Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äiti ei panosta enää jouluun,

Lähettäjä: Jouluttaja 
Päivämäärä:   16.12.25 07:43:12

mutta haluaisi lasten kuitenkin tulevan sinne.

Aloitan tämän sillä, että olemme siis sisarusten kanssa aina auttaneet joulun laittamisessa, eli äidin ei ole tarvinnut raataa köökissä ja lapset ovat vaan menneet valmiiseen pöytään!

Mutta siis: äitini on kuusikymppinen. Vielä 10 vuotta sitten ns. panosti jouluun. Oli tunnelmavaloja, leivonnaisia, joulupöydässä kystä kyllä, ja me lapset saimme mukavia, ajatuksella valittuja lahjoja. Aaton perinne oli, että me naisväki laitoimme yhdessä ruokia ja juttelimme, miehet huolehtivat jäälyhdyt, saunan ym. Se oli tosi mukavaa. Viime vuosina tämä kaikki on loppunut. Viikonloppuna kävin vanhemmillani ja huomasin, ettei mistään voinut päätellä joulun olevan tulossa. Yksi himmeä valo oli ikkunassa, se siitä. Ei ollut torttuja tai pipareita, joita aina ennen on ollut, ja joita kyllä osaan toki tehdä myös itse, ja teenkin. Jouluna aiemman sievän kattauksen sijaan lyödään muoviset kaupan salaattirasiat pöytään, ja ruoka pistellään naamaan kymmenessä minuutissa. Sen jälkeen mennään taas television ääreen, tai äiti alkaa selata puhelintaan. Ennen kävimme yhdessä ulkoilemassa jouluna, mutta sekin on jäänyt pois. Lahja on ollut jo vuosia seteli kirjekuoressa, mikä on tietysti mukava, mutta ei se ole henkilökohtainen. Kiitän tietysti.

Meille aikuisille lapsille joulu on tärkeä, erityisesti minulle ja siskolleni. Minulla on tunnelmalliset ja hillityt koristeet ja meillä soi Jouluradio hiljaa melkein koko joulukuun. Rakastan kokkailla jouluruokia ja laittaa ne kauniisti tarjolle. Mietin lahjoja huolella ja panostamme sisarusteni kanssa aina vanhempien lahjoihin. Minulle joulu on yhdessäolon ja rentoutumisen aikaa, ei mitään 24/7-ruutuaikaa. Olenkin päätynyt jo useita vuosia sitten ratkaisuun, että vietämme miehen kanssa joulut kotonamme. Huomaan, että äitini haluaisi meidätkin heille, mutta en yksinkertaisesti halua, koska ei se tunnu enää joululta. Se on suoritus, ja jo joulupäivänä tai jopa aattoiltana alkaa "no niin, tässä se sitten oli" -puhe. Omassa kodissamme joulutunnelmat jatkuvat uuteen vuoteen asti. :D

Olen kutsunut vanhemmat meille jouluksi. Eivät tule. Nyt heidän lähellään asuva siskoni oli kutsunut heidät ja vaikuttaa, että olisivat menossa. Innoissaan äiti ei kyllä siitäkään vaikuttanut olevan. Uskon, että siskoni on yksinkertaisesti vaan halunnut viettää joulua jossain, missä on muutakin kuin valmissalaattirasioita ja loisteputkivaloja...

Onko tämä jouluankeutuminen ikään liittyvä asia?

Re: Äiti ei panosta enää jouluun,

Lähettäjä: Ehkäjoo 
Päivämäärä:   16.12.25 07:53:34

Jos hän ei ole jostain syystä kokenut olevana itse sellainen "pääpassaaja ja muiden palvelija " joulun suhteen ( kerroit kyllä että te kaikki olette tehneet siellä sitä joulua ), niin voi olla ettei enää jaksa tai vaan viitsi. Tai kuvittelee että olette jollain tapaa suuttuneet sen ensimmäinen ei-niin-joulun jälkeen tai jotain. Mistä näitä tietää jos ei kysy tai eivät kerro.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   16.12.25 07:56:48

Voisiko olla, että äitisi ei ole niin vahvasti jouluihminen, mutta on halunnut tarjota teille lapsille sen joulutunnelman ja elämyksiä? Nyt, kun osaatte laittaa joulun itse, äiti on helpottunut ja haluaa ottaa rennommin?

Huomaan nimittäin omasta äidistäni saman. Häneen iski ensin pieni joulumasennus siinä vaiheessa, kun olimme sisarusteni kanssa jo aikuisia ja sisarukset perheineen eivät enää tulleetkaan jouluksi lapsuudenkotiin, vaan alkoivat luoda omia perinteitään. Minä olen perheen ainoa lapseton, joten olen yleensä mennyt viettämään joulua vanhemmilleni. Viime jouluna äitini lopulta tunnusti, ettei edes oikeasti pidä jouluruuista! Hän haluaa vain jouluna olla hiljaa, katsoa elokuvia ja lukea kirjoja, muttei aluksi uskaltanut luopua perinteistä.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   16.12.25 07:58:56

No oletko kertonut selvällä suomen kielellä, miksi haluatte viettää joulun kotona?

Jos olet kertonut etkä vain oleta, että hän lukee ajatuksesi, ja olette myös kutsuneet heidät teille tai sisko luokseen, olette tehneet aivan riittävästi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.12.25 08:02:38

Miksi ette vietä siskon kanssa yhteistä joulua jomman kumman luona? Ja kutsukaa äitikin sinne tietysti, tulee jos tulee.

Meilläkin oli lapsena jouluna pöytä täynnä ruokia, joululiinat ja -verhot, kuuset, kynttilät ja lahjoja vaikka kuinka. Mutta nyt ollaan jo ehkä vuodesta 2007(?) järjestetty joulu jomman kumman luona sisarukseni kanssa ja äiti tietysti mukana.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.12.25 08:27:06

Lähettäjä: D
Päivämäärä: 16.12.25 07:56:48

Voisiko olla, että äitisi ei ole niin vahvasti jouluihminen, mutta on halunnut tarjota teille lapsille sen joulutunnelman ja elämyksiä? Nyt, kun osaatte laittaa joulun itse, äiti on helpottunut ja haluaa ottaa rennommin?

Tässä se syy on. Minä olen inhonnut joulua ja hössötystä lapsesta asti ja ylläripylläri - omassa kodissani en ole sitä ikinä sen kummemmin laittanut. Ostan jotain hyvää syötävää fiiliksen mukaan, luen kirjoja ja nautin omasta rauhasta.

