Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuli potkut

Lähettäjä: Luuseri 
Päivämäärä:   15.12.25 12:07:54

YT:t firmassa päättyy. 60 henkilöstä 25 irtisanottiin ja minä siinä joukossa. Tänään tuli tieto ja työt loppui välittömästi. Kamat kasaan ja kotiin istumaan.

Tuntuu niin vitun pahalta. Järki sanoo ettei tämä ole maailman loppu, mutta silti olo on kuin hukkuisin ja elämä loppuu heti tähän. Olen joku luuseri, joka ei ollut riittävän hyvä työntekijä. Vaikka tiedän että oikeasti olin (ja olen edelleen) ihan hyvä, osaava tekijä omalla alallani. Ei suuremmin saikkuja, ei ihmeellisiä henkilödraamoja, vaikka en pyllynnuoleskelija olekaan. Mutta kun melkein puolet porukasta laitetaan pihalle niin kai siihen väkisinkin menee niitä "hyviä" työntekijöitä. Kai. Tai sitten olen vain surkea.

Vertaistukea?

Re: Tuli potkut

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.25 12:12:14

Oletko yhtä ankara muillekin kuin itsellesi? Pidätkö yleisesti ottaen potkut saaneita tai työttömiä ihmisiä luusereina?

Päivämäärä:   15.12.25 12:16:26

Kyllä minä järjellä ymmärrän, että 25 irtisanottuun näin keskikokoisessa firmassa mahtuu hyviä työntekijöitä. Tiedän varmaksi vain pari muuta, jotka irtisanottiin tänään ja he ovat minun kirjoissani hyviä työntekijöitä. Silti tuntuu pahalta ja irtisanominen saa epäilemään omaa ammattitaitoa ja kykyjä työntekijänä.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   15.12.25 12:47:29

Häntä pystyyn ja kohti uusia pettymyksiä. Ajat on paskat, mutta nyt alkaa ainakin kesätöiden haku, jos ei mitään pysyvämpää ole luvassa. Niihin kelpaa keski-ikäisetkin. Itse sain jäädä viime kesän kesätöistä pätkäsoppareilla vuoden loppuun ja nyt on luvattu, että saisin suoraan sopimuksen vielä syyskuun loppuun asti. Eli lopulta tekevälle kuitenkin aina töitä löytyy. Ja jos ei tätä työtä, niin sitten jotain muuta, olisin kyllä päässyt varastolle ajamaan trukkia ja pesulatyöntekijäksi. Käsilumityöntekijöillekin on talvisin aina paikkoja auki ja maatalouslomittajan töitäkin olen tehnyt. Työttömäksi en missään tapauksessa ole joutumassa ja cv:ssä ei ole aukkoja. Aina ei ole palkka ollut hääppöinen, joskus ansiosidonnainen olisi ollut saman verran kuin palkka jostain toisesta hommasta, mutta kyllä se rekrytointitilanteissa on sitten ollut plussaa, kun niitä aukkoja työhistoriassa ei ole.

Eli vaikka kuinka @!#$, masentaa, väsyttää ja tekis mieli rääkyä, niin reippaasti vaan uutta matoa koukkuun.

Päivämäärä:   15.12.25 15:19:48

Kiitos s. Olen 35-vuotias enkä ole ollut vielä koskaan virallisesti työtön. Olisiko nyt se ensimmäinen kerta sitten, toivottavasti ei. Irtisanomisaika täydellä palkalla on tammikuun loppuun, vaikka työvelvoite loppuikin heti mutta ei se auta kuin alkaa etsiä uusia töitä. On tämäkin joululahja.

Lähettäjä: sennu 
Päivämäärä:   15.12.25 16:07:42

Työikäinen työtön on nuori ja kiinnostava, itsellä ikää 58 ja jos kenkää tulee niin todennäköisesti työura on sitten taputeltu. Mihinkään kovin fyysisesti raskaaseen työhön minusta ei enää ole.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   15.12.25 16:10:10

s;" lopulta tekevälle kuitenkin aina töitä löytyy."

