Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sakemanni pentu

Lähettäjä: Saku 
Päivämäärä:   14.12.25 21:15:16

Minulla on ensimmäinen sakemannipentu kohta 6kk.
Minkä ikäiseksi tämä rotu suunnilleen kasvaa korkeutta ? Tiedän että se on valmis vasta noin 3vuotiaana, mutta kiinnostaa tuo korkeuskasvu ?

Re: Sakemanni pentu

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.12.25 21:21:19

Siis olet ostanut koiran mutta et ole ottanut selvää edes rodun perusasioista?

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   14.12.25 21:59:08

Minullekin on tulossa enkä minäkään tuota tietäisi.
Enkä tiedä monta muutakaan nippelitietoa millä ole mitään merkitystä.
T. Aktiiviharrastaja igp

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   14.12.25 22:23:13

Kuka hankkii sakemannin? Ei noin sairasta rotua tänä päivänä kenellekään.

Päivämäärä:   14.12.25 23:20:36

Noniin, nämähän olikin ne vastaukset joita kaipasin.
Onko täällä oikeasti nyt jotain järkeviä tyyppejä jotka kykenee parempiin vastauksiin ?

Lähettäjä: Nimetön 
Päivämäärä:   14.12.25 23:22:02

Kai se parivuotiaana o suht valmiin korkune.
Ittellä ny 2,5 vuotias.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   14.12.25 23:33:19

6kk pentu painaa noin 20-23kg riippuen siitä onko kyseessä uros vai narttu.
Säkä korkeus on noin 55cm plus miinus pari senttiä, riippuen myös sukupuolesta.
Molempiin mittoihin on hyvä tietenkin myös ymmärtää että perintötekijät vaikuttavat.
Jos on hirveän pienet vanhemmat ei kannata odottaa 72cm ja 54kg urosta pennusta

Lähettäjä: Ellis 
Päivämäärä:   14.12.25 23:50:38

Meillä 1v 3kk oleva narttu ja ei ole kyllä kasvanut korkeutta toviin. Toki meillä oli juoksutkin jo 6 kk iässä ja silloin kasvattaja sanoi, että ei tuu enää paljoa tuosta ainakaan korkeutta kasvamaan.

Lähettäjä: Penikka 
Päivämäärä:   14.12.25 23:53:46

Minkä kokoinen on tuo Elliksen sussari ?

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   15.12.25 05:49:26

Eiköhän kolmivuotiaana oo suht valmis rakenteeltaan. Ja aloittajan koirasta on hiukka vaikea sanoa minkä kokoinen siitä tulee, kun vaikuttaa vanhemmat ja linjat jne. Kun esim siro käyttislinjainen narttu on hiukka eri kokoa kuin näyttisuros sielt isommasta päästä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.25 06:21:29

Hyvin täällä luetaan kysymys :D Kasvu ja kehitys jatkuu toki sinne 2-3-vuotiaaksi asti, mutta korkeuskasvu loppuu kyllä ennen vuoden ikää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.25 07:37:21

Mulla on ollu aina 25-35 kg kokoluokan koiria (ei sakemanneja) ja siinä 9-10 kk iässä ovat korkeutensa saavuttanut. Raamit kehittyy 3-4-vuotiaaksi asti.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   15.12.25 08:23:17

Käyttölinjainen iso uros oli aikuiskorkeudessaan noin vuoden ikäisenä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.12.25 10:07:12

58-64cm

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   15.12.25 10:16:29

Noin 8kk ikäisenä loppuu korkeuskasvu. Sen näkee myös etutassuista, koska rupeaa kasvulinja hiipumaan

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   15.12.25 10:16:34

Riippuu sukupuolestakin vähän, nartut ei ensimmäisen juoksun jälkeen kauhean paljon enää korkeutta kasva.. juoksevat vaihteluvälillä 6-10(12)kk. Uroksille tulee helposti korkeutta sinne 9, 10 jopa 12kk asti. Joka tapauksessa pentusi korkeuskasvu ei ole vielä ohi. Kasvattaja on aina paras ihminen kysymyksiisi vastaamaan, tässäkin tapauksessa hän osaa kertoa vanhemmista, heidän koostaan ja kasvuvauhdistaan/tyylistään tarkemmin ja me muut sanotaan vain että vuoden ikään mennessä korkeus on kasvettu ja muuta kehitystä sitten sen jälkeen.

Päivämäärä:   15.12.25 10:35:26

" Lähettäjä: tässä ja nyt
Päivämäärä: 14.12.25 22:23:13

Kuka hankkii sakemannin? Ei noin sairasta rotua tänä päivänä kenellekään."

Kun kasvattaa itse niin saa juuri sellaisen kun haluaa.

