Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen huono parisuhteessa

Lähettäjä: MMM 
Päivämäärä:   15.12.25 12:02:34

Onko teillä koskaan tunnetta, että olette ihan surkeita parisuhteessa?
En tiedä onko tämä ohi menevää, mutta jonkin aikaa ollut tunne, että miksi edes seurustelen kun tuntuu, etten ole hyvä tyttöystävä vaikka kuinka yritän.. Asiaa ei helpota, että miehelläni on yksi pitkä parisuhde takana ja he ovat tehneet todella paljon yhdessä asioita ja itselle on jäänyt kuva, että entinen on tehnyt paljon suhteen eteen jatkuvasti. Itse olen ihan toista maata: liian itsenäinen, liian itsepäinen, hevoset ja muut omat jutut vie suuren ajan elämästäni. Monta parisuhdetta ja traumaa elämässä käytynä.
En tiedä mistä tämä vertailu oikein kumpuaa, kun ei mies sitä ole tehnyt. Ehkä olen niin kyynistynyt yleisesti elämästä kun matto on vedetty niin monta kertaa jalkojen alta? Vertaistukea? Onko tämä ohimenevää?

Re: Olen huono parisuhteessa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.12.25 12:05:50

eikö sinun kannattaisi käydä puhumassa näistä tuntemuksista jollekin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.25 12:08:51

En tiedä voiko sinällään kukaan olla "huono" parisuhteessa, mutta on ihmisiä, jotka eivät sovi toisilleen, haluavat eri asioita ja elävät erilaista elämää.

Tuleeko sinulle nyt tunne, että miesystäväsi kaipaa erilaista kumppania eikä nauti suhteesta itsenäisen ja omia juttujaan tekevän naisen kanssa? Kuinka paljon mies puhuu exän kanssa tekemistään asioista? Vai onko nyt vaan tullut jouluperinteet jne puheeksi ja menneisyys sitä kautta enemmän keskusteluun?

Lähettäjä: Timjami 
Päivämäärä:   15.12.25 12:10:37

Mä olen vain kerran ollut parisuhteessa ja totesin ettei se sovi mulle ollenkaan. En tykännyt parisuhdeminästä yhtään ja olen tooosi huono parisuhteessa. Sinkkuna olen onnellinen ja rakastan mun elämää.

Aloittajaa en ikävä kyllä osaa auttaa.

Päivämäärä:   15.12.25 12:14:49

Ei ollut tarkoitus antaa ihan niin masentunutta kuvaa, minkälaisen ensimmäinen vastaaja taisi saada.

Ei mies juurikaan ole puhunut, vastailee jos jotain on tullut puheeksi. Ja on siis ilmeisesti helpottunut, koska saa pitää myös oman elämänsä ilman, että joutuu "korvaamaan" esim. Poissaoloaan.
Lähinnä muistelot ym. On tullut enemmän useammasta asiayhteydestä (kaverit ym.) esiin.

Tosi hölmöä, tiedän. Tällainen ajattelu/vertailu on itselle hyvin epätyypillistä, enkä tiedä mistä kumpuaa.

Päivämäärä:   15.12.25 12:16:31

Mies on helpottunut, kun sinä et laske yhdessä vietettyjä minuutteja ja sinä mietit, että miten voisit tehdä itsestäsi marttyyrin parisuhteen alttarille? :D

Hengitä, tehän haluatte samoja asioita.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   15.12.25 12:31:00

Jos miehellä on omia harrastuksia myös niin menee hyvin. Niin meillä on että itsellä talli joka vie aikaa mutta miehellä myös harrastus joka vie töitten lisäksi niin ymmärretään toisiamme. Tietty pitää muistaa että sitä yhteistä tekemistä ja aikaa pitää olla myös ja se että omien menojen lisäksi se toinen tuntee itsensä tärkeäksi .

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   15.12.25 12:55:19

"En tiedä mistä tämä vertailu oikein kumpuaa, kun ei mies sitä ole tehnyt."

Osoitetaanko sinulle kuitenkin jollain tavalla, että olet puolisollesi hyvä ja arvokas? Tunnetko olosi hyväksytyksi ja rakastetuksi? Ettei ole niin, että ei osoiteta huonoa, mutta ei sitten osoiteta hyvääkään.

