Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi on niin normalisoitua haukkua loisiksi?

Lähettäjä: Nanto 
Päivämäärä:   12.12.25 17:16:32

Aivan karmeaa keskustelua lähes jokaisessa kommenttikentässä Facebookissa missä aihe sivuaakaan Suomen taloutta. Aivan hirveää puhetta sairaista ja huono-osaisista. Aina oletetaan että työtön on joku työhaluton loinen joka keksii päästään ongelmia ettei vaan tarvisi mennä töihin. Tilastot kuitenkin tuntuvat näyttävän toisin, iso osa menisi töihin jos niitä olisi tai niihin pystyisi. Miten olemme normalisoineet tämän vihan ja miten voisimme lopultakin puhaltaa yhteen hiileen? :(

Re: Miksi on niin normalisoitua haukkua loisiksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.25 17:18:24

Koska populismi uppoaa tyhmiin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.12.25 17:20:01

Koska ajatellaan että jos työtön/fyysisestisairas/mielenterveysongelmainen on vaan laiska ja haluton niin itse ei voida joutua siihen tilanteeseen. Tulee kivan turvallinen olo.

Päivämäärä:   12.12.25 17:23:10

Koska fasismi vaatii toimiakseen dehumanisointia. Se on asia mitä oikein ruokitaan, koska se tarkoittaa että on ihmisryhmiä jota voidaan syyttää kaikesta mahdollisesta, jota tavallinen kansalainen voi halveksua, ja toisaalta johon pelkää joutuvansa vaikkei sitä itselleen myönnäkään. Eihän hän ole loinen, hän on ihminen, joten hän ei voisi koskaan joutua sellaiseen tilanteeseen. Ne muut on huonoja, vääriä, epärehellisiä, laiskoja.

Sitten leopardit tulevat ja syövät myös hänen naamansa.

Lähettäjä: ^..^ 
Päivämäärä:   12.12.25 17:23:44

"Koska populismi uppoaa tyhmiin"

100%

Päivämäärä:   12.12.25 17:30:35

Taitaa olla jonkinlaista psykologista itsesuojelua. Ihminenhän ei voi joutua sairaaksi ja työttömäksi ilman omaa syytään, joten Minua ei uhkaa mikään, olenhan niin erinomainen!

Lähettäjä: nipsu 
Päivämäärä:   12.12.25 17:52:48

Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 12.12.25 17:20:01

Koska ajatellaan että jos työtön/fyysisestisairas/mielenterveysongelmainen on vaan laiska ja haluton niin itse ei voida joutua siihen tilanteeseen. Tulee kivan turvallinen olo.

Just tämä! Sillä luodaan itselle sellaista valheellista turvan tunnetta millä suojella itseään. Että onneksi minulle ei voi käydä noin. Valitettavasti voi. Sairaus esim voi iskee ihan kenelle vaan. Kaikki ei vaan kestä sitä ajatusta. Joillain taustalla voi olla myös syystä X kehittymättä jäänyt empatiakyky.
Hyvinvoiva ja tasapainoinen ihminen ei koe tarvetta haukkua ketään loiseksi tai muuten ilkeillä toisille, vaikka ei olisi itse ollut koskaan samassa tilanteessa. Se on oireilua jostain ihmisen omasta sisäisestä pahasta olosta tai epävarmuudesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.25 17:54:38

Niin helppo haukkua kunnes osuu omalle kohdalle.

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   12.12.25 18:35:43

Tätä on ihan tarkoituksella normalisoitu jo vuosikaudet median toimesta. On tehty juttuja "ideologisesti työttömistä" ja jättimäisistä tukisummista eli tarkoituksella valikoitu juttuihin sellaisia kohteita, jotka saavat kansan raivostumaan. Näin on saatu aikaan se ilmapiiri jossa heikoimmilta voi viedä tuhkatkin pesästä ilman että valtaosaa kiinnostaa, koska "onhan se oikein niille loisille".

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   12.12.25 18:49:05

Ja nämä kiukuttelijat on useinkin taloudellisesti lähempänä sitä tukiasiakasta kuin varakasta joiden oikeuksista ovat eniten huolissaan ;)

Päivämäärä:   12.12.25 18:54:40

"Tätä on ihan tarkoituksella normalisoitu jo vuosikaudet median toimesta. On tehty juttuja "ideologisesti työttömistä" ja jättimäisistä tukisummista eli tarkoituksella valikoitu juttuihin sellaisia kohteita, jotka saavat kansan raivostumaan. Näin on saatu aikaan se ilmapiiri jossa heikoimmilta voi viedä tuhkatkin pesästä ilman että valtaosaa kiinnostaa, koska "onhan se oikein niille loisille"."

