Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko käynyt ruokajonossa?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   11.12.25 18:17:07

Tai käytkö nyt? Eikö olla rahaa syödä? Saiko sieltä tarpeeksi ruokaa?

Re: Oletko käynyt ruokajonossa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.12.25 18:24:39

En ole ikinä käynyt.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   11.12.25 18:27:14

En ole, enkä tähän tietoon menossakaan. Vakityöt sekä minulla että miehellä terveydenhuollossa ja kuljetusalalla, joten avun tarve lähitulevaisuudessakaan ei näytä todennäköiseltä. Ja on säästöjä myös hätätilanteen varalle ym.
Ex-appivanhemmat kävivät useinkin. En sitä oikein hyväksynyt, koska kummallakin kuitenkin ihan hyvät eläkkeet, oli varaa pitää kesämökkiä ja laajentaakin sitä, ostaa vene jne... :/ Toki olivat nuukia muutenkin, kaupasta aina aletuotteita, sitä halvinta saksalaista possua jne. Eivät ymmärtäneet alkuunkaan, miksi minä halusin ostaa kotimaista "kallista" aina kun mahdollista... Muuten kyllä tultiin toimeen ihan mainiosti :D

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   11.12.25 18:33:18

Mahdollisuuksien mukaan aina kun on ruokajono. Täällä on vain kerran viikossa. Jos en pääse niin kuolen melkein nälkään. Ystäviltäkään ei loputtomasti voi kerjätä. Onneksi Seurakunta antoi maksukortin jouluavustuksena. Toivotaan että saa jotain jouluksi siis ruokaa.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   11.12.25 18:43:16

Olen vuosia sitten. Paikallinen seurakunta yhdistys järjesti ja talkoolaiset olivat ensin täyttäneet omat kassit, valkanneet mitä ottavat Eräs ruuan jakelija nosti itselleen sivuun öihapaketin kun jakli ruokiabja sellainen tuli esiin boxista.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.12.25 18:49:40

En ole, mutta naapuri joka usein kävi toi mulle aikoinaan kaikki ylimääräiset mistä ei itse tykännyt/tarvinnut. Osan käytin itse, osan lahjoitin vastaavasti eteenpäin.

Lähettäjä: Minusta 
Päivämäärä:   11.12.25 20:55:51

Emme ole, mutta tänään vuonna pyysimme diakoniasta apua joulukuulle, kun meidän perheessä todella vaikea tilanne. 2 aikuista ja 4 lasta, saatiin 100e lahjakortti prismaan. Kituutetaan, tuolla rahalla saatiin lapsille edes pienet lahjat kaikille. Hopen tai muuhun apuun ei ehditty mukaan ollenkaan.

Olen kuullut, että monessa kaupungissa srk:n nuo lahjakortit jouluksi olleet 40-50e/hlö (eli perheet saaneet monesti 200e+ edestä lahjakorttia) ja sen lisäksi ollut kassillinen jouluherkkuja (esim glögiä, pipareita, suklaarasia, ja myös tavallisia juttuja kuten leipää, kasviksia jne). En osaa sanoa, onko nyt vain huono vuosi vai onkohan meidän kaupungissa aina näin. Silti aivan järjettömän kiitollinen tuostakin avusta, meille 100e on ihan tosi iso summa!

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.12.25 20:59:38

Eikö tuon lahjakortin voi käyttää ainoastaan ruokatuotteisiin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.25 21:29:53

Se on lahjakortti eikä maksusitoomus. Sillä voi kai ostaa vaikka kaljaa. Saan itsekin sellaisen ens viikolla, ruokakassin hain jo.

Pyydän seurakunnalta asiointiluvan sellaiseen ruokajakoon missä pystyy itse vaikuttamaan sisältöön, mutta silti menee suurin osa ruuista kavereille kun en itse pysty syömään. Aika usein ruokaa menee myös kotona roskiin kun on jo saadessa selvästi pilalla.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   11.12.25 21:32:03

Ei ole tullut käythä. Perheen tulot reilusti köyhyysrajan alapuolella osaksi sairauden vuoksi, mutta aina on ollut rahaa ruokaan vaikka muutoin nuukasti saa elellä.