Päivämäärä:   15.12.25 14:11:11

Kiitos asiallisista vastauksista.
En voi kysyä kasvattajalta, hän on vaihtanut hiippakuntaa.
Olen kasvattanut koiria lähemmäs 25v, ymmärrän kyllä sukupuolieror, juoksuajat jne.
Tämä nyt vaan on ensimmäinen sakemannini.
En yleensä kommentoi epäasiallisuuksiin, mutta nyt on pakko kommentoida nimimerkki tähden tekstiä : Aika moni ostaa sakemannin, kuten myös valtio, ja niitä jos etsii laadukasta koiraa on todella vaikea saada, minäkin jonottanut tätä puoli vuotiastani 2 vuotta. Koira ei ole suomesta.
Ja lauseeseen kun kasvattaa itse niin saa juuri sellaisen kuin haluaa, on pakko myös huomauttaa että ei se kyllä ihan noin mene, sieltä esi isistäkin mistä sinulla ei ole mitään hajua niin pukkaa kyllä välillä ties vaikka mitä murhetta ja ongelmaa.
Koiran kasvattaminen on haastavaa ja pitää olla tietoinen vaikka ja mistä.
Ilmeisesti tähti ei ole koskaan kuullut kuinka koko pentue oli viallisia enemmänkin, osa jouduttiin lopettamaan tai kuoli itse alle viikon ikäisenä.
Voisin veikata että siinä ei kasvattaja ollut ihan sellaista halunnut, tai sitten että syntyy 8 pentua mistä kasvattaja joutuu korvaamaan isoja summia 6 pennun omistajalle, haluatko sinä tähti kasvattaa sellaisen pentueen ?
Ja kyllä, näin voi käydä vaikka vanhemmat olisivat näyttelytähtiä ja voitokkaita kisakoiria terveen papereilla, rodussa kuin rodussa.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   15.12.25 19:15:35

Onnea! Minullakin ensimmäinen sakemanni enkä päivääkään ole rodun vaihtoa katunut.

Lähettäjä: Iso-D 
Päivämäärä:   15.12.25 20:12:30

Kyllä ne tuppaa 8kk iässä olemaan korkeudeltaan valmiita, niinkuin tuolla jo aiemminkin on todettu. Saksanpaimenkoira on kyllä aika moninainen rotu, eli saman rodun sisään mahtuu varsin monenlaista yksilöä. itsellä nyt kolmas ja neljäs menossa, kaikki olleet erilaisia, tuo vanhin(nyt jo yli 8v) oli aivan risa(selkä leikattu), vielä siihen lisäksi autoimmuunisairautta bonuksena.... elää kuitenkin elämänsä parasta aikaa, ei kipuja ja jaksaa vielä kovasti touhuta:)

Nuorin nyt 2,5v ei ole tarvinnut kuin rokotuksilla käyttää, ei mitään murheita, kiva harrastuskoira!

Päivämäärä:   16.12.25 11:14:58

Olen kasvattanut vuodesta 1997 lähtien 11 pentuetta niin kyllä mä jotakin kasvatuksesta tiedän:) Aina ei saavuteta haluttua lopputulosta. Itseltä on mennyt aika paljon kasvatteja viranomaisille ja muutaman pennun olen (vaapaehtoisesti) korvannut uudella kun terveydessä ollut sanomista vaikka sitä ei ole vaadittu. Sellaista tilannetta että joutuu pennun omistajille korvaamaan suuria summia ei ikinä vielä ole tullut eteen. Riippuu tietysti millaiset ehdot myyntisoppariin laittaa, omille annan aina täyden takuun.

"Koiran kasvattaminen on haastavaa ja pitää olla tietoinen vaikka ja mistä."
-Ihanko totta?

"Ilmeisesti tähti ei ole koskaan kuullut kuinka koko pentue oli viallisia enemmänkin, osa jouduttiin lopettamaan tai kuoli itse alle viikon ikäisenä."
-Kuullut olen, mutta ei lähipiirissä muilla käyttiskasvattajilla eikä itsellä ole ihan vastaavaa ollut.

"Voisin veikata että siinä ei kasvattaja ollut ihan sellaista halunnut, tai sitten että syntyy 8 pentua mistä kasvattaja joutuu korvaamaan isoja summia 6 pennun omistajalle, haluatko sinä tähti kasvattaa sellaisen pentueen ?"
-Mun kasvatteja on muut kasvattajat käyttäneet jonkin verran terveyden ja ominaisuuksien parantamiseksi omissa linjoissaan. Laske siitä.

"Ja kyllä, näin voi käydä vaikka vanhemmat olisivat näyttelytähtiä ja voitokkaita kisakoiria terveen papereilla, rodussa kuin rodussa."
-Jalostusvalinnoissa ei vielä näillä mainituilla seikoilla pitkälle pötkitä ;)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.