Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hissin käyttö linnanjuhlissa

Lähettäjä: idkd 
Päivämäärä:   11.12.25 18:27:44

Olen nähnyt muutaman uutisen siitä, miten vartija esti CP-vammaista Riikka Leinosta käyttämästä hissiä linnanjuhlissa.
Esim. tämä:
https://yle.fi/a/74-20199096
ja tämä:
https://www.ksml.fi/paikalliset/9065489

Joka paikassa hoetaan vain, että "tilanteessa on tapahtunut väärinkäsitys", "tasavallan presidentin kanslia on pahoillaan" ja "asia on käyty läpi asianosaisen kanssa".

"– Olin tilanteesta todella häkeltynyt. Vartija oli ihan, että "ihan sama, vaikka olisit vammainen, sinä kävelet portaita"."
"Emme jääneet vääntämään, koska vartija oli todella tyly."
"Toimittaja myös näki tilanteen, jossa Leinoselta evättiin pääsy hissiin.
–  Kommentoin pääsyn evänneelle henkilökunnan edustajalle, että kyseessä on vammainen henkilö, ja että pyyntö käyttää hissiä on varmaankin oikeutettu. ”Ei vammaisuus vielä oikeuta mitään”, hän vastasi."

Olen elämäni aikana monta kertaa nähnyt ja kuullut ja jopa itse ollut tilanteissa, joissa vartija on käyttäytynyt typerästi. Mikä ihme siinä on, että asiallinen käytös on heille lähes mahdotonta? Itse keksin noissa tilanteissa välittömästi asiallisen tavan sanoa/tehdä sama asia, mutta vartijoilta se ei onnistu. Miksi ei?

Minua kiinnostaisi myös tietää, mikä oli tuon vartijan vastaus, kun hänelle huomautettiin tästä "väärinkäsityksestä". Mitä hän siis käsitti väärin? Onko hän edes itse pahoitellut väärinkäsitystään ja tylyä käytöstään tälle Leinoselle?

Kai hän sai edes potkut vartijan hommista? Ihan jo siksi, ettei osannut perustella asiallisesti "valitettavasti meillä on ohjeistus, että kävelykykyisiä ihmisiä, jotka liikkuvat ilman apuvälinettä, ei saa missään nimessä päästää käyttämään hissiä, eikä minulla ole valitettavasti oikeutta poiketa tästä säännöstä, vaikka tiedänkin sinun olevan liikuntavammainen". Ei, kun on pitänyt sanoa tylysti, ettei "joku vammaiseksi itseään väittävä saa hissiä käyttää vaan sähän kävelet portaita ja piste".

Vai onko sinne hissiin muka ollut niin pitkä jono, ettei sinne voi päästää sellaista, joka pääsyä oikeutetusti jonottaa?

Jos joku ei tiedä, niin CP-vamma on siis liikuntavamma, joka vaikuttaa liikkumiseen, tasapainoon, ja usein myös puheeseen. Ei vaikuta älyyn eikä ole kehitysvamma.

Re: Hissin käyttö linnanjuhlissa

Lähettäjä: idkd 
Päivämäärä:   11.12.25 18:31:25

Tällä "asia on käyty läpi asianosaisen kanssa" tarkoitan siis sitä, ettei riitä, että Leinoseen on oltu yhteydessä "hei sori siitä" -tyyliin, kuten oli tehty, vaan ihmettelen sitä, ettei ole kerrottu, miten vartijan kanssa on tilanne käyty läpi ja miksi vartija ei ole pahoitellut käytöstään.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   11.12.25 18:39:31

Ei arvosteta pressanlinnassa vammaisia. Eihän pressakaan ollut kutsunut paraurheilun masilman ja euroopan mestareita vaan slme julkkiksia ja joitakin golfareita vuosia sitten menestyneitä, joitakin urheilijoita jotka ei ole edes isommin menestyneet.

Lähettäjä: Vlaa 
Päivämäärä:   11.12.25 18:46:43

Onpa teillä nyt hiekkaa navassa pätö jutun takia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.12.25 18:48:42

No kuka yllättyy, että vartijat käyttäytyy huonosti?

Lähettäjä: jjssa 
Päivämäärä:   11.12.25 18:52:58

"No kuka yllättyy, että vartijat käyttäytyy huonosti?"

En minä ainakaan...

