Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuumuva hevonen

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   15.12.25 20:12:41

Mulla on vuokralla jo ehtoo puolen heppa, joka on kuitenkin hyvässä kunnossa. Olen vanhempi tätiratsastaja, joka tykkää rennosta menosta ja ei kovin vauhdikkaasta menosta enää. Hevonen on tosi kiva ratsastettava ja enemmänkin hitaasti syttyvä, mutta jos mielen virkistykseksi välillä mennään muutamia pieniä esteitä, niin kuumuu niissä kovin. Sama juttu maastoillessa, maastoillaan paljon (lähinnä kävelylenkkejä), niin aina kun hevosen tietävä laukkasuora alkaa häämöttää, niin kuumuu kovin ja vaikea saada pidettyä.
Tästä syystä itse en esteitä halua enää kokeilla ja maastoonkaan meneminen ei tunnu niin mukavalta.
Ainakaan sitä reittiä, jossa tämä "laukkasuora" on.

Kärsiikö hevonen siitä, ettei pääse tekemään näitä asioita, josta ehkä selvästi nauttii, kun kuumuu niin paljon?
Tulisiko hevosen päästä päästelemään "höyryjä" välillä?

Mielestäni ei kuitenkaan kerää mitenkään virtaa, ilman esteitä on ihan normaali ja kuuliainen ratsastettava, eikä irtojuoksuttaessakaan kummemmin lähde päästelemään.

Re: Kuumuva hevonen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.25 20:54:17

Ei ole pakollista, varsinkin jos on muuten hyvä ratsastaa ettei niin sanotusti kerää painetta. Kyllä tasainen pitkään harjoittelu on varsinkin vanhemmalle hevoselle parempi kuin revittely. Mene ihmeessä maastoon ja kierrä nämä laukkapätkät, kävely on tosi hyvää liikuntaa varsinkin jos pääsee vähän mäkiseen maastoon.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.12.25 21:35:25

Löytykö joku nuori ja rohkea joka välillä kävis siellä maastossa? Minä maastoilin vanhalla ruunalla ja sillä oli pätkät mitkä halus laukata. Vauhtia ei ollu liikaa niin annoin hevosen laukata sen mitä halus. Nätisti laukan nosti, oli ollu kouluhevosena.

Päivämäärä:   15.12.25 21:49:41

Kiitos vastauksista!

Voisin kysäistä omistajalta, tää on vanha kenttähevonen, niin siksi myös ajattelin, että kärsiikö siitä, ettei pääse tekemään asioita, joista kuumuu.

Ja tosiaan laukka noilla pätkillä ei ole lainkaan hallittavissa, itse en uskalla enää kokeilla.

Mutta hyvä tietää myös, että tasainen liikunta on myös hyväksi vanhemmalle hevoselle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.12.25 08:03:05

No, mulla on 27v entinen estehevonen. Innostuu esteillä, vaikka ne ovat pieniä ja reippaista laukkapätkistä, vaikka nekin ovat jääneet jo aika lyhyiksi. En ole kovin usein joutunut näistä taukoa pitämään, mutta kun olen, niin hevosesta tulee vähän äreä, lisäksi käyntilenkit eivät riitä vatsan hyvään toimimiseen, kaasua alkaa kerääntyä.
Siksi pyrin pitämään viikko-ohjelman sellaisena, että 2-3x ravataan ja laukataan, kelien salliessa reippaastikin. Maneesilla en enää käy tämän kanssa, matkat ovat melko pitkiä. Maastossa meillä on pari pikku pomppua, mutta lauhan syksyn vuoksi en ole juurikaan hypännyt niitä, maa on liian märkää. Muut päivät ovat taluttelua, joskus maasta käsin jumppailua, joskus juoksutan. Tämän lauhan syksyn aikana kenttä on ollut hyvässä kunnossa, maastot eivät.

Päivämäärä:   16.12.25 10:06:17

Oi tulee mieleen entinen vuokrahevoseni, myöskin parikymppinen entinen estehevonen. Olin toki itsekin silloin nuorempi, mutta oli se maastoilu aikamoista!

