Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  omatekoinen lahja

Lähettäjä: Koukku 
Päivämäärä:   14.12.25 02:13:31

Jäin tässä miettimään,että onko tässä mitän mieltä?
Siis antaa lahjana jotain omatekoista,kuten tässä kohtaa esim. erikoista hilloa lähisukullaisille; kun voisivathan he itsekkin sellaista halutessaan tehdä.
Yllättäen jäin pohtimaan joulun lahjoja ja niiden tekoa itse, versus kaupasta
Haluaisin siis lahjoa läheeisiäni,mutta mietityttää,jos lahja sellainen jonka pystyisi kuka tahansa halutessaan tekemään ?
Mitä te annatte

Re: omatekoinen lahja

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   14.12.25 07:56:43

Villasukkia. Tosin mä olen mun lähipiirissä ainoa joka niitä.osaa neuloa.

Lähettäjä: Greda 
Päivämäärä:   14.12.25 08:05:55

Minä annan aina omatekemää. Koska harrastan vaatteiden, koirien ja hevosten asusteiden jne ompelua sekä keramiikkaa, niin lahjoiksi menee yleensä omatekoisia astioita ja pieniä ompeluksia kuten koirantakkeja, kasseja, meikkipusseja jne mikä nyt lahjan saajalle voisi sopia. En ole koskaan ennen tullut mieleen edes ajatella kuten aloittaja, vaikka siis ihan totta - voisihan joku noita halutessaan itsekin tehdä. Olen ehkä vähän yksinkertainen, koska olen oikeasti vaan ajatellut, että kiva antaa jotain ajatuksella toiselle tehtyä :D Ja samalla saan itse iloa sekä lahjojen tekemisestä että niiden antamisesta.

Lähettäjä: Monituinen 
Päivämäärä:   14.12.25 08:09:32

Parhaita lahjoja on itsetehdyt. Lahjanantaja on nähnyt vaivaa eikä vain ostanut bulkkitavaraa kaupasta.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   14.12.25 08:45:24

Saaristolaisleipää, laatikot, punasipulihilloketta. En tuputa, enkä missään tapauksessa vie jos ei ole toivottu lahja, ja joka vuosi varmistan haluavatko vielä. Tottakai jokainen lähipiirissä ruokaa lahjaksi saava voisi ne itse tehdä tai ostaa, se on ihan selvää. Tiedän kuitenkin että itse eivät todennäköisesti vaivautuisi tekemään ja toisaalta, teen parempaa kuin marketista saatavat vastaavat.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   14.12.25 08:56:17

Hieno idea! Ruokalahjat niin itsetehdyt kuin pientuottajien ovat ihan parhaita lahjoja. Varmaan aika harva haluaa lisää krääsää nurkkiinsa.

Lähettäjä: Op 
Päivämäärä:   14.12.25 09:14:21

Saaristolaisleipää teehdäkseen on mentävä saaristoon. Miten saaristolaisleipä eroaa normi leivästä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.12.25 09:17:06

Siinä mm kaljamallasta. Maltaita sisältävät leivät hyviä.

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   14.12.25 09:32:35

Omatekoista syötävistä lahjoista olen tosi tarkka. Oikeastaan syöntiin menee vain anopin ja oman äitini tekemät. Oma äitini on kokki ja anoppi muuten vain tarkka hygieniasta. Osa äitinikin tekemistä jää syömättä, kun ei me nyt vaan syödä niitä hilloja tai juoda mehuja. Lapset yleensä maustavat mehua, mutta jää kuitenkin juomatta.

Kaikki keramiikka yms. on ihan kammottava lahjaidea, samoin Temu-krääsästä kootut korut tms. Käsitöistä kelpaavat meille villasukat. Kaikki sisustus krääsä on ehdoton ei. Muistan kun yksi vuosi sain kolmelta eri taholta kammottavia makramee virityksiä. Mietin etteivätkö nämä ihmiset tunne minua yhtään. Tulin siihen tulokseen että kyllä tuntevat, mutta lahjan idea ei näissä tapauksissa ollut ilahduttaa lahjan saaja vaan saada tungettua niitä oman harrastuksen tuotoksia jonnekin eteenpäin. Välittämättä yhtään siitä, tykkääkö saaja yhtään sellaisesta.

Lähettäjä: Kaneli 
Päivämäärä:   14.12.25 09:56:05

Mä toivon aina ettei kukaan anna mulle mitään lahjoja, edes itsetehtyä. Onneksi ei ole montaa ketkä mulle lahjoja antaa. Monia asioita osaan tehdä itse ja itse tekemällä saan tarpeellista ja mieluista. Edes siskoni, jonka kanssa on ollut sama maku, ei tuossa enää onnistu. Mitään ruokajuttujakaan en halua, koska monia en käytä.

Lähettäjä: rusetti 
Päivämäärä:   14.12.25 10:09:03

Omatekoiset lahjat on ihania! Se että joku on nähnyt niin paljon vaivaa, että on tehnyt minulle jotain lämmittää kyllä sydäntä aina, oli se sitten ihan mitä vaan.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.12.25 11:24:55

Itse tehdyt keramiikka jäisi kaappiin. En halua mitään krääsää lahjaksi
Hillot on kiva lahja jos tietää saajan makutottumukset. Henkilö joka ei osaa itse kutoa arvostaa varmasti villasukkia
Kaunis ajatus tehdä itse lahjoja.

