Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä ikäiset lapset...

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   13.12.25 18:20:15

...
Katsoo illalla itse kelloa ja syö iltapalan, pesee hampaat ja menee nukkumaan itsenäisesti?
Menee nukkumaan ilman, että vanhemman täytyy käydä makuuhuoneessa "laittamassa nukkumaan"?
Herää aamulla, myös viikonloppuna,ilman herättämistä ja syö aamupalan ilman käskemistä?
Menee ulkoilemaan ilman käskemistä?
Tytöt saunoo isän kanssa ja pojat äidin kanssa?
Sisarukset saunoo vastakkaisen sukupuolen kanssa sisarusten kesken?
Laittaa roskat roskikseen ilman käskemistä ja vahtimista?
Laittaa välipalatarvikkeet jääkaappiin ilman käskemistä, jos syö viimeisenä?

Re: Minkä ikäiset lapset...

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.12.25 18:27:41

Katsoo illalla itse kelloa ja syö iltapalan, pesee hampaat ja menee nukkumaan itsenäisesti?
-EI VÄLTTÄMÄTTÄ TEININÄKÄÄN, JOS HALUAISIVAT VALVOA
Menee nukkumaan ilman, että vanhemman täytyy käydä makuuhuoneessa "laittamassa nukkumaan"?
-VIIMEISTÄÄN YLÄASTEIÄSSÄ. TOSIN VOI OLLA ETTÄ VALVOVAT VAAN HILJAA
Herää aamulla, myös viikonloppuna,ilman herättämistä ja syö aamupalan ilman käskemistä?
-EI VÄLTTÄMÄTTÄ KOSKAAN
EI VÄLTTÄMÄTTÄ KOSKAAN
Sisarukset saunoo vastakkaisen sukupuolen kanssa sisarusten kesken? EI VÄLTTÄMÄTTÄ KOSKAAN, USEIN KUITENKIN YLÄASTEIKÄÄN MENNESSÄ
Laittaa roskat roskikseen ilman käskemistä ja vahtimista? EI VÄLTTÄMÄTTÄ KOSKAAN
Laittaa välipalatarvikkeet jääkaappiin ilman käskemistä, jos syö viimeisenä EI VÄLTTÄMÄTTÄ KOSKAAN.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   13.12.25 18:48:09

Moni toimii itsenäisesti kun vanhemmat eivät ole paikalla, mutta ovat täysin komennettavia vielä kolmikymppisinäkin jos vanhemmat ovat läsnä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.12.25 18:52:18

Noin 10-v, mutta välillä kyllä pitää muistuttaa.

Noin 10-v.
Meillä luetaan kyllä vieläkin iltasatu 11-vuotiaalle, vanhemmille lapsille luettiin vielä 13-vuotiaana. Lapsi osaa kyllä nukahtaa ilman satuakin, mutta satu on isin ja lapsen yhteinen hetki.

Noin 7-v alkaa herätä oman herätyskellon soittoon.
Meillä kaikki ovat taaperosta asti syöneet aamupalan ilman käskytystä.
Noin 10-v alkaen osanneet itse tehdä aamupalavoileivät ja jogurtit marjoilla.

Noin 3-v.

Meillä kaikki saunovat keskenään. Vaari, isi, äiti, tyttäret, poika, lastenlapset...

Sisarukset saunoo vastakkaisen sukupuolen kanssa sisarusten kesken?
Ks. edellinen vastaus.

Laittaa roskat roskikseen ilman käskemistä ja vahtimista?
Siitä asti kun kävelemään oppivat. Pienempinä sinne roskiin toki saattoi päätyä myös äidin lattialle tipahtanut hanska.

Laittaa välipalatarvikkeet jääkaappiin ilman käskemistä, jos syö viimeisenä?
N. 7-v.

Lähettäjä: gäölmdfgälmb 
Päivämäärä:   13.12.25 20:16:06

No mun aviomies on 52 ja ei kyllä onnistu oikein mikään noista. Paitsi se yhdessä saunominen.

Päivämäärä:   14.12.25 11:39:42

Up

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.25 16:46:10

Meillä kyllä itsenäisesti osasivat hoitaa jostain 4v. alkaen, mutta useimmiten kuitenkin aikuinen pesee ampaat, lukee sadun ja toivottaa hyvät yöt.kellon oppivat ennen kouluikää, oisko olleet eskarissa, mutta kyllähän sitä usein muistuttaa edelleen, vaikka ovat jo isompia.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.12.25 17:02:05

Onneksi ei ole tarvinnut jättää esimerkiksi iltapalaa lasten huoleksi ennen lukioikää.

Päivämäärä:   14.12.25 19:51:07

Siis lukioikäiset ei osaa syödä iltapalaa ja mennä nukkumaan, jos ei asiasta eriiseen sanota? Olitteko te itsekin lapsena tällaisia?

Päivämäärä:   15.12.25 10:27:25

Jotenkin en ihmettelisi jos jollekin pitää vielä lukioikösienä muistutella. Lapsista tulee helposti sellaisia jos eivät ikinä eriydy vanhemmistaan. Kaikki tehdään puolesta tai valmiiksi ja mitään ei vaadita. Kyllä sitä vastuuta täytyisi alkaa siirtämään ikätasoisesti lapselle pikkuhiljaa, että voi edes oppia asioita. Tuntuu, että 4 vuotiastakin kohdellaan jonain taaperona, vaikka todellisuudessa pitäisi olla jo kohta kouluun kypsä. Kauhistuttaa näiden lasten puolesta kyllä, miten tulevat pärjäämään elämässä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   15.12.25 10:29:47

Pitääkö siis laittaa jokainen lapsi syömään iltapala yksin aina vuorotellen kun muu perhe syö yhdessä?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   15.12.25 10:37:05

Minä 37 v en tod menisi nukkumaan, ellei olisi pakko. Onhan se kivempaa valvoa.

Meillä kolmesta lapsesta kaksi on samanlaisia, yksi saattaa todeta, että äiti, minua väsyttää, voinko mennä nukkumaan.

Kaikille lapsille käyn sanomassa hyvää yötä, 9 v menee itse petiin(kun määrää) ja 5 ja 2 vn käyn laittamassa. 2 vn väkisin.

Aamupala syödään viikonloppuisin yhdessä. Arkisin 9 v hoitaa sen itse.

Välipalatarvikkeet laittaa pois, jos ei ole vanhempia kotona, jos on, niin joutuu muistuttamaan että äiti ei ole palvelija.

Roskat menee välillä, välillä ei.

5 v ja 9 v saattaa lähteä ulos itsekseenkin omalla idealla, mutta monesti mennään porukalla. Harvemmin tarvii käskeä, ulkoilevat kyllä vapaaehtoisesti.

Päivämäärä:   15.12.25 10:51:20

Zägä, ei kai kukaan niin ole sanonut? Varmaan se maalaisjärki näissäkin mukana, mutta voihan siinä yhdessäkin syödessä jokainen tehdä sen leipänsä itse ja siivota oman paikkansa/jälkensä. Näin meillä ainakin.

Päivämäärä:   15.12.25 13:15:22

Ite ainakin yläasteikäisestä vähintään osasi ihan itse miettiä milloin syö iltapalan, pesee hampaat ja menee nukkumaan, ei siinä kukaan ollut sanomassa. Kaikki perheessä söi vähän omia aikojaan iltapalan, joskus samaan aikaan jonkun kanssa ja joskus yksin. Miten nämä pärjää, kun muuttaa opiskelemaan eikä kukaan ole sanomassa, jos ei lukioiässäkään osaa itse huolehtia mistään?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.