Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En ole koskaan nähnyt ostamiani joululahjoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.25 07:43:32

Käytössä. Muistelin,mitä olen viime vuosina hankkinut äidille: satokausikalenteein-ei ollut koskaan seinällö vaan ilmainen kalentei, termospullo kivalla kuosilla, mikä pitää juoman kylmänä ja lämpimänä-muistan kun äiti avasi pakerin ja totesi miitä hän tällä tekee. Kaupassa samaan aikaan mies osti jollekin, ja sanoi että tämähän on kiva, tästä varmasti tykkää.

Kivan väriset tyynynpäälliset ikeasta-mietin mihinköhän hautautuneet, ei ole näkynyt vaikka äidin lempiväri

Pioo ja kaulaliina entisestä me & I kaupasta. Oli kiva mustavalkoinen ajaton kuosi.
Ei ole näkynyt päällä ikinä.

Kahvilalahjakortti-se käytettin, mutta kahvi oli pahaa ja loppu ja leivoksia ei ollut

Re: En ole koskaan nähnyt ostamiani joululahjoja

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   14.12.25 07:47:00

Miksi et osta sellaisia lahjoja joista äitisi pitää? Ostat sellaista josta itse pidät, tai joku ihan tuntematon siellä kaupassa? Ei lahjoja ole pakko käyttää. Aikuinen hoksaa että jos ei näy käytössä, ovat huteja antajalta.

Päivämäärä:   14.12.25 08:10:27

No hän ei nyt satu pitämään mistään ja menee aina hutiin. Ei käy konserttiliput tai elokuvaliput kun ei käy missään. Ruokalahjoja ei voi antaa koska tuskin niitäkään käyttää. Sellaiset peeinteiset, mitä annetaan vanhemmille, niin ei vaan käy. Ei käy kylpylöissä. Ei siis käy missään muualla kuin ruokakaupassa. Ja jos joku ehdottaa lahjakorttia, niin kysyy miten tämä käytetään, milloin ja siinä on kauhea muistutus, että tulee käytetyksi.
Yleensä vain ajattelin, että jos jotain saisin, käyttäisin sitä kyllä.

Lähettäjä: para dogsi 
Päivämäärä:   14.12.25 08:32:43

Miten voi olla pahaa ja loppu samaan aikaan?

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   14.12.25 08:36:32

Mikä pakko aikuisten on ostella toisilleen väen vängällä lahjoja, jos siitä ei koskaan seuraa mitään hyvää? Mikset vain ole ostamatta? Eikö joulu tule ilman tavarapaljoutta?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.12.25 08:43:09

No mitä hän ostaa sinulle?

Lähettäjä: baba 
Päivämäärä:   14.12.25 08:43:32

Mitä jos vaan jättäisit ostamatta? Tietty jos juo jotain kahvia tai teetä, niin varmaan tiedät merkin ja voit sellaisen viedä mukanasi - jos jotain pakko ostaa. Meillä esim. ei ole, koska ei olla ikinä tyytyväisiä mihinkään.

Noista luettelemistasi asioista tuskin olisin minäkään mitään käyttänyt, paitsi sen kahvilalahjakortin, ja jos olisi ollut huono kokemus, niin eihän se antajan vika ole mutta ei kannattaisi ainakaan samaan paikkaan uutta lahjakorttia ostaa, jos kokemus oli huono.

Olen siis todella tarkka materiaaleista, siitä miltä esineet tuntuvat ja sen lisäksi siitä miltä ne näyttävät. Minulla on termospullo, kaupassa oli lukuisia eri värisiä ja vaiheilin pitkään kahden värin välillä. Tuskin kukaan edes läheisistä olisi osunut oikeaan. Jos tarvitsen esim. uudet pussilakanat tai pyyhkeet, menee todella kauan löytää mieluinen väri + lisäksi että ne tuntuvat hyvältä. Jos tarvitset oikeasti esim. talvihanskat, voin joutua käydä kaikki mahdolliset kaupat läpi, eikä siltikään löydy mieluisia. Olen etsinyt juhliin mekkoa koko päivän Itäkeskuksen joka ikisestä kaupasta (silloin siellä oli myös Stockmann, en tiedä onko enää ja esim ted baker kauppa kaikkien muiden lisäksi) enkä löytänyt.