Päivämäärä:   11.12.25 18:55:01

Ottamatta sen enempää kantaa tapaukseen muuten kuin että on tapahtunut tietysti vääryys, niin luulen että vartijoissa on paljon ns. egoilijoita jotka haluavat päästä käyttämään valtaa ja voimaa. Ei tietystikään kaikki, tiedän tosi mukaviakin vartijoita, mutta varmasti sinne hakeutuu enemmän vallanhaluista ja voimankäyttöä himoavaa porukkaa kuin johonkin aivan muuhun ammattiin.

Menin kerran työhaastatteluun erääseen toimistorakennukseen, ja en ollut täysin varma mistä pääsen sisään ja olenko oikeassa paikassa. Kysyin asiallisesti neuvoa vartijalta ja tämä oli avoimen vihamielinen, tuntui että olisi varmaan sylkenyt päälleni jos olisi voinut. Vastaus oli todella v*ttumainen ja äänenpaino kuin olisi melkein syössyt tulta, jotenkin katkera ja vihainen.

Lähettäjä: iina 
Päivämäärä:   11.12.25 19:32:21

"Menin kerran työhaastatteluun erääseen toimistorakennukseen, ja en ollut täysin varma mistä pääsen sisään ja olenko oikeassa paikassa. Kysyin asiallisesti neuvoa vartijalta ja tämä oli avoimen vihamielinen, tuntui että olisi varmaan sylkenyt päälleni jos olisi voinut. Vastaus oli todella v*ttumainen ja äänenpaino kuin olisi melkein syössyt tulta, jotenkin katkera ja vihainen."

Minulla samantapainen kokemus. En ollut menossa työhaastatteluun, mutta kuitenkin pyörin erään viraston aulassa enkä tiennyt mihin kuuluu mennä. Aulan reunalla seisoi vartija jolta kävin kysymässä, tietääkö hän mihin suuntaan minun pitää mennä. Hän nosti kädet ristiin miestisuilleen, röyhisti rintaansa ja naurahti "NÄYTÄNKÖ MÄ JOLTAIN INFOPISTEELTÄ?". Vastasin, että "itse asiassa kyllä. Vartijoiden työhön kuuluu usein kertää ympäri rakennusta, joten he ovat yleensä hyvin perillä siitä missä päin rakennusta sijaitsee mitäkin". (Noin siis toimivat omassa työpaikassani.) Vartija ehkä vähän nolostui ja sanoi, että "No en kuitenkaan ole infopiste" kattoa ja seiniä tuijotellen, eli ei enää kehdannut ottaa edes katsekontaktia.

Ihan hyvin olisi voinut sanoa ettei hän tiedä, kun hänen työtään on vain tönöttää aulassa ja ei tunne rakennusta, ja sitten ohjata infopisteelle sen sijaan että nauroi, ettei hän ole infopiste.

Omalla työpaikallani vartijat ovat pääosin asiallisia, jos heihin ei ota kontaktia. Moni ei edes moikkaa, ja jos heitä huomioi, niin ovat ylimielisiä.

Joskus olin ns. siviilivaatteissani työpaikalla käymässä, kun huomasin, että avaimet oli jääneet kotiin enkä päässytkään huoneeseeni. Aulasta kuitenkin pääsin oikeaan kerrokseen, kun oli virka-aika ja ovet ei olleet tuolla välillä lukossa. Huoneeni ohi käveli vartija kun kaivoin laukkuani ja ajattelematta tokaisin, että "Hei voitsä avata mulle tän oven?". Vartija kääntyi hitaasti, oikein mairean näköisenä, nosti nokkansa pystyyn, laittoi kädet ristiin ja kysyi, että "Ja minkähän takia? ;)". Vastasin, että "Kun mulla jäi avaimet kotiin". Hän naurahti, että "No hehheh!". Tajusin tuolloin, että olen tosiaan omissa vaatteissani enkä näytä firman työntekijältä, ja tuota vartijaa en ole aiemmin täällä nähnytkään. Mutta onneksi ohi käveli eräs tuttu työntekijä jolle huikkasin "Hei joni, avaa mulle tää ovi". Tämä Joni pysähtyi, avasi oven, kiitin, hän jatkoi matkaansa, ja vartija tuijotti hölmistyneenä.

Tuossakin tapauksessa vartija olisi voinut olla olematta pskamainen ilme naamallaan ja asiallisesti tokaista esim. "Saan avata ovia vain henkilökunnalle". Mutta tuo minun halveksiminen oli se, jota en ymmärrä. Tiedän varsin hyvin sen, ettei hän voinut tietää minun olevan henkilökuntaa, mutta olisi voinut edes kysyä, että ootsä siis töissä täällä. Näytti nimittäin todella hölmistyneeltä, kun se ohikävelevä Joni ei epäröinyt yhtään vaan avasi oven tuosta vain.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.25 19:38:03

Vartijat on yleensä tyyppejä jotka eivät päässeet poliisikouluun vaikka halusivat. Ja sitä voi miettiä millainen ihminen haluaa usein poliisikouluun, ja millainen ei sitten sinne kelpaa. Minusta se selittää paljon vartijoiden käytöksestä.

