Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmisten suhtautuminen painoon

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   15.12.25 09:53:18

Olen huomannut, että hevospiireissä pitäisi olla hirmuisen hoikka.

Varsinkin vanhemmat ihmiset, sanotaan lähempänä 50 ja siitä ylöspäin tärkeintä on olla laiha. Ei haittaa vaikka vähän verenpaineet heittää, vatsa ei toimi kun ei syö mitään ja pyörtyillään. Kunhan vyötärö on kapea. Ihaillaan omia teinivuosia ja postaillaan jotain bikinikuvia. Töissä juodaan vain mustaa kahvia ja light kokista. Korkeintaan napsitaan pari karkkia ja tuomitaan työkavereiden terve syöminen.

Elin oman nuoruuteni ysärillä, jolloin tämä oli normaalia. Voisiko nämä ns. almond momit kasvaa aikuiseksi ja lopettaa normaalin syömisen arvostelun. Annetaan kaikille ruokarauha.

Samaan sarjaan menee kaikki ortorektikot, jotka vie terveellisen syömisen ihan liian pitkälle.

Ja ne, jotka tulevat joka topikkiin puhumaan mässytyksestä.

Re: Ihmisten suhtautuminen painoon

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.12.25 09:56:25

Ei se ole vain hevospiireissä. Eikä se ole ihme, ei tarvitse kuin katsoa sen ajan mainoksia niin tajuaa että naisista tehtiin syömishäiriöisiä ihan tarkoituksella. Surullista on että 80-vuotias mummoni edelleen valittelee läskeistään, vaikka on minun silmääni ihan normaalipainoinenkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.12.25 10:00:43

Näin 50+ päivittäin tallilla, valmennuksissa ja kisoissa aikaa viettävänä naisena en tunnista ilmiötä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.25 10:03:29

Mun äiti on -50 luvulla syntynyt ja aina ollut tarkka siitä, mitä painaa. Mutta ei hän koskaan muiden syömisiä ole arvostellut.

Sen sijaan olen työpaikalla saanut arvosteluja eväistäni juuri niiltä isommilta rouvilta kun itse olen ollut hoikka. Kuinka muka syön liian vähän jos on vaan salaattia eväänä. No minä olen meistä se normaalipainoinen, he eivät.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   15.12.25 10:37:25

"Näin 50+ päivittäin tallilla, valmennuksissa ja kisoissa aikaa viettävänä naisena en tunnista ilmiötä."

Sama, en ole huomannut.

"Mun äiti on -50 luvulla syntynyt ja aina ollut tarkka siitä, mitä painaa. Mutta ei hän koskaan muiden syömisiä ole arvostellut."

Tämä taas on sama kuin mun 40-luvulla syntyneellä mutsilla. Elänyt röökillä ja alkoholilla. Syönyt aina linnunannoksia, tosin tekee niin pahaa ruokaa etten mä söisi edes sitä. Nykyään ei kai juo, mutta polttaa edelleen. Joskus lopetti, mutta aloitti uudelleen koska alkoi lihoa.

Päivämäärä:   15.12.25 11:00:30

Enemmän törmännyt tsiihen kuinka ylipainosta on tullut ennemminkin hyväksyttävä normi ja painosta ei saisi yleisesti puhua. Etenkään normaalipainoiset. Sain paheksuntaa osakseni, kun kerroin pudottavani 10kg, koska en ollut sairaalloisen ylipainoinen, mutta ylimäärästä oli kertynyt. No en tietenkään antanut kommenttien estää ja sain tuon 10kg pois puolen vuoden aikana vain kiinnittämällä syömiseen hieman huomiota. Kukaan ei ole kommentoinut mitään, koska oletettavasti se ei ulos pöin näy, mutta tuntui kehossa kyllä. Nyt on taas hyvä olla.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.12.25 11:03:48

Höpö höpö.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   15.12.25 11:22:34

Kumma juttu miten nimenomaan naiset ovat niin haukkana tarkkailemassa ja arvostelemassa toisten naisten ruumiinrakennetta, painoa ja syömisiä. Miehiä sama aihe tuntuu kiinnostavan huomattavasti vähemmän ja miesten keskisenä asiana ei käytännössä ollenkaan.

