Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka pitkäksi aikaa lapselta voidaan kieltää

Lähettäjä: Kouluun meneminen? 
Päivämäärä:   14.12.25 11:51:40

En oikein tiedä millä sanoilla etsimällä tästä aiheesta löytyisi tietoa. Jos siis koulu evää peruskoulu ikäiseltä lapselta pääsyn kouluun niin voiko tätä kieltoa jatkaa vaikka koko lukuvuoden? Todella rankaa vanhemmille, kun kummankin vanhemman pitäisi pystyä käymään töissä, lapsi ei oikein pärjää ikätasoisesti kotona (autismin kirjoilla) eikä siis todellakaan kykene tekemään koulutehtäviä itsenäisesti eli kaikki koulussa opetettu asia pitäisi kyetä lapsen kanssa käymään läpi iltaisin töiden jälkeen. Lapsi on usein jo vähän pois raiteiltaan ja kärttyisä kun on ollut päivän yksin. Jatkuvasti on ihan älytön huoli lapsen pärjäämisestä, mutta en tiedä miten tulemme toimeen taloudellisesti jos toinen vanhempi irtisanoo itsensä töistä ja toisaalta on se 1 kk irtisanomisaika eli apua ei tälläkään keinolla saa hetkessä. Jos tietäisin voiko tätä opetukseen eväämistä jatkaa esim kevääseen asti/ lukuvuoden loppuun niin olisi helpompaa miettiä päätöksiä pidemmällä aikavälillä. Koulun puolesta päätös on voimassa ”toistaiseksi” kun ei ole resursseja siihen, että lapsi olisi koulussa eli ei mitään tarkkaan rajattua aikaa.

Ennen kuin joku ehdottaa niin meidän palkoillamme ei todellakaan ole varaa palkata lapselle hoitajaa tai yksityistä opettajaa kotiin, koska veroineen ymv kuluineen palkka olisi paljon isompi mitä meidän tuntipalkka.

Saa haukkua vapaasti ja ainakin moni saa nyt tuntea olevansa hyvä vanhempi, koska me emme ole kyenneet kasvattamaan lastamme niin, että hän pärjäisi ja osaisi käyttäytyä koulussa.

Re: Kuinka pitkäksi aikaa lapselta voidaan kieltää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.25 11:55:06

Laita se lapsi johonkin erityislasten kouluun. Käyttäytymisenkö takia ei ole menemistä kouluun?

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   14.12.25 11:55:18

Mitä sieltä koulusta sanottiin tai lastensuojelusta? He varmaan tietäisivät tämän

Lähettäjä: .......... 
Päivämäärä:   14.12.25 11:57:38

Mitä sinulla on vaihtoehtoja? Jättää lapsi heitteille tai toinen jää kotiin hoitamaan lapsen asioita? Kyllä, se voi tehdä taloudellisesti tiukkaa, mutta arvovalintoja.

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   14.12.25 12:00:26

Tässä ei taideta nyt kertoa ihan koko tarinaa? Mitä on todettu ja mitä on tapahtunut? Kiltti normaali lapsi ei ole kyseessä. Onko tämä mahdollisesti näitä, että tämä lapsi esim puree toisia, ja helpompaa poistaa yksi joka ongelma, kuin kaikki muut? Vanhemmat ovat työorientoituneita, ehkä siksi lapsella ei ole kaikki kunnossa ja hyvin? Turvqverkkoja ei ole, tai sitten kaikki jo niin väsyneitä touhuun, jossa ne vanhemmat eivät ota vastuuta tilanteesta, vaan se joku muu taho olisi vastuussa heidän lapsestaan? Lapsi voidaan jopa erottaa koulusta.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   14.12.25 12:02:10

Aloittajana tekisin lasun omasta lapsesta. Josko sitä kautta saisi helpommin sinne kouluun oman avustajan. Sen sijaan, että olette nyt jäämässä lapsen kanssa kotiin niin otatte selvää kuinka lapselle haetaan avustajaa kouluun yms. Ja alatte edistämään tätä asiaa.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   14.12.25 12:02:53

https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/
kurinpitokeinot-ja-turvaamistoimenpiteet-perusopetuksessa

Koululta on varmaan kerrottu, mistä toimenpiteestä on kyse.

Päivämäärä:   14.12.25 12:02:53

Koulusta sanottiin, että päätös on voimassa toistaikseksi. Lastensuojelussa taas ei ole keinoja auttaa meitä, koska he eivät tarjoa lapselle hoitoapua tai opetusta.
Erityislapsille on yksi koulu tässä kaupungissa ja siellä ei ole tilaa ja sen koulun rehtori taas oli sitä mieltä, että lapsemme ei todennäköisesti saa sieltä paikkaa vaikka olisi koska pärjää lukuaineissa hyvin. Ongelmana ovat ns taitoaineet ja se, että lapsi ei sopeudu muutoksiin vaan jämähtää täysin paikoilleen jos koulupäivän rutiineihin tulee muutoksia. Koululla ei taas ole määrärahoja palkata lapsellemme omaa avustajaa. Joten koulun ainoa mahdollinen keino on se, että lapsi on kotona ja opettaja laittaa wilman välituksellä meille vanhemmille tiedon mitä koulupäivän aikana on opiskeltu sekä läksyt.