Tietysti on hyviäkin vartijoita, ei kaikki vartijat, ei tarvitse hermostua ;)

Lähettäjä: Kvcf 
Päivämäärä:   11.12.25 21:14:27

No mutta hei, vammaiset haluaa tulla nähdyksi ja kohdelluksi ilman vammaa joten.. jos pystyy mennä rappusia niin miksei.
Vähän tylysti toi oli toki sanottu..

Lähettäjä: pjj 
Päivämäärä:   11.12.25 21:24:42

"vammaiset haluaa tulla nähdyksi ja kohdelluksi ilman vammaa joten.."

Ei, vaan he haluavat, että heidät nähdään ihmisinä vammasta huolimatta. Eli heissä ei nähdä vain sitä vammaa ja vammaisuutta vaan ihminen.

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   11.12.25 21:35:19

Lähettäjä???

Päivämäärä11.12.25 18:39:31

Ei arvosteta pressanlinnassa vammaisia. Eihän pressakaan ollut kutsunut paraurheilun masilman ja euroopan mestareita vaan slme julkkiksia ja joitakin golfareita vuosia sitten menestyneitä, joitakin urheilijoita jotka ei ole edes isommin menestyneet.

Ilmoita häirikköviestistä

Olihan siellä kutsuttuna esimerkiksi parahiihtäjä Inkki Inola! Kannattaa tarkistaa faktat ensin ja huudella vasta sitten.

Päivämäärä:   11.12.25 21:40:32

Olikohan vartijalle tehty selväksi, että liikkuminen on vaikeaa, vaikkei olekaan mahdotonta?

Lähettäjä: irik 
Päivämäärä:   11.12.25 21:48:00

"Olikohan vartijalle tehty selväksi, että liikkuminen on vaikeaa, vaikkei olekaan mahdotonta?"

Ilmeisesti oli, mutta hänen mielestään oli vain kiva kyykyttää liikuntavammaista...:

"Vartija oli ihan, että "ihan sama, vaikka olisit vammainen, sinä kävelet portaita"."

Ei vammaisuus vielä oikeuta mitään”, hän [vartija] vastasi."

Lähettäjä: irik 
Päivämäärä:   11.12.25 21:51:14

Minäkään en ymmärrä sitä, miksi pitää olla tyly. Miksi ei sanota asiallisesti ja varsinkaan osata perustella asiallisesti.

Vartijakin on eräänlaienn asiakaspalvelija. Ja vaikka aspa tapaa sata asiakasta joka työvuorossa, jotka ovat mielestään ärsyttäviä jollain tavalla (esim. kysyvät, missä täällä on kahvia vaikka se kahvihylly on metrin päässä), niin jokaista asiakasta kohtaan pitäisi olla neutraalin asiallinen eikä näyttää tylsistymistään niille, jotka kysyvät jotain.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.12.25 22:18:28

Linnan juhlat ei ole yhdyssana.

Lähettäjä: Minusta 
Päivämäärä:   11.12.25 23:33:35

Minusta haloon tulisi olla huomattavasti isompikin tuosta asiasta. Ethän sä valtion hommissa, itsenäisyyspäivän linnan juhlissa hitto puhu tuohon sävyyn kellekään presidentin kutsumalle vieraalle?? Toivon, että kyseinen työntekijä on saanut potkut. Eiköhän hänen pestiinsä ole halukkaita muitakin, ehkä jopa käytöstavat omaavia, joilla olisi edes pientä haisua yhdenvertaisuudesta ja ystävällisyydestä toista ihmistä kohtaan.

Lähettäjä: amwn 
Päivämäärä:   12.12.25 04:57:28

Lähettäjä: pjj
Päivämäärä: 11.12.25 21:24:42

"vammaiset haluaa tulla nähdyksi ja kohdelluksi ilman vammaa joten.."

Ei, vaan he haluavat, että heidät nähdään ihmisinä vammasta huolimatta. Eli heissä ei nähdä vain sitä vammaa ja vammaisuutta vaan ihminen.

Tämä!

Päivämäärä:   12.12.25 05:51:09

Liian iso kohu pikkuasiasta. Ei vammaisuuden perusteella saa prinsessakohtelua.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   12.12.25 06:00:37

Eikö tätä ylisviivaa saada oikeasti hoitoon. Surullistakin surullisempi tapaus.

