Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Parhaat vinkit raskaus- ja vauva-aikaan

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   16.12.25 12:54:24

Kertokaahan parhaat vinkkinne odotukseen ja vauva-aikaan!

Mitkä asiat edistivät palautumista? Mitkä tarvikkeet olivat välttämättömiä, mitkä turhakkeita?

Minulla on ehdoton sektiotoive, joten mieluiten kuulen parhaat vinkit myös siitä palautumiseen.

Re: Parhaat vinkit raskaus- ja vauva-aikaan

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.12.25 13:07:04

Aktiivinen liikkuminen raskausaikana. Itse kävin lähes päivittäin vesijumpassa koko raskausajan. Ja kahden viikon välein äitiysfyssarilla. Olen pysynyt kaikissa kolmessa raskaudessa tosi hyvässä kunnossa. Sitten on ollut helppo palata liikunnan pariin myös synnytyksen jälkeen. Alkuun vaunulenkeille, siitä muuhun palauttavaan liikuntaan ja vauvan ollessa viiden kuukauden iässä olen ottanut kuntokeskuksen jäsenyyden ja käyn 4-6 kertaa viikossa. Auttaa jaksaa arkea, kun on fyysisesti hyvässä kunnossa. Lisäksi saa hetken omaa aikaa. Ja bonuksena vauva saa aikaa toisen vanhemman kanssa ilman välissä hääräävää äitiä.

Tarvikkeista, vaatteista yms. Kannattaa ostaa alkuun vähän. Sen, että alkuun pääsee. Ei voi tietää, että mitkä sopii itselle ja mitkä vauvalle. Ja mitä vauva tarvitsee. Joku vaikka puklaa paljon ja vaatteita ja puklurättejä pitää olla kasoittain. Toinen taas ei ja vaatteet jäävät pieniksi ennen kuin päälle ehtivät. Vauvat myös ovat malliltaan erilaisia. Eli kaikki vaatteet ei käy kaikille. Joku tykkää olla kantorepussa, toinen taas viihtyy hyvin omassa sängyssä. Tavaraa on maailma täynnä, sitä saa synnytyksen jälkeenkin.

Imetys ei ole monelle niin helppo juttu, kuin ajatellaan. Lisäksi siihen liittyy paljon myyttejä ("maito vaan loppui" jne.). Jos imetys on toiveissa, siihen kannattaa paneutua ennakkoon. Imetyksen tuen nettisivut ovat hyvät. Ja Rinnalla äppi tarjoaa apua.

Kaikki Suomessa myytävät turvakaukalot ja istuimet ei ole turvallisia. Istuimiin ja niiden turvallisuuteen kannattaa panostaa. Facebookista löytyy ryhmä.

Päivämäärä:   16.12.25 13:16:03

Ja asioista kannattaa puhua jo raskausaikana. Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, että vauvan synnyttyä mies ei osallistukaan niin paljon ja vastuu kaatuu äidin niskaan. Lisäksi paljon metatyötä kasautuu äitien harteille (kuinka paljon mies on esimerkiksi vastannut vauvatarvikkeiden hankinnasta ja miettimisestä?). Perhevapaiden tasapuolista jakamista kannattaa miettiä jo ihan parisuhteen kannalta. Meillä mies on ollut joka kerta pitkillä perhevapailla. Näin hän on jo päivästä yksi ymmärtänyt asettavansa rimaa myös itselleen. Jos hän olisi ollut sitä mieltä, että kotona oleva hoitaa yöt, päivät, kodin ja kaiken, niin vaihdon tullessa, hän olisi joutunut tekemään sen kaiken. Nyt hän kiirehti töistä kotiin, katsoi mihin asiaan pitää ekana tarttua ja alkoi tekemään. Ei hän valittanut, että työpäivän jälkeen pitäisi päästä pitkäkseen sohvalle. Tai ettei yöllä voi herätä, kun aamulla pitää jaksaa töissä. Hän on yhtälailla osannut hoitaa lapsia ja niiden tarpeita. Muistan, kun esikoisen kanssa hän alkuun lähti kauemmas ja unohti hoitorepun. Kävi kakkavahinko. Ei ollut vaippoja tai vaih

Päivämäärä:   16.12.25 13:18:18

Vaihtovaatteita. Muisti kyllä sen aina jatkossa. Ja yhtä hyvin oppi katsomaan, että onko repussa tarvittavat tavarat. Ja osaa varata neuvolat, lääkärit ja muut ja käyttää niissä lapsia. Kun molemmat tekee, jää joka iltaan aikaa parisuhteelle. Vanhin lapsi koulussa ja nuorin on vauva. Kämppä pysyy siistinä, lapset kivoja ja hyvin käyttäytyviä ja meidän avioliitto voi hyvin. Koen, että tiimityöllä ollaan päästy tähän.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.12.25 13:19:10

Miksi sulla on ehdoton sektiotoive?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.12.25 13:19:59

Kun on ajoissa liikenteessä niin kaiken löytää todella halvalla käytettynä. Voi ostaa reilummin niin ei tarvitse vajaita koneellisia pestä. Saa vielä saman tai enemmän myydessä. Älä turhaan ressaa ja koita noudattaa kaikkia suosituksia. Ihan terveellä järjellä pärjää. Ruokasuositukset on suurimmaksi osaksi Suomessa täysin turhia. Tervein lapsi tulee kun syö monipuolisesti.

