|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 11.12.25 16:38:24
En omista hevosta enää enkä edes ratsasta, mutta olen seurannut näitä vuokrauskeskusteluja ja katsellut ilmoituksia, ja tuntuu ettei kultaista keskitietä tunnu kovinkaan usein löytyvän.
Olen huomannut että joillain vuokraajilla on sellainen mentaliteetti, että jos vuokraamisesta joutuu maksamaan, niin silloin ei tehdä yhtään mitään tallitöitä. Olenkin usein kysellyt, että miksi eivät sitten vuokraa vain ratsastuskoulun hevosta tunniksi omaan ratsastukseen, silloin ei varmasti tarvitse tehdä mitään töitä.
Sitten taas osa hevosenomistajista pyytää aivan poskettomia hintoja vuokrauksesta. Tai jos etsitään hoitajaa/apukättä, niin vaatimukset ovat mielenkiintoiset. Pitää olla oma auto ja valmis tulemaan paikan päälle koska tahansa lyhyelläkin varoitusajalla, vaikka aamuyöstä jos on kisoihin lähtö. Tietystikään edes mitään kilometrikorvauksia ei makseta eikä palkkaa.
Eli juu, vuokraajat voisi ymmärtää sen, että heidän hommiinsa kuuluu vuokrauspäivänä kaikki, mitä hevosen omistajakin arkipäivänä tekee. Jos omistaja siivoaa karsinan itse, niin silloin se kuuluu vuokraajankin tehtäviin. Sopivaa hintaa vuokrapäivälle olen itse pitänyt tallivuokran päiväkohtaista hintaa, eli 600 euron tallipaikassa se olisi 20e. Mielestäni se on ihan kohtuullinen tai jopa edullinen, riippuen paikkakunnasta. En kehtaisi alkaa napisemaan että en siivoa karsinaa koska maksan 20e. Silloin voi etsiä kalliimman vuokrahevosen joka todennäköisesti asuu kalliimmalla tallilla jossa ei tarvitse siivota itse. Eikö vuokrahevosen idea nimenomaan ole "omistaa" hevonen päivän ajan?
Ja hevosen omistajat voisi ymmärtää sen, että jos etsitään nimenomaan apua eikä vuokraajaa, niin bensakulujen kattaminen olisi ihan kohtuullista, jos palkkaa ei kerta makseta. Ja yleisesti kun maristaan siitä ettei ole enää entisaikojen tallityttökulttuuria, niin minusta on erittäin hyvä ettei enää orjuuteta muita (alaikäisiä) ihmisiä tekemään omia töitä. Jos hankit hevosen tai hevosia, myös ne työt on sinun vastuulla eikä jonkun joka sattuu olemaan nuorempi tai kokemattomampi.
|