Lähettäjä: yule 
Päivämäärä:   16.12.25 08:50:20

Kun olin lapsi oli meillä aina joulu, kuusi, kinkku, koristeet ja joululaulut. Lapsilla ne kuuluu asiaan. Pukkia tosin ei koskaan, äitini ei halunnut valehdella lapselle.
Sitten pikkuhiljaa aikuisena alkoi joulujutut vähenemään kun minullakaan ei ole lapsia. Kinkku häipyi joulupöydästä kun isäni menehtyi, äitini ja minä ei niin possunlihasta välitetä. Koristeetkin vähenivät, nyt on enää oikeastaan kausivalot. Kuusi muutti sisätiloista ulos terassille ja viime vuonna äitini ei halunnut kuusta ollenkaan kun kysyin, että haetaanko metsästä yksi. Minä en ole vuosiin halunnut, joskus olen tuonut kotiin yhden, sekin ulkona kausivaloineen ja joulun jälkeen vien hevoselle. Joululauluja ei ole aikuisena kuunneltu.

Tehdään jotain hyvää ruokaa, tai minä teen, menen aina jouluksi äidilleni ja kokkaan siellä. Jouluruokia on mukana satunnaisesti, porkkanalaatikko usein kun siitä pidetään molemmat. Joululahjoista ei olla luovuttu, minä ostan usein jotain mitä askarrellaan yhdessä, tänä vuonna pari sellaista kukka-lego-pakettia. Äitini kysyy mitä haluan ja yleensä ostaa jotain kalliimpaa koska on varakkaampi kuin minä. Ja jouluhyasintin ostaa aina mulle, se oli isäni tapa ostaa ne meille ja äitini jatkoi sitä.

Ehkä aloittajan äiti ei tosiaan ole niin innostunut joulusta, niin kuin ei minä ja äitinikään. Me ollaan luotu uusia traditioita. Yhtään tonttua ei todellakaan ole, pipareista ei tykätä, joululaulut ei soi eikä kulkuset kilkata, mutta mukavaa yhdessäoloa on. Ruokakin olisi valmiseineksiä jos se jäisi äidilleni, mutta minä tykkään laittaa ruokaa joten suunnittelen koko joulumenun, haen tarvikkeet ja kokkaan ne.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.12.25 09:03:51

Sama fiilis, mutta anoppi.

Jouluruoka on kuivaa valmiskinkkua. Ruskea kastike, perunaa ja kaupan lanttulaatikko ja porkkanalaatikko. Itse en tuosta setistä syö kuin kuivaa perunaa ja kinkkua. Ei jälkiruokaa, ei joululeivoksia, ei musiikkia, ei joulukoristeita. Ja silti sinne täytyisi aina mennä 2 päiväksi tylsistymään kuoliaaksi.

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   16.12.25 09:10:34

Meillä äidillä on kamala stressi joulun järjestämisestä. Tunnelma on ollut jouluisin alkoholin täyttämä ja riitaisa. Nyt vietämme joulua kotona. Kutsumme kaikki sukulaiset meille ennen joulua syömään ja se ei ole mikään kännäysjuhla. Äitini viettää aaton veljensä ja siskoni kanssa. Saavat siellä kinata rauhassa keskenään.

Lähettäjä: Bou 
Päivämäärä:   16.12.25 09:18:23

Omat vanhempani varsinkin äitini taas tekivät joulusta niin ison ja mahtavan että heidän pois menon jälkeen mikään missään ei ole tuntunut tarpeeksi. En osaa laittaa samanlaista omaan kotiin joten joulu on mennyt vähän pilalle :(

Yritän kyllä ne samat asiat mutta olosuhteet on vaan jotenkin vääränlaiset.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.12.25 09:23:55

Meidän lapsiperhe "siivottiin" sukujoulusta koronan verukkeella. Ensin sanottiin suoraan että älkää tulko, sen jälkeen vaan jätettiin kyselemästä että tuletteko. Luotiin omat perinteet, vaikka harmittaa että lapsilta jää tästä(kin) puuttumaan isovanhemmat, tädit jne. Meidän joulussa on nyt omat jutut, vanhoista jouluista perinteet ja niitä muutetaan ja vaihdellaan fiiliksen mukaan.

Kyllä loukkaannuin kun kuvio selvisi, että koronavaara koski vain meidän perhettä, mutta vaihdoin ajatuksen omassa päässäni siihen että eipä tarvitse ajella, ja voidaan tehdä mitä lystää. Ehkä jossain kohtaa siellä miettivät että miksi meni näin, ehkä hoksaavat että itse asian aiheuttivat. Jos ovat tyytyväisempiä näin, hyvä heille. Olemme suvun ainoa lapsiperhe, lapset jo koululaisia.

Lähettäjä: yule 
Päivämäärä:   16.12.25 09:25:18

Ja tosiaan, en minäkään haluaisi mennä aloittajalle jouluksi. Korkeintaan käydä pikaisesti viemässä se lahja ja juomassa kahvit. Ajatus, että pitäisi viettää pari päivää jouluhössötyksen keskellä joululauluja kuunnellen ja perinteisiä jouluruokia syöden on todella puistattava.

Onneksi äitini on samantyylinen kuin minä.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   16.12.25 09:26:46

Olen miettinyt joulunviettoa ja monia muita asioita oman äitini kohdalla ja tullut viimeaikoina tutuksi low effort familymember/ zero effort families termeihin. Kannattaa tutustua jos kuulostaisi tutulta: omalla kohdallani tämä on ollut todella mullistava löytö.

Oma äitini on aina ollut aika mauttomien ruokien ystävä. Silti hän vaatii saada tehdä ruuat, eikä hänen luokseen saa viedä edes oman maun mukaisia lisukkeita (hän ei harrasta lisukkeita, vaikka hänen tekemänsä ruuat ovat kuivia ja mauttomia). Kiittelen tietysti aina kovasti kun on nähnyt vaivaa ja syön hyvällä ruokahalulla.

Vaikea tilanne. Toisaalta minua rasittaa se, että toimin "koulutukseni" mukaan, mihin minut on kasvatettu lapsesta asti, vaikka se ei palvele minua. Toisaalta tiedostan että tuon ikäinen ihminen ei tule enää muuttumaan ja jokainen juhlapyhä hänen kanssaan voi olla viimeinen. Toisaalta hän voi elellä vielä pitkäänkin.

Nyt hän on sairastunut juuri joulun alla, toivottavasti tämä mahdollistaisi minulle jouluruokien teon. Oman lisänsä tuo vielä vegaaninen sisko, joka nyrpistelee kaikelle eläinperäiselle pöydässä maitotuotteista lähtien ja syyllistää meitä niiden syömisestä...

