Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten menot pitäisi jakaa

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   11.12.25 07:03:56

Jos naisen nettotulo on 2700 ja miehen 5300, miten kodin/perheen menot pitäisi jakaa.

Lapsi, asuntovelkaa, okt, 2 auto, koira, sukumökki.

A. Yhteinen tili, jota kumpikin käyttää haluamallaan tavalla, kun pakolliset menot maksettu
B. Molemmat maksavat tulojen suhteessa yhteisiä menoja
C. Molemmat maksavat menoista yhtä suuren osuuden ja loput rahat voivat käyttää kuten haluavat
D. Mies maksaa ensin yhteisistä menoista kaiken siihen asti että jää 2600€, sen jälkeen menot yhteisiä
F. Mies maksaa kaikki yhteiset menot
G. Se maksaa, joka sattuu maksamaan

Re: Miten menot pitäisi jakaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.25 07:06:14

B. Molemmat maksavat tulojen suhteessa yhteisiä menoja

Lähettäjä: Niksipirkka 
Päivämäärä:   11.12.25 07:16:56

Yhteinen tili tai muutoin yhteiset rahat. Sijoitatte molemmille jos mahdollista joka kk saman summan eläkesäästötilille.

Lähettäjä: rorf 
Päivämäärä:   11.12.25 07:32:49

B

Varsinkin yhteisen lapsen kulut pitää maksaa niin, että myös lapsen isä osallistuu........

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.12.25 07:34:34

Ei ole olemassa mitään PITÄISI-määräystä. Koko perheellä pitäisi olla sama elintaso, puolisoitten tuloerosta riippumatta. Tähän on perustunut kotirouvien/-äitien elämä, eli puoliso on elättänyt.

Yleinen käytäntö mm. virallisissa maksuvaralaskelmissa on se, että avioliittolain perusteella yhteiset menot jaetaan tulojen mukaisessa suhteessa eli B.

Epäoikeudenmukaisin vaihtoehto olisi C, koska silloin lapsen kulut jäävät helposti pienituloiselle äidille kokonaan, koska lapsilisä maksetaan hänelle. Vaikka ei jäisikään, niin itselle jäävä osuus olisi surkean pieni varsinkin siinä tapauksessa, että perheen elintaso olisi miehen tulojen mukainen.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   11.12.25 07:51:23

B, eli molemmat laittavat tietyn prosenttiosuuden tuloistaan yhteiselle tilille, ja sen lisäksi EHDOTTOMASTI MYÖS OMAT IHAN HENKILÖKOHTAISET TILIT!!!!!!!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   11.12.25 08:01:20

B
En ymmärrä miten nämä kulujen jaot on pariskunnille niin vaikeita. Luonnollisesti molemmat osallistuu yhteisiin kuluihin ja kaikkiin muihin yhteisiin velvotteisiin vastaavalla osuudella omista resursseistaan.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   11.12.25 08:15:05

Raha-asiat yhteisiksi.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   11.12.25 09:30:20

Ei kai sitä enää siinä vaiheessa mietitä kun talo on jo ostettu ja lapsi pullautettu..

Päivämäärä:   11.12.25 10:48:13

Ihan miten sovitaan. Meillä maksetaan kaikki yhteiset menot puoliksi vaikka mies tienaa enemmän. Hän tekee myös enemmän töitä joten ansaitsee ne rahansa kyllä enkä minä niitä halua häneltä viedä. Toki tekee myös kotitöitä yms. yhtä paljon.

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   11.12.25 11:29:42

Meillä on aikalailla aloituksen kuvailema lähtötilanne, mutta sukupuolet toisinpäin. Olen nainen ja tienaan yli 5000 kuukaudessa ja mies sitten huomattavasti vähemmän.
Meillä on yhteinen laina-/laskutili, jonne molemmat laittaa saman verran rahaa. Sieltä maksetaan kaikki lainan lyhennykset ja muut taloon sekä asumiseen ja autoon liittyvät kulut. Meillä on vain 1 auto, jota mies käyttää työmatkoihinsa ja muutoin kuskataan lasta harrastuksiin. Minä enemmän tienaavana maksan yksin lähes kaikki lapsen kulut mukaan luettuna vaatteet ja kalliin harrastuksen. Matkustellaan jonkin verran ja minä maksan yleensä lennot ja hotellit ja mies sitten esim. syömisiä kohteessa.