Päivämäärä:   16.12.25 13:22:10

M, Ja taas kysyn, millä osaamistaustalla kumoat nuo ruokasuositukset? Niille on syynsä. Ihan omalla mutulla? "Turvavyöt autoissa on ihan turhat, kun en minä ole ikinä joutunut kolariin."

Päivämäärä:   16.12.25 13:22:17

"Ruokasuositukset on suurimmaksi osaksi Suomessa täysin turhia."

Sanoo ht.netin asiantuntija, jota kannattaa toki ennemmin kuunnella kuin todellisia asiantuntijoita. :D

Päivämäärä:   16.12.25 13:24:36

Ja eihän ruokasuositukset estä monipuolista syömistä. Päinvastoin. Ne kannustaa siihen. Ne kehottavat syömään paljon kalaa, mutta suosittavat jättämään kalan raakana syömättä. Ne eivät kiellä lihaa, mutta raaka liha ei suositusten mukaan raskaana olevan ruokavalioon kuulu. Kofeiinissa kohtuus. Eipä siellä paljon ole ruoka-aineiden totaalikieltoja.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.12.25 13:26:43

Liikkumista ei turhaan suositella. Oikeasti kannattaa liikkua niin paljon kuin vain jaksaa. Ei tarvitse olla mitään raskasta, kunhan vaan liikkuu, vaikka vaan käy rauhallisilla 15min kävelylenkeillä. Itse liikuin liian vähän ja loppuraskaudesta vaan jumituin kotiin ja olin väsynyt ja olo tukala, uskon että olisi auttanut paljon jos olisi ajoissa ottanut tavaksi liikkua säännöllisesti. Se olisi vähän helpottanut tuohon oloon. Lihaskuntoa kannattaa myös treenata niin pitkälle kuin vain jaksaa. Vauvan kantaminen on oikeasti raskasta ja itsellä ennestään jo huono selkä (huono lihaskunto) on nyt sitten aiheuttanut ongelmia vauvan kanssa.
Vauvan kanssa liikkumista kannattaa tietenkin jatkaa. Kaikenlaisia äiti-vauva-jumppia on, suosittelen! Sellainen tuo myös kivaa ohjelmaa päivään.

SAmaa sanon kuin edellinen, että tavaraa kannattaa ostaa maltilla ja sen mukaan mitä sitten tarvitsee. Käytettynä saa tosi hyvin. Faceryhmiä on paljon (lastenvaatekirppikset yms.) ja vintediä ja toria olen käyttänyt paljon.

tosin yksi mitä suosittelen vahvasti ostamaan etukäteen on rintapumppu, ihan vaan vaikka joku käsikäyttöinen, näitä saa tosi halvalla, mutta eipä ne sähköisetkään varsinkaan käytettynä kalliita ole, vaikka siis aikoisit imettää. Minulle siitä mainittiin, mutta en tajunnut ostaa kun ajattelin että kyllähän se imetys siitä sujuu. Neuvolan osalta pettymys oli se, kuinka vähän puhuttiin siitä, mitä jos imetys ei onnistukaan. Jotenkin neuvolasta sai käsityksen, että kyllähän se imetys onnistuu, jos vaan yrittää. Noh, minulla ei onnistunut. Ei vaikka sain apuakin siihen sairaalasta ja neuvolasta. Tuli vähän kiire ostaa pumppua, kun maito alkoi nousta mutta vauva ei saanutkaan imettyä. Oli ihan kauheat muutamat tunnit kun rinnat turposi ihan palloiksi enkä saanut maitoa ulos kun lypsäminen käsin oli sekin hankalaa.

Ja vaikka sitten täysimettäisit, elämää helpottaa huomattavasti jos vauva oppii jossain vaiheessa myös tuttipullosta juomaan ja voit joskus pumpata maitoa. Esimerkiksi vaikka saat joskus nukuttua pidemmän pätkän kun joku muu voi ruokkia vauvaa. Tai pääset käymään jossain.

Jos pumppaat enemmän, kannattaa katsoa facesta osittais- ja täyspumppaajat ryhmä. Siellä hyviä vinkkejä. Täyspumppaamiseen (eli pumppaat kaiken maidon, et imetä), suosittelen ihan ehdottomasti hands free tuplapumppuja. Pumppaus on aika näppärää kun voi pumpata samalla kun vaikka tekee kotitöitä tai esim. autoa ajaessa kuten itse olen usein tehnyt.