Tallilla ei ollut omaa kenttää, joten maastoilla piti kuitenkin usein ja ne laukkasuorat oli aika mahdotonta pitää ainakaan käynnissä. Joskus streppiravi onnistui, mutta sitten oli riskinä pukkailu ja ryöstäminen silti.

Mun ratkaisu silloin oli gramanit, kun en muutakaan keksinyt. Silloin pysyi vähän hallinnassa. Varmasti oli huono ratkaisu, mutta turvallisuus ennen kaikkea.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.12.25 10:16:20

Voihan se hevonen aluksi siellä maastossa revitellä mutta jos edes 2 kertaa viikossa pääsis maastoon laukkaamaan niin uskon että rauhoitus. Jos lähellä ois ratsastuskoulu niin sieltä vois opettajalta kysyä joku taitava hevosella maastoileen.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.12.25 10:23:34

Tee maastossa laukannostoja, pieni pätkä laukkaa, ja taas käynti. Kävele koko laukkasuora, tai mielellään kierrä kohta. Ei mitään hallitsematonta revittelyä ennen kuin jarrut ovat kunnossa.

Päivämäärä:   16.12.25 10:27:49

Oletko hevosen ainoa ratsastaja vai minkä takia olisi pelkästään sinun vastuullasi hypätä ja revitellä maastossa?

Päivämäärä:   16.12.25 17:50:17

Olen ainut ratsastaja hevosella, käyn n 5-6 kertaa viikossa ja hevosella vapaata loput päivät. Kentällä normaalisti ratsastan, paljon ravi- ja laukkatyöskentelyä, maastot vaan pelkästään kävellen. Lähinnä mietin noita asioita, joista kuumuu, että onko se hevosta kohtaan "väärin", kun ei pääse toteuttamaan niitä, eikä ikinä myöskään pääse "revittelemään" maastossa.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   16.12.25 19:37:09

En nyt tiedä onko varsinaisesti väärin, mutta henk kohti kyllä säälin hevosta jolta kielletään se mistä se nauttii. Varsinkin kun muistan oman hevoseni joka oli samanlainen, rakasti sitä että sai ajoittain juosta niin lujaa kuin kavioista pääsi, oikoa kunnolla koipiaan ja käyttää voimiaan ihan tosissaan. Meilläkin oli tietyt paikat joissa juosta, ja niille paikoille tullessa keskusteltiin joskus hyvinkin lujasti siitä mennääkö eteenpäin täyttä vauhtia, siivosti kävellen vai jotain siltä väilltä. Joskus heppa itsekin tykkäsi vain mennä kevyttä hölköttelyä löysin ohjin, mutta toisinaan se halusi ja tarvitsi lisää vipinää kinttuihin.

Nuo pienet laukannostot ja taas käyntiin-jutut eivät toiminet ollenkaan, ne vain saivat sen hermostumaan ja turhautumaan ja sitten alkoi itseäkin sapettaa niin että lopulta kaipasimme kumpikin hyvää kiitorataa missä juosta.

Oman hevoseni pää ei olisi kestänyt sitä ettei se olisi ollenkaan saanut kiitää, vaan se oikeasti tarvitsi kunnon irrottelua säännöllisesti, muuten kävi kärttyisäksi ja mutenkin hakalaksi käsitellä. Alkoi itsekseen rauhoittua 25-vuotiaana ja parin viimeisen vuoden aikana se oli enää lemmikki jolla ei ratsastettu enää ollenkaan. Oli 30v kun sillä tuli ns. aika täyteen.

Päivämäärä:   16.12.25 19:49:04

"Voisin kysäistä omistajalta, tää on vanha kenttähevonen, niin siksi myös ajattelin, että kärsiikö siitä, ettei pääse tekemään asioita, joista kuumuu."
Paljon täyttä verta? Niille kovaa juokseminen vaan on niin suuri nautinto, että kyllä sen silloin tällöin vanhallekin hevoselle soisi, huolehtien tietysti, että hevonen on verytelty hyvin ja pohja on kunnossa.

"Ja tosiaan laukka noilla pätkillä ei ole lainkaan hallittavissa, itse en uskalla enää kokeilla."
Entistä enemmän kuullostaa täykkäriltä. :-D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.