Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: oolmoust gaan 
Päivämäärä:   13.12.25 19:08:39

Onko arvailuja tai jotain?
Lähtee kyllä ekalla käyntiin, mutta jonkin aikaa minusta aavistuksen viipyillen. Ehkä syksyn tullen, vaikea sanoa.
Nyt ollut muutama päivä pakkasta aamuisin siinä -8 ja en ole käyttänyt piuhassa, käynnistäessä edelleen vähän viipyy mutta samalla jotenkin lähtee " sätkien ", ihan kuin sähkövikamaisesti. Jos käyttää vähän aikaa, käynnistyy ilman tätä sätkimistä. Tuntuu siis tekevän tätä ihan kylmällä koneella. Vanha diesel.

Akku on muutaman vuoden vanha ja startti myös. Startti meni silloin kesäaikaan ja ei oikein varoitellut kummemmin etukäteen.

Itselleni nämä nyt tuli ensin mieleen, mitä mahtaa hötöskän autoihmiset noilla tiedoilla arvuutella?

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: Hehkuu 
Päivämäärä:   13.12.25 19:40:56

Onko autossa jonkinlainen hehkutus järjestelmä. Eli kylmäkäynnistyksessä pitää odotella valoa tms. Tietysti kone vähän kakoo käynnistyksessä jos tuo hehkujärjestelmä ei toimi kunnolla. Lähtee käyntiin mutta hehkutuksen puute tekee käynnistymisestä takkuisempaa.

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: Iso-D 
Päivämäärä:   13.12.25 19:44:15

Jos sieltä on hehkuja pimeänä, niin varmasti lähtee huonommin käymään, ei tuosta ainakaan akkua voi syyttää.

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.25 20:07:52

Omassa oli vika sulakerasiassa. Lopulta ei käynnistynyt ollenkaan, oli pirun hankala vika selvittää kun ei sitä osannut kukaan epäillä. Lopulta selvisi kun auton sai sammutettua sulakerasiaa heiluttelemalla ja samalla heiluttelulla pystyi vaikuttamaan siihen miten hyvin tai huonosti se käynnistyi. Korjaaminen oli onneksi aika halpa juttu ja nyt toimii taas.

Sitä selvitellessä ja aamuisin auton käynnistymistä jännittäessä totesin kyllä, että jatkossa menee käynnistymisvaivaiset heti vaan vaihtoon :D

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   13.12.25 20:20:29

Akun vanhenemisen tunnistaa siitä että pyörittää laiskasti ja kun tulee pakkasia niin jaksaa huonommin ja useamman seisontapäivän jälkeen voi olla ettei edes jaksa lähteä käyntiin.
Hehkuista jos joku rikki niin startti pyörittää hyvin mutta käyntiin lähtö voi alkuun hieman olla nykivää tai saa pyörittää vähän enemmän.

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   13.12.25 21:09:12

Kiitos vastauksista. Hehkuja oli vaihdettu saman remontin yhteydessä missä akku uusittiin. Kyllä tuossa käsittääkseni on hehkutusjärjestelmä mikäli se itsestäänselvyys on jos hehkut kerta on. Yleensäkin käsitykseni mukaan dieseleitä on pitänyt "hehkuttaa " ennen käynnistystä. Venaan että valot sammuu ja sitten käynnistän.

Akun kun luulisi olevan ihan ok kun auto saa pitempääkin matkaa, kai ne nyt muutamaa vuotta kauemmin kestää. Starttimoottorista en niin tiedä pitäisikö se varmuudeksi jo vaihtaa. Vtuttaa jos ei lähdekään käyntiin..

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.12.25 21:14:36

No jos on tapana kovinkin usein -8 pakkasilla kylmänä käynnistää, niin kyllä se akku voi olla allekin kahteen vuoteen sökö.

Kaikissa dieseleissä on hehkut. Jos ei ole vaihdettu kaikkia niin yksikin voi aiheuttaa ongelmia.