Turhakkeita ei itsellä hirveästi tullut ostettua. Pienen vauvan vaatteista paidat on olleet ehkä turhimpia. Mieluummin käytän bodya (+ housuja). Paidat on lähinnä ärsyttäviä kun nousevat korviin.

Yksi mikä on suosittu mutta voi olla turhake on hoitopöytä. Siis erillinen hoitopöytä esim. lastenhuoneessa. Ne näyttää kivoilta, mutta käytännössä itse olen todennut että on paljon kätevämpää kun vaipanvaihtopaikka on lavuaarin vieressä. Meillä siis on vain sellainen irrallinen hoitoalusta kodinhoitohuoneessa altaan vieressä. Alussa kun vaippaa vaihdettiin n. 10x päivässä ja joka kerta tuli kakkavaippa, olisi ollut aikamoista juoksemista juosta aina toisesta huoneesta pesulle.
Vauvan vaatteet yms. tarvikkeet kannattaa pitää hoitopaikan luona käden mitan päässä. Meillä vaatteet on kodinhoitohuoneen tason laatikoissa. Näin vauva on nopea pukea, kun vaatteitakin saa vaihtaa välillä useita kertoja päivässä.

Toki sitten jos ei ole kodinhoitohuonetta tai siellä tilaa, voi olla pakko hankkia se hoitopöytä.

Päivämäärä:   16.12.25 13:28:54

Ihan terveellä järjellä

Päivämäärä:   16.12.25 13:29:45

Oi, tässähän tuli jo paljon hyviä vinkkejä! Kiitos. Imetyksen tuen sivut ovatkin jo tutut, mutta varmasti niistäkin on enemmän iloa sitten kun tilanne on ns. päällä.

"Kun molemmat tekee, jää joka iltaan aikaa parisuhteelle."

Tämä olisi tavoitteena. Meistä kahdesta minä olen se laiskempi, miestä ei tarvitse patistaa kotihommiin. Luulen, että meille sopisi tietty rajanveto ja vastuunjako niin, että toinen hoitaa tietyt jutut ja toinen jotain muuta, muuten mies ehtii tarkempana tarttua jo toimeen kun minä vasta mietin.

Päivämäärä:   16.12.25 13:32:04

Tuo pumppuasia on hyvä. Se auttaa maitoa myös alussa nousemaan. Varsinkin sektion jälkeen maidonnousu voi olla hitaampaa ja vaatia enemmän työtä.

Tuo täyspumppaus tuntuu olevan vähän semmoinen trendi ulkomaisissa someissa. Mutta kannattaa huomioida, että jos toiveena on pidempi imetys, niin se ei välttämättä toimi. Alussa voi herua hyvin pumpulle, mutta se monella lopahtaa myöhemmin. Lisäksi se on paljon imettämistä työläämpää.

Päivämäärä:   16.12.25 13:33:40

M, Eli sinun järkesi kumoaa tieteellisen tutkimuksen. :D Kannattaa ehdottomasti tarjota järkeäsi asiantuntijoiden käyttöön. :D

Päivämäärä:   16.12.25 13:38:21

Jatkan vielä :D

Ruokasuositusten osalta kannattaa perehtyä vähän siihen MIKSI tietyt asiat on kiellettyjä ja tietyt sallittuja. Eikä kannata lukea netistä jokaista (amerikkalaista) somepostausta ja nettiartikkelia, koska sitten kyllä kaikki tuntuukin olevan kielletty. Itse menin virallisten suomalaisten suositusten mukaan, sen pitäisi riittää.

Ja vaikka välillä kauhistellaan kuinka nuo rajoitukset on niin vaikeita ja rajoittavia, niin ei ne minusta ole. Kun siis tietää miksi joku on kielletty, ne on varsin loogisia.

Tietyt kalat (itämeren kalat, isot järvikalat jne...) ympäristömyrkkyjen takia. Mutta useimpia voi syödä pienissä määrin/satunnaisesti koska myrkyt kertyy lähinnä runsaassa käytössä pidemmän ajan kuluessa.
Raaka kala ja tietyt lihatuotteet kielletty täysin listerian takia. Jo pienestä määrästä voi saada listerian, jos huono tuuri käy.
Tietyt siemenet yms. taisi olla myös ympäristömyrkkyjen takia (en muista enää) mutta nämäkin vain isoissa määrissä eli esim. leivässä ei haittaa.
jne...

Täysin kiellettyjä asioita on erittäin vähän. Suurin osa on noita mitä ei suositella isoissa määrin, suurin osa siksi että niihin kertyy ympäristömyrkkyjä.

Minä en paljoa joutunut muuttamaan ruokavaliota. Pääosin suositukset koski sellaisia asioita mitkä nyt ei muutenkaan kuulu päivittäiseen ruokavalioon tai jotka on helppo jättää pois (raaka kala, isot määrät siemeniä, jotkut yksittäiset ruoka-aineet...). Itse en syö lihaa, mutta monelle vaikein taitaa olla että leikkeleet tms. taisi olla kiellettyjä.