Lähettäjä: Rianna 
Päivämäärä:   15.12.25 11:32:23

Tunnistan mistä aloittaja puhuu. Ja meidän tallilla tämän huomaa hyvin. Ja itsekin koen kieltämättä tosi kovaa painetta ulkonäön ja painon suhteen, koska hevoseni on pienehkö (vain 162 cm säkäinen siro pv). Vaikka tiedän järjellä olevani painon suhteen ratsastajaksi hyväksyttävissä mitoissa ja BMI alipainon puolella (on siis melkein koko ikäni ollut), niin silti helposti muiden tosi hoikkien ja toksisesti omasta kehostaan ja ruoasta puhuvien tallikavereiden ympäröimänä oma pää alkaa kyseenalaistaa onko kuitenkaan itse riittävän timmi, näyttääkö jalat liian paksuilta kisahousuissa jne jne. Hävettää myöntää, mutta se on myönnettävä että asia myös minulta vie vähän iloa pois tästä harrastuksesta.

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   15.12.25 12:01:14

Rianna tätä juuri tarkoitan. Olen aina ollut normaalipainoinen, mutta nykyään sekään ei tunnu riittävän hevospiireissä. Tätä se oli myös ysärillä, mutta silloin painorajoista ei ääneen puhuttu.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   15.12.25 12:50:06

"Mun äiti on -50 luvulla syntynyt ja aina ollut tarkka siitä, mitä painaa. Mutta ei hän koskaan muiden syömisiä ole arvostellut."

Ai, minun 50 lukulainen äitini aina ollut pullea ja syödä mässyttänyt mitä sattuu, mutta muiden syömiset ja painot on arvostelun kohteena :D

Hevospiireissä, varsinkin ratsupuolella siis, menee varmasti usein yli ja nykyään on nuorille jopa epäterveellinen ilmapiiri siltä osin... mutta onhan sekin tosi, että pitkän aikaa liian paksut nuoret ja vanhat on niiden hepojen selkään kiivennyt ja vasta hiljalleen on alkanut tulla selkeitä painorajoja näytille, että mikä on sopivaa. Ei jokainen pullero vaan voi kiivetä hevosen selkään, laihdutus tapahtuu muualla ja sitten tullaan ratsimaan ELÄINTEN hyvinvoinnin takia, ei pulleiden mielensäpahoittajien etu ensin.

Lähettäjä: bmi21 
Päivämäärä:   15.12.25 16:28:43

En ole huomannut samaa kuin aloittaja. Olen päälle nekilymppinen. Päinvastoin. Tuntuu, että nykyään on normaalia olla ylipainoinen tai vähintään ylipainon rajalla ja mitä vanhempia ihmiset ovat, sitä normaalimpaa lihavuus heidän mielestään on, myös hevospiireissä ja ratsastajilla.

Hoikkia haukutaan ties miksi ja hoetaan, että "kyllä on rikkinäinen hevonen jos ei jaksa 80-kiloista kantaa" "Mitä ihmeen my little ponyja nykyhevoset on kun ei jaksa kantaa ketään kun hoikat ihmiset ovat 70-kiloisia ja 80 kiloa on naisille ihan normaali paino ja eivätkö miehet sitten saa ratsastaa ollenkaan ja miesten normaali paino on 100 kg ja mites sitten ne GP-ratojen miesratsastajat?" jne.

Jos joku on aina ollut alle 60 kg, niin jestas sentään mitä haukkumisia siitä tulee kun "taaperokin pääsee ratsastamaan" "Pikkutytötkin pääsee ratsastamaan" ja "Aina on ollut olemassa noita anorektikkoja heinänkorsia mutta normaali aikuinen nainen painaa 80 kg" ja "kyllä jokaisella ratsastuskoululla on isompiakin hevosia joilla voi 90-100-kiloisetkin ratsastaa".

Lisäksi nykyään hoetaan "olen ennemmin vahva kuin laiha" tai "parempi olla vahva kuin laiha", ja vahvuudella tarkoitetaan sitä että jaksetaan omin jaloin kävellä peilin eteen ottamaan selfieitä, mutta voimaa ei juurikaan ole ja se massavuuskin on ehtaa läskiä.

