Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi aina herkkuja?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.12.25 21:13:57

Miksi aina lahjavinkkejä kysyttäessä vastataan herkkuja?
Pahimmillaan jopa "osta sipsejä".

Nykypäivän Suomessa herkkuja on koko ajan saatavilla. Toisin oli 100 vuotta sitten, kun omenakin oli herkku, ja hyvä joululahja.

Mä, ja mun perhe olisimme todella huvittuneita, jos joululahjana saisimme sipsejä. Ja jäisivät vielä syömättäkin.

Re: Miksi aina herkkuja?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.12.25 21:20:41

Sipsit kyllä aika outo lahja. Enkä toki ymmärrä jonkun perus-konvehtirasiankaan ostoa.

Itsetehdyt herkut on kivoja ja niitä ei saa kaupasta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.25 21:26:00

Entä riista, hirven tai poronlihaa. Lentäiskö sekin roskiin

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.12.25 22:18:05

Lähettäjä. 

Päivämäärä14.12.25 21:26:00

Entä riista, hirven tai poronlihaa. Lentäiskö sekin roskiin

Ei tokikaan lentäisi roskiin.

Vaan hötölän herkut ovat aina suklaata, sipsejä, karkkeja.
Pahimmassa tapauksessa Fazerin sinistä ja irtokarkkeja ja vaaleapaahtoita Juhla Mokkaa.
Sitä samaa shittiä, mitä ladyt mättävät suuhunsa päivittäin, tai ainakin viikottaisina herkkupäivinä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.12.25 22:23:53

Ihmisillä on nykyään aivan liikaa tavaraa. Harva haluaa lahjaksi sitä kynttilää, torkkupeittoa, hassun hauskaa mukia, joulukoristetta tai edes mitään laadukkaampaakaan esinettä kuten laadukasta lakana- tai pyyhesettiä joita joskus ehdotellaan. Yleensä vaan ihmisillä on jo kaikkea ja jos jotain tavaraa puuttuu, halutaan ostaa sellainen joka itseä miellyttää.

Joten jos haluaa toiselle jotain viedä, syötävät jutut on aika helppo lahjaidea, koska ne saa kulutettua pois. Useimmat ihmiset syövät herkkuja edes joskus ja jos eivät syö, useimmilla käy vieraita joille herkut voi tarjota tai herkut voi viedä vaikka työpaikalle. Tai jos ne pitää roskiin heittää, siinäkin tulee vähemmän jätettä kuin jos hävittää tavaroita.

Herkuissakin on parempia vaihtoehtoja. Esim. parempi suklaa on varsin kallista ja moni ei sellaista arkena osta. Tai voi olla vaikka jotain käsintehtyjä konvehteja tms. Eikä herkun ole pakko olla karkkia. Voihan se olla jotain juotavaa (teetä, kahvia, viiniä tai alkoholitonta kuohuvaa tms.), hilloa, hyytelöä... Tai vaikka sitten kunnon lihaa, kuten yllä mainittu.

Herkku on lisäksi tarvittaessa halpa lahja, toisin kuin tavarat.

Päivämäärä:   14.12.25 22:29:08

"jos haluaa toiselle jotain viedä, syötävät jutut on aika helppo lahjaidea, koska ne saa kulutettua pois."

Tämä, mutta herkku ei todellakaan aikuisen kohdalla tarkoita mitään sipsejä, irttareita tai tavissuklaata, vaan jotain parempaa. Eli laadukasta kahvia, parempia konvehteja, juustolautasen, sitä riistalihaa tms.

Lähettäjä: Maaria 
Päivämäärä:   14.12.25 22:32:07

Fazerin Sininen sattuu vain olemaan maailman parasta suklaata. Ei liian makea vaan juuri sopiva, täyteläinen maku. Olen hyvin iloinen jos saan Fazerin Sinistä lahjaksi.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   14.12.25 22:36:44

Missä ja kuka ehdottelee sipsejä tai irttareita? En itse ole moiseen törmännyt. Suklaata toki usein ehdotellaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.12.25 22:38:28

Kuten edellä. Muut suklaat jää syömättä

Lähettäjä: Û 
Päivämäärä:   14.12.25 22:42:44

After Eightiä saa minulle tuoda :) oikeastaan herkut on ainoa lahja mitä haluaisin ottaa vastaan. Ei mitään turhaa krääsää.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   14.12.25 22:46:21

Nykypäivän Suomessa on paljon köyhyysrajan alapuolella olevia perheitä. Heille se sipsipussi on luksustuote.

Perheitä, joiden lapsilla ei ole leluja. Vaatetuskin on puutteellista.

Jos saat ruokalahjan, jota et halua, niin anna se eteenpäin.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   14.12.25 22:46:24

Mikä hätänä aloittaja? Miksi olet noin kamalan kiukkuinen? Herkuttelu saattaisi tehdä sinullekin hyvää!