Mistä?? Tää on jo niin kulahtanut lause ettei oo tosikaan.
Aloittajalle tsemppiä, toivottavasti sun alalla on duunia.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   15.12.25 16:10:54

Tuttua on. Nykypäivänä ihan oikeasti hyvät ja ahkerat tyypitkin saap kenkää. Tiedän että se harmittaa ihan sikana,mutta ei kannata - ainakaan liikaa - miettiä että "mitä jos" tai harmitella sitä että just sinä sait kenkää. Kun annetaan noin monelle kenkää niin siellä menee hyviäkin tyyppejä.

Tällä hetkellä on hankala hakee uutta työtä mutta kannattaa silti tehdä ne pakolliset CV-viilaukset ja muut ja katsella duuneja koska sä oot heti kuitenkin kuumimillaan työmarkkinoilla. Eli kun kengänkuva tuntuu vielä perseessä niin sillon oot "kuuma" :D ja tuo kuumuus tulee pikkuhiljaa viilenemään niin sen takia kannattaa uutta duunia tsekkailla heti. Tsemppiä kovasti työnhakuun!!

Päivämäärä:   15.12.25 16:23:33

Jos ei kolmen kuukauden sisällä töiden loppumisesta löydy uutta paikkaa, hae opiskelemaan (jotta pääset epäihmisen statuksesta). Työttömien hakemukset heitetään roskiin ja sitten valitaan se parhain ja kaunein. Kymmenien, satojen tai tuhansien hakijoiden joukosta.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   15.12.25 16:26:56

Itselläni on monta pienipalkkaista fyysistä vanhaa työtä, joihin voin käytännössä ilmoittaa, että koska olen taas tulossa. Sikalatyöntekijöitä esimerkiksi ei ole kovin helppo löytää, eikä tällä alueella tunnu olevan tunkua varastotöihinkään, vaikkei paskaa tarvikaan haistella. Olen oikeasti pienikokoinen rimpula, mutta kun olen mennyt itse sinne rengasliikkeeseen ja kysynyt, että pääsenkö sesonkiavuksi, niin heti on kahden viikon työt sovittu ja on saanut saman tien aloittaa. Sekään paikka ei ollut missään auki ja palkkakin oli lopulta ihan hyvä. Voin tehdä toiminimellä tallien lomituksia, toki sitä olen harrastanut palkkatyön ohessakin jonkin verran vuorotyön sallimissa rajoissa muutenkin, parille tutulle tallille, jotka tarvii sen vapaan aamun joskus ja jouluna. Saisin luultavasti aika äkkiä kuitenkin kasaan isomman ringin ja enemmän päiviä.

Toki, jos asuu jossain kaupungissa kerrostalolaatikossa ja työpaikan pitää olla kävelymatkan päässä tai sinne pitää päästä bussilla klo. 7, niin se rajaa tarjontaa merkittävästi.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   15.12.25 17:39:23

Et ole luuseri. Työelämä koittelee aina aika ajoin. Kun yt ilmoitus annetaan, tarkoittaa se silloin että syytä varautua töiden hakemiseen. Nuo isot määrät irtisanottavia ovat kollektiivinen juttu, ei henkilöissä ole vikaa. Olet shokissa nyt. Nuku ja syö. Juttele pahaa oloa jonkun kanssa, jos siltä tuntuu. Huomenna voit vielä toipua. Sitten vaan työnhakuun. Näin se elämä menee, työt voi lähteä nopeasti mutta eteenpäin vaan mentävä.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.12.25 18:06:16

Tervetuloa joukkoon tummaan!
Oletko sinä huudellut "menkää töihin" ja pitänyt työttömiä laiskoina luusereina?
Eipä aikaakaan, kun kuka tahansa huutelija saa itsekin tähän joukkoon liittyä.

Huomaa se, että julkisesti avoimet työpaikat ovat turhia työnsaannin kannalta. Jos paikka oikeasti täytetään kunnalla tai valtiolla, se on yleensä muodollisuus ja on tarkoitus vakinaistaa liian pitkään määräaikaisena ollut. Sitten on niitä vuokrafirmojen paikkoja, joista tuskin koskaan täytetään.

