Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Auton käytöstä maksaminen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.12.25 08:02:16

Itselläni on ollut reilu parikymppisestä asti aina oma auto. Siskoni sen sijaan tottui hyödyntämään vanhempien kyytipalvelua tai lainaamaan heidän autoaan tarvittaessa. Vanhemmat perivät ehkä välillä hieman bensarahaa, useimmiten varmaan eivät. Olemme läpi vuosien myös tehneet siskon kanssa paljon yhteisiä reissuja minun autoillani, viikonloppuisin ihan päiväseltään käyneet jossain, tai esim. kesälomilla reissanneet halki Suomen. Olen pyytänyt siskoltani lähinnä hänen osuutensa bensakuluista ja joskus ehkä pyöristänyt niitä vähän ylöspäin.

Viimeiset reilu viisi vuotta sisko on ajanut pääosin kumppaninsa autolla tai joskus äidin autolla. Nyt sitten äiti joutui luopumaan ajokortista ja autosta viime vuonna ja lisäksi sisko erosi juuri viime viikolla kumppanistaan. Hän kuitenkin ilmoitti minulle riemastuneena, että eihän hänen tarvitse onneksi tuhlata rahaa oman auton hankintaan, kun minä varmaan mielelläni bensakuluja vastaan lainaan hänelle autoani, kun en kerran joka päivä autoa tarvitse, kun teen suuren osan viikosta etätyötäkin.

Olenko ihan kohtuuton, kun ajattelen itse, ettei kukaan voi perustaa pitkällä aikavälillä omaa autottomuuttaan siihen, että saa viikosta toiseen pelkkien bensakulujan maksamisella lainata toisen autoa? Tilanne olisi eri, jos sisko haluaisi vaikka vaan kerran kuussa ajaa muutamakymmentä kilometriä. Mutta jos siskon kanssa rupeaisimme jakamaan oikeasti autoa, niin mielestäni hänen kuuluisi siinä kohtaa kyllä osallistua myös muihin auton kustannuksiin jollakin summalla. Autoiluun liittyy kuitenkin aika paljon muitakin kuluja aina vakuutuksista renkaisiin ja huoltoihin. Ja aina auton omistamiseen liittyy kuitenkin myös riski esim. hajoamisesta.

Siskon mielestä taas olen ihan k*sipää, jos en anna hänen käyttää autoa, kun kerran tähänkään asti hänen ei ole koskaan täytynyt maksaa autoilusta vanhemmillemme tai kumppanilleen muuta kuin satunnaisia bensakuluja. Eikä minulle yhteisillä ajoillamme. Itsekin olen sitä paitsi viime aikoina pyöritellyt, kun olen ollut vähän taloudellisesti tiukemmalla, että pärjäisinkö jopa kokonaan ilman omaa autoa, jos sietäisin hieman epämukavuutta ja vähentäisin vapaa-ajan kulkemisia ja lopettaisin harrastuksia. Niin jos pitäisi autoa sekä itseni että siskoni vuoksi, niin ei kuulosta ihan reilulta, että itse kantaisin kaikki kulut ja riskit.

Vai mitä sanoo raati?

Re: Auton käytöstä maksaminen?

Päivämäärä:   16.12.25 08:17:40

Satunnaiset lainailut toki pelkillä bensakuluilla, mutta ihan suunnitelmallinen käyttäminen maksaa muutakin.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   16.12.25 08:21:31

Onkohan sisko edes tietoinen, kuinka paljon auton pitäminen maksaa?
Lyö luvut pöytään, ja jaa se vaikka päivillä/kk joina sisko autoa tarvitsee, ja se summa (bensojen lisäksi) pitää maksaa. Älä unohda lasinpesunesteitä jne. pikkujuttuja. Vuosittaiset huollot, katsastukset, kuluvien osien vaihdot....
Satunnaisesti voisin autoa lainata kaverille tai veljelleni ihan sillä, että bensatankki ei ole tyhjentynyt (on siis tankannut), mutta en jatkuvasti. Ostakoon oman, tai kulkekoon bussilla.

Lähettäjä: Jaahas 
Päivämäärä:   16.12.25 08:31:44

Kysyt että kuinka paljon ajatteli lainata. Ei nimittäin enää käy. Se on loppu nyt se lainailu pelkkää polttoainerahaa vastaan.

