Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puhelin ja parisuhde, mitä mieltä?

Lähettäjä: mitämitä 
Päivämäärä:   15.12.25 10:07:14

Mitä mieltä olette, pitäisikö parisuhteessa antaa toiselle vapaa pääsy omaan puhelimeen ja sometileille?

Tällainen kysymys tuli mieleeni, kun katsoin jotain ulkomaiden Ensi treffit alttarilla tms. ohjelmaa, jossa parit kysyivät toisiltaan onko ok tutkia toistensa puhelimet. Itse en ole koskaan suhteissani tehnyt sitä eikä kukaan ole sitä pyytänytkään. Katsoin aiheesta instavideoita, ja joillekin tämä näyttää olevan ihan normaali juttu. Mitä mieltä siis olette? Teettekö sitä itse tai tunnetteko paljon pariskuntia, jotka tsekkaavat toistensa puhelimet ja esim. somet läpi?

Re: Puhelin ja parisuhde, mitä mieltä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.12.25 10:08:30

Sairasta.

Lähettäjä: Mielipide 
Päivämäärä:   15.12.25 10:15:50

Jos pitää päästä tutkimaan kumppanin puhelin ja some niin silloin on aika erota.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.25 10:16:21

Lähettäjä: Mielipide
Päivämäärä: 15.12.25 10:15:50

Jos pitää päästä tutkimaan kumppanin puhelin ja some niin silloin on aika erota.

Lähettäjä: Nelli 
Päivämäärä:   15.12.25 10:21:43

En ole koskaan moista harrastanut ja minulle olisi suuri punainen lippu, jos kumppani tällaista vaatisi saada tehdä. Jos jo lähtökohtaisesti on niin suuri epäluottamus parisuhteessa, että pitää ratsata toisen puhelinta tai sometilejä, ei suhteesta oikein voi tulla mitään. Jos epäilys herää vilunkipelistä suhteen aikana, en minä ainakaan koe hyötyväni moisesta toiminnasta sittenkään. Epäilys riittää ja yleensä vaisto on ollut oikeassa. Silloin on luottamuksessa jo sellainen särö, ettei sitä korjata elleivät molemmat aktiivisesti siihen osallistu. Yleensä miespuoliset eivät tällaiseen jaksa osallistua ja suhde päättyy. Jos ei ole luottamusta, ei ole mitään muutakaan. Hirveän raskaalta kuulostaisi kyllä tuommoinen.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   15.12.25 10:29:59

No ei tarvi mitään tutkia, hullu ajatus alkaa vaatimaan että saisi käydä henk.kohtasia juttuja läpi.

Meidän suhteessa toisen puhelimen käyttö on ihan normi juttu, mutta ei tietenkään lueta mitään keskusteluja yms kysymättä.

Päivämäärä:   15.12.25 10:33:41

Ihan yksi ensimmäisistä syistä, miksi en päästäisi puolisoa tutkimaan puhelintani vapaasti on se että viestini ystävieni kanssa sisältävät asioita, joita he ovat kertoneet minulle luottamuksella.

Lähettäjä: Almera 
Päivämäärä:   15.12.25 10:33:53

En mä tiedä pitääkö tuosta erikseen sopia? Jos epäilet jotain niin kai sen toisen puhelinta voi vilkaista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.12.25 10:34:57

Meillä mies petti pahan kerran luottamuksen. Sen jälkeen on avannut puhelimen mulle ja olen sitä pari kertaa vilkaissutkin. Tuskin jatkossa tarvii, mutta tulehtuneessa tilanteessa se oli ratkaisu.

Päivämäärä:   15.12.25 10:35:12

Samaa mieltä edellä olevien kanssa. Tosin, jos on kyse jostain "voinko googlaa tän jutun sun puhelimella" kun oma on jossain tai ite tykkään nähdä omin silmin mitä joku on sopinut mieheni kanssa, koska mieheni on maailman surkein välittämään tietoa :D esim. Joku sanoo tulevansa meille keskiviikkona niin mieheni sanoo "joskus loppuviikosta" :D mutta tätä ei taidettu hakea..