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   16.12.25 09:30:33

Saman huomannut omasta äidistä, tosin kausivaloja on kyllä. Vietetty joulut sisarusten kesken vuorotellen kenen luona ollaan ja äiti kutsuttu, tulee joskus ja joskus ei. Kai se on normaalia iäntuomaa.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   16.12.25 09:33:42

Minulle joulu on enemmän Rauhan aikaa.
En oikein jaksa väkisin väännettyä joulua, jossa jokainen koriste esine on esillä, valot ja kynttilät kaikkialla, kuusi on toista kuukautta palloineen esillä ja joululaulut soi, koko talo tuoksuu piparilta ja tortulta. Kaikki ruuat tehdään itse, varmaan se possukin on jo kesällä valittu. Eikä siinä mitään että on "nättiä" ja överiä mutta jos kaiken sen keskellä on hermoraunio tunnelma. Niin kyllä vähempikin riittää. Loistavasti.
Olen tällaisen suorittajan jouluihin osallistunut muutaman kerran ja nykyään jätän ne välistä.
Joku hermoromahdus on tullut nähtyä suorittajan osalta.
Itse laitan jotain jouluista esim
Valoja, osan ruuista teen itse. Lahjoja annan vain muutaman. Teen asioita joilla on minulle merkitystä. En mitään ketään muuta varten. Lähinnä jouluna hevostelen, katson elokuvia, saunon ja syön.

Päivämäärä:   16.12.25 09:33:51

"Olenkin päätynyt jo useita vuosia sitten ratkaisuun, että vietämme miehen kanssa joulut kotonamme."

No miksi sulle sitten olisi yhä tärkeää, että äitisi jouluttaisi jos et kerran sinne mene? Tässä varmasti se syy. Jotenkin tosi itsekästä, että toisen pitäisi järjestää joulua ja sitten sinulle ei kelpaa joten jäät vaan pois sieltä ja sitten kuitenkin valitat kuinka siellä on ankeaa.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   16.12.25 09:38:42

Viettäkää sitä joulua oman mielen mukaan ihan ilman mielen pahoittamista. Minusta on ihanaa kun lapset ovat jo aikuisia eikä tarvitse sitä joulua laittaa. Syödään miehen kanssa mitä halutaan ja kuhnotellaan omaan tahtiin. Nähdään lapsia sitten muina aikoina.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.12.25 09:42:03

Yule sun ja äitisi joulu kuulosti minun mielestä ihanalla tavalla teidän itsenne näköiseltä.

Itse en kovin suuresti joulua jaksa laittaa, vaikka on lapsetkin kotona. Ihan kausivaloa on ja pipareita toki leivotaan (ihan lasten takia, itse en tykkää), pari tonttua koristeena. Lapset katsovat ylen joulukalenteria ja heillä toki joulukalenterit on. Ulkona kausivaloa. Siinäpä se, meillä ei ole edes kunnon kuusta, vaan sellainen minikuusi pöydällä :D

Joulun vietämme jouluhullulla äidilläni. Hänellä on aina kauniisti kaikki laitettuna ja paljon tilaa meille kaikille. Upea kuusi ja kaunis kattaus. Minä ja siskoni käymme auttamassa viikko tai pari ennen joulua tekemässä laatikot valmiiksi pakkaseen. Jouluna minä keitän aina meidän isolle porukalle riisipuuron (meitä yhteensä 12 joulua viettämässä) aamupäivällä, kaikki autamme äitiä ja hänen puolisoaan ruokien esillepanossa. Me tuodaan aina muikunmätiä joulupöytään, koska saadaan sitä puolisoni isäpuolelta (kalastaja). Joulupukki käy jossain kohtaa, siitä itse olisin valmis luopumaan jo. Kuitenkin meidän nuorimmainen vasta 4v ja siskoni nuorimmainen vain 1v, joten tämä lie tulee jatkumaan joitain vuosia. Äitini maksaa joulupukin, ruuat ja häneltä saa aina hienot, toivotut lahjat niin lapset kuin aikuiset <3 äidillä niin suuret varat, että näin mielellään tekee. Me lapset aika vähävaraisia, mutta ostamme yhdessä äidille ja hänen puolisolleen jotain pientä aina, ihan ajatuksen vuoksi ja kiitoksena joulusta <3 Vaikka en itse jaksa joulua oikein laitella, niin olen kyllä onnellinen siitä, että äitini sen vieläkin tekee ja lapseni saavat sellaisen joulun. Pitäisi edes lasten vuoksi kotiinkin keksiä jotain lisää, ihan vähän koristamista lisää, ei sen tarvisi isoa olla.

Itseänikin surettaisi, jos äiti yhtäkkiä lopettaisi "jouluttamisen".

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.12.25 09:43:02

Mitä muuten isäsi on tehnyt sillä välin kun äitisi on järjestänyt koko joulun? Toivon, että tämä on provo, koska on epäreilua, jos kaikki on ollut aina äitisi vastuulla, ja isä on korkeintaan hieman laittanut kuusta.

Ei ihmekään, jos äitisi on kypsähtänyt jouluun.

Päivämäärä:   16.12.25 10:14:48

Eikö nomadi osaa lukea kuin otsikon?

Päivämäärä:   16.12.25 10:38:58

""Olenkin päätynyt jo useita vuosia sitten ratkaisuun, että vietämme miehen kanssa joulut kotonamme."

No miksi sulle sitten olisi yhä tärkeää, että äitisi jouluttaisi jos et kerran sinne mene? Tässä varmasti se syy. Jotenkin tosi itsekästä, että toisen pitäisi järjestää joulua ja sitten sinulle ei kelpaa joten jäät vaan pois sieltä ja sitten kuitenkin valitat kuinka siellä on ankeaa. "

Eiköhän tässä ole pikemminkin kyseessä syy ja seuraus. Ap:n vanhempien luona joulu ei ole ollut enää syystä x entisensä, ja jälkikasvu on sitten halunnut viettää sitä kotonaan ja kutsua vuorostaan muut vieraaksi.

Päivämäärä:   16.12.25 10:42:04

Miksette te sitten sisarustenne kesken vietä joulua? Koska kukaan ei oikeasti jaksa nähdä vaivaa niin paljoa, mutta äidille pitäis päästä valmiiseen pöytään ja siivottuun taloon?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.12.25 10:47:09

.., luin ketjun huolella vielä kerran, ja ainut mitä aloittajan isästä mainitaan, on, että 'isä on'. Mitään isä ei missään kohtaa aktiivisesti tee tai osallistu. Rahakirjekuorenkin antaa äiti.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.12.25 10:47:15

Lähettäjä..

Päivämäärä16.12.25 09:03:51

Sama fiilis, mutta anoppi.

Jouluruoka on kuivaa valmiskinkkua. Ruskea kastike, perunaa ja kaupan lanttulaatikko ja porkkanalaatikko. Itse en tuosta setistä syö kuin kuivaa perunaa ja kinkkua. Ei jälkiruokaa, ei joululeivoksia, ei musiikkia, ei joulukoristeita. Ja silti sinne täytyisi aina mennä 2 päiväksi tylsistymään kuoliaaksi.

