Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen tyhmä ja uusavuton

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.12.25 18:11:43

Olen aikuinen, mutta silti on monia asioita, joita en osaa tai uskalla tehdä.

En ole esimerkiksi koskaan sytyttänyt takkaa tai puusaunaa onnistuneesti. Meillä ei ollut kumpaakaan kotona. Muutaman kerran mökkireissulla olen yrittänyt, mutta se on päättynyt siihen, että joku muu on joutunut tekemään asian puolestani, kun edes puolen tunnin yrittämisen jälkeen tuli ei pala. Minulle on näytetty moneen kertaan miten puut pitäisi laittaa, mutta en saa siltikään onnistumaan. Luonnollisesti en osaa esim. grillata, ei aavistustakaan mitä pitäisi tehdä.

En uskalla ajaa autoa. Minulla on kortti, ajan pakon edessä, mutta en oikeasti halua.

En osaa uida, luistella enkä hiihtää. En vain koskaan oppinut.

Parisuhteeni on päättymässä asian vuoksi. Puolisoni haluaa lapsia, mutta minä en pysty mitenkään kasvamaan vanhemmuuteen. Uskon puolisoni olevan myös todella väsynyt siihen, ettemme voi lähteä yhdessä kylpylään, koska en osaa uida, tai jos menemme mökille, en pysty kantamaan korttani kekoon ja esim. lämmittämään sitä saunaa, vaan hän joutuu aina hoitamaan asiat.

Ei tällä mitään ideaa ollut. Hävettää vain olla tällainen ja halusin purkaa sen johonkin.

Re: Olen tyhmä ja uusavuton

Lähettäjä: Imuri 
Päivämäärä:   12.12.25 18:18:46

Opittua avuttomuutta. Ainakin nykyaikana voi katsoa videoita ja ohjeita netistä. Se että et ole opetellut esimerkiksi nuotion tekemistä vaikka sytytyspalojen avulla on valinta. Samoin uimakouluja on aikuisillekkin olemassa

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.12.25 18:26:20

No mikset opettele? Miksi vingut täällä? Sulla on ollut monta talvea aikaa opetella luistelemaan ja hiihtämään ja uimaan voi opetella ympäri vuoden. Ajamaan oppii vaan ajamalla.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.12.25 18:34:04

Opettele asia kerrallaan. :)

Mullakin on paljon asioita nitä en osaa harmikseni. Esimerkiksi käsityöt.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   12.12.25 18:37:11

Ei mitään opi jollei yritä. Harjoitus tekee mestarin joka asiassa. Mene mukaan vaikka johonkin retkeilyporukkaan. Autoilua harjoittelemaan johonkin missä liikennettä on vähän ja satasen ruoska alla niin ei lommot tai naarmut haittaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.25 18:40:00

Taidat vaan olla epävarma ja luovuttaa heti kun et osaa. Lapsetkin oppivat sytyttämään tulen, joten varmasti sinäkin, sillä ainakaan ulosantisi perusteella et kyllä ole esim. älyllisesti kehitysvammainen. Se oppiminen vaan vaatii sitä, että yrittää niin kauan kunnes onnistuu. Ei ihme ettet opi sytyttämään takkaa, jos joku toinen tulee aina tekemään sen puolestasi jos on vähänkään vaikeuksia.

Päivämäärä:   12.12.25 18:40:01

"Opittua avuttomuutta. Ainakin nykyaikana voi katsoa videoita ja ohjeita netistä. Se että et ole opetellut esimerkiksi nuotion tekemistä vaikka sytytyspalojen avulla on valinta."

No tässähän se onkin: olen kyllä katsonut opetusvideoita esimerkiksi siihen takan sytytykseen, mutta ei auta. En vain osaa. Viimeksi tänään yritin yli puoli tuntia, etsin ohjevideotkin tueksi, mutta ei. Lopulta mies sattui tulemaan ulkohommista sisälle ja pelasti tilanteen. Eli ei ole enää oma valinta tässä vaiheessa, teen vain jotain tosi väärin.

"Sulla on ollut monta talvea aikaa opetella luistelemaan ja hiihtämään ja uimaan voi opetella ympäri vuoden."

Olen yrittänyt. Ostin sukset pari vuotta sitten ja kävin säiden salliessa 2-3 kertaa viikossa hiihtämässä. Etenin ladulla hitaammin kuin kävellen ja sain kimppuuni jonkun huutavan himohiihtäjän. Talven lopussa pääsin jo kävelyvauhtia kaatumatta tasaisella, mutta ylämäissä lähdin liukumaan takaperin. Tänä talvena ei ole latuja vielä ollutkaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.12.25 18:41:25

Otat vaan itseäsi niskasta kiinni. Ostat vaikka torista edulliset sukset ja sopivat monot ja kun lunta niin suksimaan. Osaat. Sen saunan opit sytyttämään , ostat sytytyspaloja jos niitä ei ole ja pieniä puita mistä lähtee syttymään.
Sisua 👍👍👍

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   12.12.25 18:43:26

No aika pieniä asioita joista nyt taidat tehdä isomman mörön.

Kylpylään voi mennä vaikka ei osaisi uida. Aika harva menee kylpylään uimaan.

Oletan että teillä ei ole omaa mökkiä vaan vuokraatte sellaisen tyyliin viikoksi lomalla. Mökillä on muitakin tehtäviä asioita kuin tulen tekeminen. Jos toinen tekee tulet niin toiselle kyllä löytyy muuta tekemistä. Esimerkiksi ne polttopuut voi hakea sille sytyttäjälle valmiiksi ja näin osallistua asiaan.

Joku hiihtäminen ja luistelu on sellaisia asioita että niitä aika harva aikuinen edes tekee. Talvien muuttuessa vähälumisemmiksi niin ne loputkin huvikseen hiihtelijät lopettaa sen ja jäljelle jää vain ne jotka siitä tykkää ja sitä harrastaa.

Todennäköisesti parisuhteenne kaatuu siihen että teillä on eri ajatukset lapsista. Ja kenties siihen että sinä vaikutat vähän passiiviselta ihmiseltä.

Päivämäärä:   12.12.25 18:46:31

"Lopulta mies sattui tulemaan ulkohommista sisälle ja pelasti tilanteen."

No kai se mies edes selitti, mitä olit tehnyt väärin, eikä vaan sytyttänyt tulta? Pyydä neuvomaan ihan kädestä pitäen. Ehkä et opi katsomalla vaan tarvitset konkreettisempia neuvoja.

Lähettäjä: Kiiira 
Päivämäärä:   12.12.25 18:48:38

Minulla on lapsuudentuttu, joka on vähän samanlainen. Hänellä oli aika vahva isä. Kotona ei tarvinnut tehdä mitään. Ei aja autoa, ei ole lapsia jne. On avopuoliso kyllä ja mökki. Ei varmasti sytytä itse saunanpesää.
Meillä kotona taas kannustettiin omatoimisuuteen ja pärjäämiseen.

Päivämäärä:   12.12.25 18:49:15

"Ei ihme ettet opi sytyttämään takkaa, jos joku toinen tulee aina tekemään sen puolestasi jos on vähänkään vaikeuksia."

No esimerkiksi mökkireissulla on kiva päästä saunaankin joskus, ei siinä ole muilla aikaa odotella että minä harjoittelen kiukaan sytytystä. Monella se asennekin on sellainen "täh, miten niin et osaa, kyllähän jokainen suomalainen osaa saunan sytyttää!", niin ei siinä tee mieli kysyä, että voisiko joku opettaa. Mies joskus yrittää neuvoa, mutta hän on näyttänyt jo useita kertoja mitä kuuluu tehdä. Silti en osaa. Olisi joskus kiva yllättää hänetkin ja vaikka juuri mökillä laittaa sauna tai grilli valmiiksi.

Päivämäärä:   12.12.25 18:53:32

"Ostin sukset pari vuotta sitten ja kävin säiden salliessa 2-3 kertaa viikossa hiihtämässä. Etenin ladulla hitaammin kuin kävellen ja sain kimppuuni jonkun huutavan himohiihtäjän. Talven lopussa pääsin jo kävelyvauhtia kaatumatta tasaisella"

Noniin, eli osaat hiihtää, sulla oli sukset jalassa ja olit ladulla, ei se sen kummallisempaa ole.

Päivämäärä:   12.12.25 18:58:33

"Todennäköisesti parisuhteenne kaatuu siihen että teillä on eri ajatukset lapsista. Ja kenties siihen että sinä vaikutat vähän passiiviselta ihmiseltä."

Todennäköisesti näin. Mies on tosi tekevä ja osaava. Hän haluaisi kovasti juuri hiihtää ja esim. maastopyöräillä kanssani, mutta kyllä hänkin oli selvästi järkyttynyt tajutessaan, etten pääse suksilla eteenpäin enkä pysy pyörällä pystyssä jos edessä on pienikin monttu tai juurakko. Haluaisin mennä hänen kanssaan ja olla normaali. Kyllä mies yrittää kannustaa aina kaikessa, mutta alan olla niin loppu itseeni, kun mikään ei suju. Emme voi enää tehdä oikein mitään yhdessä, kun hermostun omaan osaamattomuuteeni ja lopulta käsken miehen mennä ja tehdä yksin. Uskon, että hän löytää kohta jonkun paremman.

Kiira: meillä ei tarvinnut tehdä mitään. Olen asunut pienessä kerrostaloasunnossa aina, ei mökkiä, ei saunaa, ei mitään. Kotoa muuttaessani en ollut koskaan edes pessyt pyykkiä, ruuanlaittoakaan en ollut harjoitellut kotitaloustunteja enempää.

"No kai se mies edes selitti, mitä olit tehnyt väärin, eikä vaan sytyttänyt tulta? Pyydä neuvomaan ihan kädestä pitäen. Ehkä et opi katsomalla vaan tarvitset konkreettisempia neuvoja."

Olisi mies näyttänyt, mutta olin jo niin hermona, että aloin itkeä ja halusin vain olla yksin. Hän on näyttänyt sytytyksen jo varmaan kahdeksan kertaa.

Lähettäjä: Nelle 
Päivämäärä:   12.12.25 19:13:51

Oletko töissä? Miten siellä sujuu?

Päivämäärä:   12.12.25 19:27:26

"Olisi mies näyttänyt, mutta olin jo niin hermona, että aloin itkeä ja halusin vain olla yksin. Hän on näyttänyt sytytyksen jo varmaan kahdeksan kertaa."

No niin, eli ongelma ihan oikeasti on se, että sinä hermostut ja luovutat. Ensi kerralla älä pyydä näyttämään, vaan opastamaan vierestä samalla kun teet, vaikka sitten kirjaimellisesti kädestä pitäen. Et selvästikään opi katsomalla eli sillä että joku näyttää.

Joku henkinen lukko sinulla tuossa on. Jos olet oppinut sitomaan kengännauhat ja ajamaan pyörällä, niin voit kyllä oppia sytyttämään tulen ja hiihtämäänkin. Taitaa vaan olla niin, että olet jo valmiiksi paniikissa siitä ettet osaa, ja siinä mielentilassa et pysty myöskään oppimaan. Kannattaa nyt panostaa siihen, miten saat oppimistilanteessa mielen pysymään rauhallisena.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.12.25 19:28:03

Onko sulla jotain hahmottamishäiriöitä tai tasapaino-ongelmia tai vaan yksinkertaisesti huono kunto? Jotain koordinaatio-ongelmia? Osaatko esim. seistä yhdellä jalalla silmät kiinni? Ei nyt ole ihan normaalia, että aikuinen ei pysy pyörällä pystyssä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.12.25 19:29:04

Mitä aloittaja on lapsena tehnyt, kun ei osaa hiihtää, luistella, pyöräillä, sytyttää tulta?

Mitä sä sit osaat hyvin?

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   12.12.25 19:29:41

Opiskele, teoria ja tieto ensin, sitten vasta käytäntö. Ei kaikkea tarvitse tai kuulu opetella kantapään kautta!

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   12.12.25 19:30:30

Ihan hassu näkökulma. Kuin se, että et jotakin asiaa jo osaa, olisi sinussa oleva pysyväluonteinen ominaisuus. Ja sitten määrittelet minuuttasi sen läpi.
Höpspöps.
Eikun opettelemaan!

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   12.12.25 19:31:16

Olitko ainoa lapsi?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.12.25 19:32:25

Rauhoitu ja opettele asiat avoimin silmin. Hiihto on helppoa kun menet vaan alkuun niin tasaselle ladulle että pärjää vaikkei osaa. Älä hermostu vaan päättäväisesti eteenpäin. Omaa vauhtia eteenpäin. Siellä suhahtelee niitä himohiihtäjiäkin vauhdilla mutta älä välitä vaan hiihdä omaa vauhtiasi.
Hermostua ei saa, oli sitten hiihto, tulen sytytys tai autolla ajo niin älä hermostu älkä luovuta.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   12.12.25 19:36:30

Vai olisitko sittenkin laiska ja mukavuudenhaluinen sekä yliherkkä? Nuo hommat on kuitenkin sellaisia, jotka onnistuu apinalta ja lapseltakin (ainoaltakin). Ei myöskään ole normaalia itkeä ja haluta olla yksin jos joku simppeli ja yksinkertainen juttu ei onnistu.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   12.12.25 19:36:55

Suosittelen myös että pyydät opastamaan, et näyttämään. Mies ei saa koskea mihinkään, ainoastaan neuvoo sinua.

Päivämäärä:   12.12.25 19:46:25

"Onko sulla jotain hahmottamishäiriöitä tai tasapaino-ongelmia tai vaan yksinkertaisesti huono kunto? Jotain koordinaatio-ongelmia? Osaatko esim. seistä yhdellä jalalla silmät kiinni? Ei nyt ole ihan normaalia, että aikuinen ei pysy pyörällä pystyssä."

Osaan seistä hetken yhdellä jalalla, myös silmät kiinni. Osaan kyllä ajaa tavallisella pyörällä, mutta kyseessä oli vuokrapyörä, joka oli erilainen kuin omani, minulla on sellainen mummopyörä kotona. Mies olisi halunnut tehdä jonkun lenkin vaihtelevassa maastossa, mutta menoni oli niin epävarmaa, että hän sai lopulta mennä yksin eikä aiheeseen enää koskaan palattu.

Pyöräilyn (ilman apupyöriä) opin tosin vasta 9-vuotiaana, mikä on käsittääkseni aika myöhään, eli jotain outoa koordinaatiossani kyllä on.

"Oletko töissä? Miten siellä sujuu?"

Olen töissä, se sujuu hyvin.

"Mitä aloittaja on lapsena tehnyt, kun ei osaa hiihtää, luistella, pyöräillä, sytyttää tulta?"

En oikeastaan mitään. Leikin kavereiden kanssa pihalla tai sisällä. Ei meillä viety lapsia urheilemaan tai harrastuksiin (en ole ainoa lapsi, kun sitä joku kysyi). Tallilla kävin, se oli ainoa asia joka minua kannusti liikkumaan. Haluan nyt tässäkin korostaa, että sinne tallillekin menin mukulana polkupyörällä. Opin siis pyöräilemään edes sen verran, että pääsen paikasta a paikkaan b.

"Mitä sä sit osaat hyvin?"

Osaan laulaa :D Mutta sillä ei ole arjessa kovin paljon käyttöä.

Päivämäärä:   12.12.25 19:53:57

"Vai olisitko sittenkin laiska ja mukavuudenhaluinen sekä yliherkkä? Nuo hommat on kuitenkin sellaisia, jotka onnistuu apinalta ja lapseltakin (ainoaltakin). Ei myöskään ole normaalia itkeä ja haluta olla yksin jos joku simppeli ja yksinkertainen juttu ei onnistu."

En mielestäni ole laiska, vaan oikeasti haluaisin olla tekevä ja aktiivinen. Olen ehkä mukavuudenhaluinen, jos sillä tarkoitetaan yleensäkin passiivista ihmistä, koska pelkään niin paljon epäonnistumista. Vertauksen lapsiin ja apinoihin ohitan tällä kertaa, se oli mielestäni hieman tahditonta.