Joo ja lisäksi niihin juttuihin valikoidaan aivan tarkoituksella kaiken maailman taloustaidottomia typeryksiä, joiden rahat menevät rakennekynsiin ja noutokahveihin ja sitten itkevät ettei ole rahaa ruokaan, että saataisiin lukijoissa herätettyä mahdollisimman paljon raivoa tukien saajia ja ylipäätään köyhiä kohtaan.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   12.12.25 18:57:52

Tuossa äskettäin juttelin työttömän kanssa siitä kun ei voi ottaa mitään pätkätöitä kun tulis taloudellista persnettoo....

Lähettäjä: Fei 
Päivämäärä:   12.12.25 19:01:50

Perustulo tarvittaisiin, ei kaikille tule enää koskaan olemaan töitä vaikka työllisyys tästä nousisikin. Osa tulee jäämään rannalle ja silloin on aivan pakko olla systeemi jossa kaiken, pienenkin muruseni pystyy ottamaan vastaan.

Päivämäärä:   12.12.25 19:13:29

Ihmisarvon riistäminen joltakin ihmisryhmältä alkaa kielen tasolla. Siinä on pyrkimyksenä saada riittävän suuri osa väestöstä ajattelemaan, että tämä ihmisryhmä ei olekaan ihmisiä vaan tosiaan loisia, roskaa. Lisäksi tätä ihmisryhmää syytetään kaikista maan ongelmista: "Ne" vievät meiltä hyvinvoinnin, kaikki olisi meillä kunnossa jos niitä ei olisi.....kun tätä on tarpeeksi toisteltu ja lietsottu kansaa vihaan, voidaankin jossain vaiheessa alkaa tätä vihattua ihmisryhmää ihan kirjaimellisesti hävittämään. Kuulostaa ehkä liioittelulta, mutta vastaavaahan on tapahtunut ihan täällä Euroopassa ei niin kauan sitten. Nykyään pyritään taas valtavirtaistamaan ajattelua, joka aiemmin oli marginaalista. Tämä on järjestäytynyttä toimintaa sosiaalisessa mediassa, myös tällä palstalla.

Lähettäjä: . . 
Päivämäärä:   12.12.25 19:16:18

Laajamittaista ja järjestelmällistä epäinhimillistävän puheen normalisointia. Tämä nähtiin jo 30-luvun Saksassa juuri samanlaisena mutta eräillä ei vaan vieläkään varoituskellot soi.

Päivämäärä:   12.12.25 19:21:53

"Tuossa äskettäin juttelin työttömän kanssa siitä kun ei voi ottaa mitään pätkätöitä kun tulis taloudellista persnettoo...."

No siis tämä hallitushan on jo poistanut asumistuesta ansiotulovähennyksen ja kohta lähtee ansiotulovähennys myös toimeentulotuesta. Olen itsekin sitä mieltä, että työnteon pitäisi aina olla taloudellisesti kannattavaa, vaikka sitten kuinka pienen keikkahommankin vastaanottaminen, mutta tukijärjestelmää vaan koko ajan huononnetaan tältä osin.

Lähettäjä: nipa 
Päivämäärä:   12.12.25 19:22:19

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 12.12.25 17:54:38

Niin helppo haukkua kunnes osuu omalle kohdalle.

Eikä tarvitse edes osua omalle kohdalle ymmärtääkseen, että moinen haukkuminen ei ole fiksua.

Päivämäärä:   12.12.25 19:23:58

Niinhän se menee: väkivaltakin raaistuu, kun se arkipäiväistyy.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   12.12.25 19:27:37

Kaikesta tästä hyötyy eniten Venäjä.

Päivämäärä:   12.12.25 19:38:26

"Tämä nähtiin jo 30-luvun Saksassa juuri samanlaisena mutta eräillä ei vaan vieläkään varoituskellot soi."

Tätä olen itsekin sanonut monta kertaa, että hyvin samanlaista retoriikkaa harjoitettiin Hitlerin Saksassa. Ei sielläkään mitään tuhoamisleirejä voitu heti pystyttää, ensin piti saada kansa lietsottua sellaiseen vihaan, että se hyväksyi ne tuhoamisleirit.

Päivämäärä:   12.12.25 19:41:11

"Kaikesta tästä hyötyy eniten Venäjä."