Meillä ihan sama tilanne. Anoppi ei jaksa panostaa yhtään. Silti sinne pitäisi mennä. Välimatkaa vielä niin paljon, ettei siellä vaan piipahdeta. Selkeästi loukkaantuu, kun ei mennä. Mutta haluan ihanan joulun, en ankeaa. Anoppi ollaan kutsuttu meilel, mutta ei halua tulla.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   16.12.25 10:49:47

Haluaisin joskus olla reissussa jouluna. Esim. risteilyllä hyvien valmiiden jouluruokien ja viihteen äärellä tai tutustumassa uuden kulttuurin joulunviettoon. Mutta äidilleni on tärkeää, että me aikuiset lapset olemme jouluna kotona. Katsoo tv:tä, minä kuskaan haudoille (istuu autossa), ruuat on pahoja ja perheellä ei ole oikein mitään puhuttavaa, äitini juoruilee sukulaisten asioista. Olen aika surullinen tästä, mutta äitini on tuollainen tyypillinen low effort mother josta ylempänä oli puhetta. Isäni on kuollut. Äiti määrää, vaikka ei edes välitä meistä.

Päivämäärä:   16.12.25 10:50:52

"mutta haluaisi lasten kuitenkin tulevan sinne."

Tässä se syy on. Ankeuttaja ei halua enää joulua, mutta silti yrittää juoksuttaa jälkipolvensa sinne. Samanlainen kuin äitini. En suostu tuohon, vaan käyn ennen joulua ja vietän joulun omien perinteiden mukaan.

Lähettäjä: Ei ole pakko enää 
Päivämäärä:   16.12.25 10:56:53

Olen itse kuuskymppinen.
Voin sanoa että riippuu ihmisestä onko jouluihminen ja vaikka olisikin niin voihan sitä kyllästyä kun ei tunnu enää samalta kuin ennen.
Keksikää uudet traditiot jos ahdistaa. Älkää jämähtäkö vanhaan. Sen neuvon annan.

Päivämäärä:   16.12.25 11:04:55

Äitisi on ikääntymässä, joten ehkä hän ei vain enää jaksa rakentaa joulua samalla tavalla? Tai voiko hänellä olla esimerkiksi masennusta tai muuten henkisesti raskasta? Kerrot teidän auttavan aattona, mutta samalla valitat valmissalaateista sekä joulukoristeiden, piparien ja joulutorttujen puutteesta. Jospa äitisi kaipaisi lisää apua joulun valmistelemiseen ja purkamiseen?

Me kierrätämme nykyään joulunviettopaikkaa sisaruskatraassamme, mutta joulu toteutetaan silti nyyttäriperiaatteella. Tämä on todellakin avannut silmiä sille, että joulu vaatii paljon muutakin kuin aaton tohinat.

En itse hahmottanut tätä lapsena, kun vietimme sukujuhlia mummolassa: Vaikka aattona oli apukäsiä, mutta ennen sitä mummi mm. teki kattavan joulusiivouksen, hoiti joulukoristeet paikoilleen ja esivalmisteli osan ruuista. Kuusikin oli aina tuotu sisälle, vaikka me lapset koristelimme sen. Nykytilanteessa pitää esimerkiksi organisoida sitä, että saadaan tarjoiluastioita tarpeeksi aatoksi, koska kellään sisaruskatraastani ei ole niitä omasta takaa tarpeeksi.

Entä autetaanko teillä myös jälkisiivouksessa? Jouluruokailun jälkeen on ainakin meidän perheessämme useampi tiskikoneellinen tiskattavaa sekä isompia astioita, jotka joutuu tiskaamaan käsin. Jos joukossa on ollut lapsia, niin tulee herkästi esimerkiksi pöytäliinapyykkiä ja lattiaakin saattaa joutua siivoomaan. Lahjoista kertyy lahjapaperijätettä, joka on hävitettävä. Lisäksi lopulta on vielä kaikki kuusien ja joulukoristeiden purkamisen, vaikka toki moni ei tämän kanssa kiirehdikään (emme mekään).

Päivämäärä:   16.12.25 11:05:15

Ongelma ei ole se ettei olla jouluihmisiä vaan se että halutaan väen vängällä jakaa sitä kurjuutta muillekin vaatimalla lapset edelleen joulutonta joulua viettämään.

Lähettäjä: Litla 
Päivämäärä:   16.12.25 11:12:42

Anoppi oli nuorempana Jouluihminen. Teki kaiken itse, laatikot, kinkut, salaatit, joulukakut ym. Sitten alkoi into hiipua, ilmestyi valmiit laatikot, ei kinkkua, ei kakkuja. Lopulta ei tehnyt enää mitään Joulun eteen. Eikä suostunut tulemaan meillekään Joulun viettoon, johon oli toki aina kutsuttu. Jälkikäteen ajateltuna kaikki nuo oli alkavia dementian oireita. Loppuaikoina ei päästänyt ketään kotiinsa kyläilemään oli Joulu tai arki.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   16.12.25 11:13:14

Jossain vaiheessa sukujoulujen vetovastuu siirtyy luonnostaan seuraavalle sukupolvelle, yleensä siinä vaiheessa, kun lapsenlapset syntyvät. Niin on käynyt varmaan teillekin. Nyt on teidän tehtävä luoda niitä maagisia jouluja lapsillenne. Viettäkää joulua vaikka siskosi perheen kanssa. Isovanhemmat tulevat mukaan jos haluavat.

Meilläkin vietettiin isoja sukujouluja, kun olin lapsi. Meidän perhe ja äitini sisarukset perheineen kokoontuivat vuorotellen jonkun luo viettämään joulua. Oli ihana tunnelma, koristeita, herkkuja, paljon lahjoja... Pukki kävi, kun me lapset oltiin pieniä, vaikkei siihen uskottukaan. Kun me lapset sitten kasvoimme ja aloimme pariutua ja muodostaa omia perheitä, tuo sukujoulu jäi pois. Toki on ikävä sitä välillä vieläkin, mutta jokaisella on omanlaisensa tapa viettää joulua, puolison mukana tulee uusia sukulaisia porukkaan jne, eli perinteet muuttuvat. Niin se vaan menee.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.12.25 11:55:44

Lähettäjä.

Päivämäärä16.12.25 11:05:15

Ongelma ei ole se ettei olla jouluihmisiä vaan se että halutaan väen vängällä jakaa sitä kurjuutta muillekin vaatimalla lapset edelleen joulutonta joulua viettämään.

Nimenomaan tämä. Minä laitan enemmän kun mielelläni joulun. Rakastan joulua. Pienten lasten kanssa on muutenkin helpompi viettää joulu omassa kodissa. Mutta tämä ei anopin mielestä ole hyvä. Hän haluaisi sinne kaikki lapset perheineen ankeutta jakamaan.

Päivämäärä:   16.12.25 12:11:13

"Minä laitan enemmän kun mielelläni joulun. Rakastan joulua. Pienten lasten kanssa on muutenkin helpompi viettää joulu omassa kodissa. Mutta tämä ei anopin mielestä ole hyvä. Hän haluaisi sinne kaikki lapset perheineen ankeutta jakamaan."