Itkin ja halusin olla yksin, koska koen, että olen riesa enkä ole yhtä hyvä kuin muut. Aidosti haluaisin elämältä paljon enemmän elämyksiä, oppia ja kokemuksia kuin olen tähän asti saanut. Haluaisin olla normaali ja pystyvä ihminen. Eniten itkin varmaan siksi, että mieheni on tosi ahkera ja osaava tyyppi, mutta olen aina häneen verrattuna "altavastaaja" eikä minulla ole hänelle (tai kenellekään) mitään annettavaa.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   12.12.25 20:01:44

Kaikkea ei tarvii osata.

Itse en osaa luistella, hiihdän hitaammin kuin kävelen (hiihdän silti jos vaan lounaassa lunta).

Takat ja kiukaanpesät sytytän sytytyspaloilla.

Teet kärpäsestä härkäsen.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   12.12.25 20:03:01

Mutta sinullahan on loistava tilaisuus oppia kun mies on tekevät ja sinulla halu muuttua! Käytä tilaisuus hyväksi. Lopetat vain sen turhasta itkemisen. Mietippa asiaa, sinä näytät töissä jotain helpointa hommaa uudelle ihmiselle, hän poistuu itkien mököttämään vaikka asiallisesti näytit ja neuvoit. Ei ole todellakaan fiksua käytöstä, eihän?

Ei ole totuus tahditon. Oikeasti sen saunan ja notskin saa sytytettyä lapsikin kun sille on se näytetty ja kiinnpstus asiaan.

Lähettäjä: cvbn 
Päivämäärä:   12.12.25 20:09:46

Kyllä minäkin ihmettelen, miten joku ei saa puolessa tunnissa tulta syttymään, vaikka joku vieressä opettaa....
Kerro tarkasti, että miten sinä sen saunan yrität sytyttää, niin voisimme ymmärtää mikä siinä mättää ja ehkä keksimme, miten voisit osata tehdä sen.

Kylpylässä ei tarvitse uida, riittää että lilluu. Monet altaat on niin matalia, että jalat yltää pohjaan.

Mikä autolla ajamisessa pelottaa? Ei sekään hyvä ole, että pakon edessä menet rattiin ja pelkäät koko ajan että ajat ojaan.

Youtube on täynnä opetusvideoita, miten esim. parkkeerataan taskuun tai peruutetaan tai säädetään peilit oikein.

Manuaalivaihteisella yleensä ongelmana on se, ettei osata lähteä liikkeelle kaasulla ja kytkimellä, jos on vanhempi auto. Tätäkin voit harjoitella. Älä vaihda isommalle liian pienillä kierroksilla, ainakin jos on bensakone.

Automaatilla taas ei tarvitse kuin ajella, ja jos osaat liikennesäännöt ja ryömittää, ei pitäisi olla ongelmaa.

Olen nelikymppinen eikä minulla ole koskaan ollut omaa autoa ja kuskina olemisessa voi olla pitkäkin tauko. En ole mikään hyvä kuski, mutten kovin huonokaan.

Hiihtämiseen minulla on ihan oma tyyli ja sillä pääsen eteenpäin ja osaan jarruttaa. Sen kummemmin ei tarvitsekaan osata.

Onko sinulla pertsan sukset, joilla koetat kävellä, eikä ne ole sinulle mitoitettu, etkä siis saa keskiosaa lätkäistyä maata vasten? Vai onko ne liian jäykät, etkä pysty saamaan karvapintaa maata vasten? Vai onko ne tehtyä 30 kg sinua kevyemmälle niin, että karvat on koko ajan latua vasten eikä luistoa ole yhtään?
Mitä sinä ne sukset jalassa koetat tehdä, kun siitä ei mitään tule? Kerro tarkasti äläkä vain tokaise "en osaa hiihtää".
Onko joku osaavampi nähnyt vierestä miten töpötät suksilla miksi homma ei etene?

Vai onko sinulla luistelusukset, joilla yrität edetä kuin pertsoilla? Eihän se tietenkään onnistu kun niissä ei ole muuta kuin luistopintaa.

Kai olet kuitenkin opetellut hiihtotekniikkaa ilman sauvoja, eli opettelet vain jaloilla/kropalla sen hiihtotyylin? Ihan sama onko se luistelu vai pertsa, niin älä alkuun edes yritä sauvojen kanssa.

En vain ymmärrä, miten joku ei onnistu etenemään suksilla edes kävelyvauhtia. Kerro niistä suksista ja tekniikastasi vähän enemmän.

Ei kaikkien tarvitse osata kaikkea. Ja jos haluat opetella asioita, niin voit opetella. Esim se tulen sytyttäminen onnistuu kyllä, jos et puhalla tikkua heti, laitat puiden alle sytykkeitä ja sytytät tulet sytykkeiden alta, ei puiden päältä. Yleisin moka kun on latoa puut ja sitten tökkiä tulitikulla puiden päältä. Ei syty ei...

Onko sinulla todettu joku sairaus tai vamma, joka vaikuttaa älyyn, ymmärrykseen, motoriikkaan yms.? Ei ole normaalia, ettei joku pysy pyörällä pystyssä tai osaa edes kävellä sukset jalassa.

Mitä se miehesi sanoi, kun yritti opettaa sinua hiihtämään? Kai hän sentään osaa sanoa niistä suksistasi jotain? Mikä sinussa tai suksissa mättää?

"Kotoa muuttaessani en ollut koskaan edes pessyt pyykkiä, ruuanlaittoakaan en ollut harjoitellut"
^ No tuo on kyllä jo melkoista avuttomuutta. Minä olen kotona pessyt pyykkiä ja kokannut itse jo yläasteikäisenä vaikka vanhemmat ei olleet kotona.

Lähettäjä: dked 
Päivämäärä:   12.12.25 20:27:42

Et sinä ole uusavuton vaan avuton.

Lähettäjä: Exg 
Päivämäärä:   12.12.25 20:38:43

Mene aikuisten uimakouluun. Eräs kaverini oppi uimaan 35v ja nyt 40v tekee monen kilometrin avomeriuintikilpailuja.

Asutko paikassa, jossa on oma piha? Siitä vaan nuotion sytyttämistä harjoittelemaan, kunnes onnistuu. Nyt talvella ei edes saa tulipaloa aikaiseksi niin helposti, joten turvallisempaa.

Yksinkertaisesti harjoittele niin kauan kuin tarvitsee. Eivät esimerkiksi minun lapsenikaan heti oppineet ja niillä meni hermot moneen kertaan, ennen kuin se nuotio syttyi suosiolla.

Lähettäjä: Spsp 
Päivämäärä:   12.12.25 20:54:03

Opettelet ihan yhdessä tehden kädestä pitäen niin pakko alkaa onnistua.
Miksi et voi mennä kylpylään jos et osaa uida? Me käydään usein eikä mun mies osaa uida. Kylpylässä harvoin on niin syvää vettä vs uimahalll

Päivämäärä:   12.12.25 21:12:30

Surullista, ettei sulle ole lapsena opetettu tuollaisia taitoja. Mielestäni on ihan vanhempien velvollisuus, että lapsi oppii pyöräilemään, luistelemaan, hiihtämään ja uimaan. Joo, kommentoikaa vaan ettei tarvitse, jokainen opettaa omalle muksulleen mitä haluaa, ei mua teidän muksunne taidot kiinnosta, mutta oma tulee kyllä oppimaan kaikki nämä.

Päivämäärä:   12.12.25 21:12:48

cvbn:

"Kyllä minäkin ihmettelen, miten joku ei saa puolessa tunnissa tulta syttymään, vaikka joku vieressä opettaa...."

Tässä ei ollut ketään vieressä, vaan yritin sytyttää itse, kunnes mies tuli paikalle. Hän olisi sitten näyttänyt, mutta olin jo niin lannistunut ja itkuinen, ettei siitä olisi tullut mitään.

Hiihtämisestä:

Olen vain yksinkertaisen kömpelö sukset jalassa. Ne menevät ristiin ja liukuvat minne sattuu. Voi kyllä olla, että ne ovat silloin liian jäykät eikä pitoa ole tarpeeksi, ehkä? Mutta ongelmia on myös, jos yritän vain liukua eteenpäin. Inhoan sitä tunnetta, kun liu'un. Painoni ei ole suksen päällä, tuntuu että kaadun taaksepäin (ja kaadunkin usein). Sama juttu luistimilla. En osaa jarruttaa kummallakaan välineellä.

Pyöräilyyn vastasinkin jo ylempänä. Osaan siis pyöräillä, mutta en millään erikoisella vempeleellä, vain tavallisella kolmivaiheisella ja jalkajarrullisella mummojen Helkamalla.

Autollakin osaan ajaa, myös manuaalilla, osaan taskuparkkeerata jne. En vain pidä siitä, pelkään että ajan jonkun päälle tai joku törmää minuun. Kaupungissa pienillä nopeuksilla pärjään, isommilla teillä pelottaa enemmän.

Avuttomuudesta yleisesti:

Meillä ei lapsuudenkodissa saanut esim. koskea pesukoneeseen. En sentään suostu ottamaan sitä niskoilleni, se ei ollut minun valintani.

Päivämäärä:   12.12.25 21:13:55

"Miksi et voi mennä kylpylään jos et osaa uida? Me käydään usein eikä mun mies osaa uida. Kylpylässä harvoin on niin syvää vettä vs uimahalll"

Kiitos sinulle, en aidosti tiennyt tätä. En ole koskaan ollut kylpylässä, uimahallissakin vain sen pakollisen mitä koululiikunnassa oli. Ehkä uskallan nyt edes sinne kylpylään!

Päivämäärä:   12.12.25 21:16:19

Onko sulla siis perinteisen sukset? Ymmärrätkö, että niiden tulee olla sitten tehty sun pituiselle ja painoiselle ja niissä tulee olla joko karvapohja tai sitten niiden pohjaa tulee voidella. Tuskin olet voidellut tai osaat jos et osaa hiihtääkään? Vie ne johonkin suksiliikkeeseen voideltaviksi, siinä keskellä suksea on pitoalue, joka tosiaan sitten tarraa kiinni siihen latuun kun paino on yhdellä jalalla.

Lähettäjä: Spsp 
Päivämäärä:   12.12.25 21:18:33

Okei. Joo me ollaan käyty 3 eri kylpylässä ja kaikissa ollut itseäni korkeintaan rintojen vähän yli(olen 162cm)

Päivämäärä:   12.12.25 21:23:07

Haluan muuten vielä erikseen korostaa, että normaaleissa kodin askareissa ei ole mitään ongelmaa, ettei nyt kukaan huolestu siitä seuraavaksi. Osaan maksaa laskut, pestä pyykkiä, siivota ja laittaa ruokaa, vaikka näitä ei kotona opetettukaan. Se vaati tietenkin aluksi hirveän määrän opettelua, mutta en osaa sanoa, jouduinko pyristelemään merkittävästi tavanomaista enemmän.

Kun vertaan itseäni sellaisiin ystäviin, jotka ovat saaneet kotoa paremmat eväät, huomaan kyllä, ettei heillä kulunut aikuisuuden kynnyksellä niin paljon aikaa ja energiaa aivan perusasioiden opetteluun. En tiedä onko siinä kyse minun puutteellisesta kapasiteetistani vai siitä, ettei minulla ollut nuorena mahdollisuuksia opetella eri asioita.

Lähettäjä: merketti 
Päivämäärä:   12.12.25 21:28:05

Osaatko lukea kirjoja?

Lähettäjä: Tvj 
Päivämäärä:   12.12.25 21:31:11

No tuosta pyöräilystä nyt ei ainakaan tarvitse stressiä ottaa, jos kerran normaali kolmivaiheinen toimii hyvin. Ei tarvitse olla mitään hienoa vehjettä pyöräilyyn.

Päivämäärä:   12.12.25 21:31:36

"Meillä ei lapsuudenkodissa saanut esim. koskea pesukoneeseen. En sentään suostu ottamaan sitä niskoilleni, se ei ollut minun valintani."

En mäkään ollut koskaan pessyt pyykkiäni. Äitini pesi aina. Pesin ekan kerran 19-vuotiaana kun muutin omilleni. Mitäs siinä sitten muka oli vaikeaa?

Päivämäärä:   12.12.25 21:42:18

"En mäkään ollut koskaan pessyt pyykkiäni. Äitini pesi aina. Pesin ekan kerran 19-vuotiaana kun muutin omilleni. Mitäs siinä sitten muka oli vaikeaa?"

Ei siinä ollutkaan. Lainaamasi vastaus oli toiselle kommentoijalle, joka ihmetteli avuttomuuttani siinä, etten ollut lapsuudenkodissa pessyt pyykkiä.

"Osaatko lukea kirjoja?"

Kyllä.

Päivämäärä:   12.12.25 21:42:40

Miksi et vastaa kysymyksiin?

Sinulta kysyttiin, että miten sinä yritit sitä puoli tuntia sytyttää ja sanot ainoastaan, että mies tuli sytyttämään kun sinä vain itkit.

Selitä nyt että miten sinä sitä tulta yritit sytyttää kun et saanut sitä onnistumaaan.

Onko sinulla luistelusukset vai pertsan sukset? Siihenkään et vastannut.

Mitä joku osaava on kommentoinut kun on vierestä nähnyt kun yrität hiihtää?

Sinulle oikeanlaisilla ja oikein mitoitetuilla pertsasuksilla pystyt vaikka hölkkäämään sukset suorana ylämäkeen. Luistelusuksilla se ei onnistu, kun niissä ei ole pitokohtia. Mutta joskus näin, kun vastaan tuleva vanha mies veti ladulla pertsaa ja ylämäen koittaessa tuli luistelualueelle ja vain hölkkäsi mäen ylös. Eli kyllä se onnistuu, kun ne on oikeanlaiset ja potkaistessa pitopinta osuu maahan.

Päivämäärä:   12.12.25 21:44:22

Unohda tuo suksihomma äläkä syyllistä siitä itseäsi. Kaikessa muussakin voit lopettaa syyllistämisen ja surkuttelun. Olet varmasti ihan hyvä ihminen noinensa. Osaat kuitenkin monenlaista. Ei sinun mikään ihmenainen miehellesikään tarvitse olla.
Olen joutunut sytyttämään tulen pienestä pitäen, mutta olen välillä ollut huono siinä. Tänä syksynä päätin opetella sytyttämään pönttöuunin ilman paperisytykettä, koska mieheni lataa välillä uunin täyteen puita ja sitten minä sytytän sen aamulla. Hän repii koivusta kuorta ja tuohta yhteen rakoseen ja siitä syttyvät puut yhdellä tulitikulla. Nyt tämä onnistuu minultakin joka kerta.
Päätä opetella tuo tulenteko ja harjoittele kunnes onnistut. Älä huoli apua, vaan tee se itse.

Päivämäärä:   12.12.25 21:46:38

Minua ihmetyttää, miksi uskot, että sinusta ei olisi lapsen vanhemmaksi?

Vanhemmuuteen ei tarvita hiihtämistä, luistelua tai saunan lämmitystä. (Puoliso voi hoitaa se puolen kun paremmin osaa. Sinulta kotihommat sujuu, teet niitä lapsen kanssa). Lapselle tärkeintä on vanhemman rakkaus, ja vanhemman antama aika.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.12.25 21:50:30

Ongelma on enemmän mukavuudenhalussa ja huonossa itseluottamuksessa kuin osaamisessa. Ei kenellekään autolla ajo ole helppoa. Se muuttuu helpoksi, kun sitä tekee säännöllisesti eikä välttele sen takia, kun on vähän hankalaa. Sama koskee kaikkia muitakin taitoja. Alkuun ovat vaikeita eivätkä ikinä muutu helpoksi, jos aina pistää jonkun muun tekemään. Kannattaa myös aloittaa jokin tasapainoa ja koordinaatiota hieman kehittävä harrastus. Aika vaikea vanhuus tulossa, jos koordinaatio on jo nyt noin huono, että mikään uusi asia ei onnistu.

Päivämäärä:   12.12.25 21:53:58

Mä vähän nostaisin tähän sellaisen asian tohon parisuhteeseen ja lapsiin liittyen, että ne lapset oppii kunhan vanhemmat vie. Tää koskee uintia, luistelua, hiihtoa, ja kaikkea siihen nuotioon asti!! Jos äiti kokee, ettei kykene, ni miten hän pystyisi lapsia innostamaan näihin??