Lähettäjä: Kaneli 
Päivämäärä:   14.12.25 11:47:11

"Omatekoiset lahjat on ihania! Se että joku on nähnyt niin paljon vaivaa, että on tehnyt minulle jotain lämmittää kyllä sydäntä aina, oli se sitten ihan mitä vaan."

Mua taas harmittaa toisen puolesta kun käyttänyt aikaa ja todennäköisesti rahaakin johonkin mitä en tarvitse ja jää vain kaappeihin lojumaan kunnes päätyy kierrätykseen tai roskiin. Antaisi suoraan tarvitsevalle.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   14.12.25 12:10:32

Sain joskus yläasteella kaverilta lahjaksi penaalin, jonka hän oli tehnyt itse. Olisin milloin tahansa pystynyt tekemään itse hienomman, mutta se ei ollutkaan lahjan pointti. Hän oli ahertanut sen parissa ajatellen juuri minua, käyttänyt siihen lempiväriäni ja jopa onnistunut tekemään siitä täydellisen kokoisen mun liioitellulle kynäarsenaalille. Todellakin arvostin lahjaa ja otin sen käyttöön! Korjasinkin sen pariin kertaan ennen kuin lopulta luovutin joskus yliopistovuosina.

Lähettäjä: Hitto! 
Päivämäärä:   14.12.25 13:31:46

Omatekoiset ovat ihanimpia!

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   14.12.25 17:05:35

Itse teen havu/risueläimiä, joihin saa laitettua esim. joulukukkasen. Sopii pihalle ja voi heittää biokompostiin tai takkaan, kun ei tarvitse.

Teen myös saippuaa oman tuotannon hunajaa/peuranrasvaa/minttua (kaikki omaa tuotosta), kesällä keittelin ja valoin muotteihin. Näitä annan, tyyliin saa ottaa, jos kelpaa. Älä ota jos ei kelpaa, käytän itse tai myyn myyjäisissä (ovat kauniisti pakattuja ja sisältä kirjattu tuotteen mukaan pahvinpalalle).

Hilloja, mehua, likääriä teen myös aina. Harvemmin annan lähisukulaisten lisäksi kenellekään. Kun nykyään on niin monenmonta persoonaa/allergiaa/mielipidettä, joiden kanssa en vaan jaksa vääntää.

Kuivattuja oliivirenkaita, mansikkaa, laventelia, minttua, mustaherukkaa, tyrniä, pakuria olen kuivannut. Myyn tukkuun ja käytän itse. Harvemmin lahjon ketään, niin ei pahoitu saajien mieli vääränlaisesta lahjasta (lahjakortteja tukun alihankkijoille olen laittanut joillekin ja ne on sit loistavaa settiä, saa 100g kilon hinnalla ja on sitten hyvää luomua).

Muutama tarkka tuttava, on voivotellut, ettei halua lahjoja. Naama aina venähtänyt, kun oon napannut tuomiseni takaisin ja sanonut etten tyrkytä jos ei kelpaa.

Omatekoinen ei sovi jokasaajalle, se on hyvä muistaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.12.25 17:14:10

"Haluaisin siis lahjoa läheeisiäni,mutta mietityttää,jos lahja sellainen jonka pystyisi kuka tahansa halutessaan tekemään ?"

Teoriassa jokainen meistä pystyisi tekemään vaikka mitä, mutta käytännössä harva tekee ja kaikki ovat yleensä iloisia niistä itse tehdyistä lahjoista.

En anna omenahilloa omenaan jo valmiiksi hukkuville enkä villasukkia neulojalle, mutta noin muuten. Yleensä valitsen jonkun vähän erikoisemmin reseptin, joka sopii kaikille vastaanottajille ja teen ison satsin. Hyvin uppoaa.

Lähettäjä: manta 
Päivämäärä:   14.12.25 17:37:05

Oon tehnyt neuleita, hilloja ja sinappia, leivonnaisia ja keramiikkaa. Kaikenlainen krääsä ja turha menis itselläkin poistokoppaan, ja siksi yritän tosi tarkkaan etukäteen selvittää, mistä lahjansaaja oikeasti tykkää ja mitä tarvitsee. Keramiikkaa suunnittelen ja valmistan työkseni tilaustöinä, lähinnä käyttökeramiikkaa kuten ruoka- ja tarjoiluastioita, puutarharuukkuja ja kaakeleita. Täksi jouluksi suunnittelin, dreijasin ja lasitin spessulla lasitteella ystäväni uuteen keittiöön päivällislautaset ja keitto/aamiaiskulhot mätsäämään kodin tyyliin ja tiedän, että ovat ystäväni makuun ja tulevat tarpeeseen. Neulehommina oon tehnyt siskolle toivomansa pitkät villahousut lasketteluhaalarin alla käytettäviksi ja sukulaismuksuille toivottuja sukkia ja sormikkaita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.25 18:31:37

Joulusinappia. Omatekoiset sinapit ovat usein tosi hyviä ja etenkin juuri kinkulle sopivia.

Ovikranssi. Metsäisistä luonnonelementeistä. Miksei myös joulupöytään sopiva pitkulainen havukranssi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.