Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä joudut luopumaan hevosen vuoksi

Lähettäjä: Rudi 
Päivämäärä:   10.12.25 20:52:32

Kysymys hevosenomistajille. Mistä muista asioista joudut tinkimään koska omistat hevosen? Voisitko esimerkiksi käydä kampaajalla joka kuukausi jos haluaisit? Joudutko miettimään tarkkaan ruokakaupassa mitä voit ostaa?

Re: Mistä joudut luopumaan hevosen vuoksi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.25 20:56:04

Taloudellisesti en varmaan mistään. Vapaa-ajasta joudun kyllä luopumaan ja haluaisin kyllä matkustella enemmän, lähinnä siis ihan kotimaassa. Jos joskus hevoset lähtee pihasta niin menisin varmaan 2-3 kertaa vuodessa Lappiin ja lisäksi voisi käydä vaeltamassa useammin. Kampaajalla voisin nytkin käydä joka kuukausi, mutta hyvä että kerran vuodessa jaksaa mennä :D Ylimääräiset rahat varmaan sijoittaisin osakemarkkinoille.

Päivämäärä:   10.12.25 20:56:16

En mistään, paitsi ajastani.
Käyn kampaajalla säännöllisesti ja ostan kaupassa mitä haluan.

Tietysti, jos ei olisi hevosta niin olisi ehkä jo velaton asunto. Nyt on vielä lainaa.

Lähettäjä: miu 
Päivämäärä:   10.12.25 21:13:24

Autosta. Ilman hevosta mulla olis oma auto ja miehellä omansa. Nyt perheessä on vain yksi auto. Hevosen kk kustannukset on 1300-1500, toiseen autoon ei ole vaan rahaa. Muuten kaikki ok.

Päivämäärä:   10.12.25 21:25:19

Aikalailla kaikesta muusta, sekä rahallisesti että ajallisesti. Aika tuntuu jotenkin enemmän omalta valinnalta eikä samalla tavalla pahalle, että ei ole aikaa tehdä juuri muuta kuin töitä ja hoitaa hevonen. Taloudellinen puoli harmittaa enemmän, hevosen ja omien pakollisten menojen jälkeen jää tosi vähän ylimääräistä esim valmennuksiin, ja teen myös toista työtä osa-aikaisena, että rahat riittää ja saa jotain säästöön ell kuluja yms varten.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.12.25 21:38:16

Ajasta koiran kanssa. En muusta, sellaisesta mitä haluaisin. Joskus harmittaa että se 2-3 tuntia tallilla on 2-3 tuntia poissa koiran luota!

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.12.25 21:54:29

Ylimääräisestä rahasta.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   11.12.25 03:44:36

Ajasta ja rahasta, jos ei ole rikas.