Sitten on työpaikkoja, joissa vain odotetaan, että tulisipa joku kysymään töitä ja niitä, joissa riittää suositukseksi se, että joku nykyinen työntekijä tuntee. Eikä tarvitse olla edes oikea sukunimi.

Päivämäärä:   15.12.25 18:13:08

Olet vielä sen ikäinen että voit opiskella ihan mitään vaan. Myöhemmin voi jopa tuntua siltä että tästä päivästä alkaa uusi elämä. Hyvää on se, että mitään karenssia ei tule ja työkkäri voi jopa lähteä tukemaan uudelleen koulutusta jos alallasi ei ole töitä. Jos pystyt niin laita ensijärkytyksen jälkeen loma moodi päälle ja kohtaa nämä asiat uudestaan sitten uuden vuoden jälkeen. Asioilla on tapana järjestyä vaikka nyt ei tuntuisi siltä. Tsemppiä.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   15.12.25 18:16:01

Ymmärrän tunteen, mutta ei missään firmassa ole 60 työntekijän joukossa 25 "huonoa", jotka voi aina piatää pihalle kun tiukka paikka tulee. Kyllä siinä ihan osaamisesta riippumatta joudutaan irtisanomaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.12.25 18:16:19

No, voit lohduttautua ajatuksella, että potkut eivät olleet henkilökohtaiset, vaan jotkut henkilöt nyt vain oli pakko irtisanoa.

Itse olen saanut koeajalla potkut saatesanoin "et sovellu tälle alalle" ja kyllä siitä jäi sellainen muisto, että edelleen itsetuntoa koettelee ja en uskaltanut enää sen alan töitä edes kokeilla.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   15.12.25 19:19:32

Lähettäjä: s **

Veikkaampa että olet parikymppinen tyttönen jolla elämä vielä edessä. Katos kun pankinjohtajasta ei voi es ruveta possujen hoitajaksi tai varastoon duuniin. Että ota se pää pe*seestä ja mieti ettei kaikki osaa kaikkia hommia.
Sullahan on säkä että kelpaat kaikille, muilla ei olekaan asiat noin hyvin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.12.25 19:47:55

Tekevälle töitä löytyy aina? Joo, ehkä ilman palkkaa. Tälläkin viikolla sain viestin, että hakemaani paikkaan on ollut yli 800 hakijaa. Ja kyse aivan tavallisesta duunarityöstä, jonka valmiiksi osaan, mutta jossa pitkälle riittää että on ahkera ja "tekevä".

Päivämäärä:   15.12.25 19:51:30

Mun entiseen työpaikkaan jäivät ne joilla oli korkeimmat tehot. He oli myös niitä joita inhottiin koska olivat siksi tehokkaita, että jättivät töitä tekemättä.

Työn luonne on sellaista että samaa asiaa hoitaa vuorollaan moni ja seuraava joutuu paikkaamaan ja tekemään sen, mitä edellinen ei tehnyt. Hyvät ja tunnolliset työntekijät eivät kehdanneet jättää hommia kesken ja he (myös minä) oltiin ekat jotka lähti. Pomo ei tee työtä ja ei tiedä edes prosessia mutta luulen että jossain vaiheessa huomaa mitä tuli tehtyä.

Lähettäjä: matematiikka 
Päivämäärä:   15.12.25 20:07:20

"Ymmärrän tunteen, mutta ei missään firmassa ole 60 työntekijän joukossa 25 "huonoa", jotka voi aina piatää pihalle kun tiukka paikka tulee."

Toisaalta myöskin missä tahansa 60 työntekijän firmassa on aina 25 sieltä huonommasta päästä ja 35 sieltä vähemmän huonosta päästä, ja on aika selvää että kummasta päästä poisto aloitetaan kun sen aika tulee.

Lähettäjä: Tuli kanssa potkut 
Päivämäärä:   15.12.25 20:24:54

matematiikka, tuskin firman 60 henkeä tekee tismalleen samaa työtä.

Tsemppiä aloittaja! Nyt tuntuu pahalta mutta nuku yön yli ja syö hyvin. Kyllä asiat järjestyy ja sinulla palkkakin vielä juoksee ensivuoteen. Et ole luuseri tai huono työntekijä. Nyt vain on tosi huonot ajat. Oma työnantajani lopetti koko yksikköni keväällä, joten kenkää tuli. Onneksi sain syksyllä uuden työn mutta muistissa on vielä se ahdistus. Oli minullekin elämäni eka työttömyysjakso.