MÄ en usko, että olet toivoton, aikuisille on uimakouluja, hiihtokouluja ja vaikkas mitä. Nuotion oppii sytyttämään, jos tarpeeksi sitä haluaa, ja saa siihen opetusta. Et sä ole toivoton, olet vaan.. no. en tiedä, mikä sana se olisi. Mutta halu oppia tulee susta itsestä. ei sitä muut sulle kanna. Joten nyt itseä niskasta kiinni, ja vaikka ensin sinne uimakouluun aikuisille! Se on tosi tärkeä taito!

Päivämäärä:   12.12.25 21:54:14

"Selitä nyt että miten sinä sitä tulta yritit sytyttää kun et saanut sitä onnistumaaan."

Laitoin puuta pesään vähän ristikkäin, eli pohjalle ensin pienin välein ja niiden päälle ristiin seuraavat. Väliin työnsin paperia jonka sytytin. Paperi paloi melkein loppuun, puut eivät syttyneet, joten työnsin uuden paperin. Se paloi melkein loppuun, työnsin uuden paperin, jne. Välillä liekki sammui kokonaan, välillä edellinen paperi sytytti toisen. Välillä paperi oli puiden välissä, pari kertaa yritin sytyttää sen puiden päältä. Puut mustuivat, mutta eivät syttyneet. Kääntelin puita ja yritin laittaa niitä erilaisiin muodostelmiin, mutta mikään ei auttanut.

"Onko sinulla luistelusukset vai pertsan sukset? Siihenkään et vastannut."

Pertsan. Minusta tuntuu, ettei keskikohta (jalkani alla?) ota kunnolla pohjaan kiinni. Liian jäykät sukset?

"Mitä joku osaava on kommentoinut kun on vierestä nähnyt kun yrität hiihtää?"

Yleensä lähinnä vaivautuneena "hyvä hyvä, siitä se lähtee", kun olen kontannut ladun pinnassa. Kerran myös "oho, en arvannut että olet oikeasti noin huono". Enimmäkseen olen hiihtänyt yksin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.25 21:54:28

Jos oikeasti haluat oppia ja mies on halukas opettamaan, älä odota apua siihen asti että olet jo niin turhautunut, ettet halua muuta kuin itkeä rauhassa. Ei silloin ole millään tavalla oikea hetki yrittää opetella mitään uutta, vaan petaat itsesi epäonnistumaan jo valmiiksi, ja kynnys yrittää jatkossakaan nousee. Pyydä jo etukäteen mieheltä, että voitko tulla kohta opettamaan (ei näyttämään!) miten sauna sytytetään.

Tunnistan itseni siitä, että itsensä kokeminen huonoksi johtaa äkkiä turhautumiseen ja sen myötä itkuun. Sen takia uusien asioiden opetteleminen on minulle usein alkuun vaikeaa, koska olen jo lähtökohtaisesti aika epävarma/itseluottamus on huono, ja suhtaudun uuteen asiaan lähinnä mahdollisuutena nolata itseni. Mutta tiedän minulla olevan tällaiseen taipumusta ja siksi mahdollisuuksien rajoissa pyrin helpottamaan uusien asioiden vastaanottamista esim. tutustumalla asiaan teoriatasolla jo etukäteen tai jollakin tavalla paloittelemalla uuden asian pienempiin kokonaisuuksiin.

Minulla on huono tasapaino ja luistelu- ja hiihtotaitoni ovat todella huonolla tasolla. Minulla myös kipeytyvät jalkapohjat kaikenlaisissa monoissa ja luistimissa todella nopeasti niin, että pelkkä paikallaan seisominenkin tekee tuskaa. Saatan käydä muutaman kerran talvessa kokeilemassa pertsaa järven jäällä, ja totean joka kerta, että ei ole vieläkään minun juttuni. Enkä ota siitä painetta, ei kenenkään ole pakko luistella tai hiihtää. Mutta jos oikeasti haluat opetella, opettele kaikessa rauhassa ja mene vaikka hiihtokouluun.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.12.25 21:56:27

No eihän se maailma siihen hiihtämiseen ja tulensytyttämiseen perustu.
Uskon, että aloittaja voi olla monessa muussa asiassa aivan suveneeri, mutta tällä hetkellä ympäristö vaatii ja arvostaa taitoja, jotka aloittajalla on vähän hakusessa harjaantumattomuuden takia.
Ei kaikkien tarvi osata kaikkea.
Minä olen täysin autettava monissa asioissa, vaikka olen vanha ja yrittänyt opetella, mutta ei vaan irtoa.
Mutta kun tarpeeksi vanhaksi elää, voi löytää tiensä ympäristöön, joka suhtautuu lempeästi minun puutteisiini ja kunnioittaa niitä asioita, jotka ovat minun osaamisaluettani.
Sen tasapainoa, johon maailma pyrkii ja suuntautuu.

Lähettäjä: Lupu 
Päivämäärä:   12.12.25 21:58:35

Sulla on liian vähän sytykettä. Ei yksi paperipala mihinkään riitä. Sanomalehti on sitä paitsi kaikista huonoin, kun tussahtaa vaan ilmaan. Osta sytytyspaloja tai revi koivuista tuohta. Sitten riittävästi sytykettä, luukku kiinni ja alaluukku auki.

Hiihtoa ei kaikki osaa opettaa. Kannattaa etsiä vaan parempaa tyyppiä. Ei tarvi olla mikään ammattilainen.

Päivämäärä:   12.12.25 21:58:43

On ihan normaalia, että meillä on jokaisella erilainen tapa oppia ja esim. erilaiset motoriset taidot. Sinullakin on mahdollisuus oppia uutta, ei tarvitse osata heti, etene oppimisprojekteissa askel kerrallaan. Hyväksy se että menee aikaa. Että vaikka takka ei syty puolessa tunnissa, kolmessa tunnissa tai seuraavalla kerralla löydät tavan jolla se syttyy. Itse olen uusavuton keittiössä jos eteeni tuotaisiin kokonainen kala tai vaikka jänis, että tee ruokaa. En ole ollut tarpeeksi kiinnostunut oppimaan kun kaupasta saa jalostettuja tuotteita. Motivaatio on tärkeää. Kun on tarpeeksi syytä opetella, ylittää itsensä. Esteet, joita on ehkä itsekin asettanut itselleen ikävien kokemusten myötä.

Päivämäärä:   12.12.25 22:02:55

Ehkä ne puut oli kosteita. Silloin on vaikea sytyttää. Tässä mun miehen tavassa ladotaan puut makaavilteen uuniin. Väliin saa jäädä vähän rakoja. Toisteksi ylimmäiseen kerrokseen kedkelle jätetään hitusen leveämpi rako niitä kuoren ja tuohen palasia varten. Sitten vielä harvakseltaan kerros puita päälle ja sytytys.

Lähettäjä: Myös autettava 
Päivämäärä:   12.12.25 22:15:27

En osaa kokata, vaikka olen nainen ja minua on yritetty opettaa ja olen itsekin yrittänyt kehittyä, mutta ainekset ja hienot keittiöt saarekkeineen ja liesineen menee ihan haaskuuseen minun kohdalla. Olen siinä aivan kyvytön ja syön tyytyväisesti purkista ja maksan ruoan tekemisestä muille, jos pitää tarjota jotain ruokaa.

Mutta minulla on muita kykyjä ja ominaisuuksia, joilla olen päässyt elämäntilanteeseen, jossa minulta ei odotetakaan kokkaamista; sen tekee sellaiset ihmiset, jotka sen osaavat ja luovat sillä mukavan ja turvallisen tilan minulle elää tästä karmeasta puutteestani huolimatta.

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   12.12.25 22:35:59

Tuohi on loistava sytyke eikä sytytyspalojen käytössä ole mitään hävettävää. Puut pitää latoa tosi väljästi, itse kokoan ensimmäisen pesällisen pelkistä risuista ja tikuista joita varisee puuvajan lattialle, ja väleihin laitan tuohenkäppyröitä tai pari sytytyspalaa. Niin saan tulen syttymään. Sen jälkeen narraan tulta suuremmaksi lisäämällä aina vain yhden tai kaksi klapia kerrallaan. Silleen se vähitellen syttyy ja palaa iloisesti.

Minulla oli näköön liittyvä ongelma jonka takia en uskaltanut mennä fillarilla liikenteen sekaan. Silmäleikkauksen jälkeen näköongelma lähti, mutta pelko jäi. Paikkakunnallamme järjestettiin kuitenkin parin illan pyöräilykoulu aikuisille. Kävin muina naisina katselemassa sitä touhua ja huomasin, että siellä oli enimmäkseen maahanmuuttajanaisia, joilla oli kulttuurisia esteitä pyöräillä entisessä kotimaassaan. No mitä siitä, ilmoittauduin mukaan ja fillaroin siellä pari kesäistä iltaa. Se rohkaisi jo niin, että uskalsin lähteä kotona omalla pyörällä metsäpoluille ja tyhjille koulunpihoille. Rohkeus kasvoi, kun vain lähti ja yritti. Jännittää se minua vieläkin, mutta nyt tiedän jo pärjääväni.

Lähettäjä: AntiVatanen 
Päivämäärä:   12.12.25 22:40:00

En minäkään tykkää ajaa autolla, vaikka kortti piti hankkia, koska pitää osata ajaa autolla.
Aina on se sama paine, kun pitäisi olla kuskina ja hypätä rennosi erilaisten autojen ratteihin ja työntyä ruuhkaan ja peruutella parkkeihin ja jos et sitä osaa, niin ihan hirveä tylytys ja turhautuminen ja tietenkin se klassinen "akka ratissa"-läksytys, vaikka et itse ole ikinä ja spontaanisti halunnut ajella autoja ja olet kävellyt ja pyöräillyt mukisematta pitempiäkin matkoja, vaikka on ajokortti..

Mutta kuten yllä joku muukin autettava sanoi: olen jo niin kauan elänyt, että ympärillä on ihmisiä, jotka on hyväksynyt kyvyttömyyteni ja on jo tottunut, että vänkärillä on aina pieni etunoja ja kenkä kuvitteelisella jarrupolkimella.

Päivämäärä:   12.12.25 22:44:17

Mutta oliko niissä puissa mitään mikä voisi syttyä? Yrititkö saada syttymään ns. keskeltä halkoa vai olitko vuollut reunasta kiehisiä/tuohisia tai olitko kääntänyt puita niin, että tuli tarttuu kuoreen?

Jos yrität saada syttymään ns. halkaistua sileää pintaa, niin eihän se sitten syty...

Kai kuitenkin osaat vuolla tuohisia? Kääntää puut niin, että tulta kohti on kuorta/kaarnaa mikä syttyy?
Näin:

https://youtu.be/EZpfyrvjbwY?si=8Q_kHpMpxzJ68Jf-&t=54

Tuolla videolla touhu näyttää kyllä hankalalta ja puukko tylsältä, joten ota riittävän iso ja terävä puukko, että saat jotain aikaan. Jos yrität paskalla puukolla, niin ei ihme, jos ei onnistu, koska se vaatii sitten jo oikeasti voimaa ja tekniikkaa.

Et kai sinä oikeasti pelkällä paperilla sitä takkaa/kiuasta yritä saada syttymään? Ei sileä puun pinta ehdi syttyä pelkän paperin avulla. Eikä siinä mitään järkeä ole, että polttelet kymmenen kiloa paperia. Varsinkaan, jos annat jokaisen pikkuisen paperin palan sammua.

Vuole nyt ne alimmat halot niin, että niissä on joka puolella mielellään kahdessa kohdassa tuohista, jota sytytät. Seuraavat puut voit myös vuolla, mutta vähintään käännä niin, että kaarna syttyy.

Kyllä tulet saa sytytettyä ilman paperiakin. Oikeastaan paperin käyttö on täysin turhaa. Minä opettelin sen jo ala-asteikäisenä enkä koskaan ole käyttänyt apuna paperia, kartonkia, sytytyspaloja, bensaa tai mitään. Ihan vain opettelin vuolemaan tuohisia tai sitten revin koivuhalkojen pinnasta kuivaa kaarnaa. Ei kenelläkään ympärilläni olevalla aikuisella käynyt mielessäkään antaa minulla pinoa paperia, että sytytä näillä...

Päivämäärä:   12.12.25 22:55:53

"Minusta tuntuu, ettei keskikohta (jalkani alla?) ota kunnolla pohjaan kiinni. Liian jäykät sukset?"

Hyvin todennäköisesti, jos et saa niitä osumaan pohjasta maahan edes silloin kun koetat saada niitä keskikohtia käyttöön. Mutta jos vain konttaat ja töpötät, niin eihän ne keskikohdat tietenkään voi mitenkään ottaa pohjasta mihinkään kiinni. Niiden kun ei kuulu ottaa pohjasta kiinni kuin silloin, kun niitä käyttää niin, että keskikohta notkahtaa latua vasten.

Paljon näkee sitä, ettei edes yritetä polkaista suksella vaan töpötetään niin, ettei keskikohdalla ole edes mitään mahdollisuutta joustaa ja ottaa pohjasta kiinni. Testaa ilman sauvoja sitten kun pääset johonkin lumen äärelle, että miten tekniikka onnistuu ilman sauvoja. Turha sinua on paremmin neuvoa, jos et edes yritä ottaa suksista niiden ominaisuuksia irti. Ei ne silloin tietenkään toimi.

Ihmettelen tuota, että tuntuu kuin kaatuisit taaksepäin kun liu'ut. Hiihdät siis ihan takakenossa. Eihän sukset silloin tietenkään toimi oikein, kun hiihtäessä pitäisi ennemminkin olla vähän etukenossa. Miksi olet takakenossa? Osaatko seistä normaalisti, vai seisotko jotenkin kummallisesti? Kannattaisiko sinun käydä esim. fyssarilla saamassa ihan rehellinen arvio ja myös neuvoja siihen, miten korjata ongelmaa?

Minulla on aivovamma, hapenpuute synnytyksessä, istukkavika, sen seurauksena CP-vamma eli liikuntavamma. Opin kävelemään vasta 1,5 vuoden iässä, pyöräilemään ilman apurattaita vasta 7-vuotiaana (kun pyörän renkaisiin laitettiin riittävästi ilmaa, että pyörällä oli mahdollista ajaa suoraan ja pysyä pystyssä....), liikkumiseen ja tasapainoon liittyvät asiat ovat aina olleet minulle normaalia hankalampia, mutten ole yhtä huono kuin sinä. Minut on lapsena laitettu tekemään asioita ja paljon olen itsekin opetellut. Mutta silti tuo sinun huonommuutesi ihmetyttää, jos sinulla ei ole edes mitään todettua ongelmaa.

En minäkään ole koskaan oppinut ns. oikeanlaista pertsatekniikkaa, mutta jonkinlaisen kuitenkin. Kun olen omat sukset aikuisena omalla rahalla ostanut, ne on olleet luistelusukset. Mutta olen kaverin pertsoja testannut ja katsonut muita vierestä ja tiedän suurin piirtein, ettei räpiköimisellä mihinkään pääse kun pertsan suksia pitää käyttää tietyllä tavalla ja väärin mitoitetut sukset (liian jäykät tai löysät) ei vain toimi.

Selkeästi haluaisit osata ja opetella. Nyt sinun pitää vain tajuta, mikä mättää ja miksi et onnistu, että voit korjata ongelmakohdan ja onnistua. Muta jos vain alat itkeä ja luovutat joka kohdassa, niin et voi löytää ongelmakohtaa ja korjata sitä.

Esim. kun puissa ei ole mitään mikä syttyy, niin eihän ne syty. Tai jos ne sukset ei passaa sinulle ollenkaan tai et ota niiden ominaisuuksia käyttöön kun vain töpötät takakenossa, niin eihän se pertsa silloin mitenkään voi onnistua. Siinä ei auta itkeminen vaan ongelmakohdan korjaaminen.

Maastopyörällä ajaminen voi vaatia harjoittelua, jos on tottunut veivaamaan vain mummopyörällä, mutta jos pyörä on sinulle oikein mitoitettu (esim. ei ole liian iso/pitkä runko ja satula ja tanko väärällä korkeudella), niin ei siinä mene kuin minuutti tai kaksi, kun se jo sujuu. Jos ei sopivalla pyörällä suju vartinkaan päästä, niin sinulla on joku vamma/sairaus.

