Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "2 pentua jää vähän pidemmäksi aikaa"

Lähettäjä: lentupive 
Päivämäärä:   14.12.25 20:09:17

Sanoi enkkusprinkkukasvattaja Pentulivestä äsken. 11 pentua, jo viime viikosta lähtien luov.ikäisiä ja 7 lähti viikon aikana. Kaksi lähtee ensi viikolla eli n. 10-viikkoisina, mutta kaksi jää vähän pidemmäksi aikaa.

Juu-u, ei mee ainakaan enkkusprinkut kaupaksi loppuja myöten.

Huono juttu näiden kahden kannalta.

Re: "2 pentua jää vähän pidemmäksi aikaa"

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.12.25 20:11:27

Sanoiko se että niille ei ole vielä kotia vai onko esim myyty ulkomaille jolloin pitää olla rokotukset ennenkuin voi lähteä

Päivämäärä:   14.12.25 20:11:41

Pointti oli tässä "Juu-u, ei mee ainakaan enkkusprinkut kaupaksi loppuja myöten." Tai sitten syy on se, että tuo tolkun kasvattaja ei anna anna niitä kelle tahansa, joka ei ymmärrä mikä on koira tai mikä on enkkusprinkku.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.25 20:18:38

"Juu-u, ei mee ainakaan enkkusprinkut kaupaksi loppuja myöten."

Tämäkö on siis sanottu myös ja varma tieto?

Päivämäärä:   14.12.25 20:20:25

Ei, kun tuo oli minun oma kommentti

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.12.25 20:24:04

No itse asiahan voi olla sitten vaikka mitä muutakin..

Menee kaupaksi ja menee kaupaksi,, kaikille ei vain aina halua myydä ! Ei vastuullinen, omista kasvateistaan kiinnostunut kasvattaja ainakaan !

Lähettäjä: sipi 
Päivämäärä:   14.12.25 20:26:24

Mä en ymmärrä tota lausetta "loppuja myöten".

Minä jätän välillä pentuja kotiin, kun en osaa päättää minkä pidän. Myyn sitten jonkin 4-5kk vanhana. Ja esim Saksaan tai Ruotsiin myydessä pitää odotella yhtä lailla.

Päivämäärä:   14.12.25 20:31:03

Ei tarvi olla kuin lomareissu hankittuna pennunottajilla niin pennun kannattaa odotella kasvattajan luona kunnes palaavat ressusta.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   14.12.25 20:32:07

Menevät ulkomaille

Päivämäärä:   14.12.25 20:33:34

Miten on huono juttu pennuille kasvaa yhdessä kasvattajan luona emonsa kanssa? Mulle on useampi pentu tullut 4-5kk iässä (ulkomaantuonteja) ja hyvin sosiaalisia ja täyspäisiä kavereita. Ja nyt tulossa ihan suomesta pentu joskus 3kk iässä, koska itselle sovittu matka sinne luovutusiän paikkeille niin pennulle parempi olla kasvattajan luona mun kotiutumiseen asti eikä joutua vieraaseen paikkaan hoitoon.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   14.12.25 20:37:49

Luultavasti ulkomaille menossa.

Ei välttämättä ole mitenkään huonoa olla pentukodissa vähän pidempään. Jos kasvattaja hoitaa pennut hyvin ja jaksaa panostaa näihin, on näillä oikein hyvät lähtökohdat kasvaa kunnon koiriksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.25 20:38:45

Eiköhän nuo ole kaikki kaupaksi meneet, oli aiemmin ilmoitus pentuvälityksessä mutta on poistunut sieltä.

Lähettäjä: ” 
Päivämäärä:   14.12.25 20:43:51

Mä esim en halua enää yhtäkään pentua 7vko iässä. Ovat mun mielestä liian nuoria. Siihen viikko-pari lisää, niin ovat omaan makuun valmiimpia uuteen kotiin.

Joten ei kyllä oo automaattisesti huono homma, että pari pentua jää pidemmäksi aikaa.

Päivämäärä:   14.12.25 20:48:42

Jaa, Lakalla on ihottumaa jota nyt hoidatetaan ja lääkitään kasvattajan luona tovin aikaa.

