Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tiedätkö mitä on "köyhistely" ?

Lähettäjä: :O 
Päivämäärä:   16.12.25 10:17:02

Törmäsin töissä tähän termiin kun työkaveri pohti mitä ihmettä ostaa lahjaksi sille ja sille. Kyseli vinkkejä ja totesi sitten että mutta ei mitään "köyhistelyä" hän ei jaksa sellaista. Kysäisin toki häneltä mitä se tarkoittaa? Hän katsoi ihmeissään ettenkö tiedä? On kuulemma muotia nykyään "köyhistellä" eli tehdä lahjoja tms itse, kierrättää ja ostaa kirppikseltä käytettyjä. Se on kuulemma ideologia niillä joilla ei ole siihen oikeaa tarvetta.

Oletteko itse törmänneet tuohon?

Re: Tiedätkö mitä on "köyhistely" ?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.12.25 10:20:06

Ei se mikään ideologia ole, että leivon tai kokkaan muille jouluksi. Se, että käytän omaa aikaani ettei heidän tarvitse käyttää omaansa ja stressata jostain eväästä, on jo lahja sinänsä.

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   16.12.25 11:07:11

No joo, onhan se ideologista, että ei halua osallistua kulutuskriisiin, vaikka varaa olisi. Mulle se on sopiva ideologia, varmaankaan kaikille ei.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   16.12.25 11:16:57

Näin käsityöihmisenä voin kyllä sanoa, että lahjojen tekeminen itse on kyllä kaikkea muuta kuin köyhistelyä. Tai riippuu toki mitä tekee, mutta jo käsityöhön käytetyt tarvikkeet ovat usein kalliimpia kuin kaupasta ostettava valmis tuote.

En oikein ymmärrä logiikkaa, että jos ostat lahjaksi laadukkaan Suomessa käsityönä kierrätysmateriaaleista valmistetun tuotteen, se on upea luksuslahja, mutta jos teet sen itse, se on köyhäilyä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.12.25 11:43:01

Tiedän, mutta mulle tutumpi termi on "köyhäily".

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.12.25 12:03:11

"En oikein ymmärrä logiikkaa, että jos ostat lahjaksi laadukkaan Suomessa käsityönä kierrätysmateriaaleista valmistetun tuotteen, se on upea luksuslahja, mutta jos teet sen itse, se on köyhäilyä?"

Siksi, että itse tekemällä säästit kuluissa ;D Eihän tässä nyt ole kyse siitä, onko lahjaan panostettu aikaa, onko se tarkkaan mietitty, saajalle tärkeä jne. Tärkeintä on käyttää rahaa mahdollisimman paljon, koska muuten köyhäilee.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   16.12.25 12:20:58

Taas mitä väliä mitä työkaveri aikoi tehdä tai olla tekemättä. Tai mitä hänelle joku termi tarkoittaa? Köyhäily lienee yleisempi termi. Köyhistely on sukua nöyristelylle, antaa kuvan jostain ala-arvoisemmasta. Kertoo vain työkaverin sanavarastosta ja painotuksesta.

Lähettäjä: laalaa 
Päivämäärä:   16.12.25 13:41:12

Itse tykkään köyhäillä, ostaa edullisesti esim. ruoat.

Syön vain hyvälaatuista ja terveellistä ruokaa, mikäli ruokavaliooni kuuluvia tuotteita on ale lapulla, niin ostan aina. Olen rakentanut ruokavalioni niin että saan siitä kaikki tarvitsemani mutta mahdollisimman halvalla.

Käyn säännöllisesti kierrätyskeskuksissa, Fidalla ja kontissa, ja ostan sieltä laatutavaraa halvalla. Useamman kerran joutuu näistä lähtemään tyhjin käsin mutta joskus vastaan tulee todellisia löytöjä.

Musta tää on köyhäilyä. Ja siis mun ei tarvitsisi,

Lähettäjä: iloa 
Päivämäärä:   16.12.25 13:54:02

Se on aivan loistavaa ideologiaa kun ostan ihmiselle lahjaksi kirpparilta jonkin sellaisen tuotteen, joka on harvinainen (ja muualta kuin kirpparilta ostettuna jopa kalliskin), ei ole ollut tuotannossa enää vuosikymmeniin eli mistään kaupasta et sitä enää saa, ja sopii henkilön toiveisiin/harrastuksiin/persoonaan 100%. Se on ihan parasta joulufiilistä kun ihminen aattona vilpittömästi ihmettelee että mistä ihmeestä sä oot tämmöisen oikein löytänyt - ja lahjasta sekä näkee että sekä tunnetaan toinen ihminen täysin, että ollaan ajateltu nimenomaan häntä.

Lähettäjä: Rcj 
Päivämäärä:   16.12.25 14:53:59

Täällä päin kyllä arvostetaan itse tehtyjä leivonnaisia paljon enemmän kuin kaupasta ostettuja, vaikka olisivat jostain leipomista eikä Prisman.

Useimmilla kun ei nykyään ole aikaa leipoa.

Lähettäjä: Eiomalla 
Päivämäärä:   16.12.25 15:26:03

Uusio sana köyhäilyyn.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.