Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ilkeilet muille?

Lähettäjä: irieii 
Päivämäärä:   11.12.25 09:08:33

Mikä pakkomielle on saada ilkeillä toisille?

Hyvin usein näkee ja kuulee tilanteita, joissa joku osallistuu keskusteluun vain, jos on jotain rumaa sanottavaa tai pääsee ilkeilemään jollekin. Koskaan ei kommentoi mitään kivaa.

Usein myös todella hyvä kommentti pilataan sillä, että loppuun lisätään joku ilkeily. Ilman sitä olisi asia ollut todella hyvin sanottu, mutta se lopun ilkeily pilasti kaiken.

Miksi toimitte noin? Kuitenkaan nämä ilkeilijät eivät itse kestä sitä, että heille sanotaan samalla tavalla. Ilkeily on siis heidän mielestään heidän yksinoikeus.

Olen moneen kaveriin viilentänyt tai jopa katkaisuut välit, kun en jaksa sitä, että ilkeilevät asioista. Joitakin olen sietänyt, mutta myöhemmin muistuttanut siitä, miten rumasti ovat joskus sanoneet. Sitten he väittävät, että eivät ole noin sanoneet, leikkivät siis muistamatonta. Juu... :)

Kaikki minut läheisesti tuntevat tietävät, että minulla on aina ollut ongelmia huonounisuuden ja unettomuuden kanssa. Olen opetellut elämään sen kanssa, mutta silti moni käyttää sitä ilkeilyyn. Kun sanon jollekin, että heräsin tänään jo seitsemältä, hän naurahtaa "Onko se muka aikaisin? :D", johon vastaan, että "On se, kun nukahdin vasta neljän jälkeen". Tai kun en ole saanut unta kuin vasta aamulla, ja "nukun pitkään", eli en nousekaan viikonloppuna viimeistään kahdeksalta kuten muut, saan koko päivän kuulla nälvimistä siitä, kun "nukuin puoli päivää", vaikka todellisuudessa olen nukkunut vain viisi tuntia (klo 5-10).

Tai kun joku laittaa FB:iin puutteelisen myynti-ilmoituksen ja joku kysyy lisätietoja, niin myyjä nälvii. Esim. hevosta myydessä suurin piirtein säkäkorkeus, onko se 150 vai 180 cm, kun ei ilmoituksesta selviä eikä siinä ole kuvia tai videoita havainnollistamassa. Lopulta saattaa kyllä vastata kysymykseen "Nyt kun ehdin kaiken kiireen jälkeen selvittää tuon vaatimasti maailman tärkeimmän asian, niin hevosen säkäkorkeus on suurin piirtein 152 cm. Millilleen en valitettavasti saa sitä mitattua, kun ei ole kunnollista mittaa. Onko rouva nyt tyytyväinen?" sen sijaan, että vastaisi "Kiireessä en ehtinyt tehdä parempaa ilmoitusta. Hevosen säkäkorkeus on suurin piirtein 152 cm".

Re: Miksi ilkeilet muille?

Lähettäjä: Davidia 
Päivämäärä:   11.12.25 09:10:02

Vai niin.

Lähettäjä: ueuje 
Päivämäärä:   11.12.25 09:13:27

Samaa ihmetellyt. Täälläkin paljon kommentteja joissa tullaan vain huomauttelemaan virheistä ja aiheuttamaan pahaa mieltä. Toki nuo kommentit nostavat ketjua ylöspäin, mutta eikö niiden tilalle voi kirjoittaa ihan vaikka "nostetaanpa, niin keskustelu voisi pysyä hengissä".

Lähettäjä: onhan noita 
Päivämäärä:   11.12.25 09:29:14

Joillain huono olo, huono itsetunto, omat epävarmuudet, puutteelliset vuorovaikutustaidot, kehittymättömät tunteiden käsittelyn taidot ja jotkut mielenterveyden ongelmatkin puskee ulos ilkeilyn ja muille kettuilun muodossa. Oireilua jostain ihmisen omasta ongelmasta se on.

Lähettäjä: eee 
Päivämäärä:   11.12.25 10:07:20

Hauskintahan on se, ettei noille saa ilkeillä takaisin ja moni ihmettelee, miksi heihin viilennetään välit :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.25 10:09:45

Joskus täällä kysytään vaan niin tyhmiä, ettei voi kuin ihmetellä.

Lähettäjä: Naatti 
Päivämäärä:   11.12.25 10:15:32

Mun isäni on sellainen ainaisesti vähän negatiivinen ja monesti ilkeileekin. Sellainen oli hänen lapsuuden ja nuoruuden kasvuympäristönsä, eikä hän ole aikuisenakaan onnistunut pääsemään eroon negatiivisuudestaan. Joskus kysyin häneltä, että eikö raskasta olla aina noin negatiivinen. Hän tuumasi, ettei elämä kuule ole mitään kukkia ja perhosia. Eli hänelle negatiivisuus on se tapa, jolla elämästä selviää. Hänellä ei ole sillälailla empatiaa, että häntä haittaisi olla ilkeä tai tyly toiselle.

