Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten usein olette kipeinä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.12.25 18:16:44

Kun tulin nyt kipeäksi ja viimeksi olin kipeä lokakuun alussa. Miten usein muut ovat kipeinä niin, että olette töistä pois?
Toki nyt influenssaa meneillään ja meillä myös töissä yksi toisensa perään on nyt ollut kipeänä.

Re: Miten usein olette kipeinä?

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   10.12.25 18:26:51

Kuusi vuotta sitten oli tosi paskamainen pari vuotta, sairaspoissaoloja yli 2kk 2v aikana. Nyt taas ollut vajaa viikko yhteensä kuudessa vuodessa.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   10.12.25 18:29:28

Siis tarkoitatko nimenomaan flunssaa tms? Viimeksi olin kuumeessa jouluna 2023, sitä ennen kai 2020 joskus.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.25 18:40:46

Yleensä kerran vuoteen, joskus kaksi. Muutama päivä pitää yleensä olla pois.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   10.12.25 20:10:37

Hyvin harvoin. Koronan sairastin lievänä 2022 ja sen jälkeen ei ole ollut mitään flunssaa tmv.

Päivämäärä:   10.12.25 20:12:30

En muista, ehkå,10v sitten ollut flunssa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   10.12.25 20:19:45

Aika harvoin. Kerran / pari kertaa vuodessa on jotain flunssaa. Viimeksi oli viime maaliskuussa. Sitä edellistä kertaa en muista. Töistä olen pois jos on kuumetta. Tuolloin viimeksi ei ollut. Koronavuosina en ollut sairaana kertaakaan. Koronaakaan ei tietääkseni ole ollut. Mahatauteja ym ei ole ollut ikinä.

Päivämäärä:   10.12.25 20:20:59

Vaikka on päiväkoti-ikäinen lapsi, niin 1-2x vuodessa. Viimeksi keväällä.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.12.25 21:00:23

Ennen lapsia ehkä joka kolmas vuosi. Nykyään paljon useammin kun tuovat päiväkodista kaikki.

Ehkäpä sellanen 4 kertaa vuodessa ja lapset siihen päälle ehkä 8 kertaa per pää.

Päivämäärä:   10.12.25 21:05:58

Korona keväällä 2022.
Mulla on kylläkin hankala perussairaus, joten aika aktiivisesti välttelen flunssaisia henkilöitä, jos se vaan on mahdollista. Elän muutenkin tosi terveellisesti.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   10.12.25 21:09:54

Olen ollut nykyisessä työpaikassa nyt 2 vuotta, ensimmäisenä vuonna olin muutaman päivän flunssassa. Korona-aikaan en sairastanut mitään. Onneksi näin, kukapa sairastaa haluaisi.

Päivämäärä:   10.12.25 21:31:42

Nykyään ihan jatkuvasti, sillä olen aloittanut työssä jossa altistun koko ajan taudinaiheuttajille. Ehkä tässä jossain vaiheessa vastustuskyky paranee, mutta nyt kerään kaikki pöpöt. Ja kaiken lisäksi minulla on astma, joten en välittäisi esimerkiksi koronaa kovin monta kertaa saada, mutta minkäs teet.

Lähettäjä: Sari Luusalo 
Päivämäärä:   10.12.25 22:56:36

Vain yhden kerran, syntymästä kuolemaan.

Päivämäärä:   10.12.25 23:10:35

Aiemmin ehkä 3-4 kertaa vuodessa oli joku flunssa, mutta viime vuosina tahti on hidastunut ja yleensä saan jonkun tartunnan ehkä 1-2 kertaa vuodessa. Jään saikulle, jos olo on niin vetämätön, että työnteossa ei ole järkeä, tai jos nostaa kuumeen.

