|
Lähettäjä: irieii
Päivämäärä: 11.12.25 09:08:33
Mikä pakkomielle on saada ilkeillä toisille?
Hyvin usein näkee ja kuulee tilanteita, joissa joku osallistuu keskusteluun vain, jos on jotain rumaa sanottavaa tai pääsee ilkeilemään jollekin. Koskaan ei kommentoi mitään kivaa.
Usein myös todella hyvä kommentti pilataan sillä, että loppuun lisätään joku ilkeily. Ilman sitä olisi asia ollut todella hyvin sanottu, mutta se lopun ilkeily pilasti kaiken.
Miksi toimitte noin? Kuitenkaan nämä ilkeilijät eivät itse kestä sitä, että heille sanotaan samalla tavalla. Ilkeily on siis heidän mielestään heidän yksinoikeus.
Olen moneen kaveriin viilentänyt tai jopa katkaisuut välit, kun en jaksa sitä, että ilkeilevät asioista. Joitakin olen sietänyt, mutta myöhemmin muistuttanut siitä, miten rumasti ovat joskus sanoneet. Sitten he väittävät, että eivät ole noin sanoneet, leikkivät siis muistamatonta. Juu... :)
Kaikki minut läheisesti tuntevat tietävät, että minulla on aina ollut ongelmia huonounisuuden ja unettomuuden kanssa. Olen opetellut elämään sen kanssa, mutta silti moni käyttää sitä ilkeilyyn. Kun sanon jollekin, että heräsin tänään jo seitsemältä, hän naurahtaa "Onko se muka aikaisin? :D", johon vastaan, että "On se, kun nukahdin vasta neljän jälkeen". Tai kun en ole saanut unta kuin vasta aamulla, ja "nukun pitkään", eli en nousekaan viikonloppuna viimeistään kahdeksalta kuten muut, saan koko päivän kuulla nälvimistä siitä, kun "nukuin puoli päivää", vaikka todellisuudessa olen nukkunut vain viisi tuntia (klo 5-10).
Tai kun joku laittaa FB:iin puutteelisen myynti-ilmoituksen ja joku kysyy lisätietoja, niin myyjä nälvii. Esim. hevosta myydessä suurin piirtein säkäkorkeus, onko se 150 vai 180 cm, kun ei ilmoituksesta selviä eikä siinä ole kuvia tai videoita havainnollistamassa. Lopulta saattaa kyllä vastata kysymykseen "Nyt kun ehdin kaiken kiireen jälkeen selvittää tuon vaatimasti maailman tärkeimmän asian, niin hevosen säkäkorkeus on suurin piirtein 152 cm. Millilleen en valitettavasti saa sitä mitattua, kun ei ole kunnollista mittaa. Onko rouva nyt tyytyväinen?" sen sijaan, että vastaisi "Kiireessä en ehtinyt tehdä parempaa ilmoitusta. Hevosen säkäkorkeus on suurin piirtein 152 cm".
|