|
Lähettäjä: Hehkuu
Päivämäärä: 14.12.25 01:11:56
Akun napojen kontaktit kannattaa tarkistaa yleismittarilla. Voltti alue ja mittapiikki akun navan keskelle ja toinen akun kenkään tai jos kengästä lähtevää johdinta näkyvissä niin siitä. Toinen starttaamaan, ja volttiarvo ei saa heilahtaa paljoa. Ehkä maksimissaan 0,2 V. Jos enemmän on kontaktiongelma.
Tai pakkasella jos auto ei oikein käynnisty, voi mitata infrapuna lämpömittarilla navan lämpöjä, huonon kontaktin napa kuumenee ihan reilusti ja helposti on lämmönnousu mitattavissa.
Akunkenkien päälle voi laittaa myös pienen nokareen lunta ja seurata kuinka lumi sulaa navoilla onko eroa havaittavissa.
Huonokontaktista napaa voi auttaa tilapäisesti painamalla lattapäämeisselin kärkeä navan ja kengän väliin, sillä keinolla voi saada parannettua kontaktia.
Akun kuntoa voi karkeasti arvioida mittaamalla jännitemittarilla akun napojen keskeltä jännitettä toisen startatessa. Kylmäkäynnistyksessä jännite voi pudota parikin volttia mutta päälle kymmenen volttia, jos menee alle, on syytä tutkailla akun kuntoa ja lataustilaa. Ongelma voi löytyä myös löysästä laturin hihnasta joka luistaa. Moni vaihtaa akun huonokuntoisena, hihnan kiristys olisi korjannut tilanteen.
Kontakti ongelmat voi löytyä myös startin päästä, hankala sijainti, ehkä infrapunamittari helpoin testausväline jos näkyvissä.
"talvi yllätti autoilijat.."
|