Tämä. Eivät nuo ankeuttajat suostu viettämään joulua missään muualla kuin kotonaan. Eivät he suostu mihinkään tuollaiseen, että jälkipolvet järjestäisivät joulun ja lapsiperheet saisivat pysyä kotonaan. Ankeuttajien mielestä kaikkien muiden pitää matkustaa.

Päivämäärä:   16.12.25 12:11:27

Joulu on lasten juhla. Itsekään kun on jo 60 joulua nähnyt ei viitsi enää siitä hössöttää.

Lähettäjä: Köpö 
Päivämäärä:   16.12.25 12:32:11

Kävi sama mielessä kuin Litlalla. Alkavan muistisairauden oireita? Omalla äidilläni ollut saman tyylinen kehitys. Pikkuhiljaa kaikenlainen panostaminen yhtään mihinkään vähenee.

Lähettäjä: Mmne 
Päivämäärä:   16.12.25 12:34:23

Kysy?

Lähettäjä: Imar 
Päivämäärä:   16.12.25 12:40:44

No ihan jaksaminenkin on voinut alkaa tulla väliin. Ei vain jaksa enää hössöttää samalla tavalla, jalat alkaa särkeä seisoskelusta helpommin. Myöskin, josko onkin rahat tiukilla tietämättäsi. Entäpä, mitkä ovat vanhempiesi välit- voiko heillä tietämättäsi olla vaikeuksia parisuhteessa?
... Ja onko teistä kukaan ollut koskaan auttamassa sitten niiden koristeiden ja tähteiden purkamisessa ja siivoamisessa?

Tulee myöskin mieleen, että entäpä sellainen vaihtoehto ettei huomaamattasi nuorempi porukka ole silloin aikoinaan aloittanut tuon älylaitteiden selailun äitisi nähden kylässä ollessaan? Nimittäin tämä voi iäkkäämmälle ihmiselle olla ihan punainen vaate josta loukkaannutaan ja kunnolla; että jos ei seura kelpaa vaan mieluummin ollaan naama kiinni ruudussa, niin olkoot. Ja tämä voi olla teidän porukalle hyvin vähäistä mutta tuntua hänestä erittäin paljolta. Siispä mietipä tätä taaksepäin. Onko oltu puhelimen netissä, onko ollut tabletteja mukana jne?

Ja entä oletko ihan varma ettei omassa käytöksessäsi tapahtunut mitään muutosta?

Näissä asioissa helposti käy niin, ettei huomata jotakin muuttunutta seikkaa ja ihmetellään vain, että Kuinkas tämä nyt vain loppui jne. Yleensä sille kyllä on jokin syy kun vähän miettii ja asiaa tonkii.
... Myöskin, entäpä ihan kauttarantain vaikka kysyä siltä äidiltä tätä asiaa...? Esim. "Laitettaisiko teille taas pitkästä aikaa oikein isosti joulu? ... Ai miksi ei?"

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   16.12.25 13:12:05

Täällä se 60-kymppinen, joka veti 20 vuotta täydellistä joulushowta, organisoi ja hoiti. Ja oli usein vielä aattoon asti töissä.

Ja nyt se on oikeasti ihan loppu. En laita ruokaa enää muutenkaan, vain fiiliksen pohjalta joskus.
Lahjat toki hankin, mutta en enää höpsötä joulujuttuja sen enempää. Uskon hyvin, kuinka äitisi on vain ihan loppu; joutuu olemaan vielä työelämässäkin, eikö?
Ei siinä enää jaksa jouluakaan suuresti juhlia; anna äidin olla.

Päivämäärä:   16.12.25 13:34:07

Haluaako mamakin silti väkisin pilata lastensa joulu että se jouluton joulu on silti pakko viettää sun luona?

Päivämäärä:   16.12.25 13:47:53

"Jossain vaiheessa sukujoulujen vetovastuu siirtyy luonnostaan seuraavalle sukupolvelle"

Tämä. Äiti tulee jos haluaa, jos ei halua niin se täytyy hyväksyä että haluaa tässä vaiheessa elämäänsä viettää erilaista joulua tai ei ollenkaan.

Päivämäärä:   16.12.25 14:16:47

Ymmärrän kyllä. Minäkin haluan joulun tunnelmaa ja kaikkea tuota mistä puhuit. Olen 46 ja vielä koskaan en kuitenkaan ole aattona viettänyt joulua muualla kuin vanhempieni kanssa. Puolisonikaan ei milloinkaan ole viettänyt joulua muualla kuin vanhempiensa kanssa. Meillä lapsi on joka toinen joulu toisessa mummolassa toisen vanhemman kanssa ja me vietetään yhteinen joulu vielä ennen uutta vuotta yhdessä kotona.

Olisi kyllä ankea joulu jos pitäisi kotona kökkiä samoin kuin joka päivä.

Mielestäni joulun tunnelma tulee siitä että näkee sisarusta ja vanhempia juuri jouluna. Munkin vanhemmilla on loisteputkilamppu ja salaatit muovirasiassa sekä saan setelin kirjekuoressa. Harmi että arvostat ulkokultaisia asioita sen sijaan että viettäisit joulua vanhenevien vanhempiesi kanssa.

Päivämäärä:   16.12.25 14:19:51

En ole ehtinyt kaikkia vastauksia vielä lukea, mutta vastaan pariin asiaan.

"Kerrot teidän auttavan aattona, mutta samalla valitat valmissalaateista sekä joulukoristeiden, piparien ja joulutorttujen puutteesta. Jospa äitisi kaipaisi lisää apua joulun valmistelemiseen ja purkamiseen?"

Tiedätkö, kun yritetty on. Olen tarjoutunut tekemään salaatit itse ja ostamaan ainekset. "No ei se kannata, eipä niitä paljon kukaan syö." Aijaa, no eipä sitten, vaikka kyllä ne oikeasti kelpaisi ne itsetehdyt, kelpasihan ne ennenkin. Mikään ei kannata, tai ole niin justiin, siis nykyään.

Isän roolista monet on kyselleet. Hän osallistuu kyllä, kuten myös muu miesväki. Heille kuuluu mm. kuusen hakeminen, jäälyhdyt, kalan savustus, saunan lämmitys. Ruoanlaitto hoidettiin ennen muuten naisten kesken ja kyllä, myös keittiön siivousvastuu jaettiin.

"En oikein jaksa väkisin väännettyä joulua, jossa jokainen koriste esine on esillä, valot ja kynttilät kaikkialla, kuusi on toista kuukautta palloineen esillä ja joululaulut soi, koko talo tuoksuu piparilta ja tortulta. Kaikki ruuat tehdään itse, varmaan se possukin on jo kesällä valittu"

No meillä ei ainakaan ole mitään överijoulua. Pidän lämpimän keltaisista valoista, niitä on hillitysti ikkunoissa. Joululaulut soivat hiljaisena taustamusiikkina. Kuusi tulee vasta aatonaattona. Ruokia sekä ostetaan valmiina että laitetaan itse. Joulu on meille mieheni kanssa rauhallista ja esteettistä aikaa, jopa vuoden kohokohta. Siitä ei stressata, mutta kyllä siihen panostetaan.