Lähettäjä: Kokemusta 
Päivämäärä:   12.12.25 06:28:19

Vartija on erotettava ja ei missään nimessä ikinä päästää vastaaviin hommiin.

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   12.12.25 06:39:29

Mitä, jos olisi ollut viimeisillään raskaana oleva? Tai keppejä käyttävä, joka kuitenkin kävelee? Tai 100-vuotias veteraani? Jos kävelet, menet portaita, vai?

Lähettäjä: Piu 
Päivämäärä:   12.12.25 07:12:52

Joku kirjoitti että "Ei arvosteta pressanlinnassa vammaisia."
Nythän ei ole kyse pressanlinnan saati presidentin toimista, vaan yhden yksittäisen kansalaisen, joka sattui olemaan vartija, joka luuli olevansa parempi päättämään kuin muut. Ikävä kyllä, Suomessa näitä yksittäisiä kansalaisia löytyy, joille vammainen on ennemmin toisen haukkumasana, kuin ihminen, joka on yhtä arvokas kuin vammatonkin.

Lähettäjä: krred 
Päivämäärä:   12.12.25 12:22:25

Tästä pitäisi nostaa isompikin haloo. Ensinnäkään kukaan ei saa kommentoida tuolla tavalla kenellekään ("ihan sama, vaikka olisit vammainen, sinä kävelet portaita") ja (”Ei vammaisuus vielä oikeuta mitään”) ja toiseksi vartijoiden huono käytös on todella yleistä ja siitä pitäisi tehdä loppu. Kuten joku jo sanoikin, vartijat ovat usein katkeria ja ylimielisiä, jotka eivät ole päässeet poliisikouluun. Heitä ei pitäisi päästää myöskään vartijoiksi, koska sinne ei kaivata ainuttakaan ylimielistä, voimafantasioivaa muiden halveksijaa ja kyykyttämisestä nauttivaa kuspoa.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   12.12.25 13:18:42

Nimenomaan oli päästetty ihan tavallisiakin ihmisiä, toki iäkkäämpiä, hissillä.

"LähettäjäPistepisste

Päivämäärä12.12.25 06:39:29

Mitä, jos olisi ollut viimeisillään raskaana oleva? Tai keppejä käyttävä, joka kuitenkin kävelee? Tai 100-vuotias veteraani? Jos kävelet, menet portaita, vai?"

Päivämäärä:   12.12.25 14:49:00

"Ei vammaisuuden perusteella saa prinsessakohtelua."

Mikä hissin käyttämisessä on "prinsessakohtelua"?

Lähettäjä: ejedna 
Päivämäärä:   12.12.25 15:25:00

Minäkin kysyn, että mistä lähtien hissin käyttö on ollut prinsessakohtelua?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   12.12.25 16:16:55

Niiiiin. Ehkä olisi pitänyt selvittää nämä etukäteen ja tehdä sen jälkeen päätös voiko osallistua juhliin vai ei! Ei tulisi sitten mielipahaa. Juhlat näki televisiosta, ei siellä tarvitse olla livenä.

Lähettäjä: jkrf 
Päivämäärä:   12.12.25 17:48:40

"Niiiiin. Ehkä olisi pitänyt selvittää nämä etukäteen"

Mitä tarkoitat?
Rakennuksessa oli hissi, jota olisi saanut käyttää. Nyt vain oli joku mikromuna ovella vahtimassa, ettei vammaiset pääse hissiin.

Päivämäärä:   12.12.25 22:02:22

Totta tietenkin, ettei mikä tahansa vamma oikeuta hissin käyttöön, vaan ainoasraan sellainen, joka rajoittaa liikuntaa (en tunne kyseisen henkilön vammoja). Joka tapauksessa vastauksen on oltava tietenkin kohtelias.

Lähettäjä: jds 
Päivämäärä:   12.12.25 23:08:09

Liikuntavammaisella on oikeus käyttää liikunnan apuvälineitä ja asioita, jotka tekevät esteellisestä esteettömän. Eli jos hän haluaa käyttää hissiä portaiden sijaan, vaikka tasamaalla käveleekin hyvin, niin silloin hissin käyttämisen kieltäminen on syrjintää.

Toivon todellakin että tuo vartija häpeää syvästi ja on saanut tästä seurauksia. Kumma kyllä, en ole nähnyt missään hänen puoltaan uutisoituna niin, että itse kertoisi, millaiset ohjeet hänellä oli ja miltä nyt tuntuu, kun rikkoi lakia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.