Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Moni pyytää minua vuokraamaan hevostaan

Lähettäjä: Miksi? 
Päivämäärä:   10.12.25 17:53:33

Nyt tänä syksynä tosi moni hevosen omistaja on pyytänyt minua vuokraamaan hevostaan. Saattaa johtua siitä, että pitkäaikainen hoitohevoseni muutti takaisin omistajansa lapsuuden konnuille.

Se mitä vähän ihmettelen on siitä pyydetty raha sekä ns vaatimukset useinko pitäisi käydä. En pidä nimellistä maksua pahana, mutta moni puhuu kuinka itsellä on kiire(ei ehditä), on kiva saada taitava ja kokenut ratsastamaan omaa. Nämä kaikki eivät ole edes enää aktiivikäytön hevosia, vaan kevyesti liikuttavia.

Mitään en ole vielä sopinut. Ajattelin katsoa löytyykö noista niin kiva harrastuskaveri kuin hoitohevonen oli.

Omalla hevosellani oli aikanaan vuokraaja. Nimenomaan helpottamaan mm opiskelu/työkiireissä. Hän maksoi nimellisen muutamien kymppien vuokran per kk, ja käytössä oli kuitenkin kisakuntoinen HeA-menijä, ja hyvät puitteet harrastaa. Olin onnellinen kun oli joku luotettava apuna. Nykyään ei taida olla näin?

Re: Moni pyytää minua vuokraamaan hevostaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.12.25 17:55:33

Ihmisillä on talous tiukalla, silloin ei tehdä ystävänpalveluksia vaan halutaan se täysin maksava vuokraaja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.25 17:58:11

Ei ainakaan meidän tallilla. Ne jotka vuokraa haluavat nimenomaan kattaa hevosen kuluja. Ottavat mieluummin huonomman ratsastajan joka maksaa enemmän kuin paremman ratsastajan joka maksaa vähemmän.

Ja hyvin tuo heillä toimii. Heidän hevoset on tosin ihan toimivia tapauksia eivätkä omistajat kaipaa ratsutusapua.

Päivämäärä:   10.12.25 18:01:35

sana kiertää ei siinä sen kummempaa. olet puskatasoa eli puskatasoa tarjotaan. no big deal.

Päivämäärä:   10.12.25 18:02:45

Nää ei ole köyhiä ihmisiä. Nimenomaan todella hyvin toimeentuleva. Monella näistä on kaksikin hevosta.

Pointti on siinä, että minua tunnutaan pyytävän koska halutaan se luotettava, kokenut ja jopa hevosen osaamisen eteen tekevä ihminen. Ja kuten sanoin. Nimellistä summaa en karsastaisi.

Minullakin menee aikaa ja bensaa tallilla käymiseen. Hoidan huolella, ja ratsastan siististi päivän mukaan. Kun itse en ehkä näe ideaa maksaa noita summia hevosista jotka ei ole täysin käyttökunnossa/ niin kivoja ja helppoja tyyppejä kuin esim se oma oli.

Maailma on näköjään muuttunut.

Päivämäärä:   10.12.25 18:06:42

Minä en mitään kilpatasoa halua ollakaan. Mutta satakertaa parempi kuin noviisi teini tai aikuisryhmien harrastajat.

Mutta katson nuo hevoset läpi. Että onko niistä joku sellainen minkä kanssa tykkäisi niin paljon tehdä.

Tässä on tietty sekin, että jos maksan vuokraa lopettamisen/vaihtamisen kynnys on pienempi. Hoitohevosesta pidin hevosena paljon ja sain pitää omanani pari kertaa viikko. Ihan ilmaiseksi. Omistaja tuntui olevan myös tyytyväinen.

Päivämäärä:   10.12.25 18:14:30

Millä logiikalla kahden hevosen omistajalla ei voisi olla tiukkaa rahasta?

Päivämäärä:   10.12.25 18:18:10

Minulla on tiukkaa rahasta. Siksi en ole ostanut enää yhtäkään omaa. Miksi pitää kaksi jos on tiukkaa?