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   13.12.25 21:18:09

No on ollut kyllä tapana.. tuntuu että piuhassa ei tapahdu oikein mitään kovemmilla pakkasilla vaikka parikin tuntia olisi ollut.

Ehkä akku vaihtoon sit ekana.

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: Cognitive bias 
Päivämäärä:   13.12.25 21:30:52

Ei tarvii ekana olla vaihtamassa akkua. Laittaa boosterin avustamaan starttia nykyakulla. Jos silloin vika katoaa niin sitten voi akun vaihto olla paikallaan. Jos vika säilyy niin metsästäisin vikaa muualta kuin akusta

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   13.12.25 21:33:00

Hyvä vinkki, voidaan kokeilla kyllä. Eli käynnistetään niinkuin käynnistettäisiin jos akku olis ihan tyhjä?

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: Cognitive bias 
Päivämäärä:   13.12.25 22:29:42

Boosteri kytketään akun kanssa rinnan. Ja sitten käynnistetään ihan normaalisti.

On myös testereitä joilla voi testata käynnistysakun kunnon. En tiedä, mutta kuvittelisin esim. Motomaatilta tai vastaavalta sellaisen palvelun löytyvän. Samalla voi myös testauttaa, että laturi toimii. Ja ihan perus akkulaturillakin voi yrittää saada lisää mehua akkuun jos se on vain vajaa.

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.12.25 22:38:04

Niin siis ihan voi laittaa toisen akun viereen ja siitä kaapelit tai ajaa toisen auton viereen ja siitä kaapeleilla, ei tarvi mitään buusteria hankkia.

Uudetkin hehkut voi hajota, varsinkin tarvikehehkuissa on laatuvaihteluja. Myös suutin voi reistailla. Savuttaako kylmäkäynistyksessä tavallista enemmän?

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: +/- 
Päivämäärä:   13.12.25 23:26:52

Uusista autoista ei sitten tosiaankaan kannata antaa apuvirtaa.

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: Hehkuu 
Päivämäärä:   14.12.25 01:11:56

Akun napojen kontaktit kannattaa tarkistaa yleismittarilla. Voltti alue ja mittapiikki akun navan keskelle ja toinen akun kenkään tai jos kengästä lähtevää johdinta näkyvissä niin siitä. Toinen starttaamaan, ja volttiarvo ei saa heilahtaa paljoa. Ehkä maksimissaan 0,2 V. Jos enemmän on kontaktiongelma.
Tai pakkasella jos auto ei oikein käynnisty, voi mitata infrapuna lämpömittarilla navan lämpöjä, huonon kontaktin napa kuumenee ihan reilusti ja helposti on lämmönnousu mitattavissa.
Akunkenkien päälle voi laittaa myös pienen nokareen lunta ja seurata kuinka lumi sulaa navoilla onko eroa havaittavissa.

Huonokontaktista napaa voi auttaa tilapäisesti painamalla lattapäämeisselin kärkeä navan ja kengän väliin, sillä keinolla voi saada parannettua kontaktia.

Akun kuntoa voi karkeasti arvioida mittaamalla jännitemittarilla akun napojen keskeltä jännitettä toisen startatessa. Kylmäkäynnistyksessä jännite voi pudota parikin volttia mutta päälle kymmenen volttia, jos menee alle, on syytä tutkailla akun kuntoa ja lataustilaa. Ongelma voi löytyä myös löysästä laturin hihnasta joka luistaa. Moni vaihtaa akun huonokuntoisena, hihnan kiristys olisi korjannut tilanteen.
Kontakti ongelmat voi löytyä myös startin päästä, hankala sijainti, ehkä infrapunamittari helpoin testausväline jos näkyvissä.
"talvi yllätti autoilijat.."

  Re: Akku vai startti (vai...)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.25 17:03:41

hehkut varmaan

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.