Päivämäärä:   15.12.25 13:06:39

Se on tietysti yksi juttu, jos miehen puheet on ennemmin tyyliä "Onpa hyvä kun et koskaan halua mitään"

Päivämäärä:   15.12.25 14:29:37

Jos asia vaivaa sinua, etsi itsestäsi vastaus. Olet tehnyt nyt itsellesi ongelman mitä ei todellisuudessa edes ole.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   15.12.25 14:35:02

Hankala sanoa mitään vain aloitusviestin perusteella, mutta kerroit: "Asiaa ei helpota, että miehelläni on yksi pitkä parisuhde takana ja he ovat tehneet todella paljon yhdessä asioita ja itselle on jäänyt kuva, että entinen on tehnyt paljon suhteen eteen jatkuvasti. Itse olen ihan toista maata: liian itsenäinen, liian itsepäinen, hevoset ja muut omat jutut vie suuren ajan elämästäni."

Tästä tulee sellainen kuva, ettet koe tekeväsi paljoakaan suhteen eteen ja sinulla ei ole juurikaan aikaa parisuhteelle. Jos joku nainen kirjoittaisi tänne, että on parisuhteessa mutta miestä ei tunnu yhteinen tekeminen kiinnostavan ja aina se huitelee omissa menoissaan, hän saisi varmasti monta vastausta, että eroa ja etsi mies, jota kiinnostaa parisuhde. Omaa tekemistä tietysti saa ja kannattaa olla, mutta jos itsestäsikin tuntuu, ettet kauheasti panosta suhteeseen ja se on elämässäsi tärkeysjärjestyksessä jossain sijalla 5 - 10, niin ei se nyt tietysti ehkä minustakaan kuulosta siltä, että suhde voi kovin hyvin.

Vai onko mies samanlainen ja hänkin puuhaa koko ajan omiaan eikä edes halua enempää yhteistä aikaa? Silloin voi toimia.

Päivämäärä:   15.12.25 14:40:05

Suhteessahan ei ole mitään ongelmaa, jos molemmat ovat tyytyväisiä.

Ettei aloittajalla nyt kummittelisi joku muualta saatu parisuhteen malli, jota heidän parisuhteensa ei nyt täytä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.12.25 14:46:33

Mitkä asiat, esim. sanavalinnat, käytös, kosketus tai sen puute miehesi taholta ovat herättäneet sinussa nuo tunteet? Ne harvemmin heräävät tyhjiössä.

Itse koin exäni kanssa olevani tylsä. Yksin ollessani en ollut hetkeäkään tylsistynyt, vaan touhuilin, urheilin, opiskelin, tein töitä, pidin yhteyttä ystäviini, harrastin. Hänen kanssaan stressasin koko ajan, etten ole riittävän kiinnostava tai seksikäs.

Kun olimme yhdessä, ajauduimme katsomaan Netflixistä sarjoja ja passasin häntä ruuanlaitolla ja muulla, koska se oli se mitä hän halusi. Seksi ei häntä oikein kiinnostanut, liikuntaan oli aina joku paikka kipeänä tai huono sää, mitään ei oikein halunnut omatoimisesti, vaan jotenkin roikkui mukana. Samaan aikaan hän haki yhdessä aikaa viettäessämme dopamiimipiikkejä kännykän rahapeleistä, tulevien baarireissujen ja matkojen suunnittelusta ja valitettavasti myös muun naisseuran hakemisesta.

Hän oli itse sisäisesti tyhjä, mutta projisoi sen minuun, ja siitä sain elämäni ensimmäistä (ja toivottavasti viimeistä!) kertaa sen epämääräisen tunteen, että minä olen tylsä. Hän ei kyennyt itse tuottamaan itselleen minkäänlaista sisältöä elämäänsä, joten hän tarvitsi siihen ulkoiset virikkeet ja dopamiininlähteet (naiset, uhkapelit, alkoholi). Ja eihän yksi ihminen voi koskaan toisen tyhjyyttä täyttää.