En ole ymmärtänyt ikinä tuota somen tarkistamista, mitä sillä tarkoitetaan? Ketä ollaan tykätty?

Päivämäärä:   15.12.25 10:36:06

Almera: mitä olisit mieltä jos puoliso ei pitäisi ajatuksesta?

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   15.12.25 10:42:46

Ihan yksi ensimmäisistä syistä, miksi en päästäisi puolisoa tutkimaan puhelintani vapaasti on se että viestini ystävieni kanssa sisältävät asioita, joita he ovat kertoneet minulle luottamuksella.

Siis tämä. Ei kavereiden keskustelut kuulu miehen silmille. Kyllä me tiedetään toistemme puhelinten koodit ja voidaan tarkastaa joku asia jos se on lähempänä kuin oma puhelin mutta ei todellakaan mennä lukemaan mitään keskusteluja.

Päivämäärä:   15.12.25 11:03:16

Me voidaan miehen kanssa käyttää toistemme laitteita mutta missään nimessä se ei tarkoita viestien lukemista.

Luottamusta ei rakenneta hallinnalla.

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   15.12.25 11:06:28

Luottamusta ei rakenneta hallinnalla

Mitä tarkoitat tällä? Toisen puhelimen käyttö tarkoittaa esimerkiksi esim sään tai ajomatkan tarkastamista tai musiikin säätämistä. Ei ole tarvetta mennä lukemaan toisen keskusteluja, ei siitä tarvitse meillä erikseen mainita. Sekä on sitten jotain hallintaa?

Päivämäärä:   15.12.25 11:11:14

Sissi, noinkö sinä ymmärsit viestini, jossa sanoin, että käytämme miehen kanssa laitteita sekaisin, mutta emme lue viestejä?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   15.12.25 11:16:21

Mulla on puhelimessa hyvinkin luottamuksellisia juttuja mm. eri työnantajilta sekä ihmisiltä joita tunnen, kuten ystäviltä ja sukulaisilta. Asioita, joita he ovat kertoneet minulle siinä uskossa, etten jaa niitä eteenpäin. Joten kellään ei ole asiaa puhelimeeni. Jos tämä muodostuu parisuhteen kynnyskysymykseksi, niin tervemenoa vaan etsimään parempaa parisuhdetta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.12.25 11:16:26

Käytämme toistemme puhelimia. Ei tietenkään lueta mitään viestejä mutta voimme soittaa tai viestittää toisen puhelimella jos on tarve tai oma ei ole juuri saatavilla. Saatetaaan myös vastata jos se puhelin soi.

Päivämäärä:   15.12.25 11:24:47

Miehelle puhelin on pyhä. Se on aina mukana ja aina lukittu. Näyttöön ei pompsahda mitään, kun ne estetty. Jos edes kuljen ohi, että saattaisin nähdä jotain, sulkee puhelimen näytön. Jos joku soittaa, menee ulos puhumaan.

Pitääkö huolestua?

Lähettäjä: Rubiini 
Päivämäärä:   15.12.25 11:37:47

Kerran tai kaksi voisin antaa lukea puhelimeni. Mulla ei ole mtn salattavaa, hän huomaisi sen siinä, jos asia painaisi hänen mieltään.

Itse en ole kiinnostunut lukemaan tällä hetkellä. Jos mies jäisi pettämisestä kiinni haluaisin lukea kaiken mahdollisen. Mua on petetty kerran todella rumasti, ja olisi helpottanut, jos olisin saanut mahdollisimman paljon vastauksia kysymyksiin ja tietoa tilanteesta. Jouduin käsittelemään petetyksi tulemisen ja eron kokonaan yksin ilman yhtään keskustelua mistään, enkä halua enää joutua samaan tilanteeseen. Pettämisestä kyllä ero tulisi tietenkin, siitäkin, että olisin menettänyt luottamukseni kyllä. Ilman selvää kiinnijääntiä ei varmaan tarvisi mitään lukea, jos ei luota, ni ei luota.