Tällaiselle ihmiselle lahjan ostamisessa sä et voi onnistua.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   14.12.25 08:51:22

Minä olen kuin tuo äiti. Harmittaa "turhat" lahjat. Olen sanonut lapsille ettei tarvitse tuoda mitään. Jos tuovat, se on jotain syötävää tai juotavaa tai esim. käsivoidetta. Eli sellaista mukä ei jää nurkkiin lojumaan, kun kaikilla on kaikkea tavaraa niin paljon muutenkin.

Lähettäjä: Puusku 
Päivämäärä:   14.12.25 09:01:43

Osta sellaisia tuotteita mitä käyttää. Vaikka olisi euron käsirasva. Kahvi tai tee. Käsisaippua, suihkusaippua. Käsirasva. Keksit, kauraryynit, puurohiutaleet. Niistä saa hyvän paketin, kun laittaa pussiin. Jos nyt on pakko jotain ostaa. Typerää yrittää aikuisille keksiä jotain ja sitten se ei ole mieleistä tai on vaan turhaa.
Me ei osteta lahjoja aikuisten lapsuusperheen kesken. Äitille vien kukkasen ja kahvipaketin tms. Mitä tiedän, että käyttää.

Miehen sukulaisilla oli tapana ostaa toisilleen veikkauksen raaputusarpoja. Hitto miten turhaa rahan tuhlausta! Onneksi loppunut, kun kukaan ei ole jaksanut hankkia veikkauskorttia.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   14.12.25 09:04:38

LähettäjäKansas

Päivämäärä14.12.25 08:36:32

Mikä pakko aikuisten on ostella toisilleen väen vängällä lahjoja, jos siitä ei koskaan seuraa mitään hyvää? Mikset vain ole ostamatta? Eikö joulu tule ilman tavarapaljoutta?

TÄMÄ! Miksi pitää pakolla ostaa jotain mitä toinen ei tarvii.

Lähettäjä: Paljaspylly 
Päivämäärä:   14.12.25 09:12:42

Mä mietin eilen vähän samaa. Mun äidille on hankittu /tehty monenlaista lämmikettä. Pipoa, huivia, lämpöliiviä, villasukkaa jne jne. Hän on aikamoinen vilukissa. Aina kehunut kuinka ihania ja hyödyllisiä lahjoja. Ei vaan IKINÄ käytä niitä. Käyttää jotain vanhoja reikäisiä rytkyjä mitkä voisi oikeasti laittaa jo kierrätykseen. Just näin hänellä jalassa villasukat missä enemmän reikiä kuin ehjää.
Joskus joku vienyt herkkuja, nekin löytyy sitten vuoden päästä kahvipöydästä hetki ennen pilaantumista x)

Itse vien nykyään vain kahvipapuja, ne sentään menevät käyttöön....

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.12.25 09:14:54

Lahjakorttien kanssa pitää ajatella saajaa. Itse sain kosmetologille. Olisin todella mielelläni mennyt mutta miksi sitä ei voinut ostaa siitä kilometrin päässä meiltä olevasta vaan 22 kilometrin päästä kaupungissa. Itsellä talli ja lapset oli silloin kouluiässä niin enhän minä sinne kerennyt ,en ehtinyt muutenkaan mihinkään "omaa aikaa" shoppailukiertelyille kaupungilla . Harmitti paljon ettei yhtään ajatella kun hankitaan. Tämä paikallinen ihan tykättykin niin harmitti paljon.

Päivämäärä:   14.12.25 09:17:12

Mä olisin tykännyt apn antamista lahjoista.
Omalle äidilleni olen vienyt vuosia tuotekorin, kahvia, suklaata, kivoja elintarvikkeita. Viime vuosina viety painavia tavaroita jottei vanhan ihmisen tarvitse niitä itse kantaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.25 09:23:15

Voi jestas, osta lahjakortti K tai S kauppaan. Tai jätä lahjat antamatta kokonaan.