Myös tämä on totta. Kun äärioikeistolaiset puolueet pääsevät valtaan Euroopassa, se hyödyttää myös venäjää sillä nämä puolueet ovat venäjämielisiä. Lisäksi kaikenlainen sekasorto ja kansan jakautuminen länsimaissa on hyödyllistä venäjälle.

Lähettäjä: Åsa 
Päivämäärä:   12.12.25 19:53:55

Koska on myös totta että joukossamme elää ihmisiä joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin.

Työelämässä on myös henkilöitä jotka eivät hoida töitään kunnolla. Jokainen pidempään työelämässä ollut on varmasti joskus kohdannut sen tapasaikuttajan, tai sen töitään delegoivan laiskurin. Kaikki eivät ymmärrä omaa vastuutaan hyvinvointiyhteiskunnan toimivuudesta.

Ja se, että kaikki eivät hoida töitään kunnolla, on myös yksi syy siihen, miksi eri ihmiset saavat eri instansseissa erilaista kohtelua, vaikka asiat joihin ratkaisua etsitään, ovat lähes identtisiä.

Netissä huutelun sijaan jokaisen olisi hyvä tehdä perusteellista itsetutkiskelua.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.12.25 20:04:09

Sehän on melkein hyvä että meillä on näitä "työhaluttomia" (eli siis iso osa työKYVYTTÖMIÄ) kun tulevaisuudessa työpaikkojen määrä vain kutistuu.

Päivämäärä:   12.12.25 20:06:58

Työhaluttomien ja kaiken maailman omasta mielestään työkyvyttömien määrä on räjähtänyt.

Tavallisilla työssäkäyvillä veronmaksajilla on tullut mutta täyteen siitä, että koti- ja ulkomaiset lusmut makaavat kotona ja saavat vähintään saman rahan tekemättä yhtään mitään, kuin pienipalkkainen työntekijä.

Tuet ovat aivan liian suuria ja systeemi on passivoiva. Työn vastaanottaminen osa-aikaisestikin pitäisi aina olla kannattavaa.

Päivämäärä:   12.12.25 20:08:43

^ Loisiksi haukkumalla se tilanne paraneekin.

Lähettäjä: Vanilli 
Päivämäärä:   12.12.25 20:15:05

Minä olen ihan tavallinen suht pienipalkkainen työssäkäyvä. Minä olen onnellinen siitä, että mulla on terveys sillä tolalla, että itse voin käydä töissä ja elää elämääni. Se kun ei ole itsestäänselvyys. Terveys kun voi romahtaa kenellä vaan milloin vaan. Ja koen vain surua niiden puolesta, kenellä ei esim terveyden kannalta asiat ole yhtä hyvin kuin minulla ja on työkyvytön. Tai ei ole saanut työtä ja joutuu olemaan työttömänä. Ei mulla ole mitään yhtään mitään halua tai tarvetta haukkua minua huonommassa jamassa olevia ihmisiä loisiksi tai lusmuiksi!

Päivämäärä:   12.12.25 20:19:54

"saavat vähintään saman rahan tekemättä yhtään mitään, kuin pienipalkkainen työntekijä."

Kuule. Minä olen erittäin pienipalkkainen työntekijä ja minua ei ainakaan saada huijattua pitämään toisia pienituloisia vihollisinani. Tätähän tietyt tahot toivovat, että köyhät saataisiin tappelemaan keskenään ja todistelemaan varakkaille olevansa ns. hyviä köyhiä. Todellisuudessa olemme aika lailla samassa veneessä me pienituloiset, olimme sitten töissä tai työttöminä.

Enkä muuten todellakaan vaihtaisi osia työttömän kanssa, sehän ei ole ensinnäkään ole totta, että tuilla saisi jopa enemmän kuin pienipalkkaisessa työssä. Lisäksi tuilla eläessä on jatkuvassa kyttäyksessä ja kontrollissa, pienikin palkka taas on omaa rahaani jonka käytöstä en ole tilivelvollinen kenellekään.

Älä esitä puhuvasi meidän matalapalkkaisten suulla.

Lähettäjä: Juupas Eipäs 
Päivämäärä:   12.12.25 20:21:46

Koska some on normalisoinut kaikenlaiset ilkeilyt. Ammattilaiset ovat jo pitkään sanoneet että harvoin kyse on oikeasti halun puuttumisesta, mutta pitkäaikaistyöttömyys passivoi ja voi saada ihmisen luovuttamaan, joka sitten näyttäytyy ulospäin "lusmuiluna". Kaikki ongelmat eivät näy ulospäin jolloin tehdään näitä typeriä arvioita että kyllä henkilö X olisi työkykyinen jos vaan viitsisi..