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   11.12.25 23:21:04

Ei oo tarvetta. Ostan kyllä välillä ruokaa halvalla, esim. tarjouskinkun hintaan 5.50 /kg. On siinä syömistä vähäks aikaa. Ja kun opettelee vaikka spaghetin teon italialaisittain, niin syömiskelpoista ruokaa saa halvalla. Kesällä järvestä käytännössä ilmaiseksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.25 05:57:45

Kaikki eivät asu järven vieressä, jos matka järvelle on pitkä, ei se ole ilmaista ajella sinne. Polkupyörää ei kaikilla ole.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   12.12.25 07:16:22

En ole, mutta korona-aikana opiskelin amiksessa ja koululta sai hakea sulun aikaan aina viikon kouluruuat valmiiksi tehtynä. Kävin ne hakemassa, ja koko perhe söi niistä. Nyt olen töissä, mutta silti välillä on rahat tosi tiukassa. Olen saanut ilmaiseksi kyllä omenoita joka syksy niin niistä syödään puuron kanssa sosetta pitkälle talveen. Ehdottomasti menisin ruokajonoon jos tarve. Ollaan oltu puolison kanssa vuorotellen pätkiä työttömänä, mutta nyt molemmat töissä. Kävin yhteen aikaan helluntai seurakunnan muskarissa lasten ollessa pieniä ja sieltä antoivat mukaan myös ruokaa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   12.12.25 12:45:24

Tavallaan kun olin kuntouttavassa työtoiminnassa jonne tuotiin kaksi kertaa viikossa muutama laatikko hävikkiruokaa josta sai ottaa (jos kerkesi)

Kyllähän niistä aina jotain täydennystä löytyi mutta harvoin mitään lihatuotteita vaan eineksiä,jugurttia,pullaa.leipää ja hedelmiä.

Ärsytti vaan kun moni hyökkäsi sinne laatikoille kahmimaan suuna päänä ja 5min myöhemmin oli jäljellä ainoastaan leipää. Työntekijät ei oikein osanneet organisoida jakoa mitenkään. Itselle on päivänselvää jos on vaikka kaksi kahvipakettia niin en niitä molempia ota.

Lähettäjä: Honey 
Päivämäärä:   12.12.25 14:04:22

En ole käynyt, vaikka muutamia tosi tiukkoja aikoja on opiskellessa ollut yllättävien isompien ikävien menojen satuttua samoille kuukausille. Kaurahiutalepakettiin on kuitenkin aina löytynyt hiluja, joten ihan tukalimmassa paikassa olen syönyt jokusen aikaa pelkkää kaurapuuroa + pakkasessa olleita marjoja sekä hävikkihedelmiä (jos sellaisia sattui olemaan kaupassa). Ruoka ei ole mulle elämässä niin merkittävä asia muutenkaan, joten lyhyen parin viikon rahattoman putken kerrallaan on aina hyvin pärjännyt tuolla setillä.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   12.12.25 14:32:05

Joskus olen jostain saanut ruokakassin, en muista mistä mutta ruokajonossa en ole koskaan ollut. Tuo kassillinen oli ihan turha, rasvatontamaitojauhetta, hapankorppuja ja makaroonia. Rasvattomasta maidosta en pidä joten en keksinyt sille käyttöä ja keliaakikkona loput oli käyttökelvotonta.

Hävikkiruokaa olen hakenut useinkin. On tullut kauppojen tai työpajojen loppujämien jämiä jotka ei ole kelvannut kenellekkään, ne onkin siinävaiheessa tarkoitettu pääasiassa eläimille. Mutta sitten on ravintoloiden jämät mitä olen saanut, niiden kanssa on isompi rinki jotka jakaa ruuan keskenään koska se pitää ottaa ravintolasta kaikki kerralla ja sitä saattaa olla paljon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.