Päivämäärä:   14.12.25 09:29:30

Vien aikuisille vain syötävää/juotavaa jos eivät ole muuta toivoneet. Sellaista, mikä ei jää nurkkiin pyörimään ja mikä on myös helppo antaa eteenpäin jos ei siitä itse pidä. Harva aikuinen haluaa mitään käyttö- tai sisustustavaraa, yleensä ne ostetaan aikuisiällä jo itse niin saa just sitä mitä tahtoo.

Joulukaakaot, erikoisemmat kahvit ja teet (tänä vuonna mm. vanhemmille paketti jossa 50 erilaista kahvia eri maista), alkoholia käyttäville joskus joku alkopullo, erikoisempia suklaita jne. Vaihtoehtoja riittää ja yleensä menevät kyllä lahjan saajan suuhun mitä olen kuullut. Mutta en pahoita mieltäni siitä vaikka joku joskus menisikin eteenpäin, kunhan ei roskikseen lennä.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   14.12.25 09:41:49

"Lähettäjä: baba
Päivämäärä: 14.12.25 08:43:32

Noista luettelemistasi asioista tuskin olisin minäkään mitään käyttänyt, paitsi sen kahvilalahjakortin, ja jos olisi ollut huono kokemus, niin eihän se antajan vika ole mutta ei kannattaisi ainakaan samaan paikkaan uutta lahjakorttia ostaa, jos kokemus oli huono.

Olen siis todella tarkka materiaaleista, siitä miltä esineet tuntuvat ja sen lisäksi siitä miltä ne näyttävät. Minulla on termospullo, kaupassa oli lukuisia eri värisiä ja vaiheilin pitkään kahden värin välillä. Tuskin kukaan edes läheisistä olisi osunut oikeaan. Jos tarvitsen esim. uudet pussilakanat tai pyyhkeet, menee todella kauan löytää mieluinen väri + lisäksi että ne tuntuvat hyvältä. Jos tarvitset oikeasti esim. talvihanskat, voin joutua käydä kaikki mahdolliset kaupat läpi, eikä siltikään löydy mieluisia. Olen etsinyt juhliin mekkoa koko päivän Itäkeskuksen joka ikisestä kaupasta (silloin siellä oli myös Stockmann, en tiedä onko enää ja esim ted baker kauppa kaikkien muiden lisäksi) enkä löytänyt."

Minullekin tuli aloittajan lahjalistasta mieleen, että en välttämättä itsekään olisi käyttänyt kaikkia. Saan miehen sukulaisilta paljon kaikenlaista turhaa, koska miehen suvussa on tapana ostaa lahjoja, vaikken edes itse osta heille. Pipoja, kaulahuiveja ja erilaisia yläosia olen saanut kasapäin ja vain pari niistä on tullut käyttöön, koska aina ostetaan määrää eikä laatua. Ottaisin mielelläni vastaan vaikka pienenpienen silkkihuivin, jonka väri sopii hiusteni ja ihoni sävyyn. Mikä tahansa värisävy ei sovi kenelle tahansa. Mutta kun aina tulee joku kutittava, pistelevä ja ei edes kunnolla lämmittävä akryyli-nylon-pipo tai -kaulahuivi, joka on väärää väriä, niin ne kyllä menevät suoraan Uffin konttiin. Paidat tmv. yläosat taas eivät ole yhtään sopineet omaan tyyliini. Erilaisia yksittäisiä astioita olemme myös saaneet tolkuttomia määriä, vaikka aikuisilla pariskunnilla yleensä on jo astioita ja monet tykkäävät kerätä esimerkiksi samaa sarjaa.

Harva aikuinenkaan osaa katsoa sellaista asiaa kuin materiaali, koska useimmat shoppailevat jossain edullisissa ketjuliikkeissä ja ostavat sitä, mitä niissä sattuu olemaan tarjolla. Niissä ei kerta kaikkiaan käytetä laadukkaita materiaaleja, koska se maksaa ja sitten tuotteen hinnan pitäisi olla isompi. Väitän, että suurin osa ei myöskään tiedä, millaiset värit itselle sopivat, vaan ostavat sikin sokin mitä sattuu. Ja jos sellaista ei mieti omalla kohdallaan, ei mieti lahjan saajankaan kohdalla.