On myös ehkä helpompi uskotella itselleen että on työkyvytön kuin myöntää ettei vaan kelpaa kenenkään palkkalistoille, syystä tai toisesta.

Päivämäärä:   12.12.25 20:23:55

Köyhää on helppo syyttää. Minua ei ainakaan vituta maksaa veroja vaikka siellä joukossa pari vapaamatkustajaa olisikin. Kiva vaan jos pysyvät siellä kotona eivätkä tule esim. työpaikalleni ryöstelemään.

Päivämäärä:   12.12.25 20:24:24

Eihän sitä tarvi 40-luvulle asti peruuttaa, kun voi muistella 90-livun lamaa: skinit ja mamut otti kaduilla yhteen ja kaikki työttömät oli laiskoja yhteskunnan elättejä ja yrittäjiä poimittiin hirrestä niin kuin kypsiä hedelmiä. Ja oppiko siitä kukaan mitään..? No ilmeisesti ei. Ainoa ero vaan on se, että tästä suosta ei enää nousta: kun kaikki mamut on häädetty ja loiset on tapettu, niin ketkä seuraavaksi..? Vanhukset?

Päivämäärä:   12.12.25 20:38:34

Valitettavasti esim. masennuksen hirveyttä ei välttämättä ymmärrä, jos sitä ei ole kokenut. Kuvitellaan, että jos sitkeästi ajattelee iloisia ajatuksia ja ottaa vain itseä niskasta kiinni, eikä ole mikään maailmantuskaa poteva lumihiutale, se hoituu kyllä. Minä olisin niin paljon mieluummin taas terve, motivoitunut ja töissäkäyvä ihminen kuten ennen olin. Nyt olen kroonisesti väsynyt ja ahdistunut, kykenemätön näkemään mielekkyyttä elämässä, en usko tulevaisuuteen ja haluaisin vain kuolla nukkuessani. Olen yrittänyt viedä oman henkeni, mutta tunnen musertavaa syyllisyyttä seurauksista läheisilleni. Joinain päivinä pelkkä olemassaolo on vain niin hirveää, sitä on vankina oman päänsä sisässä. Lääkehoidosta on ollut vain vähän hyötyä. Yhdestä pitkästä ja vakavasta masennusjaksosta selvisin aivan ihmeen kaupalla, pärjäilin useampia vuosia hyvin, sitten tuli elämältä niin paljon paskaa niskaan että se uusi. Avun saaminen vaikeutuu koko ajan, terveydenhuolto on niin huonossa jamassa.

En todellakaan mukavasti makaile sohvalla nauttimassa loisimisesta. Ja todellakin kärsin ja vihaan itseäni ja elämääni ihan riittävästi ilman, että haukutaan vielä päälle...

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   12.12.25 20:51:57

Asiatonta kielenkäyttöä ja käyttäytymistä normalisoimalla perussuomalaiset ja muu heitä kannattava apinalauma koittaa murentaa sivistysvaltion arvot, ja muuttaa maan Venäjäksi.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   12.12.25 20:57:15

Taas saatiin tähänkin keskusteluun se huutaja joka hokee että tuet on liian isoja, siellä vain lokoisasti kotona makailevat.

Nyt taas kerran: MISTÄ TÖITÄ KAIKILLE TYÖTTÄMÄNÄ OLEVILLE? Ei mitään "menkää hoitamaan vanhuksia tai lumitöihin työttömyyskorvausta vastaan" vaan oikeaa, kokoaikaista palkkatyötä? Ei tarvitse olla mikään Einstein kun katsoo vain tilastoja avoimet työpaikat vs. työttömät työnhakijat, ei kaikille ole töitä. Ei edes koulutetuille, terveille ja osaaville ole kaikille töitä niin miten vajaakuntoiset, nykyisille työmarkkinoille sopivaa koulutusta ja osaamista omaamattomat, jne...työllistyy kun niistä harvoista jäljellä olevista helpoista suorittavista töistä kilpailee ne terveemmät, osaavammat, nopeammat työnhakijat.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.12.25 21:06:50

No kyllä mua ainakin oikeesti ketuttaa. Maanantaina tulee tilille kolmen viikon lisät 872 €, brutto 1730 €. Olen tehnyt sunnuntaita j pitkiä 14h päiviä. Ja lisifhä viedään lähes puolet, jotta jotkut saa maata kotona.

