Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ylivirittynyt olo

Lähettäjä: Ressu 
Päivämäärä:   11.12.25 21:18:21

Onko kellään ollut samaa ja millä on päässy eroon? Ärsyttävää ku tulee näitä päiviä ku ois joku narkkari ilman annostaan, poukkoilen joka paikkaan saamatta mitään aikaan, ihme tärinä ja ei pysty keskittymään. Joku varmaan kuvailis paniikkikohtaukseks, mutta ei kai se koko päivää kestä saatikka useampaa.

Re: Ylivirittynyt olo

Lähettäjä: peukku 
Päivämäärä:   11.12.25 21:52:28

Kokeile psykofyysistä fysioterapiaa. Kannattaa kokeilla harjoituksia mitkä aktivoi parasympaattista hermostoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.12.25 21:59:31

Täällä kans kärsitään samanlaisista päivistä. Minulla liittyy kuukautiskiertoon. En ole vielä keksinyt keinoja saada sitä keskittymiskykyä näihin päiviin. Ruumiillista helppoa työtä onnistuu kyllä tekemään noinakin päivinä, mutta pitkäjänteistä ajatustyötä on lähes mahdoton tehdä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.25 22:01:18

Kyllä. Mulla auttaa rauhallinen kävely, mieluiten metsässä, ilman kuulokkeita. Pitkä lämmin suihku tai sauna. Jooga. Terveellinen ruoka. Kaikki ruudut ja näytöt kiinni. Jos vaan pystyt niin yritä keskittyä johonkin, vaikka kirjan lukemiseen, käsitöihin tai palapeliin. Kirja sellanen, missä luvut on lyhyitä, niin helpompi lukea pätkä kerrallaan.

Mulla myös hierojalla käynti auttaa pysäyttämään levottoman, hajanaisen ja ylivirittyneen olon.

Päivämäärä:   11.12.25 22:37:20

No huh, en olekkaan ainut.
Se että yritän väsyttää itseni jollain fyysisellä ei ole auttanut, tekee sen että voimat on loppu mutta silti "levoton" olo.

Päivämäärä:   11.12.25 22:43:09

Oletko tehnyt rentoutusharjoituksia?

Lähettäjä: Puli 
Päivämäärä:   11.12.25 23:10:53

Piikkimatto kans kokeilemisen arvonen

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   12.12.25 03:25:37

No vedä sellainen urheilusessio, että melkein lähtee taju:D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.12.25 03:59:01

Rauhoittava, kannabis jne?

Päivämäärä:   12.12.25 06:39:35

Käytätkö tyroksiinia? Otatko vitamiineja? Paljonko menee kahvia ja energiajuomia?

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   12.12.25 07:42:37

Tarkista päivärytmi, onko erilaisia toimintoja sopivassa suhteessa toisiinsa (työ, lepo, vapaa-aika yms) korjaa unirytmi. Vaikuta kokonaisuuteen.

Toisinaan ajaudunme hetkeksi ylisuorittamaan joksikin ajaksi esimerkiksi työssä ja se nostaa vireyttä. Tasainen ruokailurytmi.

Lähettäjä: Mia 
Päivämäärä:   12.12.25 07:49:25

Liikunnan täytyy olla rauhallista, ei se muuten tuohon auta. Ei missään tapauksessa mitään äärirajoille repimistä, vaan lempeää liikettä. Matala syke ja rauhoittava ympäristö. Kroppa pääsee purkamaan sitä ylivirittyneisyyttä samanlaisena toistuvaan, rauhoittavaan liikkeeseen. Siihenhän ne hermostoharjoituksestkin perustuvat. Rauhoittavat hengitysharjoitukset on toinen, niitä löytyy paljon netistä. Pisteen kommentin allekirjoitan täysin. Psykoterapia tai psykofyysinen fysioterapia auttaa löytämään keinoja ja mikä tärkeintä, niitä syitä miksi hermostosi menee tuohon tilaan. Sitä kautta syitä voi käsitellä ja niiden vaikutusta pienentää.

Päivämäärä:   12.12.25 17:18:41

Olen lopettanut kofeiini tuotteet puoli vuotta sitten.
En käytä tyroksiinia.
Perus monivitamiini menee.
En ole kokeillut rentoutumisharjoituksia, ei riitä keskittyminen niihin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.25 17:57:57

Kylmä suihku
Metsäkävely
Hengitysharjoitus
Ruudut pois

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.25 17:58:07

Niin ja sauna

Lähettäjä: Brax 
Päivämäärä:   12.12.25 18:05:33

Lähettäjä: Paskahomma
Päivämäärä: 12.12.25 03:25:37

No vedä sellainen urheilusessio, että melkein lähtee taju:D

Mulla tällainen vaan pahentaa tilannetta. Joo kroppa voi olla piipussa tappotreenin jälkeen, mutta ei se mun ylivirittynyttä oloa poista vaan päinvastoin.
Mulla ei ole valitettavasti mitään superhyviä neuvoja ja kärsin itse samasta ongelmasta ajoittain. Mulle henkilökohtaisesti ihan paras ’lääke’ on pitkä ja tiukka halaus mieheni kanssa ja hänen kainalossaan sohvalla oleilu, parasta jos vielä meidän koira nukkuu samalla jalkojen päällä. Silloin huomaan, että fyysisesti kehoni rauhoittuu ja mielen kierrokset ja stressi laskee, edes sen hetken ajaksi.

Päivämäärä:   12.12.25 18:07:22

Onko aloittaja kokeillut nukkua painopeitolla?

Lähettäjä: Eps 
Päivämäärä:   12.12.25 18:19:56

Etsi vaikka tubesta kanava Maggie Sterling. Häneltä löytyy mm. podcast, jossa puhuu asiaan liittyvistä aiheista todella helposti lähestyttävällä ja ymmärrettävällä tavalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.