Päivämäärä:   14.12.25 09:51:59

No jos ei osta mitään, niin sitten voi otellaan kuinka on köyhä pukki tänä vuonna ihan ääneen. Ja kahvi voi olla loppu ja pahaa, oli kuulemma kahvilassa termarissa, missä liru jäljellä. Ei pyytänyt täyttämään. Leivoksia ei ollut kuin muutamaa sorttia ja tästä sain kuulla kunniani. Myöskin parkkipaikat löytäminen oli vaikeaa. Eli minun vika.että pakotin käyttämään lahjakortin. Ja juuri siinä ajattelin,että tämähän on hyvä, ei tule tavaraa ja syötävä aina menee. No ei mennyt.

Päivämäärä:   14.12.25 10:01:42

Ikuinen marmattaja ei ole koskaan tyytyväinen.

En hankkisi mitään.

Päivämäärä:   14.12.25 10:03:43

Ei aikuiset tarvitse lahjoja.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   14.12.25 10:14:31

Saan joka joulu seuraavia lahjoja

Tuoksullista kosmetiikkaa: Käytän todella vähän ja silloinkin tiettyä hajusteetonta.
Suihkusaippuaa : Käytän merkin X hajusteetonta
Yksittäisen kahvimukin: Inhoan yli kaiken yksittäisiä astioita ja meillä on mieleiset sarjat.
Koriste-esineitä: Näille on todella vähän meillä tilaa
Tuoksullisia kynttilöitä: En käytä oikeita kynttilöitä enkä varsinkaan tuoksullisia
Neulehanskat / pipon : Menee tuuli läpi joten ei voi käyttää ulkoillessa ja yleensä koko/väri tms ei passaa.
Vääränkokoisia / laisia vaatteita: Liian iso / liian pieni tai ainakin malli sellainen mitä en halua. Pahin on kaikki fleece ja "pörrö" pontsot , olohousut yms joita en ikinä käytä.
Yksittäisen pussilakanan / parhaimmassa tapauksessa kaks : Meillä on tuplapeitto joten parillisetkin menee vieraskäyttöön ja parittomia käytetään todella harvoin. Yleensä ovat rumalla kuosilla jotain tokmannin kotikultaa..
Karkkia: Syön todella harvoin ja vain tiettyjä joita kukaan ei osaa ostaa.
Herkkukori: Täynnä jotain ihmeellisyyksiä jotka jää syömättä eivätkä kelpaa kenellekään koskaan.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   14.12.25 10:17:26

Sitten kun noita yrittää tarjota eteenpäin niin harva on sellainen että kukaan haluaa

Päivämäärä:   14.12.25 10:23:10

Miksi otat itseesi, kun nuo asiat olivat lahjakortin osalta sellaisia, johon et ole voinut itse mitenkään vaikuttaa?
Oletko nyt varma että hän syyttää sinua näillä puheilla vai otatko vain asian niin.

Toisekseen, kannattaa ihan nyt ottaa vinkistä vaari ja viedä vaikka se kahvipaketti, mitä kahvia muutenkin käyttää, ja joku syötävä mistä tiedät, että syö, niin olet tullut ostaneeksi jotain mikä tulee käyttöön. Lopeta tuo vellominen viime (vai edellisen joulun?) kahvilalahjakorttiasiassa. Homma ei mikskään muutu, ja siitä on ainakin vuosi.

Tähän asti sun lahjat eivät ole osuneet kohdilleen, jätä se taakse ja muuta viemisiä. Tai älä vie ollenkaan. Ei äidin luona ole pakko käydä, ei edes jouluna.

Lähettäjä: nojaa 
Päivämäärä:   14.12.25 10:25:08

Äitisi käytös kuulostaa kyllä melko tökeröltä, mutta ei hän välttämättä tarkoita mitään pahaa. Tuollaiset tavarat, joita katsellaan omassa kodissa päivittäin, niin eikö ole ihan ymmärrettävää, että ne haluaa olevan sellaisian jotka vastaa omaa makua. Itse en ainakaan aikuisena tyttärenä halua, että äitinini sisustaa kotini vaan kyllä omassa kodissa saa ja pitää saada itse valita tavaransa.