Päivämäärä:   15.12.25 20:49:42

Miehelläni on suht sama tilanne. Irtisanottiin ja jäi ekaa kertaa koskaan työttömäksi 35-vuotiaana. Ei se auttanut kuin alku ketutuksen jälkeen alkaa suunnitella ja katsella, mitä sitten tekisi. Yhteen paikkaan soitteli mutta tuli lopputulokseen että ei ollut hänen juttu. Täällä ei ole hurjaa työtarjontaa. Oli sitten yksi koulutus alkamassa vuoden vaihteen jälkeen. Haki siihen. Nyt on sormet ja varpaat ristissä että valitaan.

Ei potkut saaneet ole luusereita. Työmarkkinatilanne nyt vaan on mitä on eikä kukaan voi koskaan olla nykyään varma työpaikastaan. Eletään aika raffeja aikoja tämän asian ympärillä nyt.

Lähettäjä: Enna 
Päivämäärä:   15.12.25 21:22:08

Itsekin sain potkut yt johdosta tämän vuoden alussa.
Päätin ottaa sen niin, että näin oli tarkoitettu ja luvassa on paljon parempaa. Ja näin kävikin.

Olin ensin 4 kk irtisanomisajalla kotona, josta nautin täysin siemauksin, latasin akkuja, itsereflektoin ja tein kaikkea mistä nautin. Kun aika alkoi päättyä, yksi entinen työkaveri edellisestä firmasta kertoi, et hänen työpaikassaan on paikka auki. Tuon firman pomo soittikin sitten itse minulle ja kävin haastattelussa ja sain sen paikan.

Et älä masennu, vaan ala ajattelemaan tätä mahdollisuutena.

Lähettäjä: Uhri 
Päivämäärä:   15.12.25 22:15:19

Oma työ päättyi myös YT-neuvotteluiden lopputuloksena kesällä. Sanotaan näin että kaikki ei kyllä mennyt pykälien mukaan tuossa prosessissa ja tässä ilmeisesti oli jotain henkilökohtaista taustalla vaikka toki sitä ei sanottu. Mun tittelillä olevia lähti useampia kyllä, mutta kaikille oli luvattu kylmää kyytiä johdon toimesta. Itse olen korkeasti koulutettu sellaisella alalla jossa on suhteellisen hyvä työllisyys. Toki olihan se raskasta kun huomasi että se oli todellakin henkilökohtaista….olin viikon poissa töistä (saikulla) ja sinä aikana hankin uuden työn (itse asiassa sain kaksi työtarjousta), toisella työnantajalla ja vieläpä samalla palkkatasolla. Työvelvoite ei valitettavasti päättynyt samantien vaan työnantaja olisi halunnut että hengaisin töissä 6kk ajan….ihan älytön ajatuskin. Piti vielä itse irtisanoutua että pääsin työvelvoitteesta eroon :-)

Lähettäjä: matematiikka 
Päivämäärä:   15.12.25 22:24:40

"matematiikka, tuskin firman 60 henkeä tekee tismalleen samaa työtä."

Eihän heidän tarvitsekaan mutta silti voidaan eri mittareilla katsoa, ketkä 25 tekevät firman kannalta huonoiten tulosta ja heistä on kokonaisuutena vähiten hyötyä, ja antaa kenkää nimenomaan näille.

Eli siis 60 firmassa ei tietenkään ole 25 "huonoa" työntekijää jotka voidaan milloin tahansa potkaista pois surutta. Sen sijaan siellä on 25 työntekijää, jotka ovat huonompia kuin muut.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   16.12.25 07:06:22

Ri ole merkitystä miten tehokas työntekijä on vaan sukulaisuus ja kaverit ratkaisee. Vaikka olisi 10 kertaa tehokkaampi voit joutua pihalle.