Meillä naisilla on kuitenkin usein kumma tapa kääntää nämä tilanteet itsesyytöksi ja sisäänpäin. Pohdimme, mikä meissä on vikana, vaikka ongelma saattaa heijastua siitä toisesta osapuolesta tai yksinkertaisesti suhteen dynamiikasta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.12.25 14:53:02

Kannattaa hankkia itsetunto niin helpottaa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.12.25 14:55:40

Ja tämä nyt ajautui osaltani turhan pitkäksi itseanalyysiksi, pahoittelut siitä! Kysymys selvästi osui vähän arkaan kokemukseen omassa elämässäni. :) Pointtini on: et, aloittaja, ihan tasan taatusti ole huono parisuhteessa. Ei aidosti itsekäs kumppani edes murehtisi tuollaista.

Avainkysymys siis on, miksi läheisin ihmisesi saa olosi tuollaiseksi, ja miksi joku miehen entinen kumppani on päässyt pesiytymään ajatuksiisi? Eihän hän olisi edes ex, jos olisi ollut kumppanina lopuksi likikään yhteensopiva.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.12.25 15:22:46

En tiedän onko vastaavaa, mutta itsellä tulee aina suhteessa olo että ei ole sellainen riittävän lämmin, lempeä ja välittävä kumppani. Ja kuvittelen aina eksät sellaisiksi. Silloin kyllä olenkin usein värärän tyypin kanssa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.12.25 17:18:32

Kumma miten suhteissa miehelle riittää että on oma ihana itsensä ja sit nainen tekee parisuhdetyötä 24/7 ja miettii onko riittävä.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   15.12.25 18:28:54

Jostain tunteesi ovat heränneet, etenkin jos vastaava ei ole sinulle tyypillistä käytöstä.

Millainen mies itse on? Miksi hän on tuonut esiin entisen kumppaninsa hyviä puolia? Onko entinen oikeasti "panostanut suhteeseen", ja jos on, miksi suhde on sitten päättynyt? Eikö mies panostanut? On nimittäin ihan mahdollista, että vaivihkainen entisen hehkutus on vain tapa saada sinut venymään enemmän.

Moni mies saattaa aluksi tuoda itsessään sellaisia puolia, joiden olettaa vetoavan naiseen, mutta ei ole aivan täysin aito. Ne ovat vain peliliikkeitä, joilla nainen saadaan koukkuun ja panostamaan suhteeseen, kun mies "on niin ihana" ja "ainutlaatuinen aarre". Vähitellen mies lakkaa esittämästä. Mitään todellista suhteeseen tällaiselta ei siis saa, mutta alun show'lla mies varmistaa, että nainen jaksaa tohista hänen ympärillään, panostaa suhteeseen ja kehittää jatkuvasti itseään. Ehkä mies on tehnyt eksälle niin ja yrittää nyt samaa sinulle?

Joillekin tämä on täysin tietoinen taktiikka: kun alussa on riittävän taitava, nainen alkaa stressata omaa kelvollisuuttaan (kuten sinä nyt) ja mies pääsee etulyöntiasemaan, kun nainen menee vaikka solmuun hänen puolestaan. Mies voi siinä vaiheessa huokaista helpotuksesta ja nostaa jalat pöydälle (tai vaihtaa seuraavaan).

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.12.25 18:32:38

Miehesikö suo vertaa ja sanoo huonommaksi. Laita mäkeen. Siinähän se vika on ellei ole edellistä lähes täydellistä exää onnistunut pitämään.

Päivämäärä:   15.12.25 21:45:27

Kiitos kaikille vastauksista, ne antoi paljon ajattelemisen aihetta. Pohdittuani kallistun kuitenkin enemmän sille suunnalle, että vertaan nyt johonkin ulkopuolelta tulevaan parisuhdemalliin.
Ehkä tämä on jokin heikon itsetunnon puuska, kuten joku mainitsi.

Päivämäärä:   15.12.25 21:55:54

jos on joskus ollut tietynlaisen ihmisen kanssa ja nauttinut siitä, ei tarkoita etteikö nyt voisi kaivata toisenlaista seuraa. kuulostaa siltä että kuvittelet omiasi :D jos mies ei ole vihjaillut mitään, usko että on tosissaan sun kanssa.

Päivämäärä:   15.12.25 22:25:35

Joo - taidan nyt vain hengittää, kuten aiemmin neuvoit :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.