Päivämäärä:   16.12.25 14:30:25

"Mielestäni joulun tunnelma tulee siitä että näkee sisarusta ja vanhempia juuri jouluna. Munkin vanhemmilla on loisteputkilamppu ja salaatit muovirasiassa sekä saan setelin kirjekuoressa. Harmi että arvostat ulkokultaisia asioita sen sijaan että viettäisit joulua vanhenevien vanhempiesi kanssa."

Jos vanhemmillani, tai siis erityisesti äidillä, olisi vielä joulufiilistä, niin moni muu asia ei joko merkitsisi, tai hoituisi omalla painollaan, mutta kun se koko joulumieli puuttuu. Liian monta joulua vietin niin, että aattona lähinnä odoteltiin (jotain). Yritin houkutella muitakin seuraksi ulos, mutta ei. Saunan jälkeen ruoat pöytään, vartissa ensimmäiset lähtee pöydästä ja sitten alkaa taas television tai puhelimen tuijotus. Sisarusten kanssa saatoimme pelata jotain lautapeliä, mutta lasten syntymisen myötä sekin jäi vähemmälle. Tietysti ymmärrän, että lasten aikataulut ovat hyvin erilaiset.

Tiedän saaneeni perheessäni jossain vaiheessa itsekkään ihmisen leiman, ainakin siskoltani, kun ilmoitin, että jatkossa vietämme joulua kotona. Perusteluna se, että mulla on hevonen. En vain halunnut loukata vanhempiani sanomalla, että joulunvietto heidän luonaan ei ole enää sitä, mitä itse joululta toivon.

Päivämäärä:   16.12.25 14:40:20

"Tiedätkö, kun yritetty on. Olen tarjoutunut tekemään salaatit itse ja ostamaan ainekset. "No ei se kannata, eipä niitä paljon kukaan syö." Aijaa, no eipä sitten, vaikka kyllä ne oikeasti kelpaisi ne itsetehdyt, kelpasihan ne ennenkin. Mikään ei kannata, tai ole niin justiin, siis nykyään."

Seuraava kysymys, että oletteko tästä huolimatta selkeästi ilmoittaneet selvästi, ettei äidin tarvitse huolehtia, koska te hoidatte ruuat ja koristelut? Jos olette tämän tehneet ja hoitaneet itse asiat, niin onko äiti jättänyt syömättä ja valittanut? Koska ainakin itse olen tavannut varsinkin vanhemmassa väessä ihmisiä, jotka eivät halua olla vaivaksi muille ("No eihän minä nyt tuollaista tarvitse..." jne.), mutta ilahtuvat kuitenkin saadessaan apua.

Kun äitinne kerran vaikuttaisi olevan nyt siskosi luokse tulossa, niin eikös teillä olisi nyt hyvä mahdollisuus hoitaa kaikki järjestelyt keskenänne ja tarjota äidille valmis joulu? Tarttuisin tähän tilaisuuteen ja katsoisin vielä tämän joulun, että tuleeko nurinaa. Äidille voi olla helpotus, kun joulua ei tarvitse rakentaa hänen kotiinsa = hänen ei tarvitse häärätä emännän paikalla. Jos tulee nurinaa, niin järjestätte sitten jatkossa joulunne miten haluatte.

Yhä edelleen miettisin myös sitä vaihtoehtoa, että voisiko äidillä olla masennusta tai muuten henkisesti raskasta taikka tosiaan alkavan muistisairauden oireita.

Päivämäärä:   16.12.25 14:47:26

Olen jo pitkään miettinyt, onko äitini masentunut, ja siitä myös hänen kanssaan puhunut. Ei hän sitä täysin ole poissulkenut. Mutta en voi aikuista ihmistä pakottaa hakeutumaan tutkimuksiin. Jännä vaan, että suunnittelee innokkaana uuden vuoden viettoa ja juhlintaa oman siskonsa kanssa, mutta joulun vietosta ei vaikuta välittävän yhtään.

Nyt on tosiaan hyvä, jos siskoni luo menevät. Me asumme kauempana, emmekä lähde sinne saakka ajelemaan, kun siskoni luo ei mahdu yöpymään. Muutenkin olimme päättäneet olla kotona ja olemme jo osan ruoistakin ostaneet.

Päivämäärä:   16.12.25 15:19:26

Joulussa minulle tärkeintä on ruoka, joten mieluummin olen kotona missä saan varmasti syödä mitä ja milloin haluan, kuin jossain sukulaisankeudessa kitumassa. Parina jouluna olen erehtynyt kutsuttuna sukulaisiin, ja ollut pöyristynyt tarjoiluiden huonoudesta. Ei koskaan enää.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   16.12.25 15:44:17

Jaa, se ettei laita ”täydellistä” joulua, kukin oman tasonsa mukaisest, ei kai tarkoita lasten joulun pilaamista?
Lapset, aikuisia, tulevat kumppaneineen käymään, lastenlapsia ei ole. Makeaa on tarjolla, ilman joululauluja ja kuusta; ruoka tulee itseasiassa cateringfirmalta tänä vuonna:)
Nuoret, lapsettomat ihmiset eivät myöskään osoita ainakaan vielä vetovastuun ottamista; asuvat pienissä yksiöissä ja kaksiossa. Tänne mahtuvat kyllä kaikki, ja yöksikin taidetaan jäädä, jos olen oikein ymmärtänyt.
Samu Sirkka pitää nähdä, muuten ollaan kuin Ellun kanat. Uskon Unon ja Pictionaryn voimaan ja hiukan skumppaa, ainakin äidille.
Toivon kaikille kykyä löytää se itselle paras tapa, joulua ei tarvitse viettää Kodin kuvalehden ohjeilla eikä tärkeintä ole somejulkaisujen unenomainen kauneus; panostan jutteluun ja yhdessä oloon.
Halusin vain muistuttaa teitä nuorempia, jouden äidit eivät jaksa panostaa, että ollaan panostettu aikanamme, ja tosiaan teemme 100% työaikaa edelleen; ja olemme joulun jälkeisen viikonlopun hommissa, että nuoret saavat enemmän vapaa-aikaa.

Päivämäärä:   16.12.25 16:32:36

Ikävä on lapsuuden jouluja mummolassa. Isovanhempien ja meidän sakin lisäksi äitini sisarus perheineen. Paljon väkeä, yhdessäoloa, hyvää ruokaa, naurua. Mummo näki paljon vaivaa ruokapuolen ja tunnelman eteen, itse olin keittiöapuna ihan ala-asteelta asti.