Saa vinkata miltä taholta seuraavaksi voisi kysyä apua! Sairaalan polin kanssa teemme tiivistä yhteistyötä, mutta ei sieltäkään ole oikein tullut muuta kuin hymistelyä kuinka haastava tilanne on ja neuvovat kokeilemaan keinoja jotka on jo todettu toimimattomiksi.

Päivämäärä:   14.12.25 12:03:08

Tuolta tavaamaan (poista rivinvaihto):
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/
kurinpitokeinot-ja-turvaamistoimenpiteet-perusopetuksessa

Määräaikainen erottaminen voidaan tuon mukaan tehdä korkeintaan kolmeksi kuukaudeksi. "Toistaiseksi" voimassaoleva päätös ei kuulosta siis ihan kaikkien pykälien mukaiselta eli mistähän tässä on kyse? En toki tiedä, että jos vanhempien kanssa yhteisymmärryksessä voi sopia jotain muuta.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.12.25 12:04:00

Eikö Suomessa kunnilla ole velvollisuus järjestää koulu lapselle? Kaverin down poika kulki taksilla kouluun koko 9 vuotta. Autistinen menee johonki erityiskoulun niin ku down lapsikin jos ei normaali luokassa pärjää. Ei vanhemman tarvi itse erityislasta opettaa.

Päivämäärä:   14.12.25 12:04:07

Ei sen lapsen ongelmat ratkea sillä, että se otetaan takaisin kouluun. Luuletko, että sitten vaan kaikki on hyvin? Todellakin kannattaa miettiä mitä voisi tehdä, että se lapsi voi joskus vielä mennä kouluun ja pystyä olemaankin siellä.

Päivämäärä:   14.12.25 12:08:31

Eniten resursseja vie koululta juuri tämä, että lapsi jymähtää paikoilleen eikä häntä saa puhumalla liikkeelle ja se, että ajatus liikuntatunnista saa lapsen piiloutumaan johonkin koululle jolloin koulun henkilökunnalle menee aikaa lapsen etsimiseen. Samoin ruokasaliin lapsi ei kuulemma suostu menemään vaikka asiasta on keskusteltu kotona vaikka kuinka paljon ja lapsi kerta toisensa jälkeen lupaa yrittää sinne mennä. Jälkeenpäin itkee sitä, kun ei vain pystynyt vaikka kuinka yritti.
Ymmärrän ettei koululla ole tesursseja, mutta ei se helpota kotona asioiden järjästelyä.

Päivämäärä:   14.12.25 12:10:16

Ikävä sanoa mutta onko teissä vanhemmissa myös näitä piirteitä, että olette jämähtäneet että koulun , siis tavallisen koulun tulee teidän lapselle hankkia jne? Lääkärin lausunto, koulutoimeen yhteyttä, ja pienluokkaa tms jossa voi olla koulussa. Kiinnostaa miten nyt tuo lapsen koulu on järjestetty, jos pakko molempien vanhempien olla työssä?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   14.12.25 12:11:17

Aloittajana olisin vammaisasioihin erikoistuneeseen lakimieheen yhteydessä ja sitä kautta lähtisin selvittämään teidän oikeuksia.

Lähettäjä: Rubiini 
Päivämäärä:   14.12.25 12:18:32

Lapsi aamupäiviksi kouluun ja ruokailusta lähtien kotiin? Olisi ainakin lyhyemmät ajat kotona yksin ja vain osa opinnoista jäisi opettajien harteille.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.12.25 12:19:23

Otappa yhteyttä sivistystoimenjohtajaan ja selvitä onko edes laillista. Pakkohan se on järjestyä paikka pienluokalle, vaikka toiseen kouluun/kaupunkiin.

Päivämäärä:   14.12.25 12:19:55

Ei tuossa juristia kaivata vaan lääkäri. Kun lääkäri toteaa että ei pärjää normi luokassa, normi koulussa, koulutoimen on etsittävä paikka. Että vasta koulussa tulee tätä piiloutumista sun muuta yllättää, voisi luulla että jo aiemmin on havaittu että lapsi ei ole ihan normaalisti käyttäytyvä? Mutta kun ei, niin lääkäri, lääkäri, lääkäri. Oikeuksien riitelemään kautta ei lapsi saa apua.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.12.25 12:20:26

Sivistysjohtaja piti kirjoittaa kun mietin että onko enää koulutoimenjohtajia.

Päivämäärä:   14.12.25 12:20:58

Jos tässä olivat kaikki ongelmat, ei koululla ole kovin hyvin edes yritetty ratkaista ongelmia. Ruokailua varten on mahdollista järjestää lapselle oma, rauhallinen tila, jos niin halutaan. Ehdottaisin tätä koululle. Taide- ja taitoaineisiin omat oppimistavoitteet ja joustava suoritustapa? Tähän tarvitaan varmasti lausunto kouluterveydenhuollosta. Vanhempana voisit vaatia yhteisneuvottelua opettajan, erityisopettajan, koulupsykologin ja kuraattorin kanssa. Rehtorin toiminta kuulostaa hyvin jäykältä eikä ratkaisuja edes yritetä löytää.

Päivämäärä:   14.12.25 12:24:13

Jep, se on kunnissa sivistystoimi nykyään. Mutta lääkäri on se taho joka toteaa esim miten kuormittuu, onko kuinka autistinen (paljonko piirteitä ja pakko juttuja). Koulu ei voi kuin tehdä mihin heillä rahaa, tavallista luokkaopetusta ja ei tuettua ruokailua jne.