Lähettäjä: Hyi 
Päivämäärä:   14.12.25 22:51:00

En sitten yhtään tykkää kenenkään itse tekemistä joulumakeisista, melkein mieluummin ne sipsit ottaisin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.12.25 22:52:59

Meidän koirilta kyllä pestään tassut ennen kuin alkavat leipomaan.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   15.12.25 07:30:15

Minä ihmettelen, että eivätkö lahjan antajat tunne lahjojen saajia? Jos henkilö ei ymmärrä suklaan tai muiden herkkujen päälle, miksi sellaista silloin annetaan.

Minä olisin oikein onnellinen, jos saisin lahjaksi suklaata tai vaikkapa sen irtokarkkipussin. Tämän myös tietävät kaikki läheiseni ja yleensä toivonkin (ja saan) lahjaksi Fazerin sinistä tai muita konvehteja. Mieheni taas ei ole mikään karkin syöjä, joten hänelle kelpaisi varmasti kahvi tai liha. Äitinikin haluaa aina vain Kouvolan lakritsia...

Ihmisiä kun on erilaisia, ja luulisi kaikkien ymmärtävän olla ostamatta suklaata henkilölle, joka ei sitä syö, tai kahvia sellaiselle, joka ei sitä juo.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   15.12.25 07:52:16

X: minä heitin sipsi-idean lapsille. Tuli mieleen, kun oma lapseni osti sipsipakkauksen kaverilleen lahjaksi.

Olen toki ostanut sipsejä myös aikuiselle lahjaksi: hän kun sanoi, että: "Mitä muuta sitä mies voisi toivoa kuin sipsejä ja olutta" oli siis huvittaksi tarkoitettukin lahja. Tuskin olisin tuolle kaukaiselle sukulaiselle muuten nimpparilahjaa ostanutkaan.

Noissa lahjavinkkitopikeissa on vähän se huono puoli, etteivät ihmiset useinkaan ymmärrä, että aloittaja osannee poimia sieltä ne itselleen hyvät vinkit. Hän tuskin ostaa villasukkia innokkaalle neulojalle tai viskipulloa lapselle.

Päivämäärä:   15.12.25 09:47:26

Mä haluan lahjaksi ihan tavallisia herkkuja, mitä saa lähikaupasta eli suklaata, lakuja ym. Ei niitä nyt itse tule juurikaan ostettua. Erikoisemmat taas ja aina kaapin perälle mitkä lie hillot ja mausteet.

Nyt kiinnostaa mitä te sitten antaisitte lahjaksi? Antaa tulla niitä hyviä lahjavinkkejä, kun nämä on kerran ihan sontaa.

Päivämäärä:   15.12.25 09:47:41

Niin ja tykkäisin myös laadukkaista pyyhkeistä ja lakanoista.

Päivämäärä:   15.12.25 09:55:53

Meillä kaapit tursuaa pyyhkeitä ja lakanoita että osa on viety jo varastoon kun ei sisälle mahdu. Mitään sisustus ja koriste krääsää ei tarvita pölyä keräämään, ne menee konttiin meiltä vaikka olisikin lahjaksi saatuja. Käyttötavarat valitaan ja ostetaan itse, niitä Black fridayn halpis ale varsi-imureita ei tarvitse tuoda.

Joten kyllä. Tuokaa vaikka se suklaalevy tai sipsi pussi. Kyllä ne aikanaan kuluu pois.

Lähettäjä: Sarkku 
Päivämäärä:   15.12.25 10:49:49

Ei lahjan tarkoitus ole huvittaa saajaansa vaan loukata (heitä, ketkä eivät liity lahjaan millään tavalla).

Päivämäärä:   15.12.25 10:54:16

Aloittajalla on outoja tuttuja. Ei omista tutuista kukaan ole pyytänyt 'herkkuja' joululahjaksi, aikuiset eikä lapset.

Päivämäärä:   15.12.25 22:04:31

Up

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   15.12.25 22:44:21

Mä mietin just, että mitä veisin päiväkotiin aikuisille. Näitä ketjuja kun lukee, niin mitään ei kyllä uskalla viedä. Kukkia ei, suklaata ei, alkoholia ei, kahvia/teetä ei. Mitään krääsää, kynttilöitä, koristeita saati lasten askarteluja en halua toisten nurkkaan tunkea. Päädyin ostamaan Happy socksit. Mulla on ainakin sukat kuluu, joten luultavasti niistä on hyötyä. Ja musta noi Happy socksit on ihan hauskoja, ainakin verrattuna johonkin perus tennissukkiin.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.12.25 22:47:09

Lahjaksi nyt yleensä on annettu jotain vähän arjesta poikkeavaa. Ruoan puolelta siis yleensä herkkuja, ja herkuista suurin osa valmiina saatavista on makeita.

Enpä nyt rupeaisi lahjaksi antamaan jauhopussia tai sisäfilettäkään.