Viimeksi olen ollut sairaana viime vuonna. Silloin sain ensin koronan, joka veti pariksi päiväksi sairauslomalle, mutta ilmeisesti jälkitautina muutama viikko koronan jälkeen kehittyikin keuhkokuume, joka veti kahdeksi viikoksi saikulle. Tänä syksynä on moneen otteeseen ollut sellainen olo, että flunssa on iskemässä, mutta se ei ole kuitenkaan toden teolla alkanut, vaan on jäänyt lievän kurkkukivun tasolle.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   10.12.25 23:12:49

En muista, töistä pois ehkä 10 vuotta sitten. Jos flunssa tulee, ehkä kerran vuoteen, niin se on yleensä pari aivastusta, pieni köhä eikä kuumetta ollenkaan.

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   10.12.25 23:13:46

Kunnon räkätauti iskee ehkä kerran kymmenessä vuodessa. En valita.

Lähettäjä: Frizzy 
Päivämäärä:   11.12.25 04:45:46

Ennen olin tosi harvoin sairaana, kaikki flunssat ja mahatauditkin oli myös todella lieviä ja nopeasti ohi meneviä. Kotiin sairastamaan ei tarvinnut jäädä juuri koskaan ja urheilemaankin pystyi palaamaan melkein vaan heti sairastumisen jälkeen ilman ongelmia. Mutta se muuttui täysin syöpähoitojen jälkeen, hoidot kyllä toimi ja mun osalta oli suht nopeat, mutta ne ne oli myös aika noh, tujut. Vaikka hoidot loppui jo kun olin 25, niin edelleen näin 28 vuotiaana nappaan jatkuvasti jonkun taudin ja sairastan ne sitten oikein antaumuksella, jälkitauditkin on tuttu vieras mun kehossa. Olen ollut töistä pois varmaan kerran kuussa tänäkin vuonna lyhyemmän tai pidemmän jakson. Keuhkokuume vei sairaalaan asti hetkeksi. Ja pahimmillaan ihan flunssan takia on mennyt välillä pari viikkoakin kuumeessa ja säryissä sängyssä makuuasennossa selviytyen, siinä missä työkaverit on kotona päivän tai kaksi. Ja hitto että se hävettää! Vaikka ta sanoo ja rauhoittelee minua, ettei se haittaa, niin koen olevani kamala taakka. Ja kaikkia kikkakolmosia vastustuskyvyn parantamiseksi todellakin on tullut yritettyä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.12.25 07:01:20

Melko harvoin, varmaan 1x/v. Mutta sen kanssa käykin sitten aika usein niin, että kun sen vuoden ainoan flunssan saan, se kestää pari-kolme viikkoakin...

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   11.12.25 08:54:11

Joskus viime kevättalvella taisi olla jonkinlainen flunssa. Ehkä max. kerran vuodessa yleensä.
Lapsi on ja sille tulee tauteja koulusta, mutta itse olen pysynyt terveenä.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   11.12.25 09:16:43

Ehkä parin vuoden välein joku muutaman päivän pikkuflunssa. Tänä vuonna en ole ollut sairaana, en muista olinko viime vuonnakaan.

Korona-aikana tosin sairastin puolen vuoden sisällä koronan, noron ja kolmannenkin ärhäkän viruksen.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.12.25 09:22:59

Ennen sairastin ehkä kerran tai Max. vuodessa. Lasten päiväkotivuodet meni samalla kaavalla, sieltä tulleet taudit ei kaikki tarttuneet mulle eikä lapsetkaan sairastaneet koko ajan. Nyt kun ovat koulussa molemmat, ollaan kipeenä joka kuukausi. Ensin toinen, sitten toinen ja yleensä tarttuu myös molempiin vanhempiin. Kunnon tautipesä toi koulu, paljon pahempi kuin päiväkoti. Mulla itsellä nykyään siis n. 6-8 flunssaa vuodessa, mutta kaikki ei aiheuta poissaoloja töistä vaan teen etänä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   11.12.25 09:47:27