Isovanhemmat ovat jo menneet, eivätkä omat vanhemmat halua joulua viettää meidän lasten ja oman lapsenlapsensa kanssa. Jaksamisesta ei ole kiinni, isä on erittäin innokas ruoanlaittaja, ja vien vanhemmilleni joka tapauksessa jouluherkut (ei olisi mitään ongelmaa tehdä ja viedä enemmänkin, jos kutsuisivat meidät), paljon voitaisiin tehdä nyyttärimeiningillä. Äidillä on muistisairaus, mutta on ihan toimellansa vielä.

Isäni rikkoi välinsä miniäänsä useampi vuosi sitten, eikä ole sen jälkeen nähnyt (halunnut nähdä tai katsonut tarpeelliselliseksi) ainoaa lapsenlastaan. Tämän episodin jälkeen ovat aina lähteneet jouluksi pois. Harmittaa erityisesti äidin puolesta, jos voisi ilmaista mielipiteensä vapaasti, varmasti haluaisi nähdä lapsenlapsensa jouluisin niin kauan kun hän on pieni. Isäni on despootti, ei kysy äidin mielipidettä ja vaikka kysyisi, ei ota sitä huomioon.

Olen vilpittömän iloinen että anoppi vielä haluaa ja jaksaa järjestää jouluaterian ja kutsuu aina, ja toki kutsua noudatetaan. En ole mikään erityisen jouluinen ihminen, oikeastaan päinvastoin, mutta toivon näkeväni läheisiä jouluna. Sisarukseni onneksi käyvät meillä aina kylässä, vaikka aaton ja joulupäivän viettävät omien puolisoiden ja perheiden kanssa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.12.25 17:14:04

^sinun joulusi järjestäminen on sinun vastuullasi. Älä odota että mummot sun muut järjestää, tee teidän joulu itse.

Päivämäärä:   16.12.25 17:45:12

Valitettavasti aikuisten lasten "apu" on aina tehdä ne helpot hommat. Vanhan äidin vastuulla on luoda joku maaginen joulutunnelma. Sen verran olen kanssasi samaa mieltä, että kännykät kädessä joulumieli karisee kaikilta muiltakin

Päivämäärä:   16.12.25 17:50:57

Minä ainakin viettäisin ihan älyttömän mielelläni sen satumaisen joulun kotona mutta kun nuo anopit ja omat äidit vaatimalla vaatii sinne omaan ankeuteensa kyläilemään tai heittäytyvät marttyyreiksi.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   16.12.25 17:52:43

Mulla mielessä sama kuin parilla muulla. Voisiko olla alkavaa muistisairautta, masennusta, muuta sairauden aiheuttamaa uupumusta, vaihdevuodet?

Itse olen vähän päälle 50 v. ja nuorempana tykkäsin laitella joulua enemmän. Ja kyllä nytkin periaatteessa haluaisin, mutta en oikein jaksa. Vaihdevuodet aiheuttavat mulle väsymystä ja masennusta. Olisi kiva kyläilläkin enemmän sukulaisilla, mutta en vaan saa aikaiseksi ja kylässä väsyn nopeasti ja tekee vain mieli kotiin nukkumaan.

Lähettäjä: Pirre 
Päivämäärä:   16.12.25 17:52:55

Ehkä annat äitisi viettää just sellaisen joulun, kun äiti haluaa.
Rakenna sinä itsellesi just sellainen joulu, kuin itse haluat.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   16.12.25 17:55:21

"Minä ainakin viettäisin ihan älyttömän mielelläni sen satumaisen joulun kotona mutta kun nuo anopit ja omat äidit vaatimalla vaatii sinne omaan ankeuteensa kyläilemään tai heittäytyvät marttyyreiksi."

Tätähän se on. Aikuinen lapsi ei "saa" viettää joulua kotonaan.

Päivämäärä:   16.12.25 18:34:29

...:

Ei ole enää mitään mummoja jotka järjestävät, ja joiden apuna voisi olla järjestämässä. Ihan itse jouluni teen yhdessä puolisoni kanssa, enkä sitä valita. Harmittelen vanhempiani, ja erityisesti äitiäni. Tottakai se on heidän, tai lähinnä isän, päätös olla koko joulun aika loppiaiseen asti poissa, ei voi käydä tervehtimässä, ei myöskään pyytää omaan kotiini syömään tai edes kahville, eivätkä näe lapsenlastaan.

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   16.12.25 21:17:18

Olen 63 v. työssä käyvä ihminen.
Todellakaan ei mikään jouluhössötys kiinnosta.
Tytär tulee meille laittamaan haluamaansa jouluruokaa ja siinä kaikki.
Kun lapset olivat pieniä joulupukki tilattiin ja jouluruuat.
Nyt haluan viettää joululomani rauhassa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.12.25 22:30:51

Alkava muistisairaus tai masennus. Jos ihminen alkaa menettää selvästi vanhoja kiinnostuksen kohteita niin voi olla tosiaan alkava muistisairaus.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   16.12.25 22:38:47

Olen 67-vuotias enkä vain enää jaksa. Sanoin poikani perheelle että älkää tulko tänne, mä tuun teille. Yhtään kausivaloa en ole laittanut enkä yhtään pellillistä torttuja paistanut. Aaton olen poikani perheen luona, mutta jo yöksi ja pyhiksi tulen oman kotini rauhaan nauttimaan rauhasta ja yksinäisyydestä. Se on parasta joulua.

Päivämäärä:   16.12.25 22:48:27

”Tulee myöskin mieleen, että entäpä sellainen vaihtoehto ettei huomaamattasi nuorempi porukka ole silloin aikoinaan aloittanut tuon älylaitteiden selailun äitisi nähden kylässä ollessaan? Nimittäin tämä voi iäkkäämmälle ihmiselle olla ihan punainen vaate josta loukkaannutaan ja kunnolla; että jos ei seura kelpaa vaan mieluummin ollaan naama kiinni ruudussa, niin olkoot. ”

Entä kun se tabletin tuijottelija on se oma vanhempi? Tai kaivetaan läppäri esille ja katsellaan sieltä jotain katsomoa ja Netflixiä. Onko telkkari parempi, sieltä kun pitää katsoa emmerdalet ja Salkkarit.

Päivämäärä:   16.12.25 22:55:58

Aikuisuuteen ja viimeistään kun perustaa oman perheen ja omia lapsia on aika alkaa niitä ihan omia jouluperinteitä ja omanlaista joulua eikä tuppautua lapsuudenkotiin täysihoitoon. Olen kuusikymppinen ja kipaisen pikavierailulla ennen joulua viemässä lahjat lapsille ja lastenlapsille. Joulun olen perinteisesti töissä ja useana uutena vuotena on sitten lastenlapset olleet yökylässä.