Onnea mahdolliselle ostajalle, pikkupentuna jo ihottumainen koira. Mitä sanoo vakuutus tällaisen korvaamiseen jatkossa

Päivämäärä:   14.12.25 21:03:32

Mulle on pikkupennut tullu 9 vk iässä koska halusin tehdä niin. Pari viikkoa lisää niin pentu ei ole niin rääppänä kun lähtee uuteen kotiin. Se 7 viikkonen on oikeasti aika reppana.

Nykyinen tuli 5 kuisena ja ei ole poikennut mitenkään muista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.12.25 21:21:09

Lähettäjälentupive

Päivämäärä14.12.25 20:48:42

Jaa, Lakalla on ihottumaa jota nyt hoidatetaan ja lääkitään kasvattajan luona tovin aikaa.

Onnea mahdolliselle ostajalle, pikkupentuna jo ihottumainen koira. Mitä sanoo vakuutus tällaisen korvaamiseen jatkossa

No ei sano yhtään mitään kun pentuvakuutuksen ottaa. Ihmeen negatiivinen asenne sinulla?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.12.25 21:22:30

Aloittaja taitaa olla tuo sama joka on tehnyt aloituksen pentuliven kasvattajan puhetavasta. Veikkaan että joku joka tuntee/tietää kasvattajan ennestään eikä pidä hänestä niin on nyt pakko päästä purkamaan pahaa oloa kun toinen on "julkkis".

Päivämäärä:   14.12.25 21:28:42

Mulle tuli eka koira 13 vk iässä. Oli kyllä tosi pelokas, huomasi ettei kasvattaja ollut sitä viitsinyt sosiaalistaa. Harmi, että sosiaalistaminen sitten jäi välistä niillä tärkeillä viikoilla. Toinen koira tuli sitten 7 vk iässä ja oli kyllä heti kuin kotonaan. Etten kyllä automaattisesti pidä aikaista luovutusikää pahana ja aion jatkossakin ottaa pennut mahdollisimman nuorina, 7-8 viikkoisina.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   15.12.25 01:09:35

Pennun luonteesta se riippuu millainen siitä tulee. Mulle on tullut pentuja eri ikäisinä. Yksi tuli kolmikuisena isosta kennelistä ulkomailta. Tarhassa oli asunut. Ei ollut tullessaan pelokas eikä arkaillut mitään.

Päivämäärä:   15.12.25 04:35:07

Hyvä hermoista koiraa ei tarvitse sosiaalistaa. Ja nykyään käsite sosiaalistaminen tarkoittaa huonojen kokemusten välttelyä, ei sitä että pentua raahataan kaikki alle.

Päivämäärä:   15.12.25 06:05:14

"Pennuille olisi ollut enemmän ostajia kuin mitä karvakorvia oli olemassa"

Näin sanotaan pentuliven uutisjutussa. Että eiköhän niilläkin omat kodit ole olemassa vaikka ap olisi mitä mieltä.

Lähettäjä: +p+ 
Päivämäärä:   15.12.25 06:16:14

Ht-netin takia en ikinä osallistuisi julkisesti kasvattajana esiintymään.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   15.12.25 09:01:37

Ainakin mulla oli yksi pentue luovutusikäinen joulun alla, niin just pari pentua jäi odottamaan alkuvuoteen koska toiset omistajat olivat Thaimaassa joulun ja vuodenvaihteen, ja toinen sukulaisissa pohjoisessa. Kyllä noi enkut menee kaupaksi hyvin. Ottajia enemmän kuin pentuja.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.12.25 09:30:34

Jospa pitää itsellään ja opettaa ne metsälle? Jos siis ovat käyttölinjaisia...

Päivämäärä:   15.12.25 11:24:52

"Ht-netin takia en ikinä osallistuisi julkisesti kasvattajana esiintymään."

Toinen vaihtoehto olisi lakata seuraamasta ht.netiä. Saattaisi elämänlaatu muutenkin parantua roimasti.