Voihan tuolla kahvilassa olla oikeasti ollut kahvileivät loppu ja keittimessä viimeinen palanut tippa: olisiko äitisi pitänyt valehdella sinulle, että kahvi oli mahtavaa ja leivokset myös:)?

Anna kukkakimppu ja seteli. Ne saa halutessaan heittää pois jos ei kelpaa!

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   14.12.25 10:33:10

Ostan siskolle yleensä jonkun muumimukin ja äidille kosmetiikkaa ja alpakkasukkia. En tiedä käyttääkö niitä, mutta on kyllä iloinen lahjasta kuin lahjasta. Siskolle turha ostaa mitään kosmetiikkaa kun sillä on niitä liikaa valmiiksi.

Päivämäärä:   14.12.25 10:33:28

Kuulostaa mun työkavereilta. Niille on kaikki vaikeaa. Ovat kivoja muuten, mutta kaikki on aina TODELLA vaikeaa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   14.12.25 10:41:16

baban kirjoitus olisi voinut olla omasta kynästäni. Itse ei tarvitse kuin mennä johonkin prismaan, ja alkaa ahdistaa se ympäröivä turha krääsä. Tänä tavarapaljouden aikana on vaikea tuntea kiitollisuutta jo sinänsä tarpeettomista hankinnoista, puhumattakaan jos se täsmälleen sama tavara olisi ollut mahdollista saada vielä mieluisamman värisenä tai muilta osin sopivampana.

Inhoan esimerkiksi kysymystä "mikä on lempivärisi" kun tietää, että kysyjä hakee takaa vain minkä värisenä saattaisin haluta jonkun asian. No sehän riippuu siitä puhutaanko muistikirjasta vai villapaidasta. Ja värin lisäksi sitten ne materiaalit yms muut lukemattomat ominaisuudet joista valita, ja vaikuttavat olennaisesti siihen tuleeko sitä hankintaa lopulta käytettyä.

Nyt yksineläjänä lahjoja tuskin tulee, mutta aikoinaan ex-miehen koko suku osteli lahjoja ja niitä tuli sellaisiltakin sukulaisilta, joita olin nähnyt ehkä jossain kahvikutsuilla pari kertaa. Eihän silloin voi olettaakaan heidän tuntevan minua niin hyvin että lahjat osuisivat edes sinne päin. Itse en ostele "kohteliaisuuslahjoja" ja olin myös sanonut etten itsekään mitään tarvitse tai halua, mutta tuli niitä silti. Sisustusesineitä (en sisusta vaan arvostan kotona käytännöllisyyttä ja tavaroissa merkityksellisyyttä), joulukoristeita (sama kuin edellinen, + en vietä joulua niin että se näkyisi kotonani) markettirasvoja yms kosmetiikkaa (minulla on rajattu valikoima sopivia tuotteita käytössä, eikä ylimääräisiä yksinkertaisesti tarvitse), pyjamia joissa se pitkähihainen paita ja housut (nukun alasti ja oloasunakin mieluisampi vanha tavallinen paita ja trikoot)... Ja niin edelleen. En ilmeisesti vain ymmärrä niin suurta antamisen iloa, että metsään menevät lahjat olisivat kaiken sen kauppojen jouluruuhkissa juoksemisen ja rahanmenon arvoista.

Exän mummo oli jostain saanut päähänsä, että lempivärini on oranssi, vaikka koskaan ei ole ollutkaan eikä ole lempiväreistä ollut edes puhetta. Väkisin tuli mieli että sekoittaako minut nyt johonkin mieheni aikaisempaan kumppaniin :D olihan minulla kuparinpunaiset hiukset kun exän kanssa aloin olemaan, siihenkö lie sen oranssin jotenkin assosioinut.