Päivämäärä:   14.12.25 12:25:23

Pitäähän sen lapsen kouluun päästä. Onko haettu henkilökohtaista avustajaa? Vaikea sanoa mitään kun kuulostaa niin epämääräiseltä.

Päivämäärä:   14.12.25 12:27:16

Niin ja en usko että on ihan kaikki tuossa että vain ongelma kun lintsaa liikuntatunneilta ja ei syö kouluruokailussa. Vaan se että ei voi pitää hänelle kuria: ei usko kun opettaja sanoo. Oppimisvaikeus, käytöshäiriö, mielenterveys diagnoosi? Mitä vielä? Kotiolot, turvattomuus, jne jne

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.12.25 12:30:30

Minni, aloittaja kertoi lapsen olevan autismin kirjoilla. Riittänee selittään ongelmat?

Päivämäärä:   14.12.25 12:46:04

Lapsi oli luokat 1-4 lähikoulun pienluokalla. Sitten tämä erityisluokka lakkautettiin ja tukitoimien piti tulla ”tavalliselle” luokalle, mutta aika vähäisiksi ne jäivät eikä nykyään ole luokkakohtaista avustajaa kovin moneksi tunniksi viikossa. Epäilen, että muutkin lapset tarvitsevat avustajan tukea ajoittain eli ei tuolla avustajalla ole aikaa olla juuri minun lapseni kanssa kovin montaa hetkeä viikossa. Kaikki ko luokalla olleet lapset ripoteltiin oman ikätason normaaleille luokille. Muistakin kouluista lakkautettiin pienluokkia samana syksynä säästösyistä. Tätä ratkaisua perusteltiin sillä, että kaikki lapset saavat kokea olevansa tasa-arvoisia eikä heitä eriytetä omaan luokkaan. Tästä alkoi lapsen alamäki koulun suhteen ja vaikeammaksi vain menee jatkuvasti.

Päivämäärä:   14.12.25 12:54:11

Ei ole laillista. Lasta ei voi erottaa koulusta toistaiseksi. Kerro rehtorille että valitat AVIiin, ja jos eivät silti ota lasta kouluun niin sitten otat ensin rehtorin esihenkilöön yhteyden, ja sitten AVIin jos ei auta. Vaadi lapsellesi sairaalakoulukonsultaatio (maksullinen, kunta maksaa) ja hae saman tien iltapäivähoitoon, jos on pieni. Lapsellasi pitäisi olla myös siihen oikeus vaikka väittävät mitä. Koulu ei voi kieltäytyä opettamasta lastasi.

Lähettäjä: Poika 
Päivämäärä:   14.12.25 12:56:59

Taas menee provo läpi. Voi hyvänen aika, kun ihmisillä ei ole kriittisyyttä.

Päivämäärä:   14.12.25 12:57:03

Ja tuohon työorientoitumiseen, jos sitä oikeasti olisi joskus ollut hyvin työorientoitunit voisi tässä iässä olla jo asemassa, että voisi vapaasti valita paljonko töitä tekee. Mutta kun sattuu olemaan suht huonopalkkaisella alalla rivityöntekijänä ei paljoa ole sanavaltaa siihen paljonko tunteja viikossa töitä tekee.
Riskinä myös se jos irtisanoo itsensä voi seuraava työpaikka löytyä kaukaa kotoa ja huonoilla työajoilla. Nyt kuitenkin pystyn huolehtimaan lapsen kouluun (sitten kun siellä taas pystyy käymään) eikä iltapäivisin jää paljoa yksinoloa. Tällä alalla on harvoin pelkkään päivävuoroon mahdollisuuksia ja nykyisessä työssäni on.
Ei minun mielestäni ole moraalisesti oikein sekään, että työkykyisenä ihmisenä heittäytyisi työttömäksi. Lapsen vammaistuki on 109€/ kk ja siihen lapsilisä reilu 90€, ei sillä todellakaan makseta elämistä jos jään pois töistä ja noiden varaan elämään. Tarvitsee siihen päälle työttömyyskorvausta ymv enkä tiedä saako niitäkään jos itse irtisanoo itsensä vakituisesta paikasta.

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   14.12.25 13:00:59

Tuo on laitonta. Opetus voidaan evätä vain määräajaksi, ei toistaiseksi, ja siihen on oltava erittäin painavat syyt. Koulun on tarjottava lapselle tarvittavat tukitoimet, jotta hän voi siellä käydä ja saada tarvitsemaansa opetusta. Lapsesi ei edes kuulosta erityisen vaativalta tapaukselta, koska ei ole ilmeisesti väkivaltainen? Opetusta voidaan järjestää joustavasti, eikä esimerkiksi ruokailuun menon tarvitse olla pakollista kaikille. Kyllä, tämä vaatii henkilökuntaa, mutta kunta on velvollinen sen järjestämään. Ryhdistäydy nyt vanhempana, ala vaatia ja lyö nyrkkiä pöytään. Lue ensimmäiseksi perusopetuslaki, jotta tiedät, mistä on kyse. Kerro alkajaisiksi rehtorille, että viet asian sivistysjohtajalle. Mikäli tämä ei auta, niin kantele aviin.