Polkekoot jalkaa, voit ihan samaan suuttumuksen syssyyn sanoa että vuosikaudet on saanut siipeillä noiden autojen kanssa siihen malliin että jos nyt suuttuu niin et lainaa enää alkuunkaan.

On se nyt kumma kun ei noille loisille saada täräytettyä ihan päivänselviä faktoja ja ja jos reaktio on kuin pikkulapsella niin siihenkin voi täräyttää että haloo nyt.

Autoilu ei ole mitään halpaa touhua.

Päivämäärä:   16.12.25 08:42:42

Joo itse olen yleensä kuitenkin sillä lailla höveli, että just yksittäiset lainailut on ihan ok bensarahaa vastaan tai jos joku vaikka kollega tulee joskus ja jouluna kyydissäni töihin, niin en todellakaan odota yhtään mitään korvausta.

Mutta siis omasta mielestäni eri asia jos jättää auton hankinnan itse välistä sen takia, että käyttää toisen autoa viikoittain. Itselläni ei myöskään ole ollut koskaan kumppania joka lainaisi minun autoani, vaan on ollut aina omat, mutta jos olisi, niin kyllä tällöinkin säännöllisestä käytöstä vaatisin osallistumaan myös muihin kuin bensakuluihin. Sisko on mielestäni ollut onnekas, kun hänen ex-miehensä ei ole tätä häneltä vaatinut.

t. aloittaja

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   16.12.25 09:32:20

Kai sinä laitat siskollesi laskun myös ajoneuvoverosta, jonka näkee täsmälleen €/päivä Trafin sivulta sekä vakuutuksesta, katsastuksesta, renkaista, huolloista, pesuista ym.

Onhan autosta paljon muitakin kuluja kuin pelkkä bensa.

Lähettäjä: )) 
Päivämäärä:   16.12.25 09:37:21

"Ai kun kiva, kun just mietin, että mun täytyy ehkä luopua autosta kun olen rahallisesti aika tiukilla. Mutta jos maksat puolet kustannuksista niin sitten pystyn pitämään sen!"

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   16.12.25 10:17:29

Minusta tuo moralisointi siitä että siskon toiminta yleisellä tasolla olisi väärin ei ole sinun asiasi millään tavalla. Minusta kyse on jokaisen auton omistajan omasta henkilökohtaisesta päätöksestä. Äidillesi ja siskon exällä on ollut ihan täysi oikeus antaa siskon käyttää autoa ilman korvausta eikä tämän edun käyttäminen tee siskosta mitenkään huonompaa ihmistä. Sinulla taas on täysi oikeus vaatia isompaa osallistumista auton käyttökuluihin (niin tekisin itsekin ellei oltaisi taloudellisesti jotenkin tosi eri asemassa) tai sanoa että et halua jakaa autoa lainkaan.

Sisko puolelta ainoat hölmöydet on oletus siitä että sinun auto on noin vain hänen käytössään ja suuttuminen sinun päätöksestäsi. Jätä huomiotta, sanele pöytään ehdot joilla olet ok auton käytön kanssa (tai sano suoraan ei kokonaan) ja sitten sisko joko ottaa tai jättää. Jätä moraalisaarnat kokonaan väliin. Eikä niiden miettiminen sinullakaan parempaa oloa tuo

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.12.25 10:28:17

Jos siskosi haukkuu sinua kuspääksi sen takia että kyseenalaistat hänen lokkeilua auton suhteen niin itsellä ainakin auton lainailut loppuisi siihen.

Vai vielä k*sipää kun olet pitkät ajat autoa lainannut hänelle lähes ilmaiseksi,,, voi vttu :(

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   16.12.25 12:06:25

Lainaan autoani, jos joku sitä satunnaisesti sattuu tarvitsemaan vaikka vetokoukun takia, mutta en ikinä lainaisi säännöllisesti. Haluan, että minulla on aina auto pihassa jos itse satun sitä yllättäen tarvitsemaan. Esimerkiksi viime viikolla tuli tilanne, jolloin jouduin lähtemään koiran kanssa eläinlääkäriin hyvin nopealla aikataululla. Taksin tai vastaavan saaminen olisi kestänyt liian kauan eli oma auto on tarpeen, ainakin kun asuu vähän syrjemmässä.