Päivämäärä:   16.12.25 13:41:23

Jes, juuri tällaisia käytännön vinkkejä kaipasinkin, kuten pumput ja hoitotilat! Saadaan onneksi tehtyä kodinhoitohuoneeseen hyvä vaipanvaihtopiste.

Joku kysyi miksi on ehdoton sektiotoive. Sektio on ainoa minulle mahdollinen synnytystapa.

Päivämäärä:   16.12.25 13:45:58

"Ja vaikka välillä kauhistellaan kuinka nuo rajoitukset on niin vaikeita ja rajoittavia, niin ei ne minusta ole. Kun siis tietää miksi joku on kielletty, ne on varsin loogisia."

Olen ihan samaa mieltä. Syön lihaa melko vähän, leikkeleitä tai raakaa kalaa en koskaan. Kofeiinin vähentäminen on ainoa asia, jota jouduin erikseen miettimään. Selviän siis ruokarajoituksista kyllä.

Päivämäärä:   16.12.25 13:49:00

Lukekaapa suositukset uudestaan. mm. yrttejä ei saisi syödä tai marjoja

Päivämäärä:   16.12.25 13:52:02

"Tuo täyspumppaus tuntuu olevan vähän semmoinen trendi ulkomaisissa someissa. Mutta kannattaa huomioida, että jos toiveena on pidempi imetys, niin se ei välttämättä toimi. Alussa voi herua hyvin pumpulle, mutta se monella lopahtaa myöhemmin. Lisäksi se on paljon imettämistä työläämpää."

Siis täyspumppaus tarkoittaa sitä että pumppaa kaiken maidon, ei imetä lainkaan. Eli ei voi samaan aikaan imettää ja täyspumpata.

Trendeistä en tiedä, mutta toisille täyspumppaus on vaan pakollinen paha. Kuten minulle. En pystynyt imettämään, ei vain onnistunut ja myöhemmin kun ehkä olisi muuten onnistunut, vauva ei enää siihen suostunut kun oli oppinut pullolle. Mutta koska haluan ruokkia vauvan omalla maidolla (ja minulla maitoa tulee), täyspumppaan. Toivon että tästä ei puhuttaisi jonain "ulkomaalaisena trendinä" koska se on ihan oikeasti karu totuus, että kaikki vain eivät pysty imettämään syystä tai toisesta ja on ihan mahtavaa jos vauvan saa ruokittua pumpatulla maidolla, edes sitten osan aikaa, jos ei heru pumpulle koko vauva-aikaa.

Kiistän myös vähän tuon pumppauksen työläyden. En siis ole mitenkään imetystä vastaan, haluaisin itsekin imettää. Mutta haluan myös korostaa ettei se pumppauskaan ole niin paha. Moni kun sitä niin kauhistelee ja pelottelee sen työläydellä.

Nykyään pumput on oikeasti tosi hyviä. Itsellä on liiveihin laitettavat handsfree pumput. Pumppaan samalla kun teen kotitöitä, ajan autoa tai hoidan vauvaa. Tuttipullosta vauva juo tehokkaammin kuin mitä usein tissistä, joten ruokkimiseen menee vähemmän aikaa. Toki sitten huomiota pitää vauvalle antaa muuten, jotta saa sen läheisyyden ja huomion. Nykyään muuten jos pumppaa omalle täysaikaiselle vauvalle, ei myöskään enää tarvitse steriloida välineitä ja pulloja joka kerta, aikaisemmin tätä suositeltiin mutta nykyään sanotaan että pesu riittää. Sekin säästää aikaa. Ja meillä on hankittuna pullonpesukone (Momcozy Kleanpal) mikä on ihan paras laite kun tiskiä tulee paljon.

Eli vaikka toki imetys on se kaikkein paras ruokintatapa, pumppaamisessa on myös etuja ja väitä ettei se ole _niin_ työlästä enää nykyaikaisilla välineillä verrattuna siihen mitä se on ollut aikanaan.

Jos siis tulee tilanne ettei imetys sujukaan, kannattaa perehtyä pumppaamiseen. Siitä muuten myös puhutaan tosi vähän neuvolassa ja sairaalassa, eli kannattaa itse lukea aiheesta! (Minua ei neuvolassa neuvottu missään vaiheessa pumppauksessa ja sairaalassakin pumpusta puhuttiin tosi nihkeästi).

Päivämäärä:   16.12.25 13:53:04

M, missä niin sanotaan?

https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita- kuluttajille/turvallisen-kayton-ohjeet/

Tuolla on viralliset suositukset, eikä siellä puhuta mitään yrteistä (pl.jotkut juomahaudukkeet ja ulkomaiset pakastemarjat kuumentamatta).

