Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Polven tekonivel leikkaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.25 07:22:08

Onko sennuissa polven tekonivelleikkauksessa käyneitä?

Miten meni toipuminen?

Itsellä edessa. Hevoset kotona. Hoitoon saan apua. Mutta kuinka nopeasti pääsee tekemään tallihommia tai ratsastamaan?

Re: Polven tekonivel leikkaus

Lähettäjä: Mimosa 
Päivämäärä:   13.12.25 08:10:14

Minulle on vaihdettu tekonivel polveen. Minulla operaatio piti tehdä jo aika nuorena, olin leikkaushetkellä 29 v. Mulla tuli jokusen verran tulehduksellisia ongelmia toipumisessa, joten ekat puoli vuotta oli aika haastavaa aikaa, kun tulehdusta hoidettiin. Muuten oma fyysinen kunto oli pohjalla hyvä, joten se teki esim lihasten vahvistamisesta mulle helppoa. Mutta ne tulehduskivut ja paranemisen haasteet ei ole mitään siihen verattuna, miten valtavan suuren helpotuksen leikkaus on minulle tuonut. Ne kamalat kivut mitä rikkopolvi aiheutti jäi kyllä pois heti. Ihan uskomaton fiilis, kun tajuaa kuinka voi kävellä, liikkua ja nukkua ilman kipua! Ja myös ratsastaa. Itse ratsastin ekan kerran vuoden kuluttua leikkauksesta, mutta mulla ei ollut omaa hevosta sillä hetkellä (myin oman pois polven huonon kunnon takia aiemmin), eli en mennyt satulaan myöskään kiireellä heti kun olisin varmaan kunnon puolesta voinut. Nykyään pari vuotta leikkauksen jälkeen pystyn mm taas urheilemaan tavalla mihin en olisi enää uskonut palaavani. Ja kipujen loppuminen on vaikuttanut todella paljon positiivisesti mielialaani.
Tsemppiä aloittajalle leikkaukseen! Toivottavasti toivut mutkattomasti! :)

Päivämäärä:   13.12.25 08:32:25

Äidilläni (vielä työikäinen) on tehty molempiin polviin. Ensimmäisen kanssa ei malttanut kuntouttaa kunnolla. Touhusi ja teki ja sitten kaatui. Tämä polvi on edelleen huono ja on särkyjä, liikelaajuus ei normaali yms. Toisen kanssa otti sitten kuntoutuksen tosissaan ja eteni maltilla. Tämä polvi toimii hyvin ja säryt ovat jääneet pois.

Suosittelen katsomaan yksityiseltä puolelta kuntoutukseen erikoistuneen fyssarin, joka voi yksilöllisesti katsoa kuntoutumista. Edistää paranemista ja estää tekemästä tyhmiä hosumisia.

Päivämäärä:   13.12.25 09:20:19

Facessa ainakin ryhmästä "Alaraajan alueen artroosi eli nivelrikko" löytyy leikkaus- ja toipumiskokemuksia.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   13.12.25 09:27:19

Mulla leikattu tekonivel polveen 12 vuotta sitten. Tosi hyvin parantui, ei ole ollut mitään kipuja. 2 kuukautta olin silloin saikulla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.12.25 09:31:27

Sit kun menee pieleen niin sit on karseeta.

Päivämäärä:   13.12.25 10:50:24

Minulla on kierukka korjattu 17 vanhana, ristiside korjattu 2010. Odtetomia tehty 2015

Nyt polven nivelrikko niin paha että ei saa nukuttua ja kävellä ei pysty kunnolla.

Ikää nyt 43. Eli varmasti tekonivel tuo helpotusta.

Kokemusta nimenomaan kaipaan hevodihmisiltä

Päivämäärä:   13.12.25 11:11:43

Tuolla facen ryhmässä on myös hevostelijoiden kokemuksia.

Päivämäärä:   15.12.25 08:37:02

Kokeillaas vielä täältä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.12.25 08:47:54

Läheiselle on tuo operaatio tehty. Riippuu tietysti hieman pohjakunnosta miten nopeasti lähtee toipumaan, mutta jaloilleenhan siitä nostetaan heti, aluksi liikkuminen kepin kanssa, vahvat kipulääkkeet. En pitäisi kiirettä tallihommien kanssa, varsinkaan näin talviaikaan. Leikatun polven kanssa ei kannata kaatua, eikä varsinkaan pudota hevosen selästä. Kannattaa kuntouttaa huolella, niin sitten voi jatkaa normaalia elämää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.