Minulla on vamma, ja olen ihan hukassa ekan minuutin kun vaihdan naisten pyörän, maastopyörän, jopon ja fatbiken välillä. Tuntuu, kuin pyörä olisi rikki, kun en pysy pystyssä ekaan minuuttiin. Kun olen tottunut jalkajarruun, en osaa käyttää käsijarruja ja meinaan jäädä auton alle ja ajaa naapurin päälle pihassa. Tai kun olen tottunut käsijarruun, en osaa käyttää jalkajarrua ja jarrutusmatka on 50 metriä.

Mutta silti opin aina ajamaan ja pysyn pystyssä hetken päästä. Sinunkin kannattaisi vain opetella ajamaan erilaisilla pyörillä. Minä olen jo 11-vuotiaana lainannut kaverin aikuisen naapurin käyräsarvista, vaikken koskaan ollut sellaisella ajanut. Satula alas ja menoksi. Hauskaahan se oli kun siinä ei jalkajarruakaan ollut, mutta äkkiä sen oppi, vaikka runko oli minulle aivan liian iso. Mutta jos sinä et koskaan edes harjoittele, niin ethän sinä opi.

Jos vuokrapyörällä ajat, niin niitä luulisi olevan eri kokoisia. Minä vuokrasin joskus kaverini kanssa fatbiket ja saimme valita S, M ja L -kokoisen rungon välillä. Minulla 162-senttisellä S-koko oli hyvä, M oli jo liian iso/pitkärunkoinen. Ja satulaa ja tangon korkeutta voi säätää, älä unohda sitäkään. Ei ole pakko ns. ajaa mahallaan, voi ajaa vähän pystymmässäkin asennossa. Ja kun jalkajarrua ei ole, on käsijarrujen kanssa helppo pysyä pystyssä. Helpompi kuin jalkajarrullisella pyörällä, kun voi polkea ja jarruttaa samanaikaisesti. Siinä pysyy todella hyvin pystyssä.

Mutta sinä ilmeisesti et osaa käyttää käsijarruja ja yrität jarruttaa jalkajarrulla, jota ei ole, joten lennät nurin sen vuoksi. Kannattaakin opetella ajamaan niin, että pidät sormet käsijarruilla ja opettelet käyttämään niitä. Ihan vaikka pyöräilet tietä pitkin ja jarruttelet vähän väliä, mutta poljet samanaikaisesti. Eli et lopeta polkemista kun käytät jarruja. Ja käytät niitä molempia samanaikaisesti, et vain toista.

Tuntuu, ettet osaa mitään, et opettele mitään, eikä kukaan opeta, kun osaavat itse ja kaikki on heille niin itsestäänselvää, ettei heillä käy edes mielessäkään, ettet sinä tiedä, millä periaatteella tuli syttyy, milloin pertsan sukset ottaa latuun kiinni tai miten jalkajarruttomalla pyörällä jarrutetaan tai pysytään pystyssä. Ja kun sinä et kenellekään kerro edes kysyttäessä, ettet tajua tällaisesta asiasta edes perusasioita, niin kukaan ei osaa sinua neuvoakaan.

Ehkä sinun tosiaan pitäisi mennä jollekin "instruction for dummies" -tasoiselle alkeiskurssille, jossa opetettaisiin asiat ihan alusta asti, eikä aloiteta keskitasolta olettaen, että osaat ja tiedät jo perusasiat.

Moni ei osaa uida kun eivät tiedä siitäkään perusasioita, kuten että kropan ei pidä olla kippura kuin katkaravulla, selän notkolla, yläkropan pystyssä ja pyllyn jossain veden alla ja käsien huitoa miten sattuu. Kun heille sitten sanoo, että kropan pitää olla suora ja vedenmyötäinen, ei vastustaa vettä, pylly veden pinnalla, ja missä vaiheessa ja miten hengitetään ja miten käsiä käytetään, niin kaikki on heille täysin uutta. Mutta tuon tajuttuaan he pysyvät pinnalla ja pääsevät jopa etenemään vedessä.

Päivämäärä:   12.12.25 22:57:21

"Mutta oliko niissä puissa mitään mikä voisi syttyä? Yrititkö saada syttymään ns. keskeltä halkoa vai olitko vuollut reunasta kiehisiä/tuohisia tai olitko kääntänyt puita niin, että tuli tarttuu kuoreen?"

Olin kääntänyt klapien kuoret kohti sytykepaperia ja heittänyt irtokaarnaa/tuohta puiden päälle niin, että tuli tarttuisi niihin.

"Kai kuitenkin osaat vuolla tuohisia?"

En ole koskaan vuollut, ei ole tullut mieleenkään. Sitä puusta irronnutta kaarnaa ja muuta sälää olen käyttänyt.

"Ei kenelläkään ympärilläni olevalla aikuisella käynyt mielessäkään antaa minulla pinoa paperia, että sytytä näillä..."

Kiva että sinua on opastettu lapsena ja kiitos, kun jaksat nyt opastaa minua. Kokeilen näillä ohjeilla seuraavan kerran, toivottavasti pääsisin kokeilemaan jo huomenna uudestaan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   12.12.25 23:11:28

Ja kato pieniä puita ensimmäiseen pesään, niillä helppo. Jos ei tuohia ole niin vuole tosiaan kiehisiä kuten yllä neuvottiin jos ei ole syttöjä. Kuiva koivu paras syttymään, äläkä tunge liian täyttä pesää vaan varmista ensin että syttyy. Meillä kerätään puhtaat palavat maitopurkkeihin (joo meni taivaspaikka taas) toimivat syttöinä myös.

Päivämäärä:   12.12.25 23:14:51

En nyt enää tänään ehdi kaikin osin pureutumaan cvbn:n pitkään viestiin, palaan siihen huomenna, mutta haluan nostaa siitä esiin tämän:

"Tuntuu, ettet osaa mitään, et opettele mitään, eikä kukaan opeta, kun osaavat itse ja kaikki on heille niin itsestäänselvää, ettei heillä käy edes mielessäkään, ettet sinä tiedä, millä periaatteella tuli syttyy, milloin pertsan sukset ottaa latuun kiinni tai miten jalkajarruttomalla pyörällä jarrutetaan tai pysytään pystyssä. Ja kun sinä et kenellekään kerro edes kysyttäessä, ettet tajua tällaisesta asiasta edes perusasioita, niin kukaan ei osaa sinua neuvoakaan."

Tässä on varmasti se homman ydin. Eli näissä on niin paljon sellaisia asioita, jotka on opetettu monelle jo lapsena, ettei kenellekään tule mieleen, etten yksinkertaisesti osaa. Ja minä en osaa kysyä enkä kertoa mitä tarkalleen en osaa, koska en tiedä edes sitä, mitä pitäisi osata.

Esimerkiksi maastopyörä tuntuu vain yleisesti "huteralta", en tiedä missä vika oli. Jarruttaa kyllä osasin sillä, mutta pyörä tuntui korkealta ja pysähtyminen ja liikkeellelähtö oli vaikeaa, kun jalka olisi pitänyt heittää vauhdissa rungon yli. Mummohelkamassa voin siis liukua satulasta eteen ja saan jalkani maahan, mutta kokeilemassani maastopyörässä runko oli korkeampi (kuten miestenpyörissä) ja osui jalkoväliin, ellen kallistanut pyörää todella paljon.

Hiihtämistä opeteltiin kyllä koulussa, mutta emme tutustuneet tekniikkaan juurikaan. Kunhan jokainen nyt vähän räpiköi jotain. Minulla oli aina koulun lainasukset, jotka olivat aina vähän mitä sattuu, joten en edes tiedä miltä hiihtämisen kuuluisi tuntua oikeanlaisilla varusteilla, eikä opettajakaan sitä koskaan selventänyt. Koulussa kuitenkin hiihdin sen verran, mitä meillä nyt hiihtoa oli, enkä muista että se olisi ollut näin epämiellyttävää.

Pyllähdän nyt taaksepäin enemmän kai siksi, että koukistan polvia jo valmiiksi ja olen valmis "istahtamaan" jos menetän tasapainoni. Vaikea sanoa kun en ole taas vuoteen hiihtänyt.

Päivämäärä:   13.12.25 00:47:05

Kannattaa tosiaan googlettaa asioista ihan jotain ohjevideoita, joissa kerrotaan "opetellaan tämä ihan perusasioista lähtien" -tyylillä.

Tässä on monikin osannut jo neuvoa, eli ne ekat puut pitää olla aika pieniä, onnistuu silloin helpommin. Ja puita voi tosiaan lisätä sitten kun saat sen syttymään, koskaan ei ensimmäisenä ladota hirveästi puita tai pesää täyteen.

"kokeilemassani maastopyörässä runko oli korkeampi (kuten miestenpyörissä) ja osui jalkoväliin, ellen kallistanut pyörää todella paljon."

Sinulla on ollut AIVAN LIIAN ISO maastopyörä. Miten hemmetissä sinulle on annettu väärän kokoinen pyörä?? Eikö miehesikään sanonut, että tuo pyörä on tehty puoli metriä sinua pidemmälle ihmiselle?

Sopivan kokoinen on sellainen, jossa vähintään kengän kärki yltää maahan vaikka pylly on satulassa. Ja rungon sen mittainen ja ohjaustangon sillä korkeudella, ettet joudu kurottelemaan eteenpäin. Satulan pitää siis olla sellaisella korkeudella, että satulassa istuessa saat kengän kärjen maahan pysähtyessä eikä sinun tarvitse laskeutua satulasta ja pysyt pystyssä vaikka päästäsit ohjaustangosta kokonaan irti ja kaivaisit puhelimen taskusta.

Ei siis ole sinun vikasi, ettet osannut ajaa sillä maasturilla, kun se oli sinulle niin iso, ettet kyennyt sillä ajamaan. Mutta ihme kyllä, ettet tajunnut itse, että pyörä on väärän kokoinen kun paikallaan ollessa pyörän RUNKO osuu haaroihin etkä pääse järkevästi satulaan, joten pyörä on liian iso. Eli jotain vikaa ymmärryksessäsi on...

Ensi kerralla pari kokoa pienempi pyörä alle ja testaa tuo, että paikallaan ollessa kenkä yltää maahan niin, että pystyt olemaan siinä asennossa ilman että horjut. Myös polkiessa jos laitat jalan suoraksi ja koetat nostaa pyllyä satulasta, kuuluu pyllyn nousta vähän. Pyllyn ei kuulu heilua puolelta toiselle eikä polvien kuulu mennä tikkusuoriksi polkiessa. Polvien pitää jäädä vähän koukkuun ja pyllyn pysyä paikallaan.

Tässä neuvoja sopivan kokoisesta ja oikein säädetystä maastopyörästä:

https://www.youtube.com/watch?v=gVWOAObDTdA

Tässä myös jotain, en jaksanut linkittää:

https://tekniikanmaailma.fi/pyorailyssa-ajoasento-ratkaisee-nain-
saadat-maastopyoran-asennon-sopivaksi-video/

Kuten huomaat, RUNGON ei kuulu olla niin korkea, että paikallaan ollessa se hinkkaa haaroihin! Paikallaan ollessa SATULAN kuuluu olla vähän haarojen yläpuolella niin, että satulassa istuessa yllät jalalla maahan.

Maastopyörällä liikkeellelähtiessä ei pidä heittää jalkaa rungon yli. Paikallaan ollessasi könyät jalan rungon yli, pyöräytät ilmassa olevan jalan poljinta taaksepäin niin, että se on sopivalla kohdalla eli noin puolivälissä kierrosta edessä, eli kun polkaiset sitä, pojin pyörähtää alas. Samalla kun hyppäät satulaan tai KUN jo istut satulassa, polkaiset itsesi liikkeelle. Ei tarvitse hypätä vauhdista kyytiin.

En ole varmaan ikinä lähtenyt maastopyörällä liikkeelle niin, että olisin polkaissut itseni liikkeelle ja siinä heittänyt jalan rungon yli. Enkä muista kenenkään muunkaan toimineen niin. Kyllä kaikki, ihan lapsuudestani lähtien, ovat ensin kiivenneet rungon yli ja sitten jalka polkimelle ja liikkeelle. Minulla on tuo muinainen maastopyörä ollut 15 vuotta ja aina sama tyyli liikkeelle lähtiessä.

Pysähtyessäkin sama homma, en koskaan vauhdissa heitä jalkaa rungon yli vaan pysäytän pyörän ja könyän rungon yli. Eli maastopyörän käyttö vaatii jalkojen nostelua.

Voit siis myös ajaessa pysähtyä niin, että jarrutat käsijarruilla pyörän pysähdyksiin ja pidät toisen jalan polkimella ja toisesta laitat kärjen maahan. Ei tarvitse laskeutua satulasta alas ja pääset taas kevyesti liikkeelle, kun olet pyöräyttänyt polkimen oikeaan asentoon (taakse päin pyöräyttäen) ja kun löysäät käsijarrut ja polkaiset, pääset ketterästi liikkeelle.

"en tiedä missä vika oli" No tuossahan sinä luettelit jo monta vikaa.
"pyörä tuntui korkealta" Se oli aivan liian korkea.
"jalka olisi pitänyt heittää vauhdissa rungon yli" No ei kuulu heittää.
"kokeilemassani maastopyörässä runko oli korkeampi ja osui jalkoväliin, ellen kallistanut pyörää todella paljon" Ei kuulu osua vaan sinun kuuluu saada kengän kärki maahan vaikka pylly on satulassa, eli pyörä oli sinulle ihan liian iso.

Kuinka hemmetin iso se mummopyöräsi sinulle on, ja miksi pidät sitä normaalina? Oletko siis 150 cm pitkä ja ajat 28" mummopyörällä, jonka satulan etuosa osuu sinua alaselkään kun laitat rungon jalkojen väliin ja seisot satulan edessä? Ohjaustankokin varmaan kainaloissa? Miksi sinä niin isolla pyörällä ajat??? Eikö se ole yhtään huteran tuntuista?

Tässä ohjevideo hiihtoon.

https://www.youtube.com/watch?v=tU4B6ebYtbQ

Siitä näet, miten hiihtäjä, varsinkin pertsaa hiihtävä on yläkropastaan vähän eteen kallistunut. Miksi ihmeessä sinä pidät yläkropan takakenossa, polvet koukussa ja hiihdät istualtesi? Ei ihmekään, että pyllähtelet, kun ei tuossa asennossa voi muuta kuin pyllähtää.

Opettele se etukenompi asento ja tuo potkutekniikka ilman sauvoja niin, että teet liikettä kuitenkin käsillä, mutta sauvat ei osu maahan. Voit siis ottaa vaikka sauvojen keskeltä kiinni ja pidellä niitä käsillä, mutta älä käytä sauvoja ja pukkaa niillä vauhtia ennen kuin jalat ja muu kroppa osaa hommansa ja pysyt rytmissä. Hiihtämisessä sauvat on vain lisä, mutta jalat ja keskikroppa tekee kaiken työn. Itsekin luisteluhiihdellessä saatan välillä vain raahata sauvoja mukana ja jaloilla potkin itseäni verkkaisesti eteenpäin. Enkä siis osaa mitään "oikeaa tekniikkaa", mutta etenen silti. En nopeasti, mutta itselleni sopivasti. Jos yrittäisin hiihtää kroppa pystyssä, olisin pyllylläni tai selälläni välittömästi.

Äläkä lähde heti minnekään pitkälle ladulle, vaan hiihtele vaikka ihan parkkipaikan läheisyydessä tai lasten ladulla, jossa himohiihtäjät ei tule huutelemaan. Lähde pidemmälle vasta kun osaat jotenkin edetä eikä koko ajan tunnu, että mummotkin kävelee rollaattorin kanssa ohi.

Pertsaa hiihtäessä pitää opetella tuo oikea "potkutekniikka", koska muuten et tosiaan saa sitä keskiosaa tarraamaan latun ja töpötät ja lipsut miten sattuu. Pertsan suksissa on keskellä pitokohta ja päissä luistopinnat, ja niitä ei käytetä samanaikaisesti vaan vuorotellen. Jos sinä vain istuskelet suksien päällä niin et tietenkään saa painettua keskikohtaa latuun. Sen kun kuuluu painua alas vain kun "polkaiset" sen alas.