Hyvin on toiminut. Molemmilla jää omaa käyttörahaa. Tosin lapsen hevostelu syö nykyisin niin paljon, että minä ole välillä aika tiukilla. Mutta tämä on oma valintani, sillä haluan tuon harrastuksen hänelle mahdollistaa. Miehen tuloilla lapsi tuskin harrastaisi ratsastusta ja treenasi tavoitteellisesti. Lapsen harrastuksen vuoksi olen luopunut omista harrastuksista ja reissamme nykyisin aika harvoin. Mutta aikansa kutakin. Nyt mennään näin, lapsen harrastus edellä.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   11.12.25 11:52:30

Meillä laitetaan tulojen suhteessa rahaa taloustilille ja siitä maksetaan yhteiset perheen kulut.

Loppu raha on omaa rahaa ja sillä maksetaan omat jutut kuten hepat, harrastukset, tekniikkahärpäkkeet ja miehen koneet ym.

Päivämäärä:   11.12.25 12:08:50

B Molemmat maksavat tulojen suhteessa yhteisiä menoja

Nainen maksaa 1/3 ja mies 2/3 yhteisistä menoista (asuminen, ruoka, lapsen kulut)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.12.25 12:12:14

Millä tahansa tavalla, kunhan maksajat ymmärtävät mitä se käytännössä varallisuuden kertymiselle, omistussuhteille ja talouden tasapainolle tarkoittaa.

A tai B on yleensä helpoin, mutta muitakin toimivia tapoja on. Ne yleensä vaativat vähän enemmän laskemista ja suunnittelua.

Paljon riippuu asuntovelan ja sukumökin omistussuhteistakin. Lapsi ja koira varmaan ovat yhteisiä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.12.25 12:24:15

Lähettäjä: Hmmm.....
Päivämäärä: 11.12.25 09:30:20

Ei kai sitä enää siinä vaiheessa mietitä kun talo on jo ostettu ja lapsi pullautettu..

Nimenomaan siinä vaiheessa! Vasta silloin pienituloiselle - yleensä vanhempainvapaalla olevalle naiselle - valkenee totuus eli että hän vastaa sekä omistaan että lapsen kuluista sen lisäksi, että maksaa kaikesta puolet niin kuin ennenkin.

Vanhanaikainen mutta toimiva tapa on se, jolla olen puolisoni kanssa elänyt jo yli 30 vuotta: kaikki rahat ovat yhteisiä, vaikka omilla tileillä ovatkin. Se on edellyttänyt sitä, että on samanlaiset arvot ja käsitys rahankäytöstä. Kumpikin on saanut kaiken tarpeellisen henkilökohtaisen, vaikka köyhimpinä aikoina on jouduttu tinkimään.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   11.12.25 15:22:52

Yhteinwn tili, jonne mieheltä 2000, naiselta 1000€ ja sieltä maksetaan yhteiset menot ja mahdollisesti sinne myös säästetään.

Omat tililille jäävät saa käyttää miten haluaa

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   11.12.25 15:30:25

Meillä toimii B hyvin.
Summa X yhteiselle tilille, lisäksi luottokortti millä tehdään talouden yhteisiä ostoksia.
Mies ja poika harrastaa autoja, mies hoitaa ne kulut, tytöllä poni, jonka kuluista minä vastaan.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.12.25 15:45:13

Meillä laitetaan yhteiselle tilille sama summa tuloista riippumatta ja sieltä maksetaan yhteiset menot ja lähes kaikki lasten kulut. Sinne menee myös lapsilisä. Tuloero meillä aika maltillinen, n. 400-500€/kk. Mies kuitenkin maksaa 2/3 ruokakauppakuluista, joten se tasaa eron käytännössä nollaan.

Loput rahat on sitten omia ja kumpikin tekee mitä tykkää. Mulla menee hevoseen ja matkusteluun, miehellä musiikkiin ja leffoihin. Itse myös säästän, miehen säästöistä en tiedä.

Päivämäärä:   11.12.25 21:40:05

Mies maksaa kaiken paitsi ruoan

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.