Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Chronin tauti

Lähettäjä: Pimpula 
Päivämäärä:   14.12.25 19:55:59

Kertokaa millaista on sairastaa? Sain just diagnoosin ja oon ihan puulla päähän lyöty. Vertaistukea pliis.

Re: Chronin tauti

Lähettäjä: nallenetta 
Päivämäärä:   14.12.25 21:30:36

voi olla ok, suh hyvänä, tai voi olla täyttä helv joka päivä. arpapeliä.

Lähettäjä: Minulla on 
Päivämäärä:   14.12.25 22:19:32

Puusta pudonneen olon muistan minäkin.
Ensimmäinen vuosi oli hankala, vaikka sain pian biologisen lääkkeen. Sitä edelsi karmea kuuri kortisonia, jolla toki tulehdus saatiin aisoihin, mutta sivuvaikutukset oli ihan jäätävät. Selkäakne, hiusten tippuminen, läskin kertyminen yläkroppaan. Paino nousi kilotolkulla ja vaikka alkaa tasoittumaan, niin keho ei näytä eikä tunnu omalta.

Ruokavalio on tärkeä osa hoitoa, älä syö niitä ruokia, mitkä ei sinulle sovi. Itse en voi syödä ruisleipää, raakoja kasviksia, makeutusaineita. Myös lepo ja stressin vähentäminen oleellisia. Taudin kanssa pärjää kyllä, mutta ei kovin häppöstä ole aina. Olen tyytyväinen siihen, että voin taas urheilla ja jaksan arjessa melko hyvin.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   14.12.25 23:26:51

Taudin kuva vaihtelee tosi paljon kuinka lievä tai vakava se on ja missä kohtaa suolistoa. Mulla on melko lievä ja imurel lääkityksellä pysynyt remissiossa. Purkista vitamiineja sekä sellaisten ruokien välttelyä mitkä ei sovi. Linssit, pavut, ruisleipä, raaka sipuli yms. Noistakin aiheutuu toiminnallista vaivaa, närästystä, huonoa oloa, ilmavaivoja tai ripulia mutta menee ohi kuitenkin parissa päivässä. Hyvin olen pärjännyt , toki olen melko nuori että on tässä vuosia edessä milloin ehtii paheta jos niikseen on. Lääkkeen sivuvaikutuksena suun kuivuminen jonka seurauksena hampaiden reikiintyminen ja pihan hajuinen hengitys

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   15.12.25 00:29:42

Mun veli sairastui siihen toiseen, haavaiseen paksusuolentulehdukseen 2010, ja sitä tautia ei silloin vielä tunnettu kovin hyvin. Oli ihan @!#$ sairas ja kipeä, sairaalassa laitettiin eristykseen, kun ei tiedetty mikä vaivaa. Sit kun tajusivat mistä kyse, niin kokeiltiin kaikenlaisia lääkkeitä. En muista mikä vuosi ne keksi sen biologisen lääkkeen, ja sillä on veli pysynyt kunnossa. Tietysti joutuu elämään terveellisellä elämäntavoilla tavallista ihmistä tarkemmin ja välttää liikaa stressiä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.25 08:32:29

Oireita vuosia ja vihdoin diahnoosi vuonna 2016.
Hyviä ja huonoja aikoja.
Monia lääkkeitä kokeiltu, osalle allerginen reaktio (esim. Azamun).

Kokeiltu biologisia tiputuksella,vteho kesti pari vuotta.

Nyt käytössä itse pistettävä Uzpruvo. Ja tarvittaessa välillä predidolon kuuri.

Teen toimistohommia ja etänäkin. Tämä on minun kannalta äärettömän hyvä koska varsinkin vessaralli aamuisin juoksutaa.

Kolmeen vuoteen en ole joutunut olemaan sairaslomslla kunn vaihdoin toimistotyöhön eläinten ja ihmisten hoidosta, joka oli vuorotyötä

Lähettäjä: Crohnikko 
Päivämäärä:   16.12.25 07:57:43

Sairastuin vasta reilusti nelikymppisenä ja oireet todellakin alkoivat kuin salama kirkkaalta taivaalta. Sairauteni on ainakin toistaiseksi rajoittunut paksusuoleen ja alun pitkän kortisonikuurin jälkeen aloitettiin imuerl, jolla oireet ovat pysyneet täysin poissa (joo, jos juon kahvia, paljon hiilihapollisia, syön liian kuitupitoista ruokaa kuten salaattia niin sen kyllä huomaa) ja tauti on remissiossa rajun alun jälkeen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.