Lähettäjä: ueu 
Päivämäärä:   13.12.25 01:04:35

Ei kaikille ole kaikkea opetettu. Moni on ihan itse opetellut joko kokeilemalla, järkeilemällä tai sitten etsimällä tietoa. Sinä et näytä tajuavan mitään itse etkä osaa etsiä tietoakaan itse. Ja ne ympärilläsi olevat eivät viitsi sanoa mitään tai opettaa mitään, tai sinä et suostu opettelemaan, kun itket ja haluat vain olla yksin.

Netti on täynnä hyviäkin ohjeita ja youtubesta löytää varmaan ihan kaiken mitä haluaa tietää, joten minkä ihmeen takia et itse etsi tietoa ja opettele ihan alkeista lähtien?

Minulla oli ollut ajokortti varmaankin 15 vuotta kun lopulta etsin ohjevideot siitä, miten säädetään auton peilit, parkkeerataan taskuun ja kiinnitetään jarrullinen peräkärry vetokoukkuun. Vasta tuossa vaiheessa hankin oman auton ja tuli oikeasti noille tiedoille käyttöä, aiemmin olin vain ajellut ehkä kerran 2 vuodessa. Mutta todellakin halusin etsiä tietoa itse ja opetella teoriassa ennen kuin lähden tuhertamaan ja toteamaan, etten tiedä yhtään mitä pitää tehdä.

Päivämäärä:   13.12.25 05:11:03

Miksi tarvitsisi osata ajaa maastopyörällä tai hiihtää? Osaan ajaa ihan kohtuullisesti perinteisellä pyörällä, mutta maastopyörään vaihto yhtäkkiä vaatisi kyllä opettelua, saati että sillä ajaisi oikeasti maastossa. Hiihtää ja luistellut olen ala-asteella, kummastakaan en pitänyt. Suksilla voisin ehkä pysyä pystyssä, mutta en taatusti luistimilla. Kertaakaan en ole näitä taitoja aikuisena tarvinnut. Tulien teossa välillä kestää, olen välillä malttamaton ja laitan lisää puita aivan liian aikaisessa vaiheessa ja tuli hyytyy. Vasta tällä viikolla tein takkaan tulia varmaan puolituntia, seuraavana päivänä taas maltoin mieleni, enkä lappanut heti lisää puita, syttyi kerralla. Mutta ei tulisi mieleen alkaa itkemään, jos ei onnistuisi. Lähinnä nauratti, että miten voin taas olla tässä tilanteessa, vaikka viikottain teen moneen eri paikkaan tulia. Ja olen joskus miehen laittanut sytyttämään saunan, kun itsellä paloi päreet vähän kosteiden puiden kanssa.

Lähettäjä: Abba 
Päivämäärä:   13.12.25 06:01:01

Minäkään en ymmärrä miksi pitäisi mennä maastopyörällä maastoon ajelemaan, jos sitä ei harrasta tai ole paloa siihen. En itsekään varmasti missään juurakkoisilla poluilla pystyisi ajamaan vaikka 20 kilometriä kaupungissa onnistuu ongelmitta.

Varmasti olisi kiva viettää aikaa miehelle mieluisan asian parissa ja harrastaa jotain yhdessä mutta ehkä se ei sitten ole se maastopyöräily. Sehän vaatii aivan valtavan kunnon, kehonhallinnan ja päälle vielä pyörän hallinnan.

Tuskin se mieskään hevosen selkään ekaa kertaa kiivetessään kyydissä pysyisi hevosen sivuloikissa tai pystyisi tekemään 10 metrin laukkavolttia... Motivaatio opetteluun voisi olla aika heikoilla jos ainoa syy tehdä sitä asiaa on puoliso.

Uimataito olisi kyllä ihan hyvä taito opetella. Että näistä luetelluista asioista ehkä panostaisin siihen, jos johonkin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   13.12.25 06:16:34

Tiedätkö missä on lähin kirjasto?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   13.12.25 07:49:13

Olitko lapsena se, joka ei saanut käyttää saksia, ei mennä veteen, ei edes ajaa polkupyörällä, koska se oli äitisi mielestä vaarallista? Vai oletko jostakin saanut päähäsi, että et osaa? Älä anna kuitenkaan sen häiritä, vaan kokeile, opettele ja tee, vaikka ei aina onnistu.

Muuten arkuutesi on tuttua. En minäkään osaa uida, mutta kyllä minä silti voin käydä kylpylässä. En pidä autolla ajamisesta, mutta takana on noin miljoona kilometriä. Uunin sytyttäminen on suorastaan vitsi, vaikka olen sytyttänyt niin nuotioita kuin uuneja varovasti arvioituna satatuhatta kertaa. En minä siitä sen suurempaa murhetta ota. Enemmän harmittaa se, että en ymmärrä ulkomaalaisten puheesta mitään enkä varsinkaan osaa vastata, vaikka olen lukenut ruotsia ja englantia yli kymmenen vuotta.

Hiihtäminen on ollut minulle vastenmielistä siitä alkaen, kun kansakoulussa nauroivat minun puusuksia. Pyöräily on nyt mennyt vaikeaksi tai peräti mahdottomaksi terveysongelmien vuoksi. Silti pääsen vielä liikkeelle jalkaisin ilman rollaattoria.

Voi kun sinä voisit tulla meille joksikin aikaa opettelemaan kaikkea tuota. Paitsi uimista ja hiihtämistä. Pyöräilyä saisit opetella sellaisella matalalla nuoriso- tai pikemminkin muoripyörällä, jolla minäkin uskallan ajaa ainakin kotipihalla. Talvella voisimme lähteä "hiihtämään" yhdessä. Ottaisimme mukaan kaakaota termospulloon, jotta jaksaisimme tulla takaisin noin kilometrin päähän hiihdettyämme. Eikä tarvitsisi osata.

Päivämäärä:   13.12.25 09:18:17

Mä käytän tulen sytyttämiseen aina pieniä risuja. Ensin kaksi isoa puuta vierekkäin niin että niiden väliin jää kolo. Sinne paperia ja pahvia ja niiden kahden puun päälle sitten pieniä (kuivia) oksia tai pienemmäksi silputtuja klapeja ja joku vähän isompi puu jonka pienemmät sitten sytyttää.

Vaihtoehtoisesti käytän sytytyspaloja koska ne nyt vaan helpottaa elämää :D

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   13.12.25 09:19:29

Miksi se mies ei sytytä sitä saunaa? Onko siitä tehty nyt joku kynnys kysymys että kun mies joutuu sen aina tekemään? En usko että itsekkään saisin syttymään, ihan kerrostalossa asunut lapsuuteni ja mitä ollaan miehen kanssa mökkeilty niin hän haluaa sytyttää aina niin empä ole tuppautunut asiaan. Mies asunut lapsuutensa talossa missä puussuna ja muutenkin tykkää retkeillä ym eli ollut tulen kanssa enemmän tekemisissä kuin minä.
En koe mitään kriisiä tästä. Ihan on meillä kaksi lasta, mies saa heille opettaa tulen teon sitten kun ovat isompia. Ihan riittää siellä mökillä hommaa ilman että minä juuri sytytän saunan/takan.

Ja en ole itsekkään hiihtänyt/luistellut peruskoulun jälkeen, ei ole kiinnostunut. Esikoista kyllä ollaan viety luistelemaan mutta fakta on se että luistelu/hiihto on hieman hankalaa täällä etelä Suomessa riippuen talvesta, nytkään ei ole lunta näkynyt niin harrastappa siinä sitte. Vaikka me ei kumpikaan miehen kanssa olla hiihdetty/luistelu peruskoulun jälkeen niin uskon että tutustuttaa kyllä lajiin ja sitten jos lapsi kiinnostaisi niin johonkin oppiin.
Ja uimakoulussa lapsi on, se on ihan itsestään selvyys. Aikuisille on myös uimakouluja, voisitko ajatella sellaista? Koska se uimataito on kuitenkin hyödyllinen! Ja monessa uimahallissa saa kai myös yksäreitä jos sellainen ryhmä jännittää? Toki joku aikuisten ryhmä niin siellä olisi muita saman tasoisia varmasti.

Ja ymmärrän tuon autolla ajon! Olin itsekin monta vuotta ajamatta koska itselläni ei ollut omaa autoa eikä miehellä kun tavattiin. Lainattiin välillä miehen isän autoa mutta se vaan meni niin että mies ajoi kun oli isänsä auto. Ja sitten se kynnys vain kasvoi. Sitten meni monta vuotta etten ajanut, ostettiin autonaattiauto ja sillä aloin pikkuhiljaa ajamaan ja nyt se sujuu ihan ok. En toki isoille teille lähde vaan sitten mies ajaa.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   13.12.25 09:29:55

cvbn: kokeilehan pyöräillessä heittää oikea jalka takapyörän yli, eikä rungon yli. Siis takakautta, ihan niin kuin hevosen selkään noustessa. Muuttuu kyytiin nousu sinullekin paljon helpommaksi. Ei tarvii äheltää jalat solmussa rungon päällä.

Päivämäärä:   13.12.25 10:05:42

"Ei siis ole sinun vikasi, ettet osannut ajaa sillä maasturilla, kun se oli sinulle niin iso, ettet kyennyt sillä ajamaan. Mutta ihme kyllä, ettet tajunnut itse, että pyörä on väärän kokoinen kun paikallaan ollessa pyörän RUNKO osuu haaroihin etkä pääse järkevästi satulaan, joten pyörä on liian iso. Eli jotain vikaa ymmärryksessäsi on..."

Sanoin kyllä miehelle, että ei tämän varmaan tältä kuulu tuntua. Silloin hän opasti tuon, että pitäisi pystyä lähtemään liikkeelle heittämällä jalka takarenkaan yli ja ihmetteli, kun en osannut (koska minun ei ole tarvinnut niin tehdä).

"Kuinka hemmetin iso se mummopyöräsi sinulle on, ja miksi pidät sitä normaalina? Oletko siis 150 cm pitkä ja ajat 28" mummopyörällä, jonka satulan etuosa osuu sinua alaselkään kun laitat rungon jalkojen väliin ja seisot satulan edessä? Ohjaustankokin varmaan kainaloissa? Miksi sinä niin isolla pyörällä ajat??? Eikö se ole yhtään huteran tuntuista?"

Ei se mummopyörä olekaan minulle liian iso. Missä minä niin sanoin? Älä tee tulkintoja asioista, joista en ole edes maininnut mitään. Sinulla on varmasti viesteissäsi hyviä neuvoja, mutta ne hukkuvat nyt noiden oletusten ja töykeiden töksäyttelyjen sekaan.

"Tiedätkö missä on lähin kirjasto?"

Miten se liittyy tähän? Tiedän kyllä.

"Voi kun sinä voisit tulla meille joksikin aikaa opettelemaan kaikkea tuota. Paitsi uimista ja hiihtämistä. Pyöräilyä saisit opetella sellaisella matalalla nuoriso- tai pikemminkin muoripyörällä, jolla minäkin uskallan ajaa ainakin kotipihalla. Talvella voisimme lähteä "hiihtämään" yhdessä. Ottaisimme mukaan kaakaota termospulloon, jotta jaksaisimme tulla takaisin noin kilometrin päähän hiihdettyämme. Eikä tarvitsisi osata."

Tämä oli ihanasti sanottu, kiitos.

Kiitos myös muille jotka yritätte auttaa. Ehkä tämä tästä.

Päivämäärä:   13.12.25 10:09:38

Sinä keskityt aivan liikaa siihen mitä et osaa.

Minä osaisin luistella ja hiihtää mutta kumpaakaan en ole aikuisena tehnyt ja hienosti on siitä huolimatta pärjätty ja neljä lasta kasvatettu aikuisiksi.

Uimisen opettelua aikusten uimakoulussa suosittelen lämpimästi. Se on paitsi mukavaa, myös oikeasti hyödyllinen taito joka pelastaa henkiä.

Ja sen saunanpesän voit aivan hyvin sytyttää sytytyspaloilla. Laita niitä klapien väliin vaikka kolme niin varmasti syttyy.
Sytytyspaloissakin on sitten eroja, kaikki eivät ole yhtä hyviä. Pussit yleensä toimii hyvin.

Päivämäärä:   13.12.25 10:25:18

Suurin osa maailman ihmisistä ei osaa luistella tai hiihtää. Myöskään Suomessa ne eivät ole mitään välttämättömiä taitoja vaan harrastuksia. Niiden osaamattomuus ei kerro siitä, että ihminen olisi jotenkin tyhmä tai pärjäämätön. Uimataito olisi hyvä opetella siltä varalta, että joskus joutuisi veden varaan, mutta onhan paljon ihmisiä, joilla on esimerkiksi jokin terveydellinen syy siihen etteivät he pysty uimaan ja silti he pärjäävät elämässään ihan normaalisti.

Siinä vaiheessa kun huomaa, ettei osaa tavallisessa aikuisen ihmisen arjessa tarvittavia asioita, on syytä huolestua. Tai jos kyky itsenäiseen tiedonhankintaan puuttuu, on ihmisiä, jotka eivät osaa tehdä oikein mitään jos heidän täytyisi hoitaa jokin heille ennestään vieras asia, he eivät osaa ollenkaan alkaa selvittää miten se pitäisi hoitaa. Tämä on ongelma.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.12.25 10:31:31

Nyt se peukalo pois pärseestä ja alat opettelemaan.

Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen. Vanha saksalainen sananlasku joka tarkoittaa vielä ei ole mestaria pudonnut taivaalta. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Kaikki ihmiset on olleet aloitelijoita ja joutuneet opettelemaan asioita,

Ykis asia kerrallaan, kyllä se siitä. Vähän kyllä ihmetten miksi ei vanhempasi ole huolehtineet siitä että opit uimaan. :/

Lähettäjä: Vilkku 
Päivämäärä:   13.12.25 11:14:01

Voi rakas aloittaja, mä niin ymmärrän ja sympatiseeraan sua. <3 Monille on näköjään tosi vaikea ymmärtää sitä tilannetta kun ei vaan osaa ja ymmärrä jotain. Olet saanut paljon ohjeita, osa kyllä mielestäni tosi ilkeästi esitettynä ja näistä huokuu se kuinka niiden kirjoittajat on aivan eri maailmasta. Mä en myöskään saanut lapsuudenkodistani juurikaan eväitä elämää varten ja kantapään kautta kompastellen olen niitä sitten opetellut. Multa puuttuu itseluottamus joka vaikeuttaa asioita. Sä vaikutat kirjoitustesi perusteella ihan normaali älyiseltä ihmiseltä. Uskon että itsetunto on tässä se suurin ongelma. Et usko/luota itseesi ja se heijastuu moniin asioihin elämässäsi. Et ole ainoa. Kaikkea hyvää sulle. <3

Lähettäjä: llöl 
Päivämäärä:   13.12.25 12:48:46

"Miksi tarvitsisi osata ajaa maastopyörällä tai hiihtää?"

Varmaan siksi, kun haluaa opetella? Mitä väärää on siinä, että opettelee uusia asioita kun haluaa tehdä niitä?

Hiihto on kiva laji eikä ole pakko hiihtää kovaa, voi hiihdellä oihan rauhassakin, kunhan sitten väistää niitä kilpahiihtäjiä jotka haluaa mennä kovempaa. Minä väistän aivan jokaista, kun olen kuitenkin niin hidas, että kaikki pääsee helpommalla kun väistän niin että minusta pääsee helposti ohi.

Maastopyörä on myös monipuolisempi lumella ja loskalla, kun etenee helpommin kuin tavispyörä. Varsinkin, jos on läskipyörä. Mutta tietenkään sillä ei saa tavaraa raahattua yhtä paljon kuin mummiskalla/jopolla/naistenpyörällä jossa on tarakka ja ehkä etukorikin.