Olen aina ollut alle 60 kg ja en ole heikoimmasta päästä. Moni on ihan "Oho!", kun kykenen vetämään leukoja, vaikken edes treenaa, jaksan nostella painavia laatikoita ja rehusäkkejä, en luhistu jos kannan 50-kiloisen henkilön reppuselässä (ihan aikuinen ihminen oli), olen muuttoapuna ja jaksan kantaa huonekalujakin enkä vain kahvinkeittimen.

En tietääkseni ole edes mitenkään poikkeuksellisen vahva, mutta selkeästi keskivertoa vahvempi. Tai sitten minulla on vain keskivertoa paremmat käsivoimat, eikä jalatkaan ole voimattomat.

Lähettäjä: Pihka 
Päivämäärä:   15.12.25 17:08:38

LähettäjäRianna
Päivämäärä15.12.25 11:32:23

Tunnistan mistä aloittaja puhuu. Ja meidän tallilla tämän huomaa hyvin. Ja itsekin koen kieltämättä tosi kovaa painetta ulkonäön ja painon suhteen, koska hevoseni on pienehkö (vain 162 cm säkäinen siro pv). Vaikka tiedän järjellä olevani painon suhteen ratsastajaksi hyväksyttävissä mitoissa ja BMI alipainon puolella (on siis melkein koko ikäni ollut), niin silti helposti muiden tosi hoikkien ja toksisesti omasta kehostaan ja ruoasta puhuvien tallikavereiden ympäröimänä oma pää alkaa kyseenalaistaa onko kuitenkaan itse riittävän timmi, näyttääkö jalat liian paksuilta kisahousuissa jne jne. Hävettää myöntää, mutta se on myönnettävä että asia myös minulta vie vähän iloa pois tästä harrastuksesta.

Siis komppaan aivan täysin tätä! Sama kokemus itselläni. En ole koskaan ollut millään tavalla painava tai lihava, mutta monesti silti painetta kokenut siitä onko siltikään riittävän laiha ratsastajana ja tulee vertailtuna itseä muihin tallikavereihin. Ja kun osa meidän tallilla ainakin kehuskelee sillä kuinka taas pärjännyt koko päivän pelkällä kahvilla ja energiajuomalla, niin kyllä siinä huomaa helposti pohtivansa, että syön muuten tosi paljon heihin nähden ja että onkohan se liikaa.

Päivämäärä:   15.12.25 17:49:57

"Miehiä sama aihe tuntuu kiinnostavan huomattavasti vähemmän ja miesten keskisenä asiana ei käytännössä ollenkaan."

Juu, ei niitä kiinnosta toisten miesten paino. Naisten paino sitten sitäkin enemmän ja sitä kommentoidaan niin törkeästi esimerkiksi täällä netissä, että ne toistensa painoa arvostelevat naiset ovat siihen verrattuna suorastaan ystävällisiä.

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   15.12.25 17:58:18

Täällä kyllä puhutaan ihan hirveän rumasti ratsastajista, joilla on painoa keskivertoa enemmän. Ja muutenkin puhutaan rumasti naisista, varsinkin vanhemmista. En ole missään kuullut käytettävän täti-etuliitettä niin halveksivasti kuin täällä yli nelikymppisistä ratsastusta harrastavista ihmisistä.

Lähettäjä: kff 
Päivämäärä:   15.12.25 18:00:30

Minä näytän huomattavasti punkerommalta kuin mitä vaaka antaa ymmärtää painoni perusteella minun painavan.

Ruumiinrakenteeni on sellainen "pötkömäinen lapsi" vaikka olen jo nelikymppinen. Vyötärö on tikkusuora ja maha pullottaa herkästi ties mistä. Riittää, että juon vettä, niin maha pullottaa kuin taaperolla. Olen 162 cm pitkä ja jotkut housut on kokoa M/38 ja muut vaatteet ja paidat enimmäkseen S. Moni luulee minun olevan normaalipainon ylärajalla, vaikka oiekasti BMI:ni on 20.