Päivämäärä:   14.12.25 13:36:03

Ei ole väkivaltainen, mutta kritteri täytyy tässä kohtaa
”Kun opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti.” eli koulun henkilökunnalla ei ole aikaa toimia lapsenvahteina yhdelle ja samalle lapselle eikä heiltä voi sitä edellyttääkkään.

Lähettäjä: Merliina 
Päivämäärä:   14.12.25 13:38:04

Nyt on kyllä jo pakko ihmetellä, että mikä nykylapsia ja varsinkin nykyajan VANHEMPIA vaivaa. Joka toinen lapsi tuntuu olevan jollain kirjolla ja heitä ei edes yritetä saada käyttäytymään lähellekään normaalin perusasioiden mukaan.

Olen itse käynyt peruskouluni 1991-2000 ja ei silloin juurikaan ollut mitään kirjolla olevia lapsia. Selkeästi vammaiset ja kädestä pitäen ohjattavat olivat vammaisille tarkoitetussa luokassa ja sitten ne käytöstavattomat häiriköt, jotka pilasivat kaikkien päivän, olivat omassa erityisluokassaan "tarkkiksella", mutta hekin "tavallisten" oppilaiden seassa joillakin tunneilla. Ainoastaan vammaiset olivat aina omassa luokassaan, mutta heitä ei montaa ollut, eikä tarkkislaisiakaan ollut kuin muutama.

Loppujen kanssa pärjättiin, ja vaikka joku oli selkeästi "erilainen", hän oli silti tavallisessa luokassa ja pärjäsi muiden mukana. Eikä asioista tehty mitään isoja ongelmia.

Mikä ihme siinä on, että nykyään noita erilaisia tuntuu olevan vähintään puolet joka luokasta eikä heille saada opetettua edes peruskäytöstapoja? Varsinkaan kotona??? Koulussahan on mahdoton puuttua ja opettaa käytöstapoja, jos kotona ei vaadita ja opeteta mitään.

Kotoahan se kaikki lähtee, koska ei koulussa voi mitään osata, jos ei kotona ole asiasta tehty rutiinia. Mitä nykyvanhemmat tekevät niin väärin, että nykyään joka lapselle haetaan joku diagnoosi kun ei jakseta kasvattaa yhtään, ja sitten valitetaan, kun mikään ei suju ja ollaan joka asiaan vaatimassa muiden apua ja tukea.

Eikö sen diagnoosin myötä nimenomaan pitäisi nähdä kasvatuksessa enemmän vaivaa ihan kotona ja aivan itse, kun on saatu se diagnoosi, jonka perusteella tietää, miten toimia? Miksi ihmeessä se nykyään muka vapauttaa kaikesta kasvatusvastuusta??

Minä olin se meidän luokan erilainen. Vaikka olenkin tyttö, niin sain autismidiagnoosin 4-vuotiaana ja ADHD-diagnoosin vasta 32-vuotiaana. Silti minulle opetettiin käytöstavat ja asioiden tekeminen kuten "normaalille" sisarukselleni, vaikka se vanhemmiltani 1000-kertaisen työn vaatikin. He eivät siis vain heittäytyneet vetelehtimään "ei tolle voi opettaa mitään eikä tolta voi vaatia mitään kun se on autisti". Olen todella kiitollinen heille, että he kasvattivat minut ja opettivat tavat, joiden avulla selvisin koulunkäynnistä ihan tavallisessa luokassa. Välillä sain olla omassa "autistikuplassani" jossa en nähnyt enkä kuullut mitään, mutta tietyt asiat piti hoitaa siitä huolimatta. Sain olla omalla tavallani erilainen, muttei se koskaan, missään, oikeuttanut huonoon käytökseen. Olin omassa kuplassani, aistiyliherkkä, rutiinien muutos meiansi viedä hengen, oli univaikeuksia joita lääkittiin jo 4-vuotiaana, yms.

Tunnistan kyllä noita aloittajan lapsen haasteita, ja oli minullakin niitä haasteita vaikka kuinka, mutta missään vaiheessa ei annettu vain olla sanoen, että "ei tolta voi vaatia kun se on autisti". Minulle opetettiin asiat siitä huolimatta, että olen autisti. Yksikään opettajani ei millään tavalla koskaan ottanut haasteitani huomioon, vaan jokaisella oppilaalla oli itsellään vastuu siitä, että homma sujuu. Eli tein enenmmän työtä sen eteen, että opin esim. vierasta kieltä, selvisin matikan läksyistä, muistin ottaa liikuntakamat mukaan, kykenin käymään ruokalassa ja muistin mennä välkältä takaisin tunnille enkä unohtunut omaan maailmaani ulos.

Toki näinkin tapahtui kerran ala-asteella, eli huomasin yhtäkkiä, että koulun piha oli tyhjä ja minä olin siellä yksin. Olin jotenkin uponnut omaan maailmaani, en ollut tajunnut/kuullut, että kello soi, ja "heräsin" kuplastani vasta kun piha oli jo tyhjä ja kello ihan liikaa. Häpesin sitä niin paljon, ettei sama virhe toistunut. Opettajalle sanoin, kahden kesken, en niin että koko luokka kuuli, että "alkoi tulla nenästä verta ja oli pakko olla vessassa". Tuolla oli siis sellaiset yksittäiset vessat käytävässä, ei mikään koppivessa jossa 10 koppia, joten en jäänyt valheesta kiinni. Mutta IHAN ITSE selvisin tuosta ja kannoin vastuun siitä, että mokasin.