Ihmettelen kyllä tuota että osaavammat ihmiset eivät sano aloittajalle että hän tekee täysin väärin tai hänellä on väärän kokoinen pyörä. "Oot huono" sijaan voisi sanoa "Älä hiihdä takakenossa istualtesi vaan menosuunta eteen ja yläkroppaa menosuuntaan näin" ja "miks et osaa" sijaan voisi sanoa, että "sulla on kolme kokoa liian iso pyörä etkä sä pysty tolla ajamaan". Mutta miten aloittaja ei noita asioita itse ymmärrä? :D Eikö hän yhtään katso ympärilleen ja vertaa itseään muihin hiihtäjiin ja pyöräilijöihin?

Päivämäärä:   13.12.25 13:10:25

"Hiihto on kiva laji eikä ole pakko hiihtää kovaa, voi hiihdellä oihan rauhassakin, kunhan sitten väistää niitä kilpahiihtäjiä jotka haluaa mennä kovempaa."

Nyt neuvot ihan väärin. Hitaamman ei todellakaan tarvitse väistää nopeampaa, toki joo jos valtaat koko luistelubaanan niin väistät niin, että toisetkin pääsee ohi, mutta sun ei sieltä perinteisen uralta tarvitse väistää takaa tulevaa. Jokaisella on oikeus siellä hiihtää, ne ladut on siellä ihan jokaista varten, lapsia, aloittelijoita jne. Joten älä opeta tällaista soopaa, nopeammat väistää.

Päivämäärä:   13.12.25 13:11:23

https://www.suomenlatu.fi/kansallinen-hiihtopaiva/etusivu/latuetiketti.html

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   13.12.25 13:32:41

"Itkin ja halusin olla yksin, koska koen, että olen riesa enkä ole yhtä hyvä kuin muut. Aidosti haluaisin elämältä paljon enemmän elämyksiä, oppia ja kokemuksia kuin olen tähän asti saanut. Haluaisin olla normaali ja pystyvä ihminen. Eniten itkin varmaan siksi, että mieheni on tosi ahkera ja osaava tyyppi, mutta olen aina häneen verrattuna "altavastaaja" eikä minulla ole hänelle (tai kenellekään) mitään annettavaa."

No se on varmasti ajan myötä aika totta, että mies kyllästyy jos ei mikään ala sujua tai onnistua. Ellei hänellä ole jotain erityistä "hoiva- tai opetusviettiä" ja ihan sellaiselta ei tunnu kun ei sinulle kädestä pitäen halua kaikkea opettaa. Mutta ongelma on minusta enemmän itsetunnon puute, kova haluaminen asioihin muttei sellaista pontevuutta niitä oikeasti opetella ja sitten harjoitella. Autolla ajamista pitää vain tehdä, sama pätee siihen pyöräilyyn ja hiihtoon ja kaikkeen, ei yhdellä kerralla vielä osata tai tiedetä kaikkea, mutta kokemuksen myötä ! Ehkä niistä kaikkia ei ole pakkokaan osata ja tehdä, pitäisi valita ne mitä oikeasti halua eikä vain "miehen kaveriksi" olisi menossa tekemään ?

Vanhemmat on olleet kyllä tolloja kun eivät ole asioita opettaneet, mutta toisaalta kaikki nämä liikunnalliset asiat on opetettu myös koulussa ? Uimataito on jo turvallisuusasia, vaikka kylpylään nyt voi mennä vain seisoskelemaan altaisiin.

Ja lapset. Olen samaa mieltä, että ennen kuin tuo huono itsetunto ja kaikesta itkuun pillahtaminen on käännetty terveeksi itsetunnoksi ja epäonnistumisista huolimatta uudelleen yrittämiseksi niin lapset eivät saa hyvän itsetunnon eväitä ja toisaalta huonon sukupuolimallinkin kun mies "pystyy kaikkeen" ja nainen ei yhtikäs mihinkään muuhun kuin kodinhoitoon. Mutta ongelma siis mielestäni tuon huonon itsetunnon ympärillä ei sen kohottamiseen kirjallisuutta, videoita ja vaikka ihan terapeutin apua !

Päivämäärä:   13.12.25 13:33:57

"Mutta miten aloittaja ei noita asioita itse ymmärrä? :D Eikö hän yhtään katso ympärilleen ja vertaa itseään muihin hiihtäjiin ja pyöräilijöihin?"

En ole verrannut itseäni muihin. Maastopyöräilyssä ainoa seuralaiseni oli mies, jonka mielestä vika oli siinä, että nousin pyörän selkään väärin eikä minun tarvitse saada jalkoja maahan rungon molemmin puolin, vaan pitää heittää jalka takarenkaan yli. En ole muuten katsellut maastopyöräilijöitä, olen käynyt kokeilemassa tuon yhden ainoan kerran.

Ajattelin ennen pyörän selkään nousua, että totta kai voimme mennä miehen kanssa yhdessä pyörälenkille, ei maastopyörä ole niin eri asia kuin mummopyörä, mutta oli se sitten kun se oli ilmeisesti liian iso. Ja kun sanoin miehelle, että en pääse kyytiin siten kuin hän opetti, vaan tarvitsen pienemmän pyörän, hän sanoi, ettei se niin mene eikä hän olisi ehdottanut pyöräretkeä jos olisi arvannut, etten osaa lähteä edes liikkeelle. Hän meni sitten yksin.

Millä ihmeellä minun olisi pitänyt tajuta silloin mitään, jos kokeneempi maastopyöräilijä sanoo, että vika on tekniikassani eikä pyörässä?

Muita hiihtäjiäkään en juuri katso, koska välttelen heitä parhaani mukaan. Hiihdän siis mieluiten täysin yksin niin, ettei kukaan näe, enkä mene ladulle lainkaan jos se on kovin ruuhkainen.

Kaverin kanssa hiihdin jonkun kerran. Hän vain laittoi sukset jalkaan ja hiihti edeltä tiehensä ja jäi ymmällään odottamaan jonnekin risteykseen, kun ei heti tajunnut, etten pysynytkään perässä. Sitten hän ihmetteli miksen osaa hiihtää, "kaikkihan osaavat". Hän oli lähinnä vaivaantunut ja selvästi häpesi minua. En päässyt jotain pientä mäkeäkään ylös, piti ottaa sukset pois että pääsimme eteenpäin.

Miehen kanssa en ole suostunut hiihtämään, kun en halua samanlaista tilannetta kuin maastopyörän kanssa.

Päivämäärä:   13.12.25 14:00:56

Kuin oma teksti. Opittua avottumuutta lapsuudentraumoista.

Päivämäärä:   13.12.25 14:01:39

"Ei se mummopyörä olekaan minulle liian iso. Missä minä niin sanoin?"

Viesteistäsi saa sellaisen kuvan, että ajat hirveän isolla mummopyörällä, jonka kyytiin ja kyydistä pois pääset vain lennosta ja hyppäämään satulaan polkimen avulla, kun et yllä maasta hyppäämään kyytiin tai pääse kyydistä alas.

Kai sinä olisit itse tajunnut, että se maastopyörä on sinulle ihan liian iso, jos normaalisti ajat sopivan kokoisella mummopyörällä, jonka satulassa istuessa yllät jalalla maahan eikä sinun tarvitse laskeutua satulasta alas kun pysähdyt esimerkiksi liikennevaloihin? Ja kun maastopyörän kanssa pelkkä runko ottaa haaroihin ja satulan etuosa alaselkään, niin kyllähän sinun pitäisi tajuta, että ei tämä nyt ole sopivan kokoinen pyörä.

Minulla on jopo ja joskus lainaan siskoni mummopyörää, eikä minun tarvitse laskeutua satulasta jos en halua, kun satulassa istuessa yllän jalalla maahan.

Ne tuohiset/kiehiset kannattaa sitten sytyttää alhaalta päin, jotta tuli pääsee leviämään ylöspäin. Eli laita halko niin, että se suunta, josta vuolet, on alaspäin ja se suunta, jonne vuolet, on ylöspäin. Tai jos halko on lappeellaan, niin kiharat maata kohti ja halkopuoli ylöspäin. Tuolla tavalla tuli pääsee kiipeämään ylöspäin. Ihan liikaa näkee sitä, että sytytetään kiharoiden kärkeä ja tulen pitäisi edetä alaspäin. Ei syty ei millään. Tuli kun tykkää levitä ylöspäin.

Älä ihmettele, miksi oletamme jotain, kun sinä et edes kysyttäessä kerro meille mitään. Joten jos veetuttaa se, että joku olettaa jotain, niin syytä ihan itseäsi, kun et ole kertonut, miten asia todellisuudessa on.

Jotta meidän ei tarvitsisi kysellä ja olettaa, niin KERRO MEILLE KAIKKI NIIN, ETTEI MEIDÄN TARVITSE KYSYÄ JA OLETTAA YHTÄÄN MITÄÄN. Et kerro juuri mitään etkä vastaa oikein mihinkään mitä kysytään, joten sinua on todella vaikea auttaa ja neuvoa jotta saisit apua.

Jotenkin oletin, että haluaisit saada apua ja neuvoja, miten oppisit ja onnistuisit, mutta vaikeaa on auttaa, kun ei tiedä, mitä teet väärin ja miten sinua pitää auttaa korjaamaan ongelmia. Mutta ehkä oletin senkin väärin ja haluat vain valittaa?

Olisit voinut jo aloituksessa ihan kysymättä sanoa, että mummopyöräsi on sinulle ihan sopivan kokoinen, sinun ei tarvitse heilauttaa jalkaa lennosta pyörän yli, yllät satulassa istuen todella hyvän jalalla maahan, mutta silti maastopyörää vuokratessasi runko otti haaroihin ja et päässyt satulaan ja jalkasi on 40 senttiä liian lyhyt yltääkseen satulasta maahan. Ei, kun tämäkin tieto (liian iso maastopyörä) pitää sinusta nyhtää irti. Enkä siltikään usko, että se mummopyöräsi on sinulle sopiva, kun et näytä tajuavan, millainen on sopivaan kokoinen pyörä kun et pyytämättä kerro, että yllät varsin hyvin sen mummopyöräsi selästä jalalla maahan satulassa istuen. Eli ilmeisesti et yllä, vaan joudut laskeutumaan satulasta saadaksesi jalan maahan. Eli onko satula oikealla korkeudella ja yllätkö jalalla maahan satulassa istuessasi?

Toki moniin asioihin saa ihan ääliömäisiä ohjeita. Esim minulle sanottiin lapsena, että "pyörän satula on oikealla korkeudella kun se on kyynärpään korkeudella kun seisoo pyörän vierellä ja laittaa kyynärpään koukkuun". No ei sitä korkeutta kyllä niin mitata kun sopiva korkeus testataan pyörän satulassa ollessa. Polkimien kampien pituuksissakin on eroja, joihin ei käsivarsien pituus vaikuta ja jotkut tykkää että jalat saa polkiessa suoremmiksi ja jotkut tykkää ajaa polvet enemmän koukussa.

Eräs polkupyörän myyjä joskus selosti minulle, että satula on sopivalla korkeudella kun koko jalkapohja menee maata myöten satulassa istuessa ja polvet jää kunnolla koukkuun ja runko on ihan hyvän mittainen vaikka oikeasti olin ihan kädet suorana edessä, tuijottelin maahan tai väänsin niskani kun yritin katsoa etreenpäin, ajoin ns. polvet suussa kun satula oli niin matalalla. Runko oli siis minulle ihan liian pitkä ja pyörän mittasuhteet täysin väärät. Kyseessä hybridipyörä. Vaikka sanoin tuolle myyjälle, että satula on liian alhaalla, hän hoki, että "EI OLE! :DD". Säädin satulaa itse ylemmäs ja hän möksähti. Ja kun sanoin, että runko on liian pitkä, olen ihan mahallani kädet suorassa ja niskaan sattuu, hän sanoi, että etukeno asento on nykyään trendikäs. No hemmetiäkö sillä trendikkyydellä tekee, jos ajoasento on täysin väärä ja niskaan sattuu. Eli minun piti itse tajuta, ettei kyseinen pyörä ole minulle sopiva kun AJOASENTO SATTUI käsiin, niskaan ja hartioihin.

Äitini pyörän satulaa oli fyssari mennyt nostamaan todella ylös "jotta äitini polvet ei rasitu ja saa polvet polkiessa suoraan". Tämän seurauksena äiti ei päässyt pyörän satulaan millään ja hänen omien sanojensa mukaan alapää kipeytyi. No onko se kumma, kun alapää hankautuu koko ajan sivusuunnassa edestakaisin kannatellen hänen koko painoaan ja hän joutuu kaikin voimin ponnistamaan itsensä satulaan ja nostamaan pyllyä, että pääsee satulaan. Äidilläni kolmipyöräinen, jossa kaksi rengasta takana, eli nousee satulaan polkimella seisten. Hän oli monta vuotta vältellyt pyöräilyä kun se oli niin hankalaa, ja hänestäkin piti ihan nyhtämällä nyhtää tietoa, että sain selville, että jalka menee tikkusuoraksi, eikä pylly silti nouse satulasta tai yllä saatulaan.

- Osaatko seistä normaalisti, vai seisotko jotenkin kummallisesti?
- Kannattaisiko sinun käydä esim. fyssarilla saamassa ihan rehellinen arvio ja myös neuvoja siihen, miten korjata ongelmaa?

^ Vastaatko noihin vielä. Jos et kykene kävelemään ja seisomaan suorassa, niin et kykene myöskään hiihtämään oikeassa asennossa. Joku vikahan sinun kropassasi on, jos hiihdät takakenossa ja polvet koukussa ikään kuin yrittäisit istahtaa, eikä kroppasi hakeudu yhtään liikkeen mukaiseen etukenoon asentoon.

Ainakin meille opetettiin jo alaluokilla, että hiihtäessä ollaan polvet koukussa etukenossa ja mäkeä laskiessakin oltiin sukset lähellä toisiaan, polvet kunnolla koukussa, yläkroppa ihan etukenossa, sauvat kainaloissa ja pyllistettiin taaksepäin. Se oli jopa huvittavaa, miten tosissaan piti ottaa se loiva ja lyhyt alamäki, jossa opeteltiin joskus ekaluokalla laskemaan mäkeä. Mutta jos joku edes yritti laskea vähän pystymmässä ja rennommassa asennossa, opettajalta tuli välittömästi palaute, että ei noin. Sen rennomman asennon sai opetella vasta, kun osasi sen "tosikko-asennon" :D Ei siis todellakaan ikinä hiihdetty metriäkään yläkroppa pystyssä vaan ekana opetettiin se, että yläkroppa on vähän etukenossa.

Muutenhan meille ei paljon hiihdon tekniikkaa koulussa opetettu ja enimmäkseen lapset tökki, lipsui ja töpsötti miten parhaaksi näkivät. Joillakin ei sukset luistaneet, toisilla ei pitäneet, ja niin edelleen.

"Lähettäjä: Tavis
Päivämäärä: 13.12.25 09:29:55

cvbn: kokeilehan pyöräillessä heittää oikea jalka takapyörän yli, eikä rungon yli. Siis takakautta, ihan niin kuin hevosen selkään noustessa. Muuttuu kyytiin nousu sinullekin paljon helpommaksi. Ei tarvii äheltää jalat solmussa rungon päällä."

Miksi? Ei se jalan nostaminen mitenkään hankalaa könyämistä ole vaan sujuu minulta ihan helposti. Rungon kapulat tulee kuitenkin alavisitoon, ei vaakatasossa, joten ei siinä kovin korkealle tarvitse jalkaa nostaa.

"Ihmettelen kyllä tuota että osaavammat ihmiset eivät sano aloittajalle että hän tekee täysin väärin tai hänellä on väärän kokoinen pyörä."

TÄTÄ MINÄKIN IHMETTELEN. Miksi ihmeessä se aloittajan mies sanoi hänelle, että hyppää lennosta kyytiin sen sijaan, että olisi sanonut, että "tuo on sinulle liian iso ja nyt pari numeroa pienempi pyörä alle, ton vuokraamisesta et maksa euroakaan".

Pertsoilla hiihtäessäsi sinun pitää opetella se "potku-liuku-potku-liuku" -tapa, eli potkaistessa polkaiset keskiosan pitokohdan latuun, että saat potkaistua vauhtia, ja sitten liu'ut päiden liukuosilla. Tämä pitää osata/opetella ilman sauvoja. Ainakin minä vain sössin ja räpellän, jos en opettele hiihtotyyliä (omalla tavallani) ihan jaloilla, ilman sauvoja. Ala-asteella minulla oli aina pertsan sukset, joilla piti opetella jotenkin sekä pertsaa että luistelua. Yläasteella sain luistelusukset, jolloin sai laistaa pertsan tekniikkaopettelusta, kun luistelusuksilla sitä ei voi harrastaa.