Lähettäjä: Akka 
Päivämäärä:   14.12.25 10:43:04

Sellaista mietin, et voisko aloittajan äiti olla yksinkertaisesti pihi, eikä raski käyttää lahjoja? Oma äitini oli pula-ajan lapsi, ja mitään ei raskinut käyttää, ettei vaan kulu, kun voi tulla taas pulaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.25 10:50:49

Mullakin on parit kaverien lahjat ilmeisesti menneet huti. :D yhdelle ostin handsfree kuulokkeen (halpa, oliko joku 15 e joten ei varmaan mikään kaikista laadukkain) kun aina karsinoita siivotessa puhui samaan aikaan puhelimessa ja sitten pää kenossa siivosi niitä karsinoita kun piti puhelinta pään ja olkapään välissä. Koskaan en lahjaa nähnyt käytössä. Toiselle kaverille annoin lippiksen hevosensa nimellä. En sitäkään koskaan nähnyt sen jälkeen. Ja yhdelle annoin pipon jossa silhuettikuva hevosesta ja hauska teksti, mutta voi olla että jälkeenpäin ajateltuna ei se teksti ollutkaan niin hauska ja osuva mitä olin ajatellut, joten voi siitäkin johtua ettei sitä pipoa ole näkynyt. :D ja noiden mainittujen tavaroiden ohessa annettu muutakin eikä vain noita yksittäisiä asioita.
Mulla kans aina ongelma mitä äidille ostaa lahjaksi (kun en osaa olla mitään ostamattakaan), niin onkohan nyt kolmas vuosi peräkkäin kun ostan lintujen talipalloja, hautakynttilöitä ja ulkotulia (tai nyt ostin öljykynttilöitä) kun niille ainakin on käyttöä. :D jotain muuta pientä tilpehööriä vielä lisäksi ja ehkä joku jalkahoitolahjakortti vaikka kans vähän sitä ongelmaa ettei meinaa muistaa käyttää.

Päivämäärä:   14.12.25 11:07:49

Sitten kuitenkin ihmiset valittaa,ettei ole rahaa mihinkään. Mihin se raha pitäisi olla, jos mitään tavaraa tai edes palvelujaan ei haluta eikä arvosteta? Mitä siis nämä valittajat haluavat ostaa, mihin ei ole rahaa?

Päivämäärä:   14.12.25 11:10:42

Oma äitini on ollut aina samanlainen. Jo pienenä lapsena jos sain rahaa lahjan ostoa varten, hän haukkui lahjan heti kun sai sen. Aina vääränlainen. Ja minä väärin tehnyt. Olen myöhemmin miettinyt kun itse olen ollut äiti, etten millään voisi toimia samoin omaa pientä enkä isompaakaan lastani kohtaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.12.25 11:13:49

Et vastannut kysymykseen että mitä hän antaa sinulle?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.12.25 11:15:56

Ei olisi mminullakaan käyttöä aloittajan antamille lahjoille.
Paljon tulee käytettyä yksiäja samoja vaatteita ja villa sukkia jotka mukavia yllä.

Päivämäärä:   14.12.25 11:18:41

Käyttää jotain vanhoja reikäisiä rytkyjä mitkä voisi oikeasti laittaa jo kierrätykseen. Just näin hänellä jalassa villasukat missä enemmän reikiä kuin ehjää.

Hahaha, minä olen just tuollainen. Just laitoin vielä "viimeisen kerran" paidan pesuun. On täynnä reikiä ja kohta repeää ja ei pysy enää päällä, mutta on just sellainen kuin haluan ja viihdyn. Yritän muistaa vaihtaa jotain fiinimpää päälle kun lapset tulee käymään koska tulee sanomista muuten. Villasukat ei kestä kauan kun nykyään ei laiteta nylonia sukkalankaan mutta mitä ne muutamat reiät haittaa? Ja korjaan niitä sukkia iltaisin ajankuluksi jos on tarpeen.

Minun äiti oli pula-ajan lapsi ja minä imin sen ajatusmaailman lapsena.
Nykyään lapset (siis alle 40-vuotiaat) ei ymmärrä kuinka raskasta sukupolvitaakkaa me vanhemmat kannetaan. Älkää arvostelko vaan yrittäkää ymmärtää.

Päivämäärä:   14.12.25 11:20:30

En minäkään olisi tykännyt aloittajan lahjoista, paitsi se kahvilalahjakortti, mutta jos kahvila ei ollut hyvä, niin en sitten siitäkään.