Päivämäärä:   16.12.25 13:54:36

-- Täysimetyksesi sanotaan myös täyspumppaamista. Eli kun kaiken maidon saa äidin rinnoista (imemällä/pullon kautta), niin äiti täysimettää.

Päivämäärä:   16.12.25 13:55:29

"Lukekaapa suositukset uudestaan. mm. yrttejä ei saisi syödä tai marjoja"

Just näitä "tietäjiä" tuntuu riittävän somessa. Kauheasti halutaan kertoa kuinka raskaana oleva ei saa tehdä sitä eikä tätä. Tämän takia osa kokee raskausajanruokavalion niin vaikeana kun joka paikasta tulee vaan kieltoja.

Tuolta voi lukea ohjeet
https://www.ruokavirasto.fi/turvallisenkaytonohjeet
Taatusti ei kielletä yrttejä eikä marjoja.

Ulkomaiset pakastemarjat pitää kuumentaa, mutta se ohje pätee kaikkia. Yrttejä ei ole kielletty. Yrttihaudukkeet (siis yrttiteejuomat yms.) on kielletty.

Päivämäärä:   16.12.25 13:57:00

"Täysimetyksesi sanotaan myös täyspumppaamista. Eli kun kaiken maidon saa äidin rinnoista (imemällä/pullon kautta), niin äiti täysimettää."

Joo mutta nyt puhuin täyspumppaus vs imetys. Siis imetys ihan rinnasta, mikä varmaan asiayhteydestä kävi ilmi. Yleensä kuitenkin puhekielessä kun puhutaan imetyksestä, tarkoitetaan ihan sitä että vauva imee rinnasta.

Päivämäärä:   16.12.25 14:02:38

Ja itsellänikin on kokemusta pumppaamisesta. Olen luovuttanut äidinmaitoa sen maksimiajan sairaalalle. Eli ikäänkuin imetin toisen vauvan ja toiselle pumppasin. Ja kyllä se pumppaaminen on työläämpää. Mutta pumppaisin kyllä omalleni, jos imetys ei sujuisi ja toisaalta pumppasin sairaalalle, koska koin sen tärkeäksi, että vauvat saavat äidinmaitoa, vaikkei sitä omalta äidiltä tulisikaan. Nämä ovat eri asioita, kuin se, että nyt on alettu pumppaamaan, koska silloin ei tarvitse imettää, mutta vauva saa äidinmaidon hyödyt. Toki se on hyvä, mutta kannustan kuitenkin pohtimaan, onko se työn arvoista ja se, että maitoa on rinnoissa helposti mukana oikea määrä ja oikean lämpöistä.

Päivämäärä:   16.12.25 14:29:56

Kyllä meillä neuvolan kupongissa ei yrttejä suositeltu eikä ulkolaisia marjoja. Lisäksi ruokavirasto suosittelee mm. vähärasvaista juustoa ja soijajuomaa? Itse en kyllä noita suosittelisi kenellekään, en raskaana oleville enkä kenellekään.

Päivämäärä:   16.12.25 15:00:58

"Kyllä meillä neuvolan kupongissa ei yrttejä suositeltu eikä ulkolaisia marjoja"

Onkohan kyse jostain väärin ymmärryksestä. Tavalliset ruuanlaitossa käytettävät yrtit, kuten vaikka nyt joku basilika, timjami jne... ei pitäisi olla millään tavoin kiellettyjä, ainakaan jos puhutaan normaaleista mausteena käytettävistä määristä. En ole sellaisesta kuullut eikä ruokaviraston ohjeissa näistä mitään mainita. Yrttihaudukkeet ja rooibos on kielletty, koska näiden sisällöstä ja puhtaudesta ei voi aina olla varma. Lisäksi ei suositella mitään ylimääräisiä ravintolisiä/luonnonrohtoja yms. kun näiden vaikutuksista ei voi aina olla varma. Esim. vadelmanlehtitee kansanuskomusten mukaan lisää supisteluja ja siksi sitä pitäisi juoda vain raskauden loppuvaiheessa. Veikkaan että jotkut villiyrtit on kans sellaisia että ehkä parempi jättää väliin, kun niiden vaikutuksista, puhtaudesta yms. ei ole varmaa tietoa.

Ulkolaisista marjoistakaan en ole kuullut. Liekkö tällä tarkoitettavan tuoreita ulkolaisia marjoja? Niitä ei ole ruokavirastonohjeissa minusta kielletty, mutta ne tosiaan voi olla vähän kyseenalaisia, itse söin niitä vain kuumennettuna samoin ulkolaiset pakastemarjat kuuluu kuumentaa (myös vaikka ei olisi raskaana). Mutta en ole kuullut ettei voisi lainkaan syödä, miksi ei voisi? Kuumentamisen pitäisi tappaa kyllä ylimääräiset bakteerit. Suomalaisia marjoja en ole kyllä kuullut kenenkään kieltävän.

