Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen nukuttaminen iltaisin

Lähettäjä: Blööb 
Päivämäärä:   10.12.25 20:36:56

Parhaat vinkkisi 2+ vuotiaan nukuttamisesta itsenäiseen nukahtamiseen siirtymiseen?

Lähtötilanne: vähän päälle 2v nukkuu omassa huoneessa, iltarutiinien jälkeen menee omaan sänkyyn, toinen vanhempi vuorotellen jää olemaan huoneeseen hiljaa kunnes lapsi nukahtaa (kestää 10-60min). Iltarutiinit ovat selkeät ja olleet pitkät samat, samoin nukkumaanmenoaika sekä herääminen ankkuroitu.

Halu vähentää aikaa joka menee huoneessa istumiseen, jotta pääsee itse aiemmin iltatoimille, laittamaan asiat valmiiksi seuraavalle päivälle ja nukkumaan. Työmatkat vievät paljon tehokasta aikaa päivästä, joten hetket lepäämiseen ja kotiaskareisiin kortilla.

Re: Lapsen nukuttaminen iltaisin

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   10.12.25 20:43:05

Meillä on molemmat opetettu pienestä asti nukahtamaan itse. Sen jälkeen kun lopetin imetyksen niin on jätetty omaan sänkyyn nukahtamaan. Nukkuivat samassa huoneessa pieninä niin jätettiin ne sinne omiin sänkyihin. Joku iltasatu vaikka luettiin ja sitten valot pois ja ovi kiinni.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   10.12.25 20:55:03

Olisiko mahdollista jättää huoneen ovea auki/raolleen ja sanoa että tässä iltahommia puuhaillaan, pötköttele vaan sängyssä?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.12.25 20:58:39

"
Meillä on molemmat opetettu pienestä asti nukahtamaan itse. Sen jälkeen kun lopetin imetyksen niin on jätetty omaan sänkyyn nukahtamaan. Nukkuivat samassa huoneessa pieninä niin jätettiin ne sinne omiin sänkyihin. Joku iltasatu vaikka luettiin ja sitten valot pois ja ovi kiinni."

Näin myös meillä. Kumpaakaan ei ole ikinä nukutettu eikä ikinä ole ollut ongelmia nukahtaa itse illalla. Vanhemmalla oli yöheräily kausi, joka aiheutti haasteista hetken aikaa, mutta silloinkaan ei jääty nukuttamaan vaan käytettiin muita keinoja, oli silloin jo 4-5v suunnilleen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.25 21:02:31

Tuon ikäiselle voi jo puhua. Alkaa puhumaan siitää, että jatkossa enää ei aikuinen ole vieressä. Olen kokenut, että on hyvä aina aloittaa aiemmin. Esimerkiksi vaipoista luovuttaessa aloitin jo syksyllä puhumaan, että sitten joulun aikaan meidän pitää antaa vaipat tonttuvauvoille. Sitten asiasta puhuttiin monta kertaa yhdessä (lapsi täytti tuolloin kaksi). Sitten joululoman alkaessa yhdessä laitettiin vaipat tonttuja odottamaan. Ulkoilun aikana tontut olivat ne hakeneet, mutta kiitokseksi lapsi sai vaihdossa pienen lelun. Sama juttu rattaista luopumisen kanssa. Ennen kun täytti kolme, alettiin puhumaan, että sitten on liian iso jo kyytiin. Isot menevät kävellen tai potkupyörällä. Lapselle puhuttiin tästä paljon ja synttäripäivän aamuna hän sitten totesi "enää ei tarvita rattaita". Eli kehotan puhumaan lapselle asiasta ja valmistelemaan häntä siihen. Sitten vaan tiukasti aikuiset pitävät asiasta kiinni ja harmin hetkellä muistutetaan asiasta. Meillä kyllä aika helposti selvitty näin ilman harmeja. Mutta ei sitä lapsen ikävää tunnetta kannata pelätä.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   10.12.25 21:04:06

Minut opetettiin nukahtamaan itse, pakkaamaan reppu kouluun itse ja hoitamaan läksyt ja kokeisiin lukemiset itse, joten pidän vähän outona sitä, miten nykyään lasten puolesta tai apuna tunnutaan tekevän kaikki. Joo, 2-vuotias on eri asia kuin 8-vuotias, mutta silti.

