Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kiintiöengunkielinen

Lähettäjä: ALOIttaja 
Päivämäärä:   13.12.25 20:05:48

Ärsyttää kun harrastuksissa tapahtumiin osallistuu aina joku random ihminen joka ei puhu suomea. Saattaa olla joku joka asuu Suomessa työjuttujen takia tai sitten joku hyyppä erikseen matkustaa ulkomailta ko. tapahtumaan ja tän takia kaikki virallinen ja kohteliaisuussyistä muukin kommunikaatio sitten vaihtuu enguksi. Ihmiset sitten vaihtelevasti sitä engua osaavat/jaksavat puhua. Ittelläkin melko heikot kyvyt käydä keskusteluja enguksi eikä ole kiinnostustakaan tuon kielen puhumista oppia erityisen hyvin, kun en niitä keskustelutaitoja missään omassa elämässäni oikeasti tarvitse.

Ärsyttääkö muita vai onko monikielisyys jossain tapahtumassa ja keskusteluissa vaan hyvä ja mielenkiintoinen juttu ja uusiin ihmisiin tutustumknen mukavaa kielestä huolimatta?

Re: Kiintiöengunkielinen

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   13.12.25 20:07:21

engu :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.25 20:11:44

No selvästi tarvitset harrastuksissasi. Vai sekö ei ole sun elämää?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   13.12.25 20:15:13

No opettele sitä engua. En tiedä missä perähikiällä enää pärjää edes ilman

Lähettäjä: ALOIttaja 
Päivämäärä:   13.12.25 20:20:41

Pärjään enguksi internetissä ja työasioissa (ovat aika simppeleitä juttuja/ammattikieltä) sekä turistina matkustellessa, mutta sellainen vapaa-ajan keskustelu on tosi rasittavaa. Kirjojakin luen enguksi mutta ne helvatan keskustelut :D

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   13.12.25 20:26:03

Ihana tää engunkielinen :D

Lähettäjä: Summer 
Päivämäärä:   13.12.25 20:37:55

Minulle englannin ymmärtäminen on aina ollut aika helppoa ja puhunkin suht ookoo, vaikka lausuminen ei minulla ole ihan priimaa. Nuorena olin jokusen kesän töissä englanninkielisessä kielikylpypäiväkodissa, siellä sain rohkeutta puhumiseen siitäkin huolimatta, ettei kaikki aina tule sanottua täydellisesti. Katson myös aina englanninkieliset sarjat ilman tekstitystä ja luen jokusen verran englanninkielisiä kirjoja.
Nykyisissä töissä on muutama kollega joiden kanssaan kommunikoidaan vain englanniksi, sen takia aika monia asioita päivittäin hoidetaan englanniksi. Britti heistä puhuu niin vahvasti jollain murteella ja erittäin nopeasti heittäen runsaasti omituisia kielikuvia ja täytesanoja väliin. Häntä joudun kyllä joskus pyytämään toistamaan sanomansa, en ihan aina heti ymmärrä kaikkea. Onneksi en ole meillä ainoa, joka joutuu tekemään niin. Silti niissä hetkissä häivähtää mielessä häpeä oman taidon puutteellisuudesta. Intialaistaustaisella kollegallakin on vahva aksentti, mutta silti hänen puheensa on minulle helpommin ymmärrettävissä ja keskustelu ns paineetonta, koska toinenkaan ei puhu kieltä 100 prosenttisen täydellisesti. Mutta meillä on onneksi tosi hyvä henki töissä, kieliopista ei kukaan nipota.
Minua ei ole koskaan englannin kielen käyttäminen siis ärsyttänyt, joskus vaan harmittaa se, etten osaa puhua sitä niin hyvin kuin haluaisin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.