Päivämäärä:   15.12.25 11:40:53

Ei tietenkään mennä toisten puhelimille. Joskus näytämme suoraan jos joku viesti koskee molempia, esim jotain kyläilykutsuja. Mietimme mitä vastaamme. Mutta miehen omat höpinät kavereidensa kanssa ei voisi vähempää kiinnostaa. Jos tuo ei pysy vahtimatta vierellä niin menköön.

LähettäjäNo jaa 
Päivämäärä:   15.12.25 11:50:47

Sivuaa ilm.aihetta mutta sanon mielipiteeni , tämä nykyajan puhelin " harrastus" vienyt lopunkin keskustelun parisuhteessa , jos sitä nyt ikinä kauheasti ollutkaan , emännys seuraa älykännyä hiljaisena ja keskustelee siellä lähimmäisten kanssa , sopivat sielä mitä tehdään tulevana aikana , viimetinkassa sitten ilmoitetaan menoista jotka jo sovittu ja lyöty lukkoon , siinä sitten ukko jää ihmetteleen että taas mentiin.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   15.12.25 11:52:04

Saa käyttää puhelimia ristiin miten tykkää, mutta en tykkää jos menee viestejä lukemaan koska niiden viestien vastapuolilla on myös oikeus yksityisyyteen. Enkä tykkäisi että vaatimalla vaaditaan saada ratsata puhelin. Mitään salattavaa ei ole mutta loukkaavaa on tuollainen epäluottamus.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.12.25 11:53:58

Olen nuorena tutkinut exän puhelimen salaa. Oli jo aiemmin kerran jäänyt kiinni pettämisestä eikä mitään luottamusta ollut. Eihän se mitään korjannut, vaikkei puhelimesta mitään löytynytkään. Opin virheestäni ja nykyään ymmärrän, että jos luottamuksessa on säröjä, niitä ei voi korjata tonkimalla toisen henkilökohtaista omaisuutta.

Nykyisessä suhteessa puhelimet ovat omaa omaisuutta, niihin ei kajota ilman toisen lupaa. Tiedämme kyllä toistemme avauskoodit ja voimme tarvittaessa lainata toisen puhelinta, mutta lähtökohtaisesti näin ei tehdä ja tosi harvoin on tilanne, jossa toistemme puhelimia käytettäisiin. Lähinnä mies joskus fiksaa jotain puhelimeni asetuksia, itse en edes muista koska viimeksi olisin miehen puhelimella tehnyt jotain. Luottamus on rakentunut vuosien saatossa hyväksi, eikä kummallakaan ole syytä epäillä toista mistään.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   15.12.25 11:56:52

Haluaisin mielelläni tietää, jos ystäväni puolisolla on vapaa pääsy hänen someensa ja erityisesti hänen viesteihinsä. Kaikki asiani eivät kuulu kaikille.

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   15.12.25 12:03:19

"Miehelle puhelin on pyhä. Se on aina mukana ja aina lukittu. Näyttöön ei pompsahda mitään, kun ne estetty. Jos edes kuljen ohi, että saattaisin nähdä jotain, sulkee puhelimen näytön. Jos joku soittaa, menee ulos puhumaan.

Pitääkö huolestua?"

No, on se kyllä vähän ihmeellistä tuokin... Ehkä saattaisin mieheltä kysyä, mikä sitä nyt noin salaista on.

Lähettäjä: ” 
Päivämäärä:   15.12.25 12:13:02

Ei meillä toisen puhelinta tutkita ja pitäisin sellaista kyllä isona hälytysmerkkinä.