En muista aikuisiällä koskaan saaneeni oman talouteni ulkopuolisilta tavaralahjaa, joka olisi jollain tavalla miellyttänyt. Kaikki turhaa ja vääränlaista krääsää. Syötävät ja juotavat lahjat ovat hyviä, ne kyllä menevät omaan tai jonkun muun suuhun.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   14.12.25 11:26:42

Ehkä et osta mieleisiä lahjoja. Itse ainakin käytän vain valkoisia lakanoita, pipot valitsen itse. En ainakaan mustavalkoista pitäisi. Satokausikalenteri, juu ei. Teetetään perheen kuvista joka vuodelle oma kiva kalenteri.

Ja jos pointtina on äitisi kiittämätön luonne niin osta joku halpa suklaarasia, viinipullo tai glögi. Menee käyttöön tai pistäkööt eteenpäin.

Päivämäärä:   14.12.25 11:35:41

Tuli mieleen että onko tuo tyytymättömyys jonkunlaista kursailua. Ei haluta osoittaa kiitollisuutta, ettei vain leimaannuttaisi ahneeksi. En tiedä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.12.25 11:37:59

Lahjat aikuisille on maailman turhin asia. Ja ne alpakkasukat ovat vieläkin kutittavampia kuin lampaan villa.

Lähettäjä: Ebba 
Päivämäärä:   14.12.25 11:41:02

Meille on esim annettu monta erilaista "tosi kätevää kalenteria" mutta kun me pidetään sitä kalenteria paikassa johon mahtuu vaan tietynlainen leveä mutta lyhyt kalenteri johon tosiaan mahtuu aika huonosti per päivä tekstiä mutta kun paikka on optimaalinen ja muualta sitä ei tule katsottua. Meillä siis kaikki muunlaiset kalenterit jää yksinkertaisesti käyttämättä tai lähtee eteenpäin.

Päivämäärä:   14.12.25 12:50:55

No sain mm. yöpuvun housut, kasvonaamioita, viinin,juustoja. Kyllä ne itselle kelpasivat ja on käytetty.

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   14.12.25 13:45:34

Olenkohan mä helppo vai vaikea lahjottava kun saan aina jotain kissakrääsää. Näkyvillä keittiön seinällä on kyllä nytkin kaksi sellaista lahjaa: ei mitään söpöstelyä vaan joku hauska juju kissalla niin olen ilahdutettu.

Lähettäjä: Pallwro 
Päivämäärä:   14.12.25 13:51:12

"Lahjakorttien kanssa pitää ajatella saajaa. Itse sain kosmetologille. Olisin todella mielelläni mennyt mutta miksi sitä ei voinut ostaa siitä kilometrin päässä meiltä olevasta vaan 22 kilometrin päästä kaupungissa. Itsellä talli ja lapset oli silloin kouluiässä niin enhän minä sinne kerennyt ,en ehtinyt muutenkaan mihinkään "omaa aikaa" shoppailukiertelyille kaupungilla . Harmitti paljon ettei yhtään ajatella kun hankitaan. Tämä paikallinen ihan tykättykin niin harmitti paljon."

Itse sain lahjakortin 160km:n päässä sijaitsevaan vaatekauppaan..

Päivämäärä:   14.12.25 13:55:08

En mä ainakaan valita ettei ole rahaa. Ehkä ne on eri ihmisiä, jotka valittaa ettei ole rahaa ja ne joille ei kelpaa lahjat.

Sitten taas tämä ajattelutapa on mielestäni tosi ongelmallinen, että rahattoman pitäisi kiitollisena vastaanottaa kaikki turha (mahdollisesti vielä omasta mielestä ruma) roina mitä ei edes tarvitse tai käytä.

Ei ole mitään yleistä asiaa mitä ihmiset haluaisivat, jotka valittavat ettei ole rahaa.
Mulla on laajennetussa tuttavapiirissä tuilla elävä ihminen, joka valittaa aina ettei ole rahaa. Hän varmaan ostaisi ruokaa, kun nyt rahat menevät tupakkatuotteisiin ja energiajuomiin ja ruokaa käy syömässä kavereillaan + sukulaisilla.