Lähettäjä: go-more 
Päivämäärä:   16.12.25 12:12:39

Sano siskolle, että GoMore autoja löytyy edullisesti satunnaiseen käyttöön.

Päivämäärä:   16.12.25 12:13:05

Muista myös tehdä kirjallinen sopimus vaurioiden täydestä korvaamisesta ja vara-auton maksamisesta korjauksen ajaksi. Nimittäin voi olla että toteaa ettei ollut hänen vika ja ei tarvi maksaa kun auto paskana. Vaadi myös takuuraha autosta ennakkoon, esin halvassa autossa yli puolet auton arvosta koska käyttöarvo on isonpi, ja kalliimmasta sitten harkinnan mukaan mutta kymmeniä prosentteja kuitenkin.

Päivämäärä:   16.12.25 12:14:35

Myy se auto siskollesi ja sano, että voit lainata sitä välillä bensakuluja vastaan.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   16.12.25 12:21:20

Suht helppo laskea päivähinta autolle vakuutuksen, veron, katsastuksen, ja esim vuosittaisen perus huollon hinnasta. Siihen voi vaikka laskea 500€ vuosittaista ylimääräistä korjausrahaa päälle, olkoot sitten päivähinta vaikka 5€ per päivä. Riippuu tosi paljon millanen auto sulla on. Tai voi nostaa vaikka 8€ tai 10€ päivä jos haluaa enemmän korjausvaraa. Tietty polttoaineet päälle käytöstä. Sen lisäks kirjallinen (vaikka viestein) sopimus mitä korvaa jos hän ihan hajottaa sen, esim kolaroimalla.

Sehän on sit ihan mukavaa jos sisko vuokraa autoa vaikka 1x viikossa, saat parikymppiä kuussa ylimäärästä. Tai vaikka 40€.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   16.12.25 12:28:19

Kilometrikorvaus on muistaakseni tänä viinaa 0,59 €/kilometri. Se pitää sisällään muitakin kuluja kuin bensa. Tämä nyt ihan vähintään.

Päivämäärä:   16.12.25 13:15:30

Viiva, kilometrikorvaus on verottajan hyväksymä summa työntekijälle. Firmat voi veloittaa oikeat kustannukset asiakkaalta, harvoin alle euron kilometri.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.12.25 13:26:33

Mun autolla ei aja kukaan muu kuin minä ja kotona asuva lapseni. Lapsikin ajaa vaan pakolliset koska bensa on kallista. Tämä sisko on oikeesti törkeä käytöksinen lokki eikä alottajan todellakaan tarvi autoa lainata yhtään kertaa. Ostakoon oman. Ja @!#$ kommentista menis välit poikki ainakin joksikin aikaa.

Lähettäjä: laalaa 
Päivämäärä:   16.12.25 14:02:52

Jos minulla olisi mies, jolla omaa autona, niin todellakin saisi ajaa autollani ilman mitään maksuja, silloin kun hänellä tarve ja en itse käyttäisi autoa. Ei tässä mielestäni olisi mitään kummallista tai väärää. Myöskään jos lapseni käyttäisi säännöllisesti autoani, kun vierekkäin asutaan, niin siinä olisi mitään väärää tai tuomittavaa mielestäni.

Jos minulla olisi sisarus, ja meillä olisi hyvät, toimivat, vastavuoroiset ja lämpimät välit, niin todellakin hän saisi lainaa autoani tarvittaessa.

Jos olisin periaatteellinen jossain tällaisessa asiassa, niin mun autoa ei varmaan sitten lainaisi mies, ei lapseni eikä siskokaan, ei tässäkään ole mitään väärää. Jokainen ihminen tekee itse päätökset omaa omaisuuttaan kohtaan ja miten toimii missäkin tilanteessa. Siltikään toisin toimivat eivät ole yhtään sen enempää oikeassa (tai väärässä) tällaisia asioita puntaroidessa.

En oikein ymmärrä miten ajokortti-ikäinen voi olla niin hukassa omien rajojensa ja toimintatapojensa kanssa, että tällaista asiaa pitää tulla täältä kyselemään.