Mutta se on ihan normaalia, että googlataan vaikka jotain toisen puhelimella. Tai jos vain toinen on ottanut kuvia jossain reissussa/tapahtumassa, niin niitä kuvia voi mennä katsomaan kyselemättä.

Lähettäjä: Lilla 
Päivämäärä:   15.12.25 12:19:15

Haluaisin mielelläni tietää, jos ystäväni puolisolla on vapaa pääsy hänen someensa ja erityisesti hänen viesteihinsä. Kaikki asiani eivät kuulu kaikille.

Tämä.

Päivämäärä:   15.12.25 13:41:04

Lähettäjä: mitämitä
Päivämäärä: 15.12.25 10:36:06

Almera: mitä olisit mieltä jos puoliso ei pitäisi ajatuksesta?

---
No riippuu tilanteesta..onko luottamus jo petetty aiemmin? Tai onko sellaisesta epäilyjä? Eli en pysty sanomaan juuta tai jaata tuohon.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   15.12.25 13:44:36

Ei ikinä, jos kumppani olisi sitä vailla niin se olisi end of story.

Päivämäärä:   15.12.25 14:54:03

Ei. Molemmilla on salassa pidettäviä työasioita.

Päivämäärä:   15.12.25 15:24:31

Todella outo ajatus, en ikinä vaatisi tuollaista puolisolta tai antaisi omaa puhelintani tutkittavaksi. Joku yksityisyys sentään tarvitsee olla, esim. kirjoitan päiväkirjaa puhelimeeni. Luottamus rakentuu ihan muista asioista kuin toisen puhelimen tutkimisesta.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   15.12.25 15:58:51

Itse opetan tein-ikäisiä Englannissa. Me joudutaan joka vuosi puhumaan terveellisistä suhteista ja yksi uusi aihe nyt viimeisen parin vuoden aikana on ollut nimenomaan kännykät parisuhteessa. Täällä leviää nuorison joukossa tosi vahvaa ajatusta siitä että luottaminen parisuhteessa todistetaan sillä että kumppani tietää puhelimen salasanan ja että paikannutiedot on jaettuna koko ajan. Vaikea on takoa niiden päähän sitä että miten vaarallista tuo on nykyaikana kun ihmisten koko elämä on puhelimessa.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   15.12.25 16:03:41

Ei. Jos suhteessa ei ole luottamusta, niin siinä ei ole mitään.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   15.12.25 16:09:09

Mustasukkaisuus sairaus. Yksityisyys pitää olla.

Päivämäärä:   15.12.25 16:17:38

Ei, minulla on henkilökohtaista viestinvaihtoa ystävien ym. kanssa, ja nämä asiat eivät kuulu miehelle.

Tosin tarvittaessa voidaan kyllä lainailla kumppanin puhelinta, vaikka jos toinen ajaa autoa ja toinen valitsee biisiä puhelimesta. Tiedämme toistemme pääsykoodit, mutta emme missään tapauksessa tutki toistemme puhelimia luvatta.. tai edes luvan kanssa.

Jos jätän puhelimen kotiin ja lähden jonnekkin, ei mies koske luuriini. Ei ole kiinnostunut. Enkä minä hänen.

Luottamus.

Päivämäärä:   15.12.25 16:19:37

"No riippuu tilanteesta..onko luottamus jo petetty aiemmin? Tai onko sellaisesta epäilyjä? Eli en pysty sanomaan juuta tai jaata tuohon."

Antaako puhelimen tutkiminen kuitenkaan varmaa vastausta siihen, puuhaileeko kumppani jotain "kiellettyä"? Aina voi esim. käyttää toista puhelinta tai sim-korttia, jonka piilottaa kumppanilta.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   15.12.25 19:23:28

Mun puhelin on myös työväline, sinne ei ole muilla asiaa. Lisäksi kaverit laittelee viestejä yksityisistäkin asioista ja ne ei kuulu mun miehelle.

Jos puoliso ei luota muhun, niin on hyvä ja ottaa eron.

