Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Näyttelylinjainen saksanpaimen?

Lähettäjä: Saku 
Päivämäärä:   10.12.25 23:39:20

Mulla on tällä hetkellä jo vanhempi käyttisnarttu. Arjessa tosi jees koira ja helppo. Asun maalla ja elämä on rauhallista. Luonteeltaan aika kehno, arka ja terävä. Muistaa loputtomiin yhdenkin huonon kokemuksen jne.

Olen sen kanssa varmaan tehnyt paljonkin virheitä, kun oli ensimmäinen ”harrastus”koira ikinä. En silti tiedosta, mitä kävi toisten koirien kanssa. Oli nuorempana melkoinen remmirähjä jo kaukaa. Ihan siis käytännössä pennusta asti selvästi pelkäsi muita ja hyökkäili karkottaakseen. Nykyään aika neutraali, pyrkii lähinnä itse karkuun tiukasta paikasta.

Haluaisin tasapainoisemman luonteisen koiran ja sellaisen, mikä toivottavasti myös olisi ok koirien kanssa. Voisi ottaa enemmän mukaan vaikka heppakisoja katsomaan jne, ettei olisi niin paljon yksin.

Onko toiveajattelua, että näyttis olisi ”helpompi”? En haluaisi enää arkaa remmirähjää. Vai olenko vaan tiedostamattani itse aiheuttanut kaikki ongelmat ja pitäisi vaihtaa rotua? Ahdistaa, että pilaan toisenkin yksilön ja joudutaan sen kanssa vaan pyörimään aina hiljaisilla kotikulmilla.

Re: Näyttelylinjainen saksanpaimen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.25 01:22:34

Minä olen jo pitkään haaveillut sakemannin hankkimisesta. Mutta eikös nuo näyttislinjaiset ole juurikin niitä @!#$ rumia "luiskaperseita"? Minä kun haluaisin sellaisen koiralta näyttävän, takapäästäänkin ryhdikkään näköisen sakemannin. Eikös käyttölinjaiset ole enempi sellaisia?

Päivämäärä:   11.12.25 06:07:46

Ei ne sen enempää luiskaperseitä ole. Koirat asetetaan näyttelyissä seisomaan niin, että näyttää siltä.

Lähettäjä: På 
Päivämäärä:   11.12.25 06:24:45

Mulla näyttis oli epävarma remmirähjä ja käyttis tasapainoisen itsevarma.. Ehkä mulla kävi myös vähän huono tuuri näyttiksen kanssa, mutta sanonpahan vaan, että ei se ole linjasta, vaan yhdistelmästä ja yksilöistä kiinni. Mitään viettipommia en kyllä suosittele, jos helpon koiran haluaa, joten luonteen puolesta uskoisin näyttelylinjaisen olevan varmempi valinta, jos nämä on ne vaihtoehdot.

"Ei ne sen enempää luiskaperseitä ole"
No, kyllä vaan näyttelysakuilla on erilainen lantio ja takakulmaukset kuin vaikka käyttölinjaisilla kavereillaan (jotka myös eroaa tavan ravaajasta). Itse en näihin äärinäyttiksiin tämän takia enää sotkeudu.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   11.12.25 07:27:51

Mulla ollut molempia. Kaikista helpoin on ollut näyttelylinjainen. Tasapainoinen luonne, itsevarma ja rauhallinen. Täysin terve, luusto kokonaan kuvattu eikä allergioita ym, mutta kintereet ylikulmautuneet joten lantio laski aika paljon. Syöpä vai 9v iässä.

Nyt on sekalinjainen joka muistuttaa enemmän käyttölinjaista niin ulkonäöltään kuin luonteeltaankin. On vasta 1,5v, hyvin vilkas, pientä epävarmuutta on havaittavissa mikä näkyy kun poistutaan kotoa jolloin koira menee ns lukkoon. Tosin osa on varmaan harjoituksen puutetta kun ei me käydä juuri missään. Ei siedä muita uroksia.