Mihin se lasten oma vastuu on kadonnut muutamassa vuosikymmenessä? Mitä ihmettä on tapahtunut niille ihmisille, jotka tuolloin olivat minun ikäisiäni, ja nyt siis peruskouluikäisten/toisen asteen oppilaiden vanhempia? Haloo???

Miksi nykylapsilta ei voida vaatia mitään eikä heille voi opettaa mitään? Aiemmin riitti, että pysyi muiden mukana, mutta nykyään kenenkään ei tarvitse olla muiden mukana vaan jokainen on joku yksittäinen hiutale, jonka erityistarpeet ja omat mielipiteet otetaan huomioon, eikä kukaan voi enää toimia ryhmässä. Kummallista...

Minua haukuttiin vammaiseksi ja kehariksi ja joskus muut ihmettelivät, miksi olen jonkinlainen. Olin siis esim. stimmannut jotain huomaamattani ja muut sitten ihmettelevät, miksi teen niin. Ja joskus minulle iski joku "väliaikainen mutismi", eli en vain saanut sanaakaan suustani, vaikka tiesin kyllä, mitä minun olisi pitänyt sanoa. Eikä siinä auttanut se, että muut hokivat "No sano nyt". Kun ei suusta tullut sanaakaan. Ei vain tullut. Sitten opettaja sanoi, että "Okei, seuraava jatkakoot" ja mulkoili minua. Mutta ei tuokaan oikeuttanut minua heittäytymään lattialle tai juoksemaan siivouskomeroon piiloon. Tuijottelin pöytää ja ihmettelin, että mikä mulle tuli, mutta se siitä. Elämä jatkui. Ja välillä teki kyllä mieli heittäytyä pelleilemään, mutta siitä tuli niin välitön palaute, että oli parempi vain lopettaa se ja vaikka stimmailla. Minulle oli kuitenkin opetettu jo kotona käytöstavat, joten en todellakaan haitannut koko luokan tekemistä ramppaamalla ympäri luokkaa.

Päiväkodin työntekijätkin sanovat, että heillä on monta lasta samanaikaisesti vahdittavana, joten lasten on opittava toimimaan ryhmänä. Miksi tätäkään ei lapsille nykyään opeteta? Kun jo kotona opetettaisiin asiat, joista päikyssä pidetään kiinni, niin kouluikäisenä onnistuisi jo helpommin. Mutta kun nykyään kotona ei opeteta mitään, on päikyssä vaikeaa, ja kouluikäisenä jo mahdotonta...

Rutiinien muutos on minulle ollut aina katastrofi ja kuoleman paikka. Ymmärrän sen, että se on aloittajan lapsellekin vaikeaa. Mutta ei minun koskaan annettu sen vuoksi perseillä ja olla hankala, vaan minun täytyi itse keksiä, miten selviän rutiinien muutoksesta. Ja aikuisenakin kaikki muutokset rutiineihin on olleet vaikeita, pistää pakan sekaisin, vaatii ylimääräistä kapasiteettia ja vetää patterin joko tyhjäksi tai sitten ihan ylikierroksille. Mutta aikuisena ihmisenä minun on vain osattava selvitä niistä, en voi heittäytyä perseilemään ja jättää asioita tekemättä enkä varsinkaan haitata muiden elämää.

Ihan lapsen omaksi parhaaksi vanhempien kannattaisi vähän nähdä vaivaa sen eteen, että kasvattaisivat lastaan ja opettaisivat hänet sietämään asioita.

Opettajan kanssa voisi esim. sopia, että ne vaikeat aineet olisi koulupäivässä aina vikana, ja lapsi saisi niistä vapautuksen, jolloin lapsi pääsee koulusta aiemmin kotiin, mutta aamut alkaisivat silti aina samaan aikaan, jolloin aamurutiinit ei muuttuisi. Nuo vapautusaineet voisi sitten suorittaa itse vanhempien kanssa, eli kuvis, liikunta, jne.

Harva lapsi kykenee opiskelemaan täysin itsenäisesti kotona, joten kummallinen ratkaisu tuo, että lapsi nyhvää kotona yksin päivät ja illalla pitäisi sitten vanhempien kanssa opiskella koko päivän oppimateriaali, kun vanhemmat eivät jaksa tai ehdi opettaa mitään ja lastakin jo väsyttää. Eli sinänsä lapsen kannattaisi siellä koulussa kyllä käydä ja olla oppimassa.

Voisitko ottaa jonkun päivän palkattomana ja mennä lapsen mukaan kouluun ja olla hänelle avustajana kun hän sitä tarvitsee? Ei siis koko ajan vaan seuraisit jostain luokan takaa menoa, jotta saisit materiaalia siitä, miten koulupäivä menee ja ottaisit vastuun kun lapsella on hankalaa ja hän juokseen karkuun ja piiloutuu koululle. Hän voisi sitten samalla kertoa sinulle, että miksi teki niin ja mitä hänen mielestään pitää tehdä, ettei tule tarvetta toimia niin. Eikä mitään lässytystä ja "emmätiä" -naureskelua vaan ihan vakavaa keskustelua, että ongelmakohdat lähtee ratkeamaan. Laita lapsi vaikka kirjoittamaan asiat ylös.

