Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastaminen synnytyksen jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.25 09:13:10

Tulin raskaaksi ja olen nyt lopettamassa vuokrausta. Hepan omistaja toivoisi, että jatkan sitten vuokraamista, kun taas pystyn. Hän suunnittelee nyt tätä "väliaikaa", että miten järjestää liikutukset. Hän kysyi, että koska voisin jatkaa. Suositushan on, että ei takaisin ratsastamaan ainakaan kolmeen kuukauteen synnytyksen jälkeen ja siitä eteenpäin omasta kuntoutumisesta riippuen. Tiedän, että jokainen on yksilö ja en voi tietää kuinka synnytys ja raskausaika menee, mutta mielenkiinnosta kyselen, että kauan teillä muilla on mennyt?

Re: Ratsastaminen synnytyksen jälkeen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.12.25 09:16:07

Ekasta tasksudesta noin kolme viikkoa.

Riippuu niin omasta fyysisestä kunnosta.
Mä pystyin treenaamaan koko raskauden ajan lähes normaalisti.

Lähettäjä: Pölö 
Päivämäärä:   13.12.25 09:19:06

6 viikkoa synnytyksen jälkeen sain lääkäriltä luvan nousta ratsaille, toki ohjeeksi tuli aloittaa kevyesti ja kuunnella omaa kehoa.

Päivämäärä:   13.12.25 09:22:45

Ei kai ole pelkästään kunnosta kiinni, vaan siitä, että kohdunkannakkeet yms. venyy kaikilla raskausaikana. Ja tätä kautta on sitten mahdollisuus laskeumiin ja muihin vaivoihin. Toki niitä ei kaikille tule, mutta riski on. Ja kun ei ole oma hevonen, niin en halua riskeerata terveyttäni.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   13.12.25 09:23:32

Mulla meni yli vuosi vaikean, monenlaisia ongelmia sisältäneen ja oikeasti pahasti alakerran paikkoja hajottaneen synnytyksen jälkeen. Mutta tiedän kavereita, jotka on palannut melkein heti hyvin menneen synnytyksen jälkeen ratsastamaan ilman ongelmia. Eli tosi yksilöllistä, ei sitä voi tietää etukäteen.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.12.25 09:27:21

Minulla lääkärit ovat olleet joka kerta jotain perus tk-lääkäreitä, joilla ei ole ollut mitään erityisosaamista raskauksiin, synnytykseen tai muuhunkaan. Edeltävä potilas voi olla mummo lonkkakipuineen ja seuraava keski-ikäinen peräpukamineen. Tietää siis kaikesta vähän. Äitiysfyssari on aina päätään pudistellen kuunnellut näitä lääkäreiden ohjeita ja "lupia". Suosittelen, jos rahaa on, menemään yksityiselle äitiysfyssarille. Sieltä saa ohjeita palautumisen edistymiseen ja sitten "luvan" aloittaa ne iskuttavat lajit, kuten juoksun tai ratsastuksen.

Lähettäjä: Tittelituu 
Päivämäärä:   13.12.25 10:19:37

Myös koko kehon hallinta on tärkeää. Vatsalihakset, sisäinen tuki. Ryhti. Nyt tällä tiedolla ja kokemuksella antaisin kropan palautua rauhassa.
Itse siis olen ratsastanut aina noin kuukausi synnytyksen jälkeen. Sekin on ollut varovaista lähinnä käyntiä. Mutta olisi voinut odottaa pidempään.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.12.25 10:25:06

Mikä suositus sellainen muka on?

Olin omalla hevosella ratsastamassa 2 viikkoa synnytyksestä. Kaikki askellajit läpi mut ei nyt mitään rääkkivalmennusta. Ratsastuksessa istutaan peffan päällä ja käytetään syviä vatsalihaksia. Parhainta palautumisliikuntaa synnyttäneelle.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   13.12.25 10:26:50

Mulla ratsastuksen opettaja sano että ei saa mennä harjotusravia kuin vasta 4 kk synnytyksestä. Toki hevonen jolla menin oli isoravinen. Kannattaa toipua kunnolla synnytyksestä.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.12.25 10:30:46

Hmmm. No onkin hieman eri lähtökohdat kunnossa ja taidoissa meneekö tunneilla vielä ratsastusopen alla silloin tällöin vai onko ratsastanut omilla valmentautuen ja kisaten vuosikausia.