Käyttikset on ollut hyvin vilkkaita ja paljon tekemistä vaativia. Luonteeltaan tasapainoisia. Mutta nämä molemmat oli mulla vuosituhannen alussa. Samoihin aikoihin oli paperiton pitkäkarvainen näyttis joka oli sairas kun mikä, allergiaa, lonkka ja selkävaivaa

Enemmän vaikuttaa yhdistelmä kuin linja. Molemmissa linjoissa on arkuutta, ylivilkkautta ja terävyyttä.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   11.12.25 09:07:36

Kun katsoo esim. messarissa kuvattuja näyttelylinjaisia, jotka ravaa perse maassa ja kintereet vatkaa miten sattuu, niin haluaisitko todella sellaisen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.12.25 09:50:58

"Lähettäjä: Saku
Päivämäärä: 11.12.25 06:07:46

Ei ne sen enempää luiskaperseitä ole. Koirat asetetaan näyttelyissä seisomaan niin, että näyttää siltä."

Kyllä ne on sellaisia kyttyräselkiä, näyttävät kun kyykkäisivät pskalla kaiken aikaa ja liikkuminen näyttää vaivalloiselta. Kun ne asetetaan näyttelyissä niin näyttävät kumoon kaatuneelta kärkikolmiolta. Luonteissa löytyy piippareita, epävarmoja rähjiä ja hiljaisia täysin vietittömiä tyhjäpäitä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   11.12.25 15:44:30

Miten muistelisin että oliko se bordercollieilla vai saksanpaimenkoirilla tehty tutkimus, että geneettisesti olisi näyttö ja käyttölinjat selkeästi erilaiset

Lähettäjä: No nii 
Päivämäärä:   11.12.25 16:20:28

Minulla on käyttölinjainen spk ja huvikseni seurasin messarissa kehää, ja kyllähän se niin on ettei sitä samaksi roduksi tunnistaisi jos ei tietäisi.

Ei se ole pelkkä asettelu.

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   11.12.25 17:17:47

" Ei ne sen enempää luiskaperseitä ole. Koirat asetetaan näyttelyissä seisomaan niin, että näyttää siltä."

Asettelustako johtuu että ne myös kävelevät persus maassa?

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   11.12.25 17:25:55

En kyllä suosittele Saku kellekään. Luustot aivan paskat ja luonne myös. Vielä parikyt vuotta sitten oli ok

Päivämäärä:   11.12.25 18:02:19

No itse en ole nähnyt perse maassa kävelevää sakua. Mutta toisaalta en näyttelypiireissä liiku (enkä aio liikkua) vaan puuhailen omia harrastuksia.

Päivämäärä:   12.12.25 10:47:50

"Lähettäjä: I
Päivämäärä: 11.12.25 17:25:55

En kyllä suosittele Saku kellekään. Luustot aivan paskat ja luonne myös. Vielä parikyt vuotta sitten oli ok"

Parikyt vuotta sitten oli ihan sama tilanne kuin nyt, jopa huonompi. Kun tietää mistä hakee ja kuuluu 'piireihin' niin saa suurella todennäköisyydellä melko terveen luustoltaan ja hyvällä hermorakenteella varustetun. Joltain määrän lisääjältä jolta tulee pentueita liukuhihnalla ei kannata asettaa odotukset terveydestä ja hyvästä luonteesta kovin korkealle,

Päivämäärä:   12.12.25 12:41:27

Olen jo hetken seurannut yhtä (näyttely)kasvattajaa, jonka koirista pidän. Olen tavannut useamman ja kaikki luonteeltaan tosi hyviä. En kumminkaan vielä pariin vuoteen ole koiraa hankkimassa.

Tekisi melkein mieli laittaa tälle viestiä, että saako tulla vain katsomaan hänen koiriaan ja juttelemaan niistä. En sitten tiedä, jaksaako ihmiset huvikseen tollaista :D Ehkä kokeilen joka tapauksessa kysyä.

Lähettäjä: outo 
Päivämäärä:   12.12.25 13:55:25

Mitä tarkoittaa piippari?

Päivämäärä:   12.12.25 14:08:29

"Mitä tarkoittaa piippari?"