Päivämäärä:   10.12.25 21:04:29

Ja siis nukuttamisasiasta suoraan ei ole kokemusta, kun en ole vauva-ajan jälkeen nukuttanut. Ollaan miehen kanssa pidetty kiinni siitä, että kotityöt tehdään päivällä lasten ollessa hereillä ja illalla kaikki menevät reippaasti omiin sänkyihin. Joka ilta pitää jäädä edes pieni hetki aikuisten omaa ja parisuhde aikaa.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.12.25 21:06:38

"Meillä on molemmat opetettu pienestä asti nukahtamaan itse. Sen jälkeen kun lopetin imetyksen niin on jätetty omaan sänkyyn nukahtamaan. Nukkuivat samassa huoneessa pieninä niin jätettiin ne sinne omiin sänkyihin. Joku iltasatu vaikka luettiin ja sitten valot pois ja ovi kiinni."

Näin myös meillä. Kumpaakaan ei ole ikinä nukutettu eikä ikinä ole ollut ongelmia nukahtaa itse illalla. Vanhemmalla oli yöheräily kausi, joka aiheutti haasteista hetken aikaa, mutta silloinkaan ei jääty nukuttamaan vaan käytettiin muita keinoja, oli silloin jo 4-5v suunnilleen. "

En kutsuisi opettamiseksi, ovat oppineet itsellään tai kuulunut heidän ominaispiirteisiin jos noin helpolla menneet. Toki ellei kokemusta muunlaisesta, niin omat taidot voi toki tuntua tässä merkittävältä tekijältä.

Meillä on ollut yksi helposti itsekseen nukahtaja ja yksi vaikeasti, paljon tukea kaivannut. Eniten on auttanut aika. Toiseksi se että lempeän kiireettömästi luettu iltasatua ja toistakin ja vasta vähän vanhempana kun paremmin pystyy sanallisesti neuvottelemaan sovittu x määrä saruja tms ja siitä nukkumaan. Jos on kaivannut vielä Haleja tms on aina menty ja yritetty pitää oma ärsytys minimissä. Se on aina vaan pahentanut tilannetta ja pidentänyt valvomista ja aiheuttanut itkua ja kiukkua.

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   10.12.25 22:11:33

Omaa lastani jännitti jäädä yksin pienenä omaan huoneeseen omaan sänkyyn pimeään. Ostettiin pieni yölamppu ja lupasin käydä aina katsomassa pienin väliajoin. Alkuun vähän lyhyemmällä välillä kävin ja sitten pidemmällä ja sanoin, että äiti käy tässä katsomassa hiljaisella äänellä. Lopulta ei tarvinnut mennä ollenkaan, kun jännitys katosi ja lapsi oppi nukahtamaan yksin. Muutama kuukausi taisi mennä tähän.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   10.12.25 22:13:21

"Meillä on molemmat opetettu pienestä asti nukahtamaan itse. Sen jälkeen kun lopetin imetyksen niin on jätetty omaan sänkyyn nukahtamaan. "

Tästä puuttuu se opettaminen. Lapsi on selvästi jo osannut nukahtaa itsenäisesti.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   10.12.25 22:29:34

Mun mukula meni aina yksin nukkumaan kun imetyksen lopetin, velli tuttipullon kanssa tosin, eli muksu pinnasänkyyn, mobile pyörimään vellipullo tassuihin ja siinä se. Voi että mulla oli ihanan helppo lapsi, no teini-ikä olikin kaikkea muuta :)

Päivämäärä:   10.12.25 22:38:37

Meillä lapsi ei halunnut jäädä yksinään nukkumaan, joten jompi kumpi vanhemmista istui aina siellä lapsen seurana siihen asti, kunnes nukahti. Selasin yleensä puhelinta sen aikaa. Jossain vaiheessa totesin, että jos lapselle tulee kerran siitä vieressä istumisesta turvallinen olo, niin voin aivan hyvin siinä istua, sen sijaan, että vaihtaisin sohvalle selaamaan puhelinta. Sitä paitsi lapsella tuli usein iltaisin päivän tapahtumia mieleen ja malttoi niistä sängyssä vasta rauhoittua kertomaan, sekä kyseli mieleen jääneitä asioita. Taisin tehdä tuota siihen asti, että lapsi oli jo ekaluokkalainen. Vähitellen jäi pois. Ihan normaali teini tuosta on tullut siitä huolimatta, että äiti istui vuosikausia illalla vieressä nukuttamassa. Enää en kelpaa viereen istumaan :D

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   10.12.25 22:38:52

Eikö kenelläkään ole vinkkejä?
Mulla kans palaa hermo kun saa joka ilta nukutta 1-1.5h.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.12.25 22:50:57

Meillä luetaan iltasatu, ja siinä samalla silitellään hiuksia.