Kuumeessa oon ollu viimeksi vuonna 2014. Se tapahtuu yleensä keskimäärin kerran 10 vuodessa.
Nuhaa ja kurkkukipua saattaa olla kerran vuodessa, mutta ei välttämättä joka vuosi. Silloin kun lapset oli pieniä eli yli 10 vuotta sitten niin oli se vatsatauti kerran vuodessa, se oli kamalaa aikaa.
Töistä en sairauden takia ole ollut pois ikinä elämäni aikana, tapaturman vuoksi kylläkin joitakin kertoja, toki siihen vaikuttaa sekin että silloin kun lapset oli pieniä ja oli tauteja enemmän niin olin lasten kanssa kotona. Varmasti tilanne olis ollu eri jos siinä olis yrittäny jotain töitä tehdä, niin että lapset olis pitäny päikkyyn viedä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   11.12.25 10:06:07

Kiivaimmat koronavuodet ilman yhtään tautia tai sellaisen poikastakaan ja 24&25 onkin sitten sairastettu oikein urakalla.. koronat (monikossa) ja flunssia ja influenssaa ja lähes joka kerta jälkitautien kanssa eli viikkoja kipeänä per tauti. Ei ollut ennen korona-aikoja ollenkaan tällaista, vaikka nuo jälkitaudit tuttuja sieltäkin ovat.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.12.25 10:27:45

Töistä pois flunssan (tai vastaavan) takia 1-2 kertaa vuodessa.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   11.12.25 10:45:12

Pari vuotta sitten, flunssa - tarttui sairaalan päivystyksestä, josta ei päässyt räkätautisista eroon.

Flunssat välttää kun pesee käsiä usein ja hyvin. Välttää flunssa-aikana väenpaljouksia.

Elämä on valintoja.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   11.12.25 10:57:51

Aika usein, mutta harvemmin kesällä. Teen työtä, jossa kohtaan hirmu paljon niiskuttavia ihmisiä päivässä. Lisäksi tauteja tulee lapsille koulusta. Pesen käsiä ja syön vitamiineja, mutta silti välillä saan töistä räkä- tai vatsataudin.

Lähettäjä: No nii 
Päivämäärä:   11.12.25 16:21:53

Viimeksi -21 korona, piti olla 3 päivää pois töistä.

Päivämäärä:   11.12.25 18:40:21

"Flunssat välttää kun pesee käsiä usein ja hyvin. Välttää flunssa-aikana väenpaljouksia.

Elämä on valintoja."

Miten minä vältän väenpaljouksia kun joudun jokapäiväisillä työmatkoillani viettämään tuntikausia julkisissa kulkuvälineissä joissa ihmiset yskivät ja räkivät suu ammollaan? Myöskään työssäni en voi mitenkään välttää taudinaiheuttajille altistumista. Hengitystieinfektiot leviävät tehokkaasti pisaratartuntana, joten pelkällä käsihygienialla, josta kyllä pidän hyvää huolta, niitä ei vältetä.

Helppo on sanoa sellaisen, joka kulkee omalla autolla joka paikkaan ja tekee siistiä työtä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.12.25 18:46:31

Ehkä kerran kahdessa vuodessa? Usein jos minulla on flunssa, se on suht lievä ja pystyn touhuamaan aika normaalisti. Voi olla, että tyyliin vain kurkku kipeä tai vähän yskittää. En edes muista, milloin olisin viimeksi ollut ihan sänkypotilaana, ehkä joskus lapsena.

Enkä vältä väenpaljouksia, asun keskellä kaupunkia. Käsiä tietysti pesen. Ei lapsia tartuttamassa mitään lenssuja.

Päivämäärä:   11.12.25 18:57:49

Aika kellontarkasti sairastan kolme flunssaa vuodessa: syksyllä, talvella ja keväällä. Toisinaan iskee kesäflunssakin, ehkä parin-kolmen vuoden välein.

Päivämäärä:   11.12.25 19:34:42

Itse myös olin lokakuussa,sitä ennen elokuussa ja nyt alkaa kiristävä päänsärky,mikä enteilee tartuntaa. Lapsiperhe.