En ole silti kuullut, että olisin liian lihava, vaikka minua luullaankin 10 kiloa painavammaksi. Eli en minäkään tunnista aloittajan kuvaamaa asiaa. Minua ollaan jatkuvasti tunkemassa pikkuponien selkään, koska "kyllähän se alle 130 cm russ max 65-kiloisen ratsastajan kantaa!". No, minä tunnen olevani sellaisen selkään ihan liian pitkä.

Nykyään jokainen alle satakiloinen on tunkemassa hevosen selkään ja sitä pidetään hyväksyttävänä, oikein rohkaistaan, että mee vaan ratsastustunnille. Ja yli satakiloisetkin ratsastavat "vankoilla" (lihavilla) hevosilla.

Ei vielä ysärillä olisi tullut kuuloonkaan tuollainen. Silloin harvoja yksittäisiä lukuun ottamatta ihmiset olivat hoikkia. Nykyään harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta ihmiset ovat lihavia ja sitä pidetään täysin normaalina. On ollut pakko laittaa hevosille painorajoja, kun suurin osa ratsaille tunkevista on lähes satakiloisia. Ja näkeehän sen siitäkin, kun vaatekokoa 40-42 L-XL pidetään ihan normaalina ja kokoa 38 M todella pienenä...

Päivämäärä:   15.12.25 18:05:52

Kyllä tosiaan paljon enemmän kuin lihavuutta normaalipainona pitämistä, on alipainon vaatimusta. Ja eniten tätä on kyllä nuorilla.

Olen harrastanut ratsastusta maassa, jossa tytöt ja nuoret naiset ovat muutenkin todella laihoja, mutta tallilla tuntui olevan aivan sairaalloisen laihaa porukkaa. Siis sellaista, että en ymmärrä kuinka edes jaksaa ratsastaa siinä kunnossa. En todellakaan ollut alle 60-kiloisena lihava, mutta siellä tunsin olevani isojen tyttöjen osastoa.

Päivämäärä:   15.12.25 18:11:39

"suurin osa ratsaille tunkevista on lähes satakiloisia."

Olisi kyllä tosi mielenkiintoista tietää, että millä tallilla näin on. Mutta veikkaan, että vastausta ei tule.

On totta, että ne, jotka ovat lihavia, ovat lihavampia kuin ennen lihavat yleisesti olivat. Myös tallilla, ja siksi niitä painorajoja joudutaan laittamaan. Mutta väite siitä, että suurin osa ratsastuksen harrastajista olisi lihavia, on aivan posketonta liioittelua ja sellaisen väitteen levittämisen motiivina lienee vain lietsoa naisten kehovihaa. Kyllä yleisempi ilmiö tosiaan on alipainon ihannointi ja syömishäiriökäyttäytyminen.

Lähettäjä: peeia 
Päivämäärä:   15.12.25 18:12:06

Kyllä miehetkin kommentoivat toistensa painoa.
"Matti, ootpa sä lihonut!"
"Mikä toi on?" (osoittaa sormella toisen kasvanutta mahaa.)
"Pitäisikö meidän Eikka tehdä ryhtiliike ja vähän alkaa katsoa mitä syömme".

Miehet kommentoivat toistensa lihomista ja lihavuutta suoraan, naiset taas selän takana kauhistellen tai päässään pyöritellen. Naiset hokevat, kuinka painosta ei saa puhua ja pitää olla sensitiivisiä, miehet tokaisevat suoraan, kuinka ovat lihavia ja lihoneet.

Ratsastuskoulujen painorajoista puhuessakin sanotaan aina, ettei kenenkään painoa saa kysyä eikä ketään punnita ja jos sen tekee, niin pitää tehdä se kahden kesken ja olla todella sensitiivinen.

No herranjestas sentään. Jos tiedät, ettet varmasti ole alle 80 kg ja tallin painoraja on sen verran, niin sitten vähän laihduttelua sen massukan pienentämiseen sen verran, ettei painoraja enää aiheuta nyyhkytä. Sitten kun on uskaltautunut käymään kotona vaa'alla ja painaa alle 75 kg, ei tallin 80 kg painoraja enää aiheuta huulen väpättämistä ja kenenkään tarvetta punnita ketään, eikä varsinkaan salaa ja sensitiivisesti.