Ja ihan turha sanoa että töitä ei ole, sde työnteko ei vaan maistu.

Päivämäärä:   12.12.25 21:14:14

Ja viivalle: se "työhaluttomien" ja nykyisille työmarkkinoille työkyvyttömien määrä on kasvanut koska meiltä on kadonneet käytännössä kokonaan ne helpot, avustavat työt. Teollisuus on automatisoitu hyvin pitkälle. Nykyinen sähköinen viestintä on tehnyt puhelinvaihteenhoitajat ja tsupparit tarpeettomiksi. Ei enää ole sellaista määrää tehtaita kuin ennen, vielä 80- luvulla suurin osa kodinkoneista oli kotimaista tuotantoa, samoin vaatteet. Enää ei ravintoloissa ole perunankuorijoita, raksoilla lautapoikia. Ei ole konttoreissa kahvinkeittäjiä ja kopiokoneenkäyttäjiä. Ojia kaivaa urakoitsija kaivinkoneella, ei kaupungin teknisen viraston miehet lapiolla. Sairaaloissa ja vanhainkodeissa oli kylvettäjiä ja jopa ulkoiluttajia, nykyään pistetään lähi- ja sairaanhoitajia kortistoon.

Päivämäärä:   12.12.25 21:14:24

^ trolli.

Päivämäärä:   12.12.25 21:20:16

?: kerro hyvä ihminen missä on kaikille töitä? Kun jokaista työpaikkaa hakee useampi ihminen, jopa useampi sata? Kun yksi saa sen työpaikan muut jää ilman.

Lähettäjä: Sepä 
Päivämäärä:   12.12.25 23:58:59

Hyvä Dark Jedi rautalnkaversiosta melko monelle täälläkin.

Joku aikaisemmin muisteli 90-lukua: silloinhan koulutettiin ihmisiä ihan perusteettomasti aloille, joille ei työllistynyt ja kaikki joutui "harjoittelijoiksi" yrityksile, joille piti tehdä ihan normi työtä, mutta ilmaiseksi (työttömyyskorvaus, luopio).
Eikä kenenkään yrittäjän tarvinut palkata ketään, koska ei silloinkaan ollut varaa palkata työntekijöitä, mutta työttömiä loisia pyöritettiin voileipäpalkalla tekemässä palkallista työtä.
Onneksi maailma on vähän kehittynyt ja sitä hyväksikäyttöä on suitsittu. Mutta nythän ollaan sitten ymmärrettävässä kusessa.
Mistä saada nyt ilmaista työväkeä voikkaripalkalla, muuta kuin niistä maahanmuuttajista..? Ja jos nekin häädetään, niin mitä sitten tehdään?

Päivämäärä:   13.12.25 09:50:02

Hyviä käytöstapoja ei enää arvosteta. Päättäjät näyttävät mallia siitä että on ok "sanoa mielipiteensä" ja käyttäytyä huonosti.

Ihmiskunta tuhoaa pikkuhiljaa itsensä kun ei ymmärretä että toisen kunnioitus ja yhteen hiilen puhaltaminen on ainoa keino selvitä. Liian monelle pääasia on että hän selviää, muista ei väliä. Maailma ei vaan pyöri niin.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   13.12.25 09:52:51

Tänään töissä, yyteet ja jos käy huonosti niin työntekijästä tuleekin loinen yhdessä päivässä.

Päivämäärä:   13.12.25 10:43:23

Sepä: mä ja mun kaverit valmistuttiin ammatteihin juuri keskelle 90- luvun syvintä lamaa. Silloin meitä vastavalmistuneita yritettiin työntää työmarkkinatuella harjoittelemaan ihan omaa koulutusta vastaaviin hommiin. Esimerkiksi kaverille joka valmistui lähihoitajaksi tarjottiin harjoittelupaikkaa työmarkkinatuella vanhainkodista. Monia kunnan hommia joita ennen oli tehnyt joku työkseen teetettiin työmarkkinatuella harjoitteluna. Eli nuo ajat on kyllä muistissa, silloin ihmiset sentään näkyvästi protestoi ja vaativat töitä.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   13.12.25 10:48:20

"Tuet ovat aivan liian suuria ja systeemi on passivoiva."
Ei se sinun veroprosenttisi pienen vaikka kaikki tuet lakkautettaisiin, kyllä Pete ja Ritu sille rahalle käyttöä keksii. Voidaan rakentaa vaikka kolmen vartin juna ja pitää bileet valtion kermalle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.