|
Lähettäjä: --
Päivämäärä: 16.12.25 13:26:43
Liikkumista ei turhaan suositella. Oikeasti kannattaa liikkua niin paljon kuin vain jaksaa. Ei tarvitse olla mitään raskasta, kunhan vaan liikkuu, vaikka vaan käy rauhallisilla 15min kävelylenkeillä. Itse liikuin liian vähän ja loppuraskaudesta vaan jumituin kotiin ja olin väsynyt ja olo tukala, uskon että olisi auttanut paljon jos olisi ajoissa ottanut tavaksi liikkua säännöllisesti. Se olisi vähän helpottanut tuohon oloon. Lihaskuntoa kannattaa myös treenata niin pitkälle kuin vain jaksaa. Vauvan kantaminen on oikeasti raskasta ja itsellä ennestään jo huono selkä (huono lihaskunto) on nyt sitten aiheuttanut ongelmia vauvan kanssa.
Vauvan kanssa liikkumista kannattaa tietenkin jatkaa. Kaikenlaisia äiti-vauva-jumppia on, suosittelen! Sellainen tuo myös kivaa ohjelmaa päivään.
SAmaa sanon kuin edellinen, että tavaraa kannattaa ostaa maltilla ja sen mukaan mitä sitten tarvitsee. Käytettynä saa tosi hyvin. Faceryhmiä on paljon (lastenvaatekirppikset yms.) ja vintediä ja toria olen käyttänyt paljon.
tosin yksi mitä suosittelen vahvasti ostamaan etukäteen on rintapumppu, ihan vaan vaikka joku käsikäyttöinen, näitä saa tosi halvalla, mutta eipä ne sähköisetkään varsinkaan käytettynä kalliita ole, vaikka siis aikoisit imettää. Minulle siitä mainittiin, mutta en tajunnut ostaa kun ajattelin että kyllähän se imetys siitä sujuu. Neuvolan osalta pettymys oli se, kuinka vähän puhuttiin siitä, mitä jos imetys ei onnistukaan. Jotenkin neuvolasta sai käsityksen, että kyllähän se imetys onnistuu, jos vaan yrittää. Noh, minulla ei onnistunut. Ei vaikka sain apuakin siihen sairaalasta ja neuvolasta. Tuli vähän kiire ostaa pumppua, kun maito alkoi nousta mutta vauva ei saanutkaan imettyä. Oli ihan kauheat muutamat tunnit kun rinnat turposi ihan palloiksi enkä saanut maitoa ulos kun lypsäminen käsin oli sekin hankalaa.
Ja vaikka sitten täysimettäisit, elämää helpottaa huomattavasti jos vauva oppii jossain vaiheessa myös tuttipullosta juomaan ja voit joskus pumpata maitoa. Esimerkiksi vaikka saat joskus nukuttua pidemmän pätkän kun joku muu voi ruokkia vauvaa. Tai pääset käymään jossain.
Jos pumppaat enemmän, kannattaa katsoa facesta osittais- ja täyspumppaajat ryhmä. Siellä hyviä vinkkejä. Täyspumppaamiseen (eli pumppaat kaiken maidon, et imetä), suosittelen ihan ehdottomasti hands free tuplapumppuja. Pumppaus on aika näppärää kun voi pumpata samalla kun vaikka tekee kotitöitä tai esim. autoa ajaessa kuten itse olen usein tehnyt.
Turhakkeita ei itsellä hirveästi tullut ostettua. Pienen vauvan vaatteista paidat on olleet ehkä turhimpia. Mieluummin käytän bodya (+ housuja). Paidat on lähinnä ärsyttäviä kun nousevat korviin.
Yksi mikä on suosittu mutta voi olla turhake on hoitopöytä. Siis erillinen hoitopöytä esim. lastenhuoneessa. Ne näyttää kivoilta, mutta käytännössä itse olen todennut että on paljon kätevämpää kun vaipanvaihtopaikka on lavuaarin vieressä. Meillä siis on vain sellainen irrallinen hoitoalusta kodinhoitohuoneessa altaan vieressä. Alussa kun vaippaa vaihdettiin n. 10x päivässä ja joka kerta tuli kakkavaippa, olisi ollut aikamoista juoksemista juosta aina toisesta huoneesta pesulle.
Vauvan vaatteet yms. tarvikkeet kannattaa pitää hoitopaikan luona käden mitan päässä. Meillä vaatteet on kodinhoitohuoneen tason laatikoissa. Näin vauva on nopea pukea, kun vaatteitakin saa vaihtaa välillä useita kertoja päivässä.
Toki sitten jos ei ole kodinhoitohuonetta tai siellä tilaa, voi olla pakko hankkia se hoitopöytä.
|