Päivämäärä:   16.12.25 15:06:36

"Lisäksi ruokavirasto suosittelee mm. vähärasvaista juustoa ja soijajuomaa?"

Virallisten ravintosuositusten mukaisesti suositellaan yleisesti vähärasvaisia maitotuotteita. Ei siis vain raskaana oleville vaan yleisesti kaikille. Soijajuomaa en kyllä nähnyt mainittavan THL:n ravitsemussuosituksissa. Ellei se sitten ole kohdassa jossa puhutaan vegaanisesta ruokavaliosta.

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   16.12.25 15:13:40

Hyväksy se, että ensimmäiset kuukaudet vauva on täysin riippuvainen sinusta. Oma elämä kannattaa jättää vähän tauolle ja antaa kaikki aika sille omalle vauvalle. Kaikkea ehtii vielä tekemään myöhemmin, pienen vauvan äidin tulisi olla vauvaa varten. Ja yleensä äiti itsekin tuntee näin.
Ja voit saada vauvan joka nukkuu hyvin, tai sitten sellaisen joka herää tunnin välein, etukäteen ei voi tietää. Kannattaa kuitenkin ja parin kk ikäiselle yrittää luoda rutiinit, se palkitsee kyllä!
On sellaisia appeja joihin voi laittaa vauvan syönnit ja unet, niin vauvan saa unille ennekuin se on yliväsynyt.
Ja synnytyksen jälkeen voit olla hyvässä kunnossa, tai sitten et. Tiedät varmaan että alatiesynnytys on vauvalle monta kertaa parempi ja terveellisempi kuin sektio. Tutkimusten mukaan sektiolapset esim sairastavat paljon enemmän. Joskus on vanha lääketieteellinen syy tehdä sektio, muuten en sitä harkitsisi.

Hyvin kaikki menee. Pidä vauvaa todella paljon sylissä ja kuuntele sydäntäsi.

Lähettäjä: Malta 
Päivämäärä:   16.12.25 15:28:15

Kuuntele kehoasi ja anna armoa itsellesi! Älä liiku liikaa väkisin, jos olo on oikeasti huono. Itse yritin liikkua tyhmänä liikaa, koska liikkumaan kannustettiin joka tuutista ja painon nousulla peloteltiin paljon. Ohitin oman kehoni varoitusmerkit ja meinasi lähteä sekä oma että samalla lapsenkin henki.

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   16.12.25 15:30:21

Lähettäjä: M
Päivämäärä: 16.12.25 14:29:56

Kyllä meillä neuvolan kupongissa ei yrttejä suositeltu eikä ulkolaisia marjoja. Lisäksi ruokavirasto suosittelee mm. vähärasvaista juustoa ja soijajuomaa? Itse en kyllä noita suosittelisi kenellekään, en raskaana oleville enkä kenellekään.

---
Tästä kyllä samaa mieltä. Nuo ihme prosessoidut sonta-ainekset ei varmasti ole terveellisiä. Jossain oli "juustonkaltaista raastetta" just just. Ja joku soijajuoma on aika kaukana luonnollisesta.

Päivämäärä:   16.12.25 15:42:44

"Virallisten ravintosuositusten mukaisesti suositellaan yleisesti vähärasvaisia maitotuotteita. Ei siis vain raskaana oleville vaan yleisesti kaikille"

Kyllä ja siksi viittaisin kintaalla muillekin suosituksille koska tuo kertoo jo uskottavuudesta paljon.

Päivämäärä:   16.12.25 15:44:29

M, ja edelleen. Jakelet näitä vinkkejäsi ihan mutulla. Vaikka samaan aikaan et ole ihan kunnolla ymmärtänyt näitä virallisiakaan suosituksia esimerkiksi marjojen ja yrttien osalta. Minkäänlaista alan osaamista ei ole, eikä tehtyä tutkimusta. Ihan vaan fiilispohjalta ja "maalaisjärjellä".

Päivämäärä:   16.12.25 15:47:04

Kyllä olen ymmärtänyt. Kaikkia syön normaalisti. Vinkkejähän tässä kysyttiin ja siksi niitä jaan.

Ruokaviraston sivulta suoraan.
Rasvattomia, nestemäisiä maitovalmisteita suositellaan raskauden aikana 5-6 desilitraa vuorokaudessa. Lisäksi suositellaan 2-3 viipaletta vähärasvaista juustoa turvaamaan riittävä kalsiumin saanti. Vaihtoehtoisesti voi käyttää kasvijuomia (kuten soija- ja kaurajuoma), jotka on täydennetty kalsiumilla, B12- ja D-vitamiinilla sekä jodilla.

Päivämäärä:   16.12.25 15:51:48

Viittaat lainauksessa maitotuotteisiin, kun minä sanoin marjoista ja yrteistä. Ihan ei vakuuta tuo sisälukutaito ja luetun ymmärtäminen. Ei luo pohjaa uskoa näihin sinun vinkkeihisi.