Lähettäjä: kohtuullisuus 
Päivämäärä:   16.12.25 14:06:15

Sanot että jos tästä on tarkoitus tulla ihan pysyväisluontoinen tai puolipysyvä järjestely eikä enää täysin satunnaista lainailua, niin sitten istutaan alas, katsotaan numeroita ja neuvotellaan ehdot siitä miten sisko osallistuu myös auton muihin kuluihin; katsastukseen, veroihin, huoltoihin, uusiin renkaisiin...

Tämähän olisi itseasiassa win-win-tilanne teille molemmille, ja tulisi silti kummallekin huomattavasti halvemmaksi kuin auton omistaminen yksinään. Miksipä ei?

Päivämäärä:   16.12.25 14:11:51

Joo ei ollut tarkoitus moralisoida sillä tavalla, että esim. vanhemmat tai siskon exä olisivat tehneet jotenkin väärin, totesin vaan, että itse olisin ehkä tehnyt heidän asemassaan eri tavalla ja sisko on mielestäni ollut onnekas, kun on selvinnut noin vähillä kuluilla autoilusta/kyydeistä tähän asti.

Jokainen tekee tyylillään ja esim. varojensa mukaan, mutta lähinnä sitä hain tällä aloituksella, että olenko nyt ihan absoluuttisesti kaikkien muidenkin mielestä hankala ihminen, kun uskallan vaatia pientä kustannuksiin osallistumista.

t. aloittaja

Lähettäjä: Lilla 
Päivämäärä:   16.12.25 14:50:07

Jokainen tekee tyylillään ja esim. varojensa mukaan, mutta lähinnä sitä hain tällä aloituksella, että olenko nyt ihan absoluuttisesti kaikkien muidenkin mielestä hankala ihminen, kun uskallan vaatia pientä kustannuksiin osallistumista.

t. aloittaja

Et ole. Todella outo oletus että voi jättää auton ostamatta koska aina löytyy joku keneltä lainata autoa. Ja ilmeisesti vielä useamman kerran viikossa. Joo ei.
Kyllä meillä parisuhteessa sitä autoa saa käyttää eikä lasketa että kuka on viimeksi maksanut bensoja tai että kuka ajanut enemmän tällä viikolla ym mutta yhtälailla maksetaan ne kaikki auton kulut puoliksi.
Jos taas joku kaveri olettaa että saisi auton käyttöönsä useamman kerran viikossa bensojen hinnalla niin joo ei. Siinä maksaa vähän muutkin kuin pelkät bensat. Jos itse en sitä käytä, ei se tarkoita että se on vapaataa riistaa kuin satunnaisesti bensojen hinnalla.

Lähettäjä: kohtuullisuus 
Päivämäärä:   16.12.25 14:52:27

Et ole. Hankala ihminen olisi sellainen, jonka autoa ei saa oma sisarus lainaksi edes kauppareissua varten oman ollessa huollossa ilman erillisen kulukorvauslomakkeen täyttämistä. Tässä ei selvästikään ole sellaisesta kyse.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.12.25 16:15:43

En antaisi autoani lainaan tuollaisella diilillä. Siskosi voi ostaa itselleen oman auton ja lainailla sitä vapaasti bensakuluja vastaan muille. Auton pitäminen on todella kallista nykyään ja ainakin itse haluan että auto on kyselemättä käytössäni silloin kun minä sitä tarvitsen.
Siskosi maksattaa varmaan mahdolliset sakkonsakin sinulla, ja entäpä sitten jos auto vaurioituu hänen käytössään?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.12.25 16:53:14

Satunnaiset lainaukset käy bensarahoilla mutta jos auton käyttö on säännöllistä niin kyllä sitten pitää osallistua jo kuluihinkin. Itse ehdottaisin jotain summaa millä voi osallistua kuukausittaisiin kuluihin kuten käyttömaksu ja vakuutus ja sitten kun remppaa tai esim renkaanostoa niin sopivaksi katsottu siivu niihin.

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   16.12.25 17:08:36

En ole koskaan lainannut autoa siskolleni tai sisko minulta. Syynä se, että siskoni ajaa kuin hullu. Molemmat ollaan kyllä lainattu äidiltä autoa nuorempana. Aikuisena voi mennä taksilla tai vuokrata auton.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.