Jos haluat vaikka pätkittäin luistella niillä pertsasuksillasi, niin silloin pitää tietää, ettei luistellessa vedellä suksilla sivulle vaan sukset pidetään suht suorassa ja niillä liikutaan vuorotellen eteenpäin. Minä en tuota tiennyt ja yritin aikoinaan hiihtää sivulta toiselle ja ihmettelin, kun ei minkään levyinen latu tahtonut riittää. Onneksi sitten youtubesta katsoin jokun "eri luisteluhiihtotyylit" -videon, jossa näytettiin 5 eri tyyliä, ja tajusin, että sukset pitää suunnata eteen. Se auttoi ja alkoi minullakin hiihto sujua ja kapeampikin väylä riittää. Ja silti hiihdän ihan jollain omalla sekatyylilläni, mutta mitä sitten. En ole kilpahiihtäjä.

Lähettäjä: kfk 
Päivämäärä:   13.12.25 14:10:01

Ei maastopyörällä ole mikään pakko lähteä juurakkoisille poluille. En minäkään sellaisesta nauti. Parasta oli joskus mennä vähän leveämmällä reitillä jossa ei ollut polkuja ja juurakkoja ja oli aika leppoisaa ajella kun ei ollut älyttömästi jyrkkiä mäkiäkään.

Olen myös joskus pyöräillyt jollain "virallisella maastopyöräreitillä", jota kehuttu yhdeksi Suomen parhaimmista. Oli jossain Sotkamossa. Aivan karsea, sanon minä :D Vesi vienyt välillä osan reitistä ja piti lähes kanttaa pyörää päästäkseen niistä kohdista läpi.mäkistä. Oli haastavaa ja mäkistä. En tykännyt. Selkeästi jollekin osaavammalle ihmiselle tehty, ja ehkä ennemmin jopa fatbikelle...

Ja jos ei osaa ajaa maastopyörällä, niin ei missään nimessä pidä lähteä millekään vaativille poiluille vaan ennemmin vaikka Rokuan 7 km pehmeäpohjaiselle ja leveälle reitille. Sieltähän saa vuokrattua fatbikeja ja todellakin vuokraa sopiva pyörä. Minullekin tyrkytettiin M-kokoista vaikken sellaisella yllä ajamaan ja sanoin suoraan, että jos S-kokoista ei ole vapaana niin en vuokraa mitään. Minulla on siis oma maastopyörä ja fatilla olen ajanut vuokrattuna tai sitten kokeillut kaverin pyörää. Fatbike on pehmoinen kuin pomppulinna, joten sillä on helppo ajaa. Mukavampaa kuin maastopyörällä.

Ja pitää muistaa hyödyntää vaihteita! Moni veivaa liian isoilla vaihteilla tajuamatta, että maasto- ja fatbikeissä on yleensä 18-27 vaihdetta ja kannattaa vaihtaa vähintään etukiekkojen välillä, saa nopeasti vaihdettua isommalle ja pienemmälle. Vaihteita napsuttamalla ajamisesta tulee todella kevyttä ja leppoisaa.

Päivämäärä:   13.12.25 14:17:18

"Nyt neuvot ihan väärin. Hitaamman ei todellakaan tarvitse väistää nopeampaa, toki joo jos valtaat koko luistelubaanan niin väistät niin, että toisetkin pääsee ohi, mutta sun ei sieltä perinteisen uralta tarvitse väistää takaa tulevaa."

Missä sanoin, että pertsan ladulta pitää väistää pois takaa tulevan edestä? Älä oleta asioita päin pilpersettiä, kun luetunymmärtäminen on reiän tasolla.

Nimenomaan tarkoitin sitä, että ei jäädä tiellé, kun joku koittaa päästä ohi. Eli jos hidastelee luistelubaanalla, niin menee reunaan sukset suorasssa tai pertsan ladulle siksi aikaa, että toinen ohittaa. Ei siinä mene kuin 2-3 sekuntia kun ohittaja menee ohi, usein myös huutaa "Kiitos!". Ei niin, että räpiköi vain siinä keskellä luistelubaanaa sauvoilla leveillen niin, ettei hänestä pääse ohi kummaltakaan puolelta. Pertsan ladullakin voi hetkeksi vain luisua niin, että ohittaja pääsee nopeasti luistelubaanan kautta ohi ilman, että tarvitsee sen kummemmin väistellä.

Minä en ole 42 vuoden elämäni aikana koskaan törmännyt laturaivoajiin, kun osaan ottaa muut huomioon.

Lähettäjä: pira 
Päivämäärä:   13.12.25 14:23:45

"Itkin ja halusin olla yksin, koska koen, että olen riesa enkä ole yhtä hyvä kuin muut."

Mutta miten sinulle voi edes opettaa yhtään mitään, jos itket joka asiasta ja kaikki neuvominen vain aiheuttaa itkurääkymisen ja haluat olla yksin? Siksi varmastikaan se miehesikään ei uskalla opettaa sinulle oikeaa hiihtotyyliä, huomauttaa väärän kokoisesta polkupyörästä tai neuvoa, miten saisit tulet syttymään kun tietää, että pienikin huomauttaminen tai neuvominen aiheuttaa vain hysteerisen itkemisen ja huutamisen että haluat olla yksin.

Sinulle on annettu paljon vinkkejä ja linkattu videoita ja tietoa. Nyt vain katsot ne ja sitten opettelet itse tekemään kuten neuvottu. Ja lopetat sen parkumisen ja pyydät jotakuta neuvomaan, jolta homma sujuu.

Tuo oli todella hyvä neuvo cvbn:ltä, että kunnollinen puukko. Ihan turha yrittää nyhertää jollain tylsällä moralla jolla ei saa muuta kuin vahinkoa aikaan. Ja vaikka osaava ja käsistään vahvempi mies saisikin sillä huonolla moralla vuoltua kiehisiä, niin sinulta se ei onnistu, kun et osaa ja voimat ei riitä. Ei nimittäni riitä osaaminen ja voimat minullakaan, joten ostin kunnon puukon, jolla sai jopa siskoni 5-vuotias tytär vuoltua kiehisten tapaisia :D

Lähettäjä: eea- 
Päivämäärä:   13.12.25 14:33:06

"En ole muuten katsellut maastopyöräilijöitä, olen käynyt kokeilemassa tuon yhden ainoan kerran."

En tiedä missä asut ja paljonko siellä on pyöräilijöitä, mutta itse asun Oulun seudulla ja täällä pyöräilijöitä on paljon ja todella monilla ihan arkipyöränä joku maastopyörä tai fatbike, joten niitä kyllä näkee arjessa todella paljon. Kannattaa sinunkin siis alkaa katsella ympärillesi ja vaikka netistä jotain kilpahiihtoa tai harrastelijoiden haahuilua niin näet, ettei ne muut todellakaan hiihtele yläkroppa takakenossa sen näköisenä, että putoavat pyllylleen milloin tahansa.

Turha murjottaa siitäkään, että "Ei mulle lapsena opetettu". Ilmeisesti olet jo ihan aikuinen ja sinulla on ollut vuosia aikaa ottaa selvää ja opetella ympärillesi katsellen tai vaikka netistä tietoa etsien.

Ei minullekaan lapsena opetettu juuri mitään, ja isä jopa nauroi, väheksyi, haukkui ja halveksi jos paljastin, etten jotain tiedä ja osaa ja halusin opetella jotain, pyysin opettamaan jotain tai kysyin, saanko kokeilla. Eli en todellakaan uskaltanut isältä kysyä enää mitään enää sen jälkeen kun täytin 13 vuotta... Mutta onneksi moni muu on ollut avulias, nettikin alkoi yleistyä jo silloin kun olin parikymppinen ja muutin omilleni opiskelemaan, ja sain ihan itsekseni googletella tietoa ja opetusvideoita miten perataan ja fileoidaan kala tai vaihdetaan autoon renkaat. En ole näitä koskaan päässyt silti tekemään, mutta jos joskus pääsen, niin asia ei ole minulle ihan nevöhööd.

Päivämäärä:   13.12.25 14:37:20

"Missä sanoin, että pertsan ladulta pitää väistää pois takaa tulevan edestä? Älä oleta asioita päin pilpersettiä, kun luetunymmärtäminen on reiän tasolla."

Lueppa kuule uudestaan tekstisi, sinä neuvoit aloittajaa, että kovempaa meneviä kuuluu aina väistää eikä pidä paikkaansa. Mainitset myös, että kilpahiihtäjiä pitää väistää. No ei pidä, opettele latuetiketti. Tuskin olet ladulla koskaan ollutkaan.

Päivämäärä:   13.12.25 14:38:17

Nyt kun luin apn kertomuksen pyöräilystä (että oli itse huomannut että pyörä on liian suuri mutta miehen mielestä hyvä vaikka ap ei meinannut päästä edes satulaan) tulee mieleen ettå onkohan ap oikeasti ollenkaan avuton vaan mies vähän johdattaa mahdottomiin tilanteisiin?
*ei kukaan voi polkea juurakossa liian suurella pyörällä vaikka sopivalla menisi tour de francea.
*hiihtotaito on melko turha taito ainakin etelä Suomen talvissa, myy sukset pois äläkä mieti enempää.
*ilmoittaudu uimakouluun tai mene kylpylään jossa voi vaan lillua.

Keskity niihin asioihin jotka osaat, etkä niihin joita et osaa.

Päivämäärä:   13.12.25 14:39:05

"Siksi varmastikaan se miehesikään ei uskalla opettaa sinulle oikeaa hiihtotyyliä, huomauttaa väärän kokoisesta polkupyörästä tai neuvoa, miten saisit tulet syttymään kun tietää, että pienikin huomauttaminen tai neuvominen aiheuttaa vain hysteerisen itkemisen ja huutamisen että haluat olla yksin."

Kerroin tämän jo aiemmassa viestissä, mutta vielä kertauksena: minä ITSE sanoin miehelle, että pyörä on liian iso, ja hän sanoi, ettei ole. Ei siinä ollut mitään itkurääkymistä, ennen kuin mies sanoi, ettei olisi ehdottanut maastopyöräilyä jos olisi arvannut, etten osaa edes nousta pyörän selkään ja lähteä liikkeelle. Sitten totesin, että parempi hänen mennä yksin, koska jos tulee vaikea paikka maastossa, en pääse pyörän selästä nopeasti alas ilman että haaravälini iskeytyy runkoon, joten en lähde mukaan. Mies sanoi pyörän olevan oikean kokoinen ja että tekniikkani on väärä, joten uskoin häntä ja ajattelin, että olen vain motorisesti täysin lahjaton. Pystyin seisomaan jalat pyörän rungon molemmin puolin ainoastaan niin, että kallistin pyörää todella paljon (niin paljon, ettei siitä olisi päässyt liikkeelle mitenkään), ja miehen mielestä se oli ok.

cvbn:lle en jaksa enää edes vastata, nyt tulee niin paljon oletuksia ja nillitystä aiheen vierestä.

"Ihan turha yrittää nyhertää jollain tylsällä moralla jolla ei saa muuta kuin vahinkoa aikaan. Ja vaikka osaava ja käsistään vahvempi mies saisikin sillä huonolla moralla vuoltua kiehisiä, niin sinulta se ei onnistu, kun et osaa ja voimat ei riitä."

Ei se mieskään mitään kiehisiä vuole, vaan laittaa puut takkaan, paperia perään, sytyttää paperin ja takka rätisee kohta iloisesti. En ole koskaan edes nähnyt mitään kiehisiä tai vuolemista, ei ole tullut mieleenkään että niin voi tehdä.

Päivämäärä:   13.12.25 14:48:39

"En tiedä missä asut ja paljonko siellä on pyöräilijöitä, mutta itse asun Oulun seudulla ja täällä pyöräilijöitä on paljon ja todella monilla ihan arkipyöränä joku maastopyörä tai fatbike, joten niitä kyllä näkee arjessa todella paljon. Kannattaa sinunkin siis alkaa katsella ympärillesi ja vaikka netistä jotain kilpahiihtoa tai harrastelijoiden haahuilua niin näet, ettei ne muut todellakaan hiihtele yläkroppa takakenossa sen näköisenä, että putoavat pyllylleen milloin tahansa."

No onhan noita pyöräilijöitä, mutta en minä kiinnitä heihin mitään huomiota muuten kuin liikenteessä varoen. En ole koskaan katsonut minkä kokoisia pyöriä kenelläkin on.

Kilpahiihtoa seuraan itse asiassa aktiivisesti, siksi ostin omatkin sukset, mutta ei se hiihdon katselu valmenna omaa koordinaatiotani niin, että olisin yhtään sen valmiimpi esim. liukumaan tai osaisin hakea oikean painopisteen. Vaikka kallistaisin yläkroppaa eteenpäin, tunnen silti, että nilkat notkuvat ja polvet ovat koukussa niin, että horjahtaessani kaadun heti. Ja mieluummin kaadun pyllylleni kuin kädet edellä.

"Turha murjottaa siitäkään, että "Ei mulle lapsena opetettu". Ilmeisesti olet jo ihan aikuinen ja sinulla on ollut vuosia aikaa ottaa selvää ja opetella ympärillesi katsellen tai vaikka netistä tietoa etsien."

NO KUN MINÄ YRITÄN OPETELLA. Eihän minulla olisi mitään hätää, jos oppisin, tai jos asia ei kiinnostaisi yhtään. Mutta kun haluaisin osata näitä asioita, en vaan opi, koska olen kömpelö ja tyhmä.

Päivämäärä:   13.12.25 14:52:51

"Ja kun sanoin miehelle, että en pääse kyytiin, vaan tarvitsen pienemmän pyörän.
Millä ihmeellä minun olisi pitänyt tajuta silloin mitään, jos kokeneempi maastopyöräilijä sanoo, että vika on tekniikassani eikä pyörässä?"

NO IHAN OMALLA JÄRJELLÄSI. Olisit sanonut, että haluat kokeilla pienempää polkupyörää kun TÄMÄ TUNTUU IHAN LIIAN ISOLTA. Ja vasta sitten voinut todeta, että ei ollut tosiaan siinä vika kun reilusti pienemmän pyöränkään kanssa ei edes liikkeelle lähtö onnistu. (Mutta veikkaan, että olisi kyllä onnistunut. Nyt et edes kokeillut!) Ja olisit katsonut sitä miestäsi. Oliko hänellä yhtä valtava polkupyörä omaan kokoonsa nähden niin, että runko painaa palleja ja satula tökkii alaselkään? Jos ei, niin olisit sanonut, että onhan sullakin kokoosi nähden huomattavasti pienempi pyörä.

KÄYTÄ AIVOJASI JA SILMIÄSI, AVAA SE SUUSI JA PUOLUSTA OMAA NÄKYMYSTÄSI. Siinä saat sitä itsetuntoasikin paremmaksi ja ehkä jonkun onnistumisen tunteenkin.

Osaatko ylipäätään pitää puoliasi missään tai uskallatko koskaan sanoa omaa näkymystäsi missään ja kenellekään ääneen? Jos et, niin ei ihme, että tunnet olosi tyhmäksi ja huonoksi.

"Muita hiihtäjiäkään en juuri katso, koska välttelen heitä parhaani mukaan. Hiihdän siis mieluiten täysin yksin niin, ettei kukaan näe, enkä mene ladulle lainkaan jos se on kovin ruuhkainen."

Tämäkin on iso ongelma. Häpeät omaa olemassaoloasi niin paljon, ettei sinulla ole edes mitään mahdollisuuksia opetella asioita katsomalla niitä, joilta homma sujuu. Pystytkö menemään johonkin ladun lähelle niin, että vain katsot vierestä ohimeneviä hiihtäjiä, ilman, että itse olet hiihtämässä ja häpeät niin paljon että haluat vajota maan alle? Omalla lähistölläni on parikin latua, joiden vieressä menee pätkittäin kevyenliikenteenväylä, joten hyvällä hiihtosäällä siinä menee paljonkin hiihtäjiä ja heitä voi katsoa vaikka itse vain kävelee, seisoo tai pyöräilee. Ja ainahan on netti ja telkkari, ei tarvitse edes poistua kotoa....