Eri lähtökohdista on tosiaan erilaista palata takaisin selkään.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   13.12.25 10:41:48

Ekan synnytyksen jälkeen olin kolmen viikon päästä selässä "normaalisti".

Tokan jälkeen reilu kk ja tuntui kamalalta, kolmannen jälkeen kai kuukaisia emnen kuin edes huvitti.

Päivämäärä:   13.12.25 10:51:30

Kaikki on niin yksilöllistä, etkä valitettavasti voi sitä ennustaa, miten synnytyksestä palaudut. Mutta en itse ajattele, että olisi jokin tietty aika, jolloin saa mennä, vaan enemmänkin tuntemuksen ja mahdollisten oireiden mukaan. Myös hevonen (leveys, askellajit) ja satula vaikuttaa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.12.25 11:11:41

** Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millainen koulutustausta sinulla on näiden suositusten antamiseen, kun toteat, että on parasta liikuntaa synnyttäneelle, vaikka tutkimus ja äitiysfyssarit ovat eri mieltä. Vai jaatko ihan vaan omalla mutulla "tietoa".

Päivämäärä:   13.12.25 11:26:55

Riski virtsarakon, kohdun ja peräsuolen laskeumalle on todellinen jos selkään palaa liian nopeasti synnytyksen jälkeen. Ja nämähän eivät aina oireile heti vaan vasta vuosien kuluttua.
Vaikka kokemusta ja harrastusvuosia olisi roppakaupalla, raskaus ja synnytys venyttävät ja löystyttävät kudoksia ja niiden palautumiseen menee aikaa.

Oma, myös ratsastusta vuosikaudet harrastanut ja hevosia omistanut lääkärini suositteli odottamaan vähintään pari kuukautta ennen selkään palaamista.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   13.12.25 11:28:48

Mikäs tuollainen suositus on? Jälkitarkastuksen jälkeen jos hyvältä tuntuu, voi ainakin käyntityöskentelyn aloittaa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   13.12.25 11:30:08

Mutta ylipaino, lihaskunto, jne. vaikuttaa paljon.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   13.12.25 12:09:52

Itse ratsastin ensimmäisen kerran 2kk sektion jälkeen ja se tuntui todella omituiselta, mutta vähitellen homma taas rupesi tuntumaan paremmalta.

Ihan tuurista kiinni, miten nopeasti pääsee taas ratsastamaan, itse en kyllä olisi mitenkään voinut aikaisemmin edes kokeilla.

Lähettäjä: Rubiini 
Päivämäärä:   13.12.25 12:25:13

Mua ihmetyttää raskaana olevien ja lähiaikoina synnyttäneiden hinku ratsastaa. Varsinkin, jos kyse ei ole 100% omalla vastuulla olevasta hevosesta.

Asiat mittasuhteisiin. Suurin osa raskaana olevista noudattaa vaikka mitä ruokasuosituksia yms mutta ottaa riskin ratsastaa. Itse en ottaisi.

Monet miettii ja jännittää millaisia muutoksia tulee emättimeen/seksituntemuksiin alatiesynnytyksistä, mutta muut muutokset, mitä ylläkin mainittu, ni ei niin justiinsa, pian ratsaille vaan. Itse just laittaisin ne ratsastustuntirahat fyssariin ja vaikuttaisi ensisijaisesti vaikkapa oman pidätyskyvyn säilymiseen. Varsinkin raskauksien välissä.

Sadasta äidistä kuitenkin varmaan ainakin 99 on kuitenkin ihan harrastajia vaan, ettei työtehtävien puitteissa ratsasta ja siihenkin on olemassa äitiysloma ihan syystä.

Hevosten kanssa voi tehdä muutakin kuin ratsastaa, sama ajatusmaailma mulla tässä painavien ihmisten kohdalla. Mikä siinä on, että sinne satulaan on nimenomaan päästävä tilanteessa kuin tilanteessa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.