Iltasadun lukeminen aloitettiin jo vauvana. Aluksi isi luki vauvalle ääneen Hesaria Aamulehteä, Taloussanomia... Ja vauva rauhoittui.
Iltatähti täyttää helmikuussa 12, ja edelleen isi lukee iltasadun. Nykyään lukevat jotain fantasiakirjoja. Kaikille lapsille on luettu Potterit ja Tarut sormusten herroista.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   10.12.25 22:57:09

1. Huolehdi että lapsi on tarpeeksi väsynyt illalla, tarpeeksi ulkoilua ja liikuntaa ja tekemistä päivän aikana

2. Löydä sinun lapsellesi sopiva tapa rauhoittua illalla, joillekin tämä tarkoittaa valojen himmentämistä ja rauhoittavaa tekemistä reilusti ennen nukkumaan meno aikaa, toisille riehumista jotta pääsee kaikista hulinoissa eroon

3. Kaksi vaihtoehtoa vähentää vanhemman läsnäoloa vähitellen: joko siirrät istumapaikkaasi vähitellen joka yö kauemmas sängystä niin että lapsi tottuu etäisyyteen kunnes olet oven ulkopuolella tai rupeat käymään pois huoneesta: kerrot lapselle että käyt vessassa/hakemassa juotavaa ja sitten tulet takaisin. Ja joka kerta myös tulet takaisin. Vähän kerrallaan pidennät poissaoloja kunnes pääset tilanteeseen jossa lapsi nukahtaa silloin kun olet pois. Silloinkin kannattaa laittaa pehmolelu lapsen kainaloon tms jotta lapsi tietää että olet todella käynyt.

4. Musiikki/satu tms pyörimään lapselle siksi aikaa että nukahtaa

Noita olen kuullut erilaisten univalmentajien ehdottavan

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.12.25 23:06:38

"En kutsuisi opettamiseksi, ovat oppineet itsellään tai kuulunut heidän ominaispiirteisiin jos noin helpolla menneet. Toki ellei kokemusta muunlaisesta, niin omat taidot voi toki tuntua tässä merkittävältä tekijältä."

Juu, en minäkään opettamiseksi kutsuisi, koska omat lapset osasi nukahtaa itsekseen ihan alunperinkin. Siinä tilanteessa oltaisiin kuitenkin vahingossa voitu opettaa lapset tuntien nukutussessioihin, jos oltaisiin kuunneltu kaikkien vauvapalstojennohjeet siitä miten lapsi kuuluu nukuttaa. Taito piili siinä että ei lähdetty siihen mitä käskettiin tehdä kokeilematta ensin itse muuta. ;)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.12.25 23:13:04

Olen aina nukuttanut syliin tai kainaloon. Menee muutama minuutti, harvoin edes viittä. Lapsi nyt 11 ja nukutan edelleen.

Lähettäjä: Nanny 
Päivämäärä:   10.12.25 23:49:13

Lapset täytyy ladata yötä varten läheisyydellä.

Usein tilanne on se että ollaan pitkät päivät erillään töissä ja hoidossa. Illalla on kotitöitä, harrastuksia ja ne on muutenkin lyhyitä. Lapsen tarve tulla nähdyksi, kuulluksi ja olla lähellä on silti sama. Kukaan vanhempi ei varmasti tarkoituksella jätä lasta näitä vaille, mutta aikuisillakin on omat juttunsa ja tarpeensa.

Sitten unitilanteessa jos läheisyys akut ei oo täynnä on vaikea nukahtaa. Kokeilkaa ihan tietoisesti lisätä iltoihin yhteyttä lapsen kanssa ("hei kerro mulle miten se juttu päiväkodissa menikään", "Tulisitko sä äitin kanssa kuorimaan perunat"..), fyysistä kosketusta (hieronta, silittely,hipsutus,sylittely) ja näiden jälkeen nukutus tilanteessa " nyt on aika käydä nukkumaan, äiti on täasä vieressä niin kauan että nukahdat mutta ei voida enää jutella".