Lähettäjä: Flora 
Päivämäärä:   11.12.25 05:15:40

Vapaa-aika ja rahatkin menee aikalailla kokonaan hevoseen tai vahvasti lajiin liittyvään kuten oheisiin. Ja se muu aika tiiviisti töihin, koska tää touhu on älyttömän kallista, kun haluaa valmentautua min 3 x viikossa ja kisata. Aamulla aikaisin oheistreenit, töihin, tallille (puolihoidon kaltainen), kotiin suihkuun, vähän jotain ruokaa ja nukkumaan. Vkl menee usein reissussa hevosten kanssa ja jos ei, iin siltikin aika pitkälti ne päivät tallilla menee sekä teen vähän toisia sivutöitä. En käy esim kampaajalla, koska sillä rahalla saa valmennuksen ja mielestäni se raha valmennukseen sijoitettuna on hyödyllisemmin käytetty (luojan kiitos geeneille, että on luonnostaan tosi vaalean blondit, pitkät ja hyväkuntoiset hiukset, niin ei haittaa :D) Sen verran itseeni sijoitan, että laitan ripset ja värjään kulmat kotona itse, toki nuo ei montaa euroa kuukaudessa vie. Ja todellakin säästän ihan kaikissa muissakin omissa menoissani, esim ruokakaupassa olen tosi pihi ja yritän elää mahdollisimman halvalla ja itselleni ostan vain välttämättömyydet, onneksi pienikokoisena aikuisena pärjään pienellä ruokamäärällä. Myös esim asun edullisessa pienessä kerrostaloasunnossa, suosin kävelyä ja ajan autolla ihan minimisti muita kuin hevosiin liittyviä ajoja.
Se harmittaa eniten, ettei ole aikaa nähdä hevoselämän ulkopuolisia ystäviä eikä kaukana asuvaa perhettä juurikaan. Tykkään ihmisistä ja haluaisin tavata läheisiäni ja ehkä uusiakin tuttavuuksia enemmän. Ja livemusiikkia kaipaan, jos ei olisi hevosta niin halusisin käydä konserteissa ja keikoilla sekä ostaisin itselleni soittimia, musiikki on mun toinen intohimo, joka on tosin nyt jäänyt ihan hevosten jalkoihin.
Ei tässä mitään järkeä ole, mutta toistaiseksi silti vielä ainakin enemmän tämä antaa kuin ottaa, niin lopettaakaan ei osaa.

Lähettäjä: Aava 
Päivämäärä:   11.12.25 05:16:30

Parisuhteesta :D Ei ole aikaa sellaiseen, kun kaikki aika menee tallilla.

Päivämäärä:   11.12.25 06:11:30

Hyvä kysymys. En kyllä koe luopuvani mistään. Mulla on kaikki mitä tarvitsen. Rahat riittää. Säästöönkiin jää vähän pahan päivän varalle.

Minulla on myös vapaa-aikaa, kun lapsetkin osllistuu hevosharrastukseen.

Lähettäjä: rir 
Päivämäärä:   11.12.25 06:52:01

Vapaudesta. Mistään asuinseutuni hyvältä tallilta ei enää saa täysihoitoa edes rahalla, joten pakko pitää puolihoidossa ja se vaatii sumplimista. Vain yksi talli tarjoaisi hetkellistä täysihoitoa lisämaksusta, mutta sille tallille en halua viedä.

Rahasta ei ole pulaa, joten en joudu laskemaan pennejä.

Päivämäärä:   11.12.25 06:56:07

Joudun luopumaan tuntuu ehkä vähän vahvalta ilmaisulta kun kyseessä on oma valinta. Mutta kaikki rahat menee hevosiin joten en käy kampaajalla tai lomamatkoilla tai tee hirveästi mitään muutakaan :) ei silti ole olo, että joutuisin hevosten takia luopumaan mistään itselle tärkeästä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   11.12.25 07:01:31

Ylimääräisestä ja joskus muustakin rahasta ja kaikesta vapaa-ajasta. Mulla on ollut hevonen/hevosia siitä asti kun täytin 12, nyt olen päälle 40, joten vaikea arvioida mitä tekisin tai miten elämä olisi erilaista ilman niitä :D onneksi löytyi hevosmieskin, joten voidaan yhdessä kaataa rahamme samaan kankkulan kaivoon.

Enempi tämä on elämäntapa kuin harrastus, kun on oma talli pihassa ja koko elämä kiinni hevosten rutiineista. En vaihtaisi kyllä poikaan!

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   11.12.25 07:40:13

Joskus jostain iltamenoista. Mutta jos oikeasti haluan mukaan, niin järjestän niin että pääsen mukaan vähän myöhässä, ellei ole joku aikataulutettu ohjelma-tyyppinen. Omaan pihaan kun hepat saa, niin ei tarvi luopua mistään, kun voin järjestää hevostenhoidon just niin kuin haluan. Nyt siihen ei mahdollisuutta ole.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   11.12.25 07:43:01

Vapaa-ajasta ja sitä myötä siis muista säännöllisistä liikuntaharrastuksista. Lenkkeilyä/pyöräilyä ja kotijumppaa nyt voi tietenkin harrastaa aina sopivassa välissä, mutta esim. salilla käynnit alkoi tuntua tympeille ainaisen aikatauluttamisen vuoksi lopetin kun siitä tuli enemmän stressiä ja pahaa mieltä kuin enää hyvää oloa.