Lähettäjä: horses 
Päivämäärä:   15.12.25 18:23:32

Mä olen 50 v täti ja paino 56 kg pituus 166. Enemmän niitä pullukoita tosiasn nykyään näkee olen ylpeä etten ole lihonut aikuisena. Parempi olla hoikka ja se kunniaan. Ylipainon vois laihduttas ennen kuin mennään hevosen selkään, mutts ketään ei saa kiusata. Sosiaalinen paine pitää myös hoikkana, talli läskivapaaksi alueeksi.

Päivämäärä:   15.12.25 18:35:45

horses: Nykyihanne onkin sellainen, että tuosta 56 kilosta sinun odotettaisiin vielä laihduttavan. Ja ei, se ei todellakaan ole tervettä eikä kannatettavaa, mutta se on se maailma missä nykyajan tytöt ja nuoret naiset elävät. Joten voit olla huoleti, kyllä sitä tallia jo pidetään "läskivapaana" alueena. Saattaa osua vielä omaan nilkkaan tuo pilkka.

Lähettäjä: old 
Päivämäärä:   15.12.25 18:39:25

Saan kyllä ihan täysin kiinni siitä mistä aloittaja puhuu! Omissa tallikavereissa tai ratsastajaksvereissa ei kyllä pullukoita ole ja tunnistan joistain hyvin senkin ettei se paine mahdollisimman pieneen kokoon ole ihan tervettä. Itse olen aina ollut tosi hoikka ja nuorena turhankin laiha, mutta onneksi omannut aina suht terveen ruokasuhteen. Erityisesti nuorten kohdalla se kyllä välillä huolettaakin, kun kuulee miten rumasti pienikokoiset ratsastajat puhuu ja murehtii omia kehojaan - ihan täysin turhaan!

Lähettäjä: kff 
Päivämäärä:   15.12.25 19:25:28

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 15.12.25 18:11:39
"suurin osa ratsaille tunkevista on lähes satakiloisia."
Olisi kyllä tosi mielenkiintoista tietää, että millä tallilla näin on. Mutta veikkaan, että vastausta ei tule."

No aika monilla talleilla Kuopion, Oulun, Kirkkonummen ja Vantaan ympäristössä. Noissa olen itse pyörinyt viimeisen 5 vuoden aikana ja moni tuttu harrastaa myös. Mielenkiintoista, että eräs 165 cm kaverini on päälle 90-kiloisena sitä mieltä, että hyvin voi ratsastaa ja hypätä esteitä, kun 20 v sitten oli osaava ja menestyi kansallisella tasolla. No, tuolloin hänellä oli myös painoa se 30 kg vähemmän... Mutta kun oli leiristä maksanut, niin pakkohan hänet oli päästää ratsaille. Ei halunnut "mitään suokkia" vaan puokin. Kiva...

"Mutta väite siitä, että suurin osa ratsastuksen harrastajista olisi lihavia, on aivan posketonta liioittelua ja sellaisen väitteen levittämisen motiivina lienee vain lietsoa naisten kehovihaa."

No ei kyse ole pelkästään naisista, vaan myös pullukoista pojista... :) Aika moni ratsastava nuori poika on pullea kuin ilmapallo.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.12.25 19:28:27

Itse huomannut tässä asiassa vähän kahta ryhmää. Enemmän kilpailevat ja sillä saralla tavoitteellisesti treenavat, etenkin nämä, jotka ovat jo lapsesta alkaen kisanneet oikeasti paljon ja tavoitteellisesti, ovat herkemmin sitä ryhmää, jotka haluavat painaa max 50kg, jotta hevonen pystyys suorittamaan. Tässä ryhmässä osalla hämärtynyt käsitys siitä, että esim. 168cm pituinen nainen voi oikeasti painaa 65-70kg olematta lihava.