Jos puututte asioihin nyt, niin pääsette kaikki helpommalla myöhemmin. Varsinkin se lapsi. En uskalla edes ajatella, millaista minun elämäni olisi ollut, jos minun olisi annettu käyttäytyä tuolla tavalla ja todettu vain, että "ei voi mitään kun se on kirjolla". Pitää edes yrittää. Mutta se vaatii vanhemmilta jonkinlaisen panostuksen ja sen, että osataan ohjata lasta ja myös vaatia häneltä jotain. Ei pelkkää silittelyä ja vaatimusten poistoa vaan tilanteiden ja tunteiden sanoittamista ja sitä, että lapsi itse pohtii ratkaisuja ongelmiin, koska se on aina keino saada hänen arjestaan sujuvaa. Ihan kokemuksesta kerron.

Ja vaikka olenkin lapseton ihan omasta halustani (syitä voitte arvailla, mutta tästä kommentistani voitte löytää jokusen vihjeen), niin siskoni keskimmäisellä lapsella on ADHD ja on myös jonkin verran autistinen. Eli olen päässyt läheltä seuraamaan nepsy-lasta ja hänen kanssaan esiintyviä vaikeuksia. Siskoni yritti väittää, että myös esikoinen on nepsy, mutta sanoin, ettei ole, vaan täysin rajoitta kasvanut. Kun hänelle laitettiin säännöt, rajat ja rutiinit, niin loppui se "nepsyily". Mutta tuo keskimmäinen on sitten selvästi "erilainen". Mutta siskoni ja miehensä eivät todellakaan ole antaneet tuon lapsen vain olla ja tehdä miten huvittaa, vaan hänen kasvatukseen on käytetty todella paljon resursseja, että hänenkin kanssaan arki sujuu. Toki hänellä on se toimintaterapiansa ja lääkärikäynnit toisella paikkakunnalla, mutta perusarki ja koulunkäynti on koitettu saada mahdollisimman normaaliksi.

Saan edelleen kuulla kavereilta ihmettelyä outoudestani. En siis ole varmaan koskaan kertonut kenellekään olevani autisti. ADHD-diagnoosistani ja lääkkeistä tietää vain muutama kaveri, töissä en ole hiiskunut sanaakaan. Vaikka oikeasti ärsyttää olla erilainen ja stimmailla huomaamatta, niin esitän aina, että teen sen tarkoituksella. Esim. yksinpuhuminen = kun tajuan sen ja joku kuulee, muka laulan jotain biisiä, kummallinen liikehdintä = jumppaan nilkkaa tai rannetta, tai muka lihakseen sattuu tai selkä kutittaa. Eli en ole "ihan normaali", mutta olen oppinut olemaan omanlaiseni niin, etten kovin paljoa kummastusta herätä, olemaan ajoissa, hoitamaan vastuuni, luonut itselleni toimivat rutiinit, jne. Kun opin ne jo lapsena ja olen voinut muokata niitä elämän varrella. Minut laitettiin oppimaan asiat ja ottamaan vastuu jo lapsena, SIITÄ HUOLIMATTA että olen autisti (ja tietämättäni myös ADHD). Siitä iso kiitos vanhemmilleni, että kasvattivat minut DIAGNOOSISTA HUOLIMATTA.

Päivämäärä:   14.12.25 13:40:36

Ai tässä oli ollut pienluokalla. No sepä. Sivistystoimi ja AVI kuten jo tuolla neuvottu. Neuvottelut tavallisten opettajien tai edes rehtorin kanssa ovat ajanhukkaa. Lapsi ei vaan pysty olemaan tavallisella luokalla, olette se kokeilleet. Vie asia eteenpäin. Tsemppiä.

Päivämäärä:   14.12.25 13:48:33

No jos mikään neuvo ei kelpaa, niin opetat sitä lasta itse.

Lähettäjä: Merliina 
Päivämäärä:   14.12.25 13:49:52

Se unohtui vielä sanoa, että kummallinen tuo koulun ratkaisu on mielestäni siksi, että kieltävät lasta tulemaan kouluun vain siksi, ettei heillä ole resursseja tarjota hänelle tukea koulussa. Tuollainen tilanne saisi tosiaan olla vain väliaikainen, jonka aikana järjestetään sitä apua. Joko hankkimalla auttaja tai muokkaamalla koulupäivät niin, että ongelmatilanteita on vähemmän ja niistä selviää. Mutta toki se vaatii myös lapsen vanhemmilta sitä kasvattamista, ei se yksin opettajan homma ole.

Erityislasten integrointi tavallisiin luokkiin toteutettiin aikoinaan siksi, että "erityislapset eivät tuntisi olevansa erilaisia", vaikka ne erityislapset nimenomaan tarvitsivat niitä omia pienluokkiaan ja erityisopetusta. Ei siinä kukaan voittanut, että heidät heitettiin tavallisiin, isoihin luokkiin. Siinä hävisivät kaikki, kun kaikkien oppimistulokset huononee, kun erkkaoppilat häiriköi ja opettajien kaikki aika menee heihin.

Minulla on monta opettajakaveria, joilta olen näitä juttuja kuullut paljon ja moni sanoi jo opiskeluaikana, ettei tiedä, haluaako edes valmistua, saati tehdä alan töitä. Muutama vaihtoi alaa kokonaan ja moni harkitsee sitä.

