Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Austraalianpaimenkoira

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   11.12.25 23:13:05

Onko sinulla sellainen? Jos niin mitä koirasi osasi vuoden ikäisenä? Kävellä nätisti vierelläsi vai riehuen? Mitä toko liikkeitä hallitsi?
Onko helppo rotu opettaa?

Re: Austraalianpaimenkoira

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.25 06:03:34

Se, mitä jonkun koira osasi vuoden ikäisenä on vähän outo kysymys. Se kun ei kerro koirasta yhtään mitään. Jonkun koira osaa just ja just perus arkikäytöksen ja toisen koira on kisavalmis tokossa. Ja ne voivat olla luonteeltaan ja älykkyydeltään ihan tismalleen samanlaiset koirat. Tuollainen vertailu on lähinnä typerää ja paineita aiheuttavaa.

Päivämäärä:   12.12.25 06:06:38

Outoja kysymyksiä. Ja opettele edes rodun nimi oikein.

Päivämäärä:   12.12.25 06:13:09

Omistajasta kiinni nuo asiat. Oma oli ekat 1.5v todella vilkas, mutta remmissä kulki jo 3 kun iässä hyvin.

Lähettäjä: Kokemusta 
Päivämäärä:   12.12.25 06:18:56

Voidaan lukea tappajakoira rotuihin.

Päivämäärä:   12.12.25 07:55:31

Leluja kyllä tappoi ja suolisti nuorena paljon.

Päivämäärä:   12.12.25 07:57:03

Olipa outoja kysymyksiä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.25 10:08:40

Jep. Nuo kertoo omistajan koulutustaidoista (tai taidoista hakeutua osaavampien oppiin), ei koirasta.

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   12.12.25 10:12:16

Outoja vastauksia. Kun kysyy mitä koirasi osasi vuoden ikäisenä? Eikö silloin voi vastata esim : käskystä istua, maahan, sivulle, seuraa. Paikka irti . Jne...

Mutta tämähän on hötönet joten vastauksenkin näköjään sitä tasoa.
Toivottavasti . sun lelukoiralle ei nyt tullut paineita.

Lähettäjä: von Bööbe 
Päivämäärä:   12.12.25 10:32:08

Soveltuuko samat ohjeet itaalianvinttikoiraan ja saksaanpaimenkoiraan? Olen harkinnut myös skotlaanninpaimenkoiraa kyllä ottaa. Täytyy nyt miettiä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.12.25 10:33:33

Ei sovi lasten koiraksi, ja aloittaja on ulosannista päätellen vielä lapsi.

Lähettäjä: daanielssoon 
Päivämäärä:   12.12.25 10:34:03

Itse juuri koulutan ameriikanakitaa näillä ohjeilla.

Päivämäärä:   12.12.25 10:40:04

On helppo opettaa mutta oppii helposti itse myös asioita, joskus huonojakin. Pitää olla kärsivällinen ja johdonmukainen.

Päivämäärä:   12.12.25 10:54:59

” Kun kysyy mitä koirasi osasi vuoden ikäisenä? Eikö silloin voi vastata esim : käskystä istua, maahan, sivulle, seuraa. Paikka irti . Jne...”

No tämähän riippuu ihan siitä, mitä sille koiralle on halunnut opettaa. Mun edes mennyt aikuinen koirakaan ei osannut istua, eikä mennä maahan jne. Osasi hakea eukaa ja laakeria, ilmaisi kätköt varmasti, osasi tulla oikealle puolelle sivulle. Osasi olla hoitotoimenpiteissä ja tarvittaessa häkissä rauhallisesti, hihnakäytös oli ihan jees. Ei pysynyt irti, rotuominaisuus.

Nykyinen 7kk osaa istua, mennä maahan, sivulle oikealle ja vasemmalle puolelle, seistä. Hihnassa pikkusen vetää välillä. Hakee eukaa, ilmaisu vielä puuttuu. Ei pysy irti, rotuominaisuus.

Mutta juu ei ole austraalianpaimenkoiria nämä, eikä rodulla ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä koira osaa vuoden ikäisenä. Omistajan kiinnostus ja aktiivisuus vaikuttaa enemmän, siksi edesmennytkin osasi vain arjentaitojen lisäksi nosework-juttuja.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.12.25 20:09:26

"Omistajasta kiinni nuo asiat. Oma oli ekat 1.5v todella vilkas, mutta remmissä kulki jo 3 kun iässä hyvin."

Eipä ole pelkästään omistajasta, kyllä ne koiran yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat myös ihan hurjasti. Ihan esimerkkinä sisäsiisteys; joku oppinut pyytämään jo 9-viikkoisena ulos ja joku toinen tehnyt satunnaisia vahinkoja sisälle vielä 9 kk:n iässä. Hihnakulkemisen suhteen omani sattumoisin olleen helppoja opetettavia, mutta en todellakaan laske omaksi ansiokseni vaan tuuriksi ja koirien ominaisuuksiksi. Kaksi koirista olleet sellaisia, jotka eivät ole suunnilleen edes kokeilleet yrittää kiskoa koskaan. Tiedän kuitenkin, että jos koiralla sellainen taipumus on, niin on muuten varsin haastava opettaa pois - yksi meidän kouluttaja myös totesi, että se on hänestä yksi vaikeimpia asioita opettaa, jos koiralla on ns. vetämiseen taipumisusta.
Yhden koirani kanssa kyllä painittiin varsin pitkälle 1-vuotiaaksi asti hihnan repimisen kanssa (kiihdyttävissä tilanteissa), siinä missä kahdelle muulle ei koskaan edes juolahtanut mieleen kokeilla repiä hihnaa. Eli yksilöllisiä asioita nämä.

No mutta, aloitukseen. Aussieta ei ole minulla ollut, mutta tunnen näitä muutamia. Oma käsitykseni on, että ei välttämättä kovin helppo rotu. Osalla on jopa ihan elämää haittaavaa reaktiivisuutta, siis sellaista, ettei koira kerta kaikkiaan sopeutunut taajamaelämään. Aussiella saattaa olla reaktiivisuutta, terävyyttä, erilaisia aggression muotoja ja ylivilkkautta noin muun muassa. Toisaalta hyvä, tasapainoinen aussie on oikeasti tosi hyvä koira. Mutta itse olen aikanaan jo ajatellut, että en uskaltaisi ottaa aussieta, koska riski saada ei-tasapainoinen yksilö tuntuu olevan turhan suuri.

Voi toki olla, että tässä kymmenen vuoden aikana rotu on mennyt parempaan, tiedä sitten.

Päivämäärä:   12.12.25 20:36:28

Mulla kaikki 8-9 viikon iässä tulleet ovat olleet sisäsiistejä 4,5-5 kk iässä, eli ovat pidättäneet työpäivän ajan. Kaikki eri rotuisia.

Nykyinen rescue tuli 5 kk iässä mutta parissa viikossa sekin oli täysin sisäsiisti.

Oman kokemukseni mukaan rotu ei vaikuta sisäsiisteyteen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.12.25 20:44:44

.: Enhän minä niin sanonutkaan (että rotu vaikuttaa), vaan että yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat niin siihen, kuinka nopeasti koira oppii sisäsiistiksi kuin esimerkiksi myös siihen, kuinka helppoa koiralle on opettaa hyvä hihnakäytös (tai kuinka hyvin se kulkee hihnassa 1-vuotiaana). Eli että siihen ei vaikuta ainoastaan ihminen ja koulutus, vaan myös ne koiran omat, yksilölliset ominaisuudet. Joku koira kulkee ns. luonnostaan kivasti hihnassa ja joku tarvitsee siihen paljon treeniä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.