Harrastelijoiden ja tavallisen kerran viikkon käyvien tuntiratsastajien keskuudessa, taas on hyvin normaalia olla enemminkin lihava kuin laiha. Kartetaan vaa'alla käyntiä ja kommentoidaan niille 168cm pituisille 70kg painaville, että oletpa hoikka. Oma koko ilmoitetaan kysyttäessä pituus xxcm, isokokoinen. Ja siinä saa sitten ope miettiä, tuleeko tunnille se nuorena enemmän ratsastanut, aikuisuuden ja lasten saannin jälkeen hieman pyöristynyt, joka painaa 80kg, joka pitää itseään järkyttävän isokokoisena, että ei meinaa edes kehdata tulla tunnilla. Vai saapuuko tallille joskus 30 vuotta sitten alkeis-jatkokurssin suorittanut aikuinen, joka on keksinyt, että viikon ainoaksi urheiluksi voisi aloittaa ratsastuksen, paino huitelee jossain 90-100kg välillä.

Mutta itse koen, että vielä tätä paino-ongelmaa ikävämpi asia on katoava kehonhallinta. Ja nimenomaan lapsien/nuorten kohdalla. Valitettavan paljon näkee ratsastajia, joiden kehonhallinta todella huonoa. Tasapaino puuttuu, lihasvoimaa ei ole kannattelemaan omaa kehoa ja näiden johdosta reaktiokyky on hidas. Ollaan joko hieman tukevia, lihavia tai todella laihoja.

Ja toki itse koen, että näihin molempiin ryhmiin kuuluu kuitenkin loppupeleissä molempia. Aktiivisesti kilpailevihin ehkä niukemmin niitä tosi tukevia, koska siellä treenimäärä jo varmasti vaikuttaa kehonkoostumukseen ja toki kehonhallintaakin pitää olla enemmän kuin sillä kerran viikossa ratsastuskoulutunnilla käyvällä. Ja onneksi sekaan mahtuu myös kuitenkin niitä normaalipainoisia molemmissa ryhmissä.

Lähettäjä: fkrk 
Päivämäärä:   15.12.25 19:39:26

Pituus miinus sata viiva pituus miinus satakymmenen on aika hyvä painohaitari jokaiselle. Sen alemmas ei tarvitse mennä eikä sitä enempää kannata painaa. Eli 160-senttiselle sopiva painohaitari on 50-60 kiloa, 170-senttiselle 60-70 kiloa, 180-senttiselle 70-80 kiloa. Ei siis tarvitse olla mikään anorektikko eikä kannata olla plussapallo.

Menen tuohon väliin ja tämä on ihan hyvä paino. Ja kun ottaa huomioon, että tuolla välillä paino saa vaihdella 10 kilon välillä, niin ei tarvitse tosiaan olla minkään tietyn painoinen. Olen 163 cm ja painan 55 kiloa + varusteet, paino on nyt viimeisen 5 v aikana vaihdellut 51-57 kilon välillä.

Lähettäjä: Htt 
Päivämäärä:   16.12.25 10:37:25

Voi kun hevosihmiset olisivat hoikkia...

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   16.12.25 11:07:21

Suurin osa ratsastajista on kyllä hoikkia (ja osa myös tosi laihoja) ainakin niissä talliporukoissa missä itse pyörin. Meidän tallilla (30 hevosen yksäritalli, ikähaarukkaa noin 13-65) kaikki ja heittämällä suurin osa hevoskavereissa, tuttavissa ja vaikkapa kisakavereissakin. Ja olen kyllä tuosta paineesta tietoinen mistä aloittaja puhuu. Esim huoli siltä miltä jalat näyttää kisahousuissa on todellla yleinen puheenaihe, todella pienikokoisetkin sitä murehtii näyttääkö jalat paksuilta.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.12.25 11:21:58

Itseä hiukan huvittaa kun ollaan ratsastavan työkaverin kanssa saman mittaisia, lähes 180cm. Painoeroa meillä on varmaan 30kg ja yllättäen minä ("läski" 80kg) olen meistä se, joka jaksaa suorittaa niin töissä kuin tallillakin. Ei mulle ole ongelma lapata paskat useammasta tarhasta, kun tämä hyytyy jo ekan puolivälissä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.