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   11.12.25 19:50:22

Ehkä 3-4x vuodessa. Sh akuuttiosastolla, mikäli se vaikuttaa asiaan, sekä teini-ikäisiä lapsia... Toki töissäkin on kaiken maailman varotoimet tarvittaessa, mutta usein käy niin että se yleistilan lasku tms paljastuu vaikkapa koronaksi myöhemmin. Sitä ennen hoidettu normi potilaana ilman ylimääräisiä suojaimia. Ja joskus tilanne eskaloituu niin, ettei ole aikaa/ ehdi tai voi ajatella niitten suojaimien hakua ja pukemista ennen potilaskontaktia. Kyllä siinä vaisto ottaa vallan, eikä esim selällään oksentavaa potilasta jätetä odottelemaan että itse pukeudutaan suojavarustuksiin, vaan sinne mennään kyllä sillä sekunnilla kun tilanne havaitaan. Esim tuon koronan olenkin sairastanut ehkä 5 kertaa...?

Lähettäjä: Piipa 
Päivämäärä:   12.12.25 08:03:30

Olen saanut synnyinlahjana vastustuskyvyn.

Viimeksi olen ollut kuumeessa 25 vuotta sitten. Silloin oli influessa. SEn jälkeen vain nuhaa, ei muita oireita, ei koronaa, eikä muita tauteja esim. vatsatauteja. Tässä työpaikassa olen ollut 28 vuotta ja kaksi kertaa saikulla, toinen oli kun nilkka nyrjähti.
En muista olleeni kipeä edes lapsena.

Mun aikuinen poikani on saanut saman vastustuskyvyn. Lapsena sillä oli kerran kuume, eikä aikuisenakaan sairastele ollenkaan.

Lähettäjä: Puli 
Päivämäärä:   12.12.25 12:11:46

Yleensä keväällä ja syksyllä kunnon flunssa. Plus ehkä max muutama pienempi sairastumisyritys per vuosi. En tapaa töissäni esim asiakkaita mutts työkavereita kyllä. Ei lapsia. Aina olen sairastellut suht helposti. Paitsi vatsatauteja ei ole. Flunssat on mun juttu näköjään..

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   12.12.25 12:29:59

Kerran vuodessa suunnilleen muutama päivä kunnon nuhassa. Saa nähdä miten tilanne muuttuu, kun ensimmäinen lapsi syntyy pian. Lapsiperheiden yleiset sairastelukierteet olivat oikeasti yksi syy, miksi omaa lastentekoa on lykätty. Harva tykkää sairastamisesta, mutta minä todellakin vihaan ja inhoan sitä, ja jo tuollainen tavallinen nuha ilman korkeaa kuumetta tai muuta vastaavaa saa olon kaikin puolin surkeaksi ja alakuloiseksi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.12.25 13:03:14

Aikaisemmin hyvin hyvin harvoin, oli useampi vuosi kun oli nolla sairaslomapäivää töistä. Viimeinen vuosi sitten sairasteltu senkin edestä. Viime uusivuosi meni sairastaessa, olisinko ollut tänä vuonna kolmesti aivan sänkypotilaana ja taas ollaan kipeänä.

Lähettäjä: Ff 
Päivämäärä:   12.12.25 13:09:04

Olin ainakin kymmenen vuotta ilman edes pientä flunssaa, koronarokotteen ottamisen jälkeen nousi yöksi pieni kuume.

Mutta tänä vuonna kesällä sain läheiseltäni flunssan ja kuumeen viikoksi, yleensä mikään ei tartu.

Lähettäjä: Kari Taalasmaa 
Päivämäärä:   12.12.25 13:10:54

Liian usein, longcovidin vuoksi

Päivämäärä:   12.12.25 14:18:49

Noin kerran vuodessa. Toki välillä on näitä että on reissannut, tullut reissussa flunnsaan mutta parantunut ja kun tulee kotiin niin kumppani sairastunut muualta hänen kotona ollessaan ja sit heti perään oon kans sitten sairastanut toisen flunssan. Käynnyt nyt pari vuotta peräkkäin. Aina ollut flunssassa jostain syystä talvisin enkä kesällä.

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   12.12.25 14:32:17

Korona-aikaa on kyllä ikävä siinä mielessä, että silloin näki kuinka hygieniasta huolehtiminen oikeasti tehoaa tautien leviämisen rajoittamiseen. Inhottaa oikein ajatella millä tasolla ihmisten hygienia on nyt kun taudit taas leviävät.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.