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   11.12.25 13:50:13

Nannyn: Voi vitsi miten ihanasti kirjoitit, tuota juuri lapset tarvitsisivat enemmän! Ei mitään sellaista kylmää kohtelua että ''hiljaa! nyt nukutaan!'', vaan ihan järjelläkin ajateltuna lapset tarvitsevat hirveästi aikuisen tukea ja kuulluksi tulemista.

Onhan aikuisenkin hankala nukahtaa jos stressaa eikä ole saanut muilta ihmisiltä tukea pitkään aikaan...

Päivämäärä:   11.12.25 14:30:13

Joo kun ihmisiä ja lapsiahan ei voi olla erilaisia eikä mitenkään voi olla mahdollista, että osa nukahtaa helpolla ja heti ja osalle se on vaikeampaa.

"Juu, en minäkään opettamiseksi kutsuisi, koska omat lapset osasi nukahtaa itsekseen ihan alunperinkin. Siinä tilanteessa oltaisiin kuitenkin vahingossa voitu opettaa lapset tuntien nukutussessioihin, jos oltaisiin kuunneltu kaikkien vauvapalstojennohjeet siitä miten lapsi kuuluu nukuttaa. Taito piili siinä että ei lähdetty siihen mitä käskettiin tehdä kokeilematta ensin itse muuta. ;)"

Päivämäärä:   11.12.25 14:41:05

Mutta siis kauheasti ei ole muita neuvoja kuin että aika auttaa ja lempeästi palkitsemalla ohjaatte itsenäiseen nukahtamiseen.

Lapsi joka ei ilman vanhempaa nukahda, on epävarma ja pelkää yksin ja kaipaa aikuisen seuraa.

Tähän ei auta kuin aika ja lempeys.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   11.12.25 14:57:03

Meillä lapsi valitsee iltasadun joka luetaan ja sitten on hetki aikaa jutella,hipsutella yms. Laitan hiljaiselle unimusiikin ja poistun huoneesta. Kun lapsi on nukahtanut laitan musiikin pois.

Lähettäjä: Tupu 
Päivämäärä:   11.12.25 15:29:40

Meillä on eri tilanne, mutta kerron kuitenkin. Eli lapsi nukkuu mun vieressä, on vajaa 2. Mennään sänkyyn, laitetaan valot pois ja itse siinä samalla lepäilen, kun pieni ehkä hetken höpöttää ja laulelee itsekseen, vähän saattaa pyöriä. Mutta nukahtaa sitten. On nukkunut läpi yön hyvin siitä asti kun yöimetys on lopetettu. Jos vähän havahtuukin yöllä hereille, niin kädellä koskemalla hiljenee saman tien.

Ei tarvitse nukuttaa ja pääsee itse nukkumaan heti samalla. Yöllä ei tarvitse nousta rauhoittamaan. Ihan win win tilanne. Ja itsekin on illalla niin väsynyt, että ei tee muutenkaan mieli jäädä puuhailemaan mitään.

Päivämäärä:   11.12.25 16:47:51

Lapselle iltasatu vierekkäin köllötellen, ja sitten vielä CD-iltasatu pyörimään, voi tietty myös youtubea käyttää tms. Jos lapsi huutelee, niin käydään kurkkaamassa, jonka jälkeen jatkaa itse iltasadun kuuntelua. CD Mauri Kunnaksen kirjat on hyvin luettuja, samoin YouTubesta Kuparikettu on rauhoittavasti luettu.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   11.12.25 20:18:05

Meilläkin lapset nukkuneet pitkään samassa huoneessa vanhempien kanssa. Siihen viereen on turvallista nukahtaa ja sen jälkeen ei haittaa vaikka itse poistuikin iltatoimille tms.

Lähettäjä: Mamma 
Päivämäärä:   11.12.25 20:26:27

Meillä 7v nukutetaan edelleen koska niin haluaa. Nukkuu omassa sängyssään, mutta vierellä ollaan iltasadun jälkeen kunnes nukahtaa.
Minusta on tympeää että pienet lapset pakotetaan selviämään yksin koska vanhempia ei huvita! Miksi teette lapsia jos niistä on vain vaivaa???

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.