Päivämäärä:   15.12.25 22:01:08

minusta tämän voi jokainen sopia keskenään. jotkut on tosi avoimia ja se on hienoa. itse olen tosi sulkeutunut ja arvostan yksityisyyttä. ihan periaatteen vuoksi en anna kenenkään tutkia puhelintani. enkä tykkäisi jos vaikka kaverin puoliso lukisi meidän välisiä viestejä...

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   15.12.25 22:06:50

No ei todellakaan tutkita toistemme puhelimia, ei tulisi mieleenkään. Mutta ei meidän tarvitse myöskään piilotella ja salailla. Puhelua ja viestiä saa tulla vaikka toinen olisikin näkemässä mitä näytölle ilmestyy.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.12.25 07:12:30

"Meillä mies petti pahan kerran luottamuksen. Sen jälkeen on avannut puhelimen mulle ja olen sitä pari kertaa vilkaissutkin. Tuskin jatkossa tarvii, mutta tulehtuneessa tilanteessa se oli ratkaisu."

Ei puhelimen ratsaamisesta ole mitään hyötyä, jos pettäjällä yhtään on älyä niin kyllä se osaa jälkensä peittää. Etenkin kun tietää että toinen seuraa tilannetta.

Itselle olisi red flag jos toinen pyytäisi pääsyä puhelimeen. Merkki mustasukkaisesta kyttääjästä, ja sitä paitsi työnantaja ei tykkää jos pääsykoodia jakaa muille.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.12.25 07:16:52

Päästään toistemme puhelimiin, mutta ei tongita viestejä eikä somea vaan laitetaan esim toisen ajaessa kuskin puolesta nopea vastaus viestiin tai lapsille ekapeli, unimusiikkia tms päälle

Päivämäärä:   16.12.25 09:28:51

Nämähän on omia valintoja..joku ei ratsaa puhelinta ja joku toinen voi satunnaisesti vilkaista. Sen sanon että aika moni pettäminen on juuri noin tullut esille.

Päivämäärä:   16.12.25 09:29:55

Ja aika moni pettäminen on jäänyt piiloon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.12.25 10:31:22

Meillä on molempien salasanat ja pinkoodit ja muut toistemme tiedossa. Puhelimia saa käyttää ihan vapaasti ristiin jos tarve, ja ehkä juuri siksi meillä ei ole koskaan ollut mitään tarvetta tutkia toistemme puhelimia tai viestejä. Näin on ollut viimeiset 25 vuotta.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   16.12.25 12:39:44

Meillä ei ole toisten salasanoja eikä pinkoodeja mihinkään, eikä koskaan ole tullut mitään tarvetta päästä toisen puhelimelle tai muualle. Eikä asia ole koskaan ollut ongelma. Minulla tosin työpuhelin, joten en edes saa antaa muille pääsyä siihen. Tietokone on yhteinen, mutta sitä käytetään hyvin vähän. Sometilejä ei kummallakaan ole. Jos oma puhelin on kauempana kuin toisen ja haluaa jotain googlata, on hyvä ja nostaa ahterinsa sohvalta ja hakee sen oman puhelimen, ei se niin kaukana ole. Minä en ainakaan halua fiidiini mitään autojuttuja tai muuta. Vaikka emme toisten puhelimia käytä koskaan, ellei itse erikseen sieltä jotain halua näyttää, ei asiassa ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Mitään pahaa en taatusti ole tehnyt, ja jos toinen ei minua uskoisi eikä luottaisi, se olisi hänen ongelmansa, ei minun. Jos sana ei riitä, on parempi erota.

Päivämäärä:   16.12.25 13:02:57

"Sometilejä ei kummallakaan ole."

"Minä en ainakaan halua fiidiini mitään autojuttuja tai muuta."

Mihin fiidiin, jos kerran someja ei ole?

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   16.12.25 13:54:08

Fiidi, uutissyöte, mikä ikinä tuo onkaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.