Päivämäärä:   11.12.25 10:19:15

Pahaa oloa se on. Hötölässäkin on paljon mielenterveyden kanssa kamppailevia

Päivämäärä:   11.12.25 10:56:12

Joskus ilkeilyksi koetaan myös asia jota ei itse kestä tai haluaisi kuulla, vaikka siinä ei ilkeilyä olisikaan mukana. Kannattaa opetella katsomaan tilanteita avoimen realistisesti ja miettiä, mikä asiassa tuntuu itseasiassa ilkeältä ja yrittää erottaa omasta tunteesta se itse asia ja pohtia, miksi se tuntuu niin ilkeältä. On toki myös ihmisiä, jotka tieten tahtoen haluavat ilkeillä, mutta olen huomannut, että usein kyseessä on vain vastaanottajan itsereflektiokyvyttömyys ja kuultu asia ei vain miellytä.

Lähettäjä: eeja 
Päivämäärä:   11.12.25 11:01:52

"Joskus täällä kysytään vaan niin tyhmiä, ettei voi kuin ihmetellä."

Eikö voi vain klikata edellistä ja jättää kommentoimatta tyhmiä kysymyksiä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.12.25 11:14:31

Oon ihmetellyt samaa. Tääkin paikka on tasoltaan tosi alhainen just tuon takia, että ihmiset kirjoittelee tosi ilkeästi ja typerästi. Ehkä ihmiset ei jaksa, on väsyneitä, huono päivä, huono itsetunto, ongelmia elämässä, mt-ongelmia yms... Mutta jos jokainen miettis hetken, että mitä voisi tälläkin alustalla positiivisesti vaikuttaa kaikkeen. Jos ei, niin jättää kommentoimatta. Jos on tarve purkaa pahaa oloa, niin pysähtyy ja tiedostaa ja kirjoittaa asiallisesti siitä, johon muiden tulisi osata suhtautua myötätuntoisesti. Mutta kaikki vaan ilkeilee täällä ja siitä tulee pahan olon kierre kaikille. Se on tosi ikävää... Siksi itse totesin etten täällä enää oikein jaksa käydäkään.

Lähettäjä: pade 
Päivämäärä:   11.12.25 11:17:19

Juu, elämä on paljon helpompaa kun ei seuraa mitään somekanavaa liian ahkeraan.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   11.12.25 13:47:14

Onhan siinä iso ero onko säkäkorkeus 150cm tai 180cm?

Päivämäärä:   11.12.25 13:50:22

Yleensä siinä vaiheessa kun itsellä on tunteiden käsittelyn kanssa ongelmia gai muuten vaikea elämäntilanne, tarvitsee ilkeillä muille, että pärjää tai sitten vaihtoehtoisesti kokee kaiken ilkeilynä kun ei pärjää tilanteessa omien tunteidensa kanssa, vaikka asiaan ei ilkeilyä olisi tarkoitettu liitettävän.

Lähettäjä: Clara 
Päivämäärä:   11.12.25 15:25:51

Mitvit tuo hevosenmyyjä? Hevosen säkäkorkeus on yksi niistä perusasioista jotka pitäisi myynti-ilmoitukseen laittaa. Ei ketään kiinnosta hevosen korkeus millilleen, mutta sentteinä kyllä kiitos.

Lähettäjä: jd 
Päivämäärä:   11.12.25 16:21:11

En minäkään millilleen tarvitse hevosen säkäkorkeutta, mutta kyllä minua kiinnostaa onko se alle 160 cm vai yli 170 cm, eli edes "pieni hevonen" tai "suuri hevonen" kannattaisi mainita... Tai "ponikokoinen". Jotain suuntaa antavaa edes. Mutta ei minua tosiaan kiinnosta onko se hevonen 154 vai 155 cm korkea, mutta edes se, että "noin 150-160 cm" olisi jo riittävä tieto. Ihan perustieto, joka kannattaa ilmoituksessa mainita, samoin kuin elikon sukupuoli. Jos joku myyjä tuosta suuttuu, niin hänen kanssaan ei kannata kauppaa käydä...

Lähettäjä: jassoo 
Päivämäärä:   11.12.25 16:38:53

Täällä hötössä ainakin ihmisten kirjoittelu perustuu vain ilkeilylle. Aina päätän etten enää näitä lue ja turhaan pahoita mieltäni, niin taas....

Päivämäärä:   11.12.25 17:01:40

" .
Päivämäärä: 11.12.25 10:19:15

Pahaa oloa se on. Hötölässäkin on paljon mielenterveyden kanssa kamppailevia"

Pata kattilaa soimaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.