Lähettäjä: Mmne 
Päivämäärä:   16.12.25 07:08:04

Tsemppiä. Varmasti tuntuu pahalta mutta voihan olla että tämä kääntyy vielä hyväksi niinkuin todennäköisesti kääntyykin.
Mutta nyt on rankkaa ja toivottavasti löydät jotain muuta ja ihanampaa.

Päivämäärä:   16.12.25 08:22:56

Monissa töissä ei ole kyse siitä että parhaat jää. Siellä on luultavasti rankattu esimiesten lemmikit ja sitten lauma ihmisiä joita ilman ei pärjätä tai jotka sanovat yes sir kaikkeen.

Nyt lomailet jouluna ja tammikuussa sitten mietit et menisikö kouluun vai etsisikö töitä.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   16.12.25 08:26:33

Tämä on jotenkin niin uskomaton kuvio, että valitetaan työvoimapulasta ja työssä kiireestä, uupumisesta työtaakan alle, ja samalla ajetaan porukkaa pihalle.

Lähettäjä: tinni 
Päivämäärä:   16.12.25 08:29:25

Aloittajalle tsempit, et ole ainoa ja vikahan ei ole sinussa. Nyt oli vaan huono tuuri.

Meidän yritys piti kanssa yt:t ja suunnilleen sama henkilöstömäärä kuin aloittajalla ja 30 ulos. Kummasti jäädä sai thaikut, venakot ja ukrainalaiset, ketään heistä ei irtisanottu vaikka ovat viimemmäksi tulleet. Nyt sai kenkää ne, joilla oli työvuosia kymmeniä, ja sitä kautta sitten pidempiä lomia, tai jotain lisiä. Halvemmat työntekijät saivat jäädä.

Lähettäjä: Tilkku 
Päivämäärä:   16.12.25 08:45:53

Tsempit aloittajalle <3 Täällä yksi saman murheen jakava. Meiltä lakkautettiin koko toimipiste missä työskentelin, kaikkiaan 15 työntekijästä 14 sai joululahjaksi potkut ja vain yksi (toimipisteen päällikkö) siirrettiin toiseen toimipisteeseen kesään asti. 8 vuotta ehdin tuolla hommissa olla. Ei tämä tilanne naurata ja suruissa tullut pohdittua sitäkin, että oliko vika minussa. Mutta en kyllä aio alkaa kantaa syyllisyyttä tästä tai potkia itseäni päähän. Jännittää ja huolettaa mitä tuleva tuo. Mutta olen päättänyt, että ensin vietän hyvillä mielin stressittömän joulun ja nautin vain siitä. Murehdin vasta sen jälkeen.

Päivämäärä:   16.12.25 09:30:04

Kiitos viesteistä! Tänään heräsin päivään jo paremmalla mielellä eikä enää tunnu maailman lopulta.

En tiedä miksi eilinen tuli niin järkytyksenä. Kyllähän lyhyelläkin matikalla tajuaa, että jos melkein puolet laitetaan pois niin aika isolla todennäköisyydellä itsekin siihen joukkoon kuuluu.

Soittelin ja viestittelin eilen useamman (nyt entisen) työkaverin kanssa. Ilmeisesti melkein kaikille yli 5 vuotta talossa olleille on jaettu tapaamisaika esimiehen kanssa eli oletettavasti sieltä on irtisanomislaput tulossa. Itselle olisi helmikuussa tullut kuusi vuotta täyteen firmassa. Viiden vuoden kohdalla nousee TES:n mukaiset lomapäivät eli liekö taustalla sitten se.

Yritän nyt nauttia pitkästä "joululomasta" ja alkuvuodesta ryhdyn sitten työnhakuun. Palkkaa tulee tosiaan helmikuusta vielä, vaikka työvelvoite loppuikin heti.

Lähettäjä: Hoi 
Päivämäärä:   16.12.25 15:42:05

Tsemppiä aloittaja. Hetken tuntuu luissa ja ytimissä mutta eikun uusia pettymyksiä päin. Siellä on varmaan samoissa ajatuksissa olevia kohtalotovereita ne muutkin.

Itse jos saisi potkut nyt, tulisi henkilökohtainen konkurssi. Siispä toivon, että saan pitää hoitajan työni vaikka alkaa pahalta näyttää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.