En todellakaan voisi käydä kampaajalla kerran kuussa, mutta kampaaja käyntini maksaakin 200€ kerralla kun pitkiä hiuksia raidoitetaan. Ruokakaupassa olen aina katsonut mitä ostan, koska olen koko ikäni ollut tarkka siitä mistä maksan enkä ole mikään kulinaristi (en esimerkiksi pidä lihasta enkä syö lainkaan kalaa ja äyriäisiä ja hyvin vähän enää juustoa, joten ei siellä kovin kalliita tuotteita kärryyn kerry.)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.12.25 09:56:27

Kynsistä ja ripsistä.

Lähettäjä: Tiiu 
Päivämäärä:   11.12.25 10:26:20

Ajasta, vapaudesta ja rahasta. Mulla menee kotitallissa laskennallisesti joku 300 e/kk, tietty jos sairastumisia tulee niin enemmän. Itse en käy koskaan kampaajalla, harvoin matkustan ja olen max. 2 yötä peräkanaa poissa kotoa. Ylipäätään vuoden aikana olen n. 5 yötä poissa kotoa. Säästän myös syömisestä ja vaatteista. Meikkaaminen tms. nyt ei muutenkaan kiinnosta, enkä käytä alkoholia tai tupakoi, joten näistä ei koe luopuvani kun ne eivät elämääni kuuluisi muutenkaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.12.25 10:31:48

Matkustelu on jäänyt. Hevosia kotona 4 eikä oikein ole sellaista luotettavaa tuuraajaa. Koiratkin ovat aina kotona, joten en raaski niitäkään viedä mihinkään hoitolaan stressaamaan. Joten nyt mennään näin. Jotain pieniä yhden tai kahden yön yli reissuja voin tehdä, jos mies jää kotiin hoitamaan, mutta yhdessä ei oikein nykyään lähdetä mihinkään reissuun.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.12.25 16:57:10

"Parisuhteesta :D Ei ole aikaa sellaiseen, kun kaikki aika menee tallilla."

Tän takia hevosihminen puolisoksi

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   11.12.25 18:58:06

En mistään.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   11.12.25 20:41:14

"Omaan pihaan kun hepat saa, niin ei tarvi luopua mistään, kun voin järjestää hevostenhoidon just niin kuin haluan."

Noniinno...
Tätä en kyllä ihan allekirjoita reippaan kymmenen vuoden kokemuksella : ) Hoidon voi toki järjestää just niin kuin haluaa, mutta kyllä se vaan menemisiä rajoittaa.

Itsellä isoin ärsytyksen aihe on oman rauhallisen aamuajan menetys, ensin hevoset ja sitten lapset. Ja oikeastaan sitten vielä uudelleen hevosille heinää ennen töihin starttaamista (ellen oo etänä, se helpottaa paljon). Eli oma valmistautuminen töihin on vaan nopea huitaisu ja aamupala tai hiusten käkerrys on siinä vain sivuseikka, jota yleensä ei vaan ehdi, vaikka miten yrittäisi.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   12.12.25 10:12:23

Olen matalapalkka-alalla, koska siellä löytyy työaikajoustoja, jotka käteviä hevosten kanssa eläessä. Naurattaa kaverit, jotka kuvittelevat ostavansa hevosen eläkkeellä... kun tulot tippuvat ja ikä sanelee tahdin... "Luopumisten" sijaan tiedän mitä olen elämänmittaisella sijoituksellani saanut - jotain mistä useat vain haaveilevat. Siellä on sielulle hetkiä joita ei voi rahassa mitata mitenkään.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   12.12.25 10:18:44

Parisuhteesta :D Ei löydy sellaista ukkoa joka tähän sirkukseen haluaisi mukaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.