Päivämäärä:   16.12.25 23:10:19

Se on ihana jos voi ihan vaan kipaista ne lahjat perille. Esimerkiksi meillä on matkaa isovanhemmille sellainen 600 kilometriä, ei sinne mennä ihan vaan kahville, eikä edes yöksi tai kahdeksi. Jos joulun aikaan kipaistaisiin molemmilla isovanhemmilla niin matkaa olisi kokonaisuudessaan n. 1300 km.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.12.25 23:33:57

Mä olen 60-v, ja järjestänyt mieheni kanssa joulut ja pääsiäiset meidän kotona siitä asti kun olimme 35-v.
Siihen asti järjestivät mummi, vaari ja iskä.

Meille tulevat juhlapyhiksi aina mun iskä ja anoppi. Mun vaari tuli myös niin kauan kuin eli.
Ja nyt tietenkin lisäksi myös meidän aikuiset lapset perheineen tulevat.

Kukaan ei koskaan ole järjestänyt juhlia yksin. Ei edes mummi. Häntä auttoivat vaari ja mun iskä, ja iskän sisko, ja minä ja mieheni. Ja kaikki lapset taitojensa mukaan.

Varmasti juhlien vetovastuu jossakin vaiheessa siirtyy jollekin meidän lapsista, vaikka vielä ei ole sen aika.

11-v kyllä on sitä mieltä, hän järkkää sitten kaikki juhlat, kun aikuistuu. Ja alkaa hallita meidän kotia.

Päivämäärä:   16.12.25 23:53:58

"Harmi että arvostat ulkokultaisia asioita sen sijaan että viettäisit joulua vanhenevien vanhempiesi kanssa."

Kommentoin tuolla aiemmin näin. Pyydän anteeksi. Luin kommenttini nyt uudelleen ja aivan liian kärkevä ulosanti. Jouluna on vaikea saada tunnelmaa aikaiseksi jos joku vetää mielialan alas. Ymmärrän kyllä.

Päivämäärä:   17.12.25 00:08:12

No eiköhän aloittajan äiti ole osansa tehnyt ja siirtänyt ihanan ja mukavan perinteen eteenpäin.
Anna sen nyt olla, se on osansa tehnyt ja sinä olet nyt saman ikäinen: leivo ja koristele ja luo tunnelmaa ja perinteitä.
Anna äidin olla ja luoda oma joulunsa.

Lähettäjä: Huono äiti 
Päivämäärä:   17.12.25 00:31:36

Minulla on kaksi aikuista lasta, joilla on omat perheet.

Tykkään joulusta ja olen aina laittanut joulua ja opetin lapsenikin siihen.

Nyt, kun energiat on vähän vähemmät ja elämä on muutakin kuin perhe ja lapset ja sukulaiset, haluan viettää oman joulun ja luoda omia tapoja ja traditioita. Minulla on oikeus siihen.

Kenenkään ei pitäisi kärsiä ja kuolla, jos jätän koristelematta ja kokkaamatta, enkä lähde jonnekin ajamaan/matkustamaan jouluksi tai järjestämään jotain ison porukan juhlaa.

En ole kyvytön mökin mummo tai kylmä työelämämummo tai muistisairauden alkuoireista kärsivä tai masentunut ihminen.

Antakaa Joulurauha siellä omassa elämässä kans.

Elä ja anna elää.

Päivämäärä:   17.12.25 00:39:07

^ Niillä lapsillakin on oikeus luoda omat joulunsa. Heillä on oikeus siihen. Joten antakaa heidän elää ja viettää joulunsa haluamallaan tavalla. Tämä näiltä kuuskymppisiltä tahtoo aina unohtua.

Lähettäjä: ei taas 
Päivämäärä:   17.12.25 01:00:58

Mihin jouluun ne lapset oppii muuta kuin vanhempiensa luomaan..?

Jos sinä päätät keski-ikäisenä perheenäitinä, että jouluun kuuluu koristeet, kinkku, siivous ja sukulaiset ja mummo ja pappa ( ne joilla elossaolevia on), niin saa siinä hikeä ja ongelmaa ja monenlaista traumaakin pintaan.
Mutta eihän se joulunaika ole kaikille tuota.
Se on sinun joulu.

Lähettäjä: Minusta väärin 
Päivämäärä:   17.12.25 01:17:46

Jos olet naisena tehnyt lapset ja olet ollut hyvä äiti, niin pitääkö koko loppuelämä järjestellä niiden aikuisten lapsien ja niiden lapsien toiveiden mukaan..?

Juu ei kiitos.

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   17.12.25 01:27:38

Ja missä tässä naisten jouluraivossa astuu esiin miesten osallisuus..?

Ukkelit seuraa sivusta ja nauraa partaansa.

Päivämäärä:   17.12.25 06:13:34

En jaksanut lukea kokonaan mutta aloituksen luin ja siinä korostui aloittajan Minä-Minä-Minä. Tuollainen itsekkyys kyllä latistaa vuosien mittaan joulutunnelman.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   17.12.25 07:22:43

Meillä myös äiti vaatii kaikkia luokseen jouluna. On kuulemma jouluihminen, mutta en oikein tiedä missä se näkyy :D Joinain vuosina saattaa koristella överisti, joinain vuosina ei yhtään. Pari joululaatikkoa on yleensä tarjolla ja jotain kalaa mitä sattunut saamaan. Haudoilla laittaa meidät kuskaamaan, itse istuu autossa tai joskus tulee itsekin, yleensä ei koska ei jaksa/viitsi kävellä. Kotona tv pauhaa ja mieluiten selvästi seuraisi sarjojaan ilman että häiritsemme.

Sellaiset jouluperinteet. Luulen, että pohjimmiltaan se on tärkeintä että pääsee kertomaan kaikille kuinka perhe on ollut koolla ja on vietetty idyllistä joulua, vaikka ei oltaisikaan.

Ollakseni raadollisen rehellinen.

Lähettäjä: pahvi 
Päivämäärä:   17.12.25 07:49:30

"Niillä lapsillakin on oikeus luoda omat joulunsa. Heillä on oikeus siihen. Joten antakaa heidän elää ja viettää joulunsa haluamallaan tavalla. Tämä näiltä kuuskymppisiltä tahtoo aina unohtua."

Tämä! Eihän aloituksessa eikä muissakaan viesteissä vaadittu, että vanhan ihmisen pitäisi laittaa pakolla joulua vaan kysymys oli siitä, että tämä joulua laittamaton yrittää pakottaa muut ihmiset viettämään kanssaan samanlaista ankeaa joulua kuin itse haluaa viettää.
Jokainen laittakoon tai olkoon laittamatta joulua, mutta tuo jatkuva toisilta ihmisiltä vaatiminen olisi syytä lopettaa. Jos aikuiset lapset haluavat viettää oman näköisensä joulun, heillä on yhtälainen oikeus se tehdä, kuin sillä iäkkäämmälläkin. Ja ne omat suunnitelmat voi ulottaa vain itseensä. Kutsuja voi esittää, mutta jos vieraat eivät halua tulla viettämään itselle epämieluisalla tavalla joulua, niin ei siitä pidä uhriutua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.