Päivämäärä:   16.12.25 16:36:49

Tee ruokaa reilusti pakkaseen. Meillä vauva suostui olemaan 90% ajasta vain sylissä, niin oltiin aika väsyneitä, kun toinen valvoi vauva sylissä ja toinen nukkui. Oli älytön helpotus, kun pakkasessa oli 3-4 viikon ruoat valmiiksi.

Syö sektiota edeltävänä päivänä kevyesti + helposti sulavia ruokia. Tein virheen ja juhlittiin miehen kanssa "viimeistä" kahdenkeskistä iltaa ja syötiin aika reilusti (olin kyllä syömättä klo 21 jälkeen). Sektion jälkeen vatsa oli niin jumissa, että huh... Ummetukseen sain pegorionia ja lactulosia, mitkä sitten kerrytti ilmaa lisäks. Vatsa ei toiminu ja oli järkky ilmapallo, se ilman aiheuttama kipu vatsassa oli aivan sietämätöntä. Ei se edellisillan mättöily pelkästään sitä ummetusta aiheuttanut, mutta olisi ollut kiva jos vatsa ei olisi ollut niin täynnä ulostemassaa siinä kohtaa.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   16.12.25 18:02:03

Yritä liikkua raskausaikana jos vaan jotenkin pystyt, mutta jos et pysty, niin älä koe siitä hirveitä omantunnontuskia. Itse en jaksanut tehdä toisen lapsen raskauden aikana yhtään mitään, olin aivan järkyttävän väsynyt. Palauduin siitä huolimatta yllättävän nopeasti.

Pyydä sektion jälkeen jotakin ulostetta pehmentävää, ensimmäiset vessakäynnit sektioiden jälkeen olivat ihan hirveät, varmaan kaikista hirveimmät koko synnytyksiin liittyvät asiat. Toki tämä(kin) on yksilöllistä, mutta olisin ollut onnellinen, jos joku olisi minua varottanut etukäteen.

Ei pidä paikkaansa, että sektioiden jälkeen jälkivuoto olisi vähäisempää, ei ainakaan minulla. Jälkisupistuksista en tiennyt mitään ennen ensimmäistä synnytystä ja olin aika järkyttynyt niistä, varsinkin siitä, että imetys aiheuttaa jälkisupistuksia.

Imetykseen kannattaa perehtyä ennen synnytystä ja olla armollinen itselleen jos vaikuttaa siltä, ettei maito nouse. Sektion jälkeen siinä saattaa kestää muutama päivä. Omalla kohdallani sairaalassa painostettiin antamaan korviketta, mutta sehän sitten vaikuttaa mahdollisesti siihen omaan maidonnousuun, sillä jos vauva syö jotain muuta, niin miksipäs se oma maito lähtisi tulemaan… Toki erittäin yksilöllistä, mutta kannattaa pitää mielessä jos imetystoiveita on.

Sektion jälkeen kannattaa lähteä liikkumaan mahdollisimman nopeasti, kivuista ei tarvitse kärsiä, kannattaa pyytää oikeasti tarpeeksi kipulääkkeitä, jotta pääsee kunnolla liikkumaan. Tällä tarkoitan nyt sitä, että lähtee heti luvan saatuaan kävelemään.

Vauvavuodelle sellainen vinkki, että ole taas armollinen itsellesi.

Päivämäärä:   16.12.25 18:23:29

"Viittaat lainauksessa maitotuotteisiin, kun minä sanoin marjoista ja yrteistä. Ihan ei vakuuta tuo sisälukutaito ja luetun ymmärtäminen. Ei luo pohjaa uskoa näihin sinun vinkkeihisi."

Sulta jäi eka kappale lukematta eikä sinun tarvitse vinkkejä noudattaa. Minulle se on ollut paras vinkki. Myös alkoholia olen hiukan nauttinut. Ylipäätään olen nauttinut elämästä ja jättänyt turhat säännöt. Vauvavuosi ja odotus sujuivat todella helposti ja oli aikaa ja jaksamista tehdä vaikka mitä. Mitään rutiineja en myöskään noudattanut vaan menin vauvan tahtiin. Liikuin pitkin suomea ja kävin ravintoloissa ja tapahtumissa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   16.12.25 18:35:10

Olin tyytyväinen, että hankin mahdollisimman paljon etukäteen, ei olisi väsyneenä vauvan synnyttyä jaksanut kamalasti kierrellä etsimässä tarpeellista. Paljon sai esim torinkin kautta ilmaiseksi/pilkkahintaan.

Turhakkeina itselle olivat kantoreppu-ja liina, en vaan oppinut käyttämään. Moni on kyllä tykännyt.

Päivämäärä:   16.12.25 21:07:14

Älä suunnittele liikaa. Asiat ei yleensä mene niin.