Toinen rahasta valittaja elää keskiluokkaista elämää matkustellen, alkoholia juoden, ja erilaisissa juhlissa käyden. Hän valittaa aina ettei ole rahaa. Hän varmasti ostaisi laadukkaampia kosmetiikkatuotteita ja sisustaisi kalliimmalla rahalla kotiaan ja tekisi remppaa + ajaisi hienommalla autolla, jos olisi rahaa enemmän.

Miesystäväni valittaa myös aina ettei ole rahaa. Tykkää luksuksesta. Matkustelee, ostaa hetken mielijohteesta kaikkea, on kalliit harrastukset, pelivälineet, musiikkilaitteet, vaatteet mutta auto vanha. Aina rahat loppu ja ahdistaa mutta taitaa eniten ärsyttää ettei vaan pysty kaikkea mitä mieleen juolahtaa saada heti.

Ei näistä kellekään kelpaisi mikä vaan lahja, eikä niitä kiitollisena vastaanotettaisiin.

Lähettäjä: Joulutähti 
Päivämäärä:   14.12.25 16:33:54

Mistä ihmeestä ihmiset ovat keksineet aloittajan äidin haukkuvan lahjoja? Eihän aloittaja missään sano äitinsä arvostelleen lahjoja yms. Vaan ei ole koskaan nähnyt niitä äidin käytössä. Kaksi ihan eri asiaa.

Juu ja todennäköisesti ei olisi itselläkään tullut mikään aloittajan lahjoista käyttöön enkä halua lahjakortteja kylpylöihin, hierojalle, konserttiin yms. Kun ne ei itseä kiinnosta. Kahvipaketti käyttämääni kahvia ja joku joulukukka joka ei tuoksu olisi itselle kelpo lahjat. Mutta kukistakin tiedän ettei kaikki niitä halua lemmikkien ja allergioiden vuoksi.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   14.12.25 17:28:40

Osta sellaisia tavaroita, että sitten voit äitisi jäämistöstä ottaa ne itsellesi käyttöön. Minä en näin ajatellut, mutta toimin sitten kun se aika koitti ja löysin täysin käyttämättömänä sellaisia, joita olin joskus köyhänä opiskelijana hänelle valinnut.

Mutta huonomminkin voisi olla. Näkisit ne samat tavarat käytössä jollakin muulla.

Toinen ongelma on se, että meidän perheeseen aikanaan työnnettiin roinaa ja krääsää, käytettynä lasten lelujakin. Parempi oli aaton alennusmyynnistä haalittu kasa, joille sentään joulun aika leikittiin. Aika pian opin viemään säkkejä avaamattomana johonkin sellaiseen paikkaan, jossa itse pystyin lajittelemaan itselleni tarpeellista.

Päivämäärä:   14.12.25 17:34:20

Tästäpä viisastuneena hankin vain sitä saippuaa ja pistin ison summan hyväntekeväisyyteen lahjojen sijaan. Menkööt sitten jollekin tarpeeseen se raha. Rahaa ei kuitenkaan oteta vastaan kun ollaan niin omavaraisia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.12.25 19:44:40

Elkää ostelko aikuisille enää mitään turhaa krääsää nurkkiin, ellette ole ihan varmoja että ovat mieleisiä.

Parhaimpia lahjoja ovat pienet muistamiset, jotka saa kulutettua pois, esim. ne suklaat, glögi, kahvi tms. Jos olen halunnut jotain pysyvää läheisille antaa, niin olen teettänyt valokuvakirjoja, ovat olleet tosi pidettyjä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.12.25 20:01:33

Jos menette kylään jouluna niin vie kukka tai suklaarasia tuliaisena ja anna lahjojen olla. Valmistele simppeli kommentti siitä kuinka olet päätynyt siihen että vanhemmat ostavat lahjoja lapsilleen eikä lapset vanhemmille tai että hän on niin monesti ilmaissut ettei lahjoja halua ja kelpuuta niin et sellaisiin tuhlannut.

Tosin tuollaisen ihmisen kanssa kävisin keskustelua käytöstavoista ja rajoista mitä pitää noudattaa, puuttuisin jos narina alkaa eikä jää yhteen pieneen kommenttiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.