansa aihetta.

Ei aloittajan mies tietenkään ole ollut 20 vuotta sitten tuollainen möllikkä. Varmasti oikein hurmaava ja yritteliäs kaveri. Pikku hiljaa vähentänyt kaikkea osallistumista ja kontribuutiota. Sitten aloittajan kuvailema kriisi on saanut hänet tajuamaan että herranjestas, mies ei kykene edes kuljettamaan häntä leikattavaksi saati käy sairaalassa katsomassa syntymäpäivänä (saati että toisi sinne jotain muistamista). Tai silmät appivanhempien suhteen avautuvat siinä vaihessa kun miehen veljen tuore tyttöystävä kutsutaan jouluna syömään, mutta sinua ei kutsuta, vaikka olette olleet pitään parisuhtessa.

Antaisin miehelle mahdollisuuden tsempata. Vääntäisin rautakangesta mitä haluan ja tarvitsen. Jos ukkeli ei ryhdistäydy niin sitten pihalle.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   17.12.25 07:59:20

Höpö höpö Kk. Onko niin vaikea tuntea empatiaa vai tunnistatko kenties omasta elämästä henkilön, jota pitäisi ehkä tukea eikä syyttää uhriutumisesta. Eihän tuossa ollut mitään uhriutumista. Hän kertoi havahtuneensa tilanteeseen ja kertoi pärjäävänsä hyvin myös yksin -muutenhan kirjoitus olisi voinut herättää jopa huolta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.