Jos saisit testata jotain sunulle sopivaa maastopyörää/fatbikea, todeta, että pääset kyytiin, pääset liikkeelle, pysyt pystyssä, osaat ajaa, niin varmasti saisit siitä jotain hyvää elämääsi ja kykenisit sanomaan sille miehellesi, että hän oli väärässä kun väitti, että vika on sinussa, kun vika oli oikeasti siinä aivan liian isossa pyörässä.

Ja olen samaa mieltä kuin nimimerkki kfk. Ei ne kapeat, mutkaiset polut todellakaan ole kivoimpia pyöräilymaastoja. Ne sopii niille, jotka kaipaavat haastetta ja kunnon urheilua, mutta leppoisaa harrastamista etsivälle aloittelevalle pyöräilijälle ne ei todellakaan sovi. Ihan sama kuin lumilautailussa kilpaileva ei saa paljoa irti siitä, että vain laskee loivaa rinnettä kiemurrellen alas vaan haluaa mennä reilejä ja hyppyreitä. Mutta ei ne jyrkät mäet, reilit ja hyppyrit sovi sille, joka vasta harjoittelee lumilautailua tai haluaa vain laskea leppoisasti!

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   13.12.25 14:57:39

Opettele cvbn lukemaan. Kyllähän aloittaja sanoi sille miehelleen, että ei aio pyöräillä, kun pyörä on liian suuri. Hänellä oli siis näkemys, ilmeisen oikea sellainen, ja hän puolusti sitä.

Päivämäärä:   13.12.25 14:59:03

"KÄYTÄ AIVOJASI JA SILMIÄSI, AVAA SE SUUSI JA PUOLUSTA OMAA NÄKYMYSTÄSI. Siinä saat sitä itsetuntoasikin paremmaksi ja ehkä jonkun onnistumisen tunteenkin.

Osaatko ylipäätään pitää puoliasi missään tai uskallatko koskaan sanoa omaa näkymystäsi missään ja kenellekään ääneen? Jos et, niin ei ihme, että tunnet olosi tyhmäksi ja huonoksi."

En jaksa enää edes vastata sinulle. Teet aivan outoja oletuksia. Yritin vielä aiemmin olla sinulle kohtelias, mutta tästä eteenpäin jätän viestisi huomiotta.

Päivämäärä:   13.12.25 15:05:57

"Lueppa kuule uudestaan tekstisi, sinä neuvoit aloittajaa, että kovempaa meneviä kuuluu aina väistää eikä pidä paikkaansa. Mainitset myös, että kilpahiihtäjiä pitää väistää. No ei pidä, opettele latuetiketti. Tuskin olet ladulla koskaan ollutkaan."

Väistäminen tarkoittaa sitä, että ei olla tiellä ja tehdään ohittamisesta helppoa. En sanonut, että pertsan ladulta siirrytään pois vaan ettei siinä räpelletä niin, että ohittaminen on hankalaa ja luistelubaanalle ei todellakaan jäädä vain hiihtelemään, jos joku yrittää joltain puolelta ohi. Se kovempaa menevä päästetään ohi siltä puolelta kuin on menossa eikä jäädä eteen huitomaan. Kuuluu ihan latuetikettiin.

Minä olen aina tehnyt ohittaville ohittamisen helpoksi ja väistänyt kovempaa meneviä, ja saanut siitä lähes aina kiitoksen. Mutta se ei ole tarkoittanut, että olisin siirtynyt pertsan ladulta vapaan puolelle vaan että olen lopettanut sauvoilla huitomisen, ehkä vain liukunut eteenpäin, että ohittaja pääsee kätevästi vapaan puolelta ohi.

Jos sinä et tiedä, mitä tarkoitetaan sillä, että tehdään ohittamisesta helppoa ja väistetään pois edestä lusiteluhiihtäessä, niin toivottavasti sinä et koskaan ladulle menekään!! Jestas sentään...

Monissa paikoissa kilpahiihtäjille on ihan omat, vaativammat ladut ja harrastelijoille sitten loivemmat ladut. Ja niille kilpa-/treeniladuille ei harrastelijoiden oikeasti kannata mennä, jos ei edes tajua, miten kuuluu toimia jos joku koettaa mennä ohi. Ja ihan joka ladulla otetaan muut huomioon eikä vaikeuteta ohittamista.

Siksihän ne jotkut kai laturaivoavat, kun toiset ei päästä ohi vaikka huutaisi jo kauempaa, että on ohittamassa vasemmalta. Minä en tuollaista ole koskaan kohdannut, koska en ärsytä ketään, vaikka olenkin hidas hiihtäjä.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   13.12.25 15:15:51

Monen muun vastauksessa näkyy hyvin syy siihen, miksi aloittaja todennäköisesti on noin epävarma.

Selvästi arka ja epävarma ihminen yrittää kokeilla itselleen vieraita asioita. Kun uskaltautuu sanomaan, ettei osaa, muiden reaktiot ovat luokkaa "käytä silmiäsi ja aivojasi" tai "apinatkin osaavat" tai "miten voit olla noin huono, en ole minäkään". Tosi hyvä, hyvin te vedätte!

Tämän keskustelun jälkeen aloittajan kynnys hiihtämiseen tai maastopyöräilyyn on takuulla vielä korkeampi.

Päivämäärä:   13.12.25 15:20:03

Ihan sama minkä taidon opettelusta on kyse, niin pyydä, että saat tehdä sen yhdessä osaavan ihmisen kanssa ja vaikka helpotetusti tai mahdollisten apuvälineiden kera, kunnes alas luottaa itseesi ja huomaat onnistuvasi. Tässä tosin on tärkeää kärsivällinen ja ymmärtäväinen tuki vieressä.

Yksin nyhertäminen ja toistuva epäonnistuminen kaivertaa itseluottamusta, onnistumisen kokemukset kasvattavat sitä. Sinulla on selvästi niin paljon epäonnistumiskokemuksia (ehkä jopa lapsesta lähtien), että olet menettänyt pystyvyysuskomuksesi. Ongelma ei ole, ettetkö pystyisi oppimaan, vaan uskonpuute itseesi ja kykyihisi, minkä vuoksi lannistut normaaleista oppimiseen liittyvistä epäonnistumisista.

Päivämäärä:   13.12.25 15:22:23

Ja kun minun mielestäni tärkeintä tässä on nyt se, että nämä taidot, kuten hiihto tai maastopyöräily, eivät ole mitään pärjäämisen kannalta kriittisiä asioita, ymmärrän toki, että aloittajaa kiinnostaisi niitä osata, mutta millään lailla tyhmää tai pärjäämätöntä niiden osaamattomuus ei ihmisestä tee. Aloittajahan sanoo pärjäävänsä esimerkiksi työssään ja muutenkin osaa hoitaa asiansa aikuisen ihmisen lailla. Huono itsetunto hänellä on ja sitä kannattaisi lähteä työstämään.

Jostain hiihtämisestä tehdään nyt aivan liian isoa asiaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.12.25 15:30:35

Aivan kamalan ilkeitä vastauksia täällä monella. Lyödään oikein lyötyä ja haukutaan vielä apinaksi ja ties miksi.

Päivämäärä:   13.12.25 15:37:45

Nopeampi väistää aina ladulla, sinun ei siis aloittaja tarvitse väistellä yhtään ketään jos vielä ladulle menet, ladulla mahtuu hyvin ohittamaan vaikka tuo yksi täällä raivoaa kuinka pitää väistää.

Lähettäjä: Manna 
Päivämäärä:   13.12.25 15:51:10

Cvbn:n kommentit on todella hyviä! Sain niistä itsekin paljon vinkkejä, joten kiitos hänelle.

"Sitten totesin, että parempi hänen mennä yksin, koska jos tulee vaikea paikka maastossa, en pääse pyörän selästä nopeasti alas ilman että haaravälini iskeytyy runkoon, joten en lähde mukaan. Mies sanoi pyörän olevan oikean kokoinen ja että tekniikkani on väärä, joten uskoin häntä ja ajattelin, että olen vain motorisesti täysin lahjaton. Pystyin seisomaan jalat pyörän rungon molemmin puolin ainoastaan niin, että kallistin pyörää todella paljon (niin paljon, ettei siitä olisi päässyt liikkeelle mitenkään), ja miehen mielestä se oli ok."

Luehan nyt muutaman kerran tuo kirjoittamasi läpi ja kerro meille rehellisesti, että mitä oikein ajattelit? Kerrot tajunneesi, että pyörä on aivan liian iso etkä pysty sillä siksi ajamaan. Silti uskot, että miehesi oli oikeassa kun väitti sinun olevan väärässä ja että alapään kuuluu hakkautua runkoon, kun laskeutuu pyörän selästä. Millä logiikalla?

Onko miehesi joka asiassa samanlainen? Oikein nauttii siitä, että saa hokea sinulle, kuinka huono olet etkä mitään osaa?
Kun et yllä ylähyllylle ilman jakkaraa, niin uskot häntä kun hän sanoo, että tekniikkasi vain on huono ja et vai osaa.
Eikö oma järkesi sano, että kyseessä on se, että et yllä eikä se, ettet osaa?
Tai kun auton penkin laittaa liian alas etkä näe kojelaudan yli, tai penkin liian taakse ettet yllä polkimille, tai selkänojan liian takakenoon niin ett tuijotat auton kattoa, tai säätää peilit osoittamaan kohti taivasta, niin uskot ihan suoraan sen, kun sanotaan, että olet vain tyhmä ja huono kun et osaa, ja kyllä se auton penkki ja peilit on ihan oikein säädetty, mutta SINÄ VAIN OLET TYHMÄ JA KÖMPELÖ ETKÄ OSAA, kun väität, säädöt on päin hemmettiä.

Oikeasti?

Olen täysin samaa mieltä kuin cvbn:
"KÄYTÄ AIVOJASI JA SILMIÄSI, AVAA SE SUUSI JA PUOLUSTA OMAA NÄKEMYSTÄSI."

Selkeästi sinä huomaat itse edes jonkun ongelmakohdan. Eli sinä kyllä osaat. Et ole täysin tyhmä ja huono. Et vain uskalla puolustaa itseäsi. Nyt vain teet sen mukaan kuin tuntuu ja opettelet pitämään puolesi. Sanot ihan suoraan, että haluat kokeilla eri vaihtoehtoa.

"Hänellä oli siis näkemys, ilmeisen oikea sellainen, ja hän puolusti sitä."

Aloittajahan ei puolustanut itseään ja sanonut, että kokeilee kuitenkin sitä pienempää pyörää, jonka runko ei paina alapäätä ja jota pystyy pitelemään jalkojensa välissä kallistamatta sitä yhtään. Eli opettele itse lukemaan ja ymmärrä se, että aloittaja ei puolustanut näkemystään vaan uskoi miestään ja ajatteli vain olevansa tyhmä ja huono kun ei osaa. Senhän aloittaja sanookin jo klo 14:48:39 kirjoittamassaan kommentissaan ja ilmaisee asian näin: "en vaan opi, koska olen kömpelö ja tyhmä."

No eikä ole, vaan huonoitsetuntoinen, joka ei osaa ja uskalla puolustaa itseään minkään vertaa.

Lakkaa mollaamasta itseäsi. Se nyt on ihan ensimmäinen asia, joka sinun pitää opetella, ennen kuin kykenet oppimaan mitään muuta. Jos koko ajan hoet "oon tyhmä enkä voi oppia" niin et varmasti opikaan. Hoe mieluummin "en oo tyhmä ja voin oppia tän kunhan tajuan, mikä mättää".

Päivämäärä:   13.12.25 15:51:13

"NO KUN MINÄ YRITÄN OPETELLA. Eihän minulla olisi mitään hätää, jos oppisin, tai jos asia ei kiinnostaisi yhtään. Mutta kun haluaisin osata näitä asioita, en vaan opi, koska olen kömpelö ja tyhmä."

Et sinä voi oppia, jos pidät itseäsi vain tyhmänä ja huonona joka ei edes voi oppia, ja häpeät olemassaoloasi niin, ettet uskalla ottaa selvää, matkia muita ja kokeilla mitään.

"Opettele cvbn lukemaan. Kyllähän aloittaja sanoi sille miehelleen, että ei aio pyöräillä, kun pyörä on liian suuri. Hänellä oli siis näkemys, ilmeisen oikea sellainen, ja hän puolusti sitä."

Osaan selekästi lukea paremmin kuin sinä. Aloittaja ei uskonut itseään eikä puolustanut näkemystään vaan uskoi miestään heti, kun mies sanoi, että pyörä on sopiva ja aloittaja vain ei osaa. Aloittaja ei puolustanut näkemystään, vaihtanut pyörää pienempään ja kokeillut, onko sitä helpompi hallita. Veikkaan, että pyörä oli miehen valitsema ja mies nauttii siitä, että saa haukkua aloittajaa tyhmäksi ja huonoksi kun tietää, että aloittaja ei puolusta itseään ja uskoo kaiken haukkumisen.

Sinun on ihan turha nyhertää yksin, jos sinulla ei ole mitään tietoa siitä, miten asia kuuluisi tehdä. Hyviä esimerkkejähän on tuo, ettet todellakaan tiedä, millä periaatteella saat halot syttymään kun miehesi tekee sen tuosta vain, tai kaverisi painelee sukset jaloissaan horisonttiin ja sinä et pääse metriäkään eteenpäin, tai uskot että et vain osaa, kun et pääse maastopyörällä edes liikkeelle. Kuitenkin uskot mukisematta, kun sinulle sanotaan "oot vaan huono" ja "miten voit olla noin huono". Et sinä ole niin huono kuin luulet olevasi. Ongelma on se, että uskot muita kun he sanovat, että olet huono etkä uskalla ottaa selvää, miksi tämä nyt ei onnistu yhtään mitenkään.

Ihan hyvin voisit katsoa, että miten se miehesi ne halot pesään tunkee, kuinka paljon hän niitä kerralla laittaa, miten ja mistä kohdasta hän koettaa ne puut sytyttää. Siihen vaaditaan tietty tekniikka, jota sinä et uskalla edes opetella, kun pidät itseäsi niin tyhmänä ja huonona.

Häpeät itseäsi niin paljon, ettet kykene yhtään katsomaan, miten muut tekevät ja matkimaan heitä, niin että voisit kokeilla, onnistuisiko joku eri tavalla. Esim. hiihtäessä se kaverisi mene todella kevyen näköisesti, ja miehesi maastopyörä ei pamauttaisi häntä palleille, jos hän laskeutuisi pyörän selästä. Ja uskot suoraan, kun sinulle sanotaan, että oot vaan huono etkä osaa, vaikka sinä kyllä näet ja tunnet, ettei tämä nyt ole siitä kiinni. Et vain uskalla puolustaa itseäsi.

Mutta teit kyllä hyvin selväksi sen, miksi et kykene oppimaan. Kerroit sen ihan omin sanoin, sanasta sanaan kopioituna tässä: "en vaan opi, koska olen kömpelö ja tyhmä."

Pidät itseäsi kömpelönä ja tyhmänä etkä edes yritä mitään. Et edes sellaista, joka sinusta tuntuu oikealta. Eli kun joku käskee sinun laittaa kengät vääriin jalkoihin ja lähteä juoksulenkille, niin uskot häntä kun hän sanoo, että olet kömpelö ja tyhmä sen sijaan, että vaihtaisit ne kengät oikeisiin jalkoihin ja sanoisit, että "Enkä oo. Sä vaan käskit mua laittaan kengät vääriin jalkoihin ja nyt kun vaihdoin ne oikein päin, niin juoksen hyvinkin ketterästi".

Kauanko olet antanut kohdella itseäsi noin ja milloin olet menettänyt itsetuntosi kokonaan?

Päivämäärä:   13.12.25 15:54:07

Väistäminen ei tarkoita sitä, että pitää siirtyä pois ladulta johonkin ojaan vaan sitä, että antaa ohittajalle tilaa. Jos joku ei tätä tajua niin pysykööt kotona.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.