Päivämäärä:   15.12.25 22:50:37

Jotkut sipsit nyt olisivat outoa, mutta laadukkaammat herkut ovat ihan suositeltava lahja siksi, että tavaran ostaminen on vaikeaa ellei varmasti tiedä mitä toinen haluaa. Monilla on myös liikaa tavaraa ja on kiusallista saada vaikka joku koriste-esine, josta ei niin välittäisi ja joka vie tilaa, mutta josta ei kehtaa luopuakaan kun se on lahjaksi saatu ja pitäisi ehkä olla esillä kun lahjan antaja tulee kylään.

Päivämäärä:   16.12.25 07:23:03

Mikähän olisi laadukas herkku?

Päivämäärä:   16.12.25 20:05:46

Eipä täällä ehdotuksia näy mitä pitäisi antaa..

Päivämäärä:   16.12.25 20:35:09

” Tämä, mutta herkku ei todellakaan aikuisen kohdalla tarkoita mitään sipsejä, irttareita tai tavissuklaata, vaan jotain parempaa. Eli laadukasta kahvia, parempia konvehteja, juustolautasen, sitä riistalihaa tms.”

Tässä toki kannattaa tuntea se aikuinen. Minä en tekisi mitään laadukkalla kahvilla tai juustolautasella. Mielummin pussi sipsejä tai fazerin sininen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.12.25 21:54:08

Näisssä htnetin lahjatopiceissa kyllä yhdistyy aina se, ettei ajatella lainkaan sitä lahjan saajaa. Kerrotaan mitä nyt ei ainakaan pidä viedä lahjaksi koska se on sivistymätöntä, junttia, typerää tai muuten vaan huono lahja. Ja sitten vielä kerrotaan kuinka minä ainakaan en tykkäisi asiasta x.

Mutta oleellisintahan oikeasti on se, mistä se lahjan saaaja tykkää. Ja voisi kuvitella että useimmiten sitä tuntee lahjan saajan sen verran että osaa arvata, haluaako hän mieluummin pussin irtokarkkeja vai juustolautasen.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   16.12.25 21:56:37

Mulle kyllä kelpaisi sipsit lahjaksi. Ja hyvä leffa ja rauha katsoa, ai että.

Juustotkin olisi kiva, suklaa ei niinkään, varsinkaan tumma.

Lähettäjä: Hapan 
Päivämäärä:   16.12.25 22:05:18

Töissä tuli asiakkaiden omaisilta suklaarasia. Niitä rasioita oli vielä seuraavana juhannuksenakin. Samaisessa paikassa esimies osti säkillisen hedelmiä, pähkinöitä ja kuivattuja marjoja. Jälkimmäiset kesti pari päivää. Kaino pyyntö omaisille sinne tepaan ja kohoon, suklaata enemmän menekkiä on just hedelmille jne.

Päivämäärä:   16.12.25 22:15:55

Mikä olisi laadukas herkku, no itse ainakin tykkäisin jostain hienommasta karkkirasiasta (suklaa tai joku muu, tykkään marsipaanistakin ja joulun alla sitä on saatavilla sellaisissa vähän paremmissa rasioissa, mutta tiedän kyllä, että monet eivät siitä taas tykkää yhtään), matalapalkkaduunarina niiden hinta on minulle aika suolainen, joten arvostaisin lahjana kyllä. Laadukkaat kahvit, myös esimerkiksi hillot olisivat mieluisia.

Mitä tulee niihin sipseihin, niin sittenhän tietysti niitä kannattaa ostaa jos joku on niitä nimenomaisesti toivonut, mutta muuten ne eivät kyllä ole mikään lahja.

Ja jos ei tiedä saajan makua niin kannattanee ostaa jotain sellaista mistä hyvin yleisesti tykätään, ei ainakaan mitään mikä jakaa mielipiteitä voimakkaasti.

Päivämäärä:   16.12.25 22:40:14

On myös ihan oleellista miettiä, mikä lahja on kyseessä, kenelle ja keneltä. Yllätyslahja työkaverilta voi olla donitsi tai irtokarkkipussi, jos pitää noista. Ja kun nuo lapsen kaverilleen ostamat jouluisesta pakatut sipsit olivat niin hyi yäkkiä, niin ei tuolle lapselle mitää sisäfileetä kannata ostaa, kun heillä on lihoja omasta takaa. Myös laadukas tee olisi huono lahja, kun se lapsi juo kaakaota.

Tai kun tuolla toisessa topikissa kysyttiin olutta poronkäristyksen ja hillon kaveriksi lahjaan, niin sielläkin joku jo irvi, ettei lahjassa ole ajateltu YHTÄÄN saajaa, kun se olutpullo ALKOHOLEINEEN on mukana. Siinäkin olisi voinut ehdottaa alkoholitonta vaihtoehtoa, mutta ei...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.