Anna isälle mahdollisuus tutustua lapseen ja olla hänen kanssaan.

Anna lapsen olla lapsi.

Älä jää sänkyyn. Raskausaikana tai synnytyksessä. Liiku. Älä sulje silmiäsi tai huuda ponnistaessa.

Päivämäärä:   16.12.25 21:50:12

Tosi hyviä vinkkejä taas, kiitos! Etenkin muuten tuo, että sektiota ennen kannattaa syödä kevyesti, hyvä tietää tällaisiakin etukäteen.

"Älä sulje silmiäsi tai huuda ponnistaessa."
Mielenkiinnosta kysyn, että miksi silmiä ei saa sulkea? En tosin ole aikeissa ponnistaa, kun sektiolla synnytän, mutta kiinnostaa silti :D

Päivämäärä:   16.12.25 23:22:48

Liiku paljon raskausaikana ja mitään 25+kg ei kannata hankkia itselleen kannettavaksi.

Imetyksen tuki on hyvä syy pysyä Facebookissa vaikka muuten ei käy siellä. :D

Vaikka täysimetys onnistuu niin tarjoa pullo tarpeeksi usein jotta sekin sujuu. Anna isän olla tasavertainen vanhempi, ihan oikeasti sen vauvan kanssa voi olla 22-23h vuorokaudessa mutta 24/7 tekee hulluksi ja kaveripiirissä todettu niin monta kertaa että se on paras tapa saada perhedynamiikka missä vauva on tyyliin 10 kk ja äiti ei mitenkään pääse minnekään kun vain hän "osaa" (= on saanut harjoitella + luoda suhdetta) asia X esim nukuttaminen tai syöttäminen.

Nauti ajasta, aika menee niin sairaan nopeasti d Sama juttu jos tuntuu että vauvavuosi on kamalinta ikinä, päivät pitkiä mutta vuodet hullun nopeita :)

Älä suunnittele liikaa, luot vain stressiä ja epäonnistumisen fiiliksiä itelles. Go with the flow ja yhtenä päivänä vauvalla on rutiinit ja sä vain osaat.

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   17.12.25 05:56:42

Jokainen raskaus on erilainen. Joillekin tulee kiloja enemmän kuin toisille. Älä ota näistä turhaa stressiä.

Itse ostin kaiken raskausaikana valmiiksi hyvissä ajoin. Työkaverin vaiva meinaan syntyi rv 26. Aluksi olin niin väsynyt, että vaan nukuin. Loppuraskaudessa jäin sairaslomalle. Liikuin muun ajan ja olin hyvässä kunnossa. Ratsastin pitkään ja palasin viikon päästä alatiesynnytyksestä hevosen selkään. Seuraavassa raskaudessa olin paremmassa kunnossa ja pystyin liikkumaan koko odotusajan. On tärkeää myös levätä ja antaa itselle omaa aikaa. Sitä et meinaan saa vauvan synnyttyä. Itse olin kolme vuotta putkeen raskaana tai imetin. Olin hyvin väsynyt kun yöt oli katkonaisia.

Ota kaikki apu vastaan mitä saat ja anna miehen hoitaa vauvaa omalla tyylillään. En olisi pärjännyt ilman miehen apua. En olisi päässyt tallille enkä harrastuksiin. Ne olivat itselle tärkeitä oman jaksamisen kannalta. Vauva-aikana rahaa ei kulu juuri muuta kuin vaippoihin jos imetys onnistuu. Itse olin ekan lapsen kanssa aluksi ihan hukassa ja yksin imetyksen kanssa.

Itse tykkäsin vauva-aikana käydä perhekahvilassa, vauva muskarissa ym. ja tutustuin alueen äiteihin neuvolan kautta. En halunnut jäädä kotiin yksin vaan liikuttiin rattailla ja otin vauvan joka paikkaan mukaan.

Päivämäärä:   17.12.25 07:27:11

Vsrsudu, että tarvitset todella aluksi apua 24/7. Jos sinulla on joku,jolta voit saada imetykseen apua ja tsemppausta niin käytä hyväksesi, se ei välttämättä ole helppoa alkuun.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   17.12.25 07:42:42

Ruokasuositusten turhuuden voivat todistaa vanhemmat ikäluokat, jotka ovat ehtineet nähdä monet muuttuneet suositukset. Toki hölmöimmät kannattaa hylätä, ovatpa ne uusia tai vanhoja.
Periaate on se, että liian tiukat rajoitukset ja ohjeet kääntyvät itseään vastaan, eli tekevät elämän turhan vaikeaksi.

Kerroitko, mistä syystä haluat ehdottomasti synnyttää sektiolla? Kai sinä tiedät, että paikat löystyvät enemmän tai vähemmän jo raskauden aikana synnytystavasta riippumatta, ja sektiossa se kipu voi tulla jälkeen päin, joka muuten olisi synnytyksen aikana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.