Päivämäärä:   15.12.25 11:44:19

Aloittajan kaltainen pahansuopa ihminen ajattelee ensimmäisenä negatiivista vaihtoehtoa ja jumiutuu siihen. Heille ei edes tule mieleen mitään muuta loogista selitystä.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   15.12.25 12:41:22

Vastuuntuntoisen kasvattajan tavoite ei ole päästä pennuista eroon mahdollisimman nopeasti, vaan löytää pennuille hyvät ja luotettavat loppuelämän kodit. Aloittaja ei ilmeisesti tätä tiedä.
Mulle tuli juuri pentu 10- viikkoisena. En ota ikinä alle 9-viikkoista, paljon parempi on pennun kasvaa nuo viikot emon ja sisarusten kanssa. Mun pentuni sisaruksista kaksi meni ulkomaille ja jäivät kasvattajalle, kunnes on rokotukset noiden maiden vaatimusten mukaiset.
Hyvähermoinen koira ei tarvitse sen kummemmin panostusta, että siitä kasvaa normaali, reipas ja rotutyypillinen yksilö. Tämä mun pentuni on syntynyt ihan maalla, muutti tänne maalle ja nyt kun sen kanssa jonnekin menee, niin häntä tötteröllä menee ihan minne vaan ja innoissaan tutustuu uusiin ihmisiin. On hiukan yllättänytkin sillä, että luonteesta löytyy jopa kovuutta. Ei näytä jäävän muistijälkiä, vaikka pää vähän välillä kolisee, kun touhuaa isojen kanssa. Tämä on juuri sellainen koira, minkä kanssa arkielämä tulee olemaan mutkatonta, olen äärimmäisen tyytyväinen.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   15.12.25 20:19:09

Aloittaja aika ilkeä ihminen..Ja kadeko ?Minulla oli aikoinaan 3 puolivuotiasta myymättä niistä yksi oli sitten 2x maailmanvoittaja ja toinenkin valio ja kolmannessakaan ei ollut mitään vikaa ja kaikki 100% täyspäisiä.

Lähettäjä: Norkko 
Päivämäärä:   15.12.25 22:42:02

Meille on tullut pentuja kotimaasta 7-viikkoisena ja ulkomailta vanhempana. Samaa mieltä muiden kanssa, tervepäinen koira jolla edes jonkinlaista sosiaalistamista taustalla, kestää tulla tuossa haarukassa. Ei niin mitään eroa. Ymmärrän kyllä, että iso lauma 8-viikkoisia pentuja ottaa paljon resursseja sekä kasvattajalta että emolta. Varmaan mielellään jo luopuukin siinä vaiheessa. Eihän emokaan yleensä halua enää imettää tuolloin. Mutta mikään ongelma ei ole jos joku pentu odottelee vähän pidempään syystä tai toisesta.

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   15.12.25 23:06:31

En tunne koiramaailmaa, joten avatkaa, miksi pitemmäksi aikaa kasvattajalle jääminen voi olla huono juttu?

Päivämäärä:   16.12.25 07:01:06

” En tunne koiramaailmaa, joten avatkaa, miksi pitemmäksi aikaa kasvattajalle jääminen voi olla huono juttu?”

Paras sosiaalistumiskausi päättyy noin 14-16 viikon iässä ja silloin koiranpentu omaksuu asioita helpoiten. Nuppivikaiselle koiralle sosiaalistamisen vähyys voi olla hankalaa jatkossa, varsinkin jos kasvattajalla pennut elelee keskenään pellossa. Tervepäistä koiraa tämä ei hetkauta.

Toki kasvattajakin voi pentua sosiaalistaa, mutta useimmiten se jää pennun uuden omistajan vastuulle.

Päivämäärä:   16.12.25 08:15:02

Ja ihan yhtä paha sille nuppivikaiselle on sosiaalistaa se väärin eli viedä kerrankin liian vaikeaan tilanteeseen. Eli sikäli kasvattajan luona voi olla parempi niin välttyy herkässä iässä liian pelottavilta asioilta.

Päivämäärä:   16.12.25 12:25:08

^ Tämä!!!

Päivämäärä:   16.12.25 13:07:23

Moni kasvattaja sosiaalistaa nykyään pentuja hyvin. Oma oli ennen 7vko ikää käynyt eläinkaupassa, maatilalla katsomassa ankkoja ja lampaita, kaupungin hälinää ihmettelemässä, pentujoogassa ja missähän vielä... Ja mitä kasvattajissa tuttuja on niin kyllä hekin tuntuvat sosiaalistavan niitä pentuja. Extrasosiaalistamista sitten niille jotka jäävät pidemmäksi aikaa.