Aloittajan kannattaa kuitenkin aloittaa nyt se lapsensa kasvattaminen. Ei hyväksy lapselta "en tiedä" -vastausta vaan vaatii lasta selittämään itse, miksi toimii niin ja mitä lapsi haluaa tilanteelle tehtävän. Eli jos "ruokalaan ei vain pysty menemään", niin lapsen on osattava kertoa, miksi. Ja miten lapsi ratkaisee ongelman, että saa mentyä sinne ruokalaan, vai ottaako omat eväät ja syö luokassa. Mutta missään nimessä ei enää saa piiloutua kouluun, sen toiminnan on loputtava. Ihan lapsen omaksi parhaaksi, kun hänen pitää oppia toimimaan niin, että kykenee toimimaan.

Minua kiusattiin koulussa koko peruskoulun, ihan joka ikinen päivä. Ruokailut oli tosiaan pahoja, ja olisi minunkin tehnyt mieli juosta karkuun joka päivä. Silti en sitä tehnyt.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.12.25 14:39:24

Minä alotin koulun - 80 ja kaks eka vuotta liikuntatunnit oli niin että oppilaat kiersi liikuntasalia sitä tahtia mitä opettaja paukuttu salin keskellä rumpua. Välit oli sen 2 metriä oppilaiden välillä ja ne välit ku ans pysy. Jokainen käveli tai juoksi täsmälleen sen rummun paukutuksen tahtia. Nykyään taitaa olla saavutus jos kaikki ekaluokkalaiset on edes liikuntavaatteissa siellä salissa oikeen aikaan. Ja ipanat sinkoilee sinne tänne metelöiden miten huvittaa, mitään kuria ei ole eikä opettajaa uskota ollenkaan.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   14.12.25 16:35:59

Ensimmäiseksi kirjallinen valitus kunnan/kaupungin sivistyslautakunnalle, ja sivistysjohtajalle laittomasta päätöksestä. Ei Suomessa eroteta oppivelvollisuusikäistä lasta koulusta toistaiseksi eikä edes 3 kuukaudeksi kuin todella törkeistä rikoksista.

Toiseksi yhteinen neuvottelu erityisopettajan, luokanopettajan ja rehtorin kanssa niistä toimenpiteistä, jotka koulu toteuttaa. Syö luokassa, jos ei voi mennä ruokasaliin, vapautetaan liikuntatunneista samalla tavalla kuin joku fyysisesti vammainen, annetaan tehdä taide- ja taitoaineissa omia puuhiaan tai olla tekemättä.

Ei koulussa tarvitse tehdä muutenkin hankalaa tilannetta vielä entistä hankalammaksi.

Lähettäjä: oiu 
Päivämäärä:   14.12.25 16:44:12

Minäkin ihmettelen että mikä nykylapsia vaivaa? Minun lapsuudessani oli samalla luokalla oppilas, joka oli pahasti sydänsairas. Mutta ei hän siltikään jäänyt edes pois liikuntatunneilta, vaan ainoastaan piti taukoa jos tarvitsi sitä, mutta muuten osallistui ihan kuin muutkin. Oli myös koulun retkillä kuten muutkin. Kaikki menivät syömään normaalisti ja tunneilta ei oltu pois kun "ei vaan pysty" kun perseilytyttää. Myös autistit olivat normaaleilla luokilla jos eivät olleet ihan kehitysvammaisia. Aloittajan lapsella sujuu lukuaineet ihan hyvin joten kovin syvästi autistinen, saati kehitysvammainen ei voi olla.

Miksi aikuiset ei enää kasvata lapsiaan?

Lähettäjä: iei 
Päivämäärä:   14.12.25 16:46:05

Kai tämä on provo? Ei kai kukaan ole kasvattajana samanlainen kuin aloittaja? :D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.12.25 16:58:55

Tuo on laitonta. Nyt heti huomenna selvittämään asiaa oikeiden tahojen kanssa.

Jos lapsella ei ole lukuaineissa vaikeuksia niin hänelle voi tehdä henkilökohtaisen opetussuunnitelmat joissa ei ole muuta. Se näkyy sitten vain todistuksessa, mutta jos ja kun jo on autismidiagnoosi niin se rajoitettu todistus tuskin mitään miksikään muuttaa.

Ja ruokatunnin voi järjestää niin että lapsen ei tarvitse sinne ruokalaan mennä.

Kun kyseessä ei ole väkivaltainen tai muuten vaarallinen tapaus niin kaikki on järjestettävissä.

Lähettäjä: rre 
Päivämäärä:   14.12.25 18:37:19

Lukuaineet sujuu ja muu on vain kasvatuksesta ja käytöstavoista kiinni. Joten miksi lapsen vanhemmat ei ole opettaneet lapselle mitään köytästapoja ja ottamaan vastuuta? Kyseessä kun ei taida olla enää mikään eskarilainen, kun pikkuluokalla ollut 1.-4. luokat joten nyt ainakin viidennellä?

"eli koulun henkilökunnalla ei ole aikaa toimia lapsenvahteina yhdelle ja samalle lapselle eikä heiltä voi sitä edellyttääkkään."

No miksi sitten annatte lapsen käyttäytyä tuon ikäisenä niin, että tarvitsee lapsenvahtia? Ottakaa nyt jo se oma vastuusi vanhempana ja vaadi lasta itse selittämään, mikä mättää, miten ongelmat korjataan ja etsikää ratkaisu siihen, että lapsi piiloutumisen sijaan tekee kuten on sovittu. On se sitten yksin luokassa omia eväitä syöden tai sitten ihan vain menee sinne ruokalaan kuten muutkin. Kävelemisessä ei ole ongelmia, jos kykenee juoksemaan piiloon.