Sellainen koira joka ei pysty rauhoittumaan vaan pitää piip piip piip ääntä koko ajan. Esimerkkinä oma koira, paperiton pitkäkarvainen sakemanni, joka saattoi asettua makaamaan johonkin näennäisen rauhallisesti mutta piipitti koko ajan. Jos komensi olemaan hiljaa niin lakkasi kyllä piippaamasta, mutta rupesi huokailemaan.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   12.12.25 14:56:57

Täällä käyttis oli terve ja hermot oli rautaa, tuli toimeen kaikkien kanssa. Seuraava, käyttis piippaa mutta on kiltein maailmassa, sekä koirille että ihmisille. On kotikoira. Seuraava, näyttis, on terve ja kiltti kuin mikä. Tyhjäpäinen, mutta sehän on helppo. Kilteistä kiltein kaikille koirille.

Eri kasvattajilta vuosien välillä otettu, kaikki ovat muille koirille kilttejä. Onko sitten sattumaa vai onko syynä se, että ovat aina asuneet laumassa.

Näyttis juoksee ympäri pihaa kuten muutkin koirat eikä ole vempula. Oisko ne vempulat hihnakoiria, joilla lihaskunto ei ole vielä paras mahdollinen.

Päivämäärä:   12.12.25 15:31:53

Mun tää käyttis on kasvanut myös laumassa, mutta ei silti kykene toimimaan vieraiden koirien kanssa. Muiden koirien loppuaikana pidin erikseen, kun alkoi tulla kärhämää. Silti ell ei löytänyt mitään vikaa käyttiksestä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.25 18:18:19

LähettäjäSaku

Päivämäärä11.12.25 06:07:46

Ei ne sen enempää luiskaperseitä ole. Koirat asetetaan näyttelyissä seisomaan niin, että näyttää siltä.

Höpöhöpö!! Et ilmeisesti asiasta tiedä. Näyttelilinjaiset on sairaiksi jalostettu ja näyttää surullisilta kinttuineen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.25 18:19:20

LähettäjäSaku

Päivämäärä11.12.25 18:02:19

No itse en ole nähnyt perse maassa kävelevää sakua.

Niitä on paljon ja jos näet et halua sellaista...

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   12.12.25 18:54:51

8 sakua ollut yksikään ei ole ollut remmirähjäälä.Luonteeltaanki kaikki olleet aika o.k..Viimisen joka tuli vasta aikuisena oli ongelmana yletön kateus hevosille ,meni kertakaikkiaan sekasin kun lähdin hevosiani hoitamaan muuten sekin oli ihan jees ja ainot puhdas käuttölinjainen...

Päivämäärä:   12.12.25 19:15:48

Mun koira pystyy olemaan kyllä nykyään muiden koirien kanssa esim. treenaamassa, mutta ei halua nokikkain niiden kanssa. Pakenee paikalta, jos tulevat iholle.

Lähettäjä: [rose] 
Päivämäärä:   13.12.25 10:49:33

Mul ollu 2 näyttistä, joista toinen oli enempi luisuperseisempi. Oli myös piippaaja ja todella haastava n.1-2 vuoden iässä, jolloin koirasta oli pakko luopua.

Toinen oli sit suoraselkäinen ja aika helppo. Ei piipannu ikinä. Oli mun unelmieni koira

Päivämäärä:   13.12.25 10:56:59

Monella kyttyräselällä on kävely sellaista huojuvaa ja vaappuvaa.

Päivämäärä:   13.12.25 22:59:06

Välillä näkee todella huonosti käveleviä näyttiksiä, kintereet ylikulmautuneet ja pihdissä, pahimmillaan myös löysyyttä nivelsiteissä niin vempauttaa jalkojaan askeltaessa. Ja mikä hurjinta, tällainen koira saattaa olla luustoltaan kuvattuna täysin terve, selkä puhdas ja lonkat A.

Olkanivelten kuvaaminen on alkanut yleistymään monella rodulla, mikä on hyvä sillä myös siellä voi olla rikkoa vaikka kyynärpäät olisikin hyvät. Mutta noille kintereille saisi myös keksiä jonkin terveystutkimuksen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.