Päivämäärä:   16.12.25 17:16:24

^ Mä en olis iloinen, jos pentua olisi kuskattu ympäriinsä tuolla tavalla. Tuon ikäinen pentu on niin vauva, että sille riittää varsin hyvin oma piha ja kotona käyvät fiksut vieraat, joista saa positiivisia kokemuksia. Itse asiassa juuri tästä yhden kasvattajan kanssa keskusteltiin, kun yksi meidän rodun pentue oli juuri tällä tavalla tehokkaasti "sosiaalistettu" ja nyt, kun nämä pennut ovat näyttelykehissä, ovat olleet hyvin aran oloisia, pelkäävät tuomaria jne ja tämä sama nyt useamman pennun kohdalla nähtyä. Vaikuttaa kovasti siltä, että tuo sosiaalistaminen on tuonut pienille pennuille liikaa kuormitusta ja sitä kautta negatiivista kokemusta. Vanhempien perusteella ei pitäisi olla perusluonteeltaan arkoja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.12.25 17:26:28

No eipä ne edellisetkään pentuliven pennut menneet mitenkään helposti.

Päivämäärä:   16.12.25 17:34:44

Eikö siinä kerrottu jo? Toisella pennulla on ihottumaa ja parantelevat sen ensin, ja toisen kohdalla oli vaan uusille omistajille helpompi hakea kotiin vähän myöhemmin (olikohan parin viikon päästä).

Päivämäärä:   16.12.25 20:21:51

"^ Mä en olis iloinen, jos pentua olisi kuskattu ympäriinsä tuolla tavalla. Tuon ikäinen pentu on niin vauva, että sille riittää varsin hyvin oma piha ja kotona käyvät fiksut vieraat, joista saa positiivisia kokemuksia. Itse asiassa juuri tästä yhden kasvattajan kanssa keskusteltiin, kun yksi meidän rodun pentue oli juuri tällä tavalla tehokkaasti "sosiaalistettu" ja nyt, kun nämä pennut ovat näyttelykehissä, ovat olleet hyvin aran oloisia, pelkäävät tuomaria jne ja tämä sama nyt useamman pennun kohdalla nähtyä. Vaikuttaa kovasti siltä, että tuo sosiaalistaminen on tuonut pienille pennuille liikaa kuormitusta ja sitä kautta negatiivista kokemusta. Vanhempien perusteella ei pitäisi olla perusluonteeltaan arkoja."

Nämä pennut taas ovat poikkeuksellisen rohkeita vaikka suvun puolesta voisi odottaa sitä arkuutta (tietoinen riski tähän otettu koska harvinainen ja hyvin terve suku). Omakin on luonteeltaan hyvin herkkä mutta silti rohkea, koska niitä hyvä kokemuksia eri paikoista on niin paljon.

Toki sen sosiaalistamisen voi tehdä väärin ja se on silloin huono juttu oli se sosiaalistaja sitten kasvattaja tai omistaja. Mutta lyhyet, satunnaiset vierailut kodin ulkopuolella sisarusten ja emon kanssa ja pentujen jaksamista tarkkaillen eivät kyllä pennuista arkoja tee. Asia muuttuu jos niitä väkisin raahataan jatkuvasti liian vaikeisiin tilanteisiin, mutta ainakin tuo oman pennun kasvattaja osaa koiria sen verran hyvin lukea että sitä vaaraa ei ollut.

Päivämäärä:   16.12.25 20:22:10

RR: arkuushan voi tulla myös kauempaa suvusta.

Lähettäjä: Jh 
Päivämäärä:   17.12.25 05:50:19

Englannispringerspanielit eivät ole niin suosittu rotu kun vaikka cockerspanielit. Cockerit revitään käsistä ja kaikki menee mitä tulee, mutta sprinkut eivät ole koskaan saaneet samanlaista suosiota.

Ja itse näen tämän ainostaan hyvänä asiana, ettei rotu ole "liian suosittu". Itse olen tulevaisuudessa rodun pennun ottamassa ja olen seuraillut tilannetta jo useamman vuoden.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.