Jos se lapsi ei pyörry ja saa paniikkikohtausta ruokalaan mennessä, niin sitten sinne kyllä pystyy menemään, jos jalat ei halvaannut heti kun on ruokiksen aika. Eli lapsi vain pelleilee, kun hänelle on annettu siihen mahdollisuus.

Voihan sen lapsen jättää luokkaan ilman ruokaakin, mutta sitten vain sanotaan, että on sovittu, että lapsi on ruokikset luokassa ja nälkää on turha valittaa, kun ruokalaan ei suostu tulemaan eikä omia eväitäkään ota mukaan.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   14.12.25 19:48:17

Merliina: autismin kirjolla olevana tiedät varmaan että kaikki autistit eivät ole samasta puusta veistettyjä. Osa menee vähän persoonallisimpina normaaleina kun taas toiset ei. Vaikka koulussa menisi teoria- aineissa hyvin eikä sillä saralla olisi mitään oppimisvaikeuksia lapsella voi olla muita hyvinkin isoja vaikeuksia.

Ja kyllä noita on ollut ennenkin, eivät vaan olleet normaaliluokilla. Joko apukoulussa, erityisluokalla tai laitoksessa, siksi ohmisistä nyt tuntee että ennen tuollaisista ongelmista kärsiviä ei ollit. Vaikka inkluusion idea on kaunis "ettei lapsi tunne itseään erilaiseksi" niin juuri se normaaliin luokkaan pistäminenhän juuri sitä on. Kun ei pärjää siellä porukassa muiden mukana niin takuulla tuntee sen erilaisuuden. Mun lasten koulussa erityisluokan (jonne on todella, todella hankala päästä) oppilaat on muiden mukana taitoaineissa. Ja toisen kotitalouden ja liikunnan ryhmässä on poika joka ei osaa yksinkertaisimpiakaan asioita ja joka vielä ysiluokkalaisena itkee melkein joka tunnilla....juu, ei varmaan sitä erilaisuutta lapsi itse ole huomannut koko kouluajan. Minusta tuo on jo lähinnä lapsen kiusaamista, varmasti olisi mukavampaa olla porukassa jossa muut on taitotasoltaan ja osaamiseltaan samanlaisia.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.12.25 20:08:51

Pakko ottaa kantaa tuohon Merliinan ryöpytykseen että kuinka ennen ei ollut mitään poikkeavuuksia. Niin kyllä oli, mutta kuten Dark Jedi toteaa, niin pahimmat oli laitoksissa ja lievemmät apukoulussa. Ennenmuinoin myös aika moni runsaasti normista poikkeava tai todella oppimisvaikeuksinen saattoi suorittaa peruskoulua mutta ei sen pitemmästi. Nykyään kaikki mahdolliset laitetaan normaalikouluun. Meillä töissä oli tänä syksynä niin vajaa työharjoittelija normaalista ammattikoulusta, että en hyvällä tahdollakaan ymmärrä miksi hän opiskeli siellä. Siis ongelmia oli puheentuottamisesta asti eikä hän myöskään oppinut edes helpoimpia asioita.

Lähettäjä: otor 
Päivämäärä:   14.12.25 20:21:46

Aiemmin normaaliluokkiin laitettiin kaikki, jotka ei olleet ihan mahdottomia. Esim. puhumattomat autistit ja kehitysvammaiset oli erityisluokalla ja raivohullut tarkkiksella, muut tavallisella luokalla.

Eli jostain syystä aiempina vuosikymmeninä nuo aloituksen kaltaiset on pärjänneet ihan hyvin tavallisissa koululuokissa. Mutta mikä on mennyt pieleen kun nykyään kukaan ei enää kykene mihinkään?

Päivämäärä:   14.12.25 20:28:23

Ketjussa taas yksi ja sama kirjoittaa useammalla nimimerkillä ja kuvittelee ettei häntä tunnisteta.

Päivämäärä:   14.12.25 21:26:20

Otor: ei todellakaan laitettu. 80- luvulla oli ennen koulun alotusta koulukypsyystestit missä piti piirtää kuvioita, leikata saksilla, ym...lisäksi ekaluokkalaisen piti osata kuoria perunat ja sitoa kengännauhat. Jos ei jollain lailla "sopinut muottiin" oli paikka muualla kuin normaalilla luokalla lähikoulussa. Kehitysvammaiset olivat harjaantumiskoulussa. Eri tavoilla oppimisvaikeuksista kärsivät olivat apukoulussa, kaikki ei olleet "tyhmiä" mutta esimerkiksi lukihäiriöinen pistettiin apukouluun. Häiriköt tarkkiksella ja pahimmat tapaukset koulukodeissa. Eri tavoilla psyykkisistä ongelmista kärsivät ja esimerkiksi autistit oli laitoksissa.

Päivämäärä:   14.12.25 21:29:02

Ja mun rinnakkaisluokan tyttö pistettiin laitokseen seiskalla juuri puhumattomuuden ja koulupäivän ajaksi lähimetsään piiloutumisen takia. Tai kyllähän taustalla oli muuta mutta oireili noin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.