Ei näillä ihmisillä oikeasti ole tiukkaa.

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   10.12.25 18:20:57

Meillä on saanut aina käydä ilmaiseksi ratsastamassa. Vaatimuksena täysi-ikäisyys ja pärjää omikseen tallilla / ratsastaessa. Toki alaikäinen saa tulla toisen seurassa. Meille on matkaa joten omalla autolla / kyydillä pitää tulla en viitsi olla mitään vailla ja pääsen vähän vähemmällä jos joku muu liikuttaa jonkun hevosen.

Lähettäjä: länkkäri 
Päivämäärä:   10.12.25 18:26:01

No mun tytöllä oli aikoinaan, n 10 vuotta sitten 5 hoitohevosta jotka kaikki myös ratsasti jonkun kerran vkossa. Ja enemmänkin ois saanut. Kun saa maineen kunnollisena, luotettavana ja osaavana, niin kyllä hevosia löytyy.

Mulla itselläni on aina ollut vuokraaja, ei rahan vaan ajan takia. En halua käydä joka päivä tallilla. Ehdottomasti haluan että he maksavat hevosesta täyden vuokrahinnan, maailman kiltein VaB hevonen maneesitallilla jolla käy Suomen parhaat valkut. Ja vuokraajia tälle olis tulossa ovista ja ikkunoista.
Sitten mulla on pikkuhoitaja joka kävelee hevosta selästä. Hänelle ostan hyvät synttäri, joulu- jne lahjat.

Päivämäärä:   10.12.25 18:28:32

Helmi, tuota itse hiukan tarkoitan. Enkä minä pidä pahana jos jotain nimellistä maksaa.

Aikanaan omalle opettajalle tarjosin rahaa kun paljon ratsastin hänen opetushevosiaan. Ikinä mtn halunnut. Katsoi kai hyötyvänsä muutenkin.

Päivämäärä:   10.12.25 18:30:59

Länkkäri. Minä en ole pyytänyt vuokrahevosta. Hakenut tms. Siksi pidän tätä outona, että jengi tyrkyttää hevosiaan, ja hetken päästä alkavat puhua vuokrasta.

Lähettäjä: .., 
Päivämäärä:   10.12.25 18:38:26

Sama vika kuin aloittajalla. Tarjottiin ponia, jonka perheen lapsi oli pilannut, olisi kuulemma hyvä, jos aikuinen vähän kouluttaisi. Kävin kokeilemassa, oli ihan kehityskelpoinen yksilö, vaikkakin tottunut luistamaan töistä. Sovittiin, että 2 kertaa viikossa käyn, sovittiin jo päivätkin.
Sitten om ilmoitti, että ajatteli sellaista 30e kerta, vai olisiko kk maksu parempi.. Juu ei tullut kauppoja, löysinkin sitten yllättäen toisen hevosen alle, heh ;)

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   10.12.25 21:45:46

.., : Olisit sanonut että voit ottaa 30e kerta kun kerran haluavat maksaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.12.25 21:48:18

Niin ennen muinoin kun sulla oli oma hevonen, tallivuokra oli 350€ ja muutkin kulut hieman eri luokkaa kuin kykyään. Toivottavasti hevosen omistajat lukevat tämän ja etsivät tilalle jonkun joka ei kirjoittele heistä tänne.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   10.12.25 22:05:30

Meillä oli viimeisin tallivuokra 420e/kk. Ilman maneesia. Sellaiset melko alkeelliset puitteet. Ei esim vessaa. Hoito oli tosi hyvää, ja hyvä kenttä. Sekä hyvät maastot.

Kulut on nousseet kyllä kaikessa. Pidän vaan vähän hassuna kun ensin pyydetään, ja perään pyydetään maksua. Tavallaan olisi ehkä järkevämpää ottaa kolmas viikkotunti. Meillä on hyvää opetusta, ja mukiinmenevät opetushevoset.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   10.12.25 22:23:34

Kyllä minust lähtökohtaisesti outoa on tarjota jotain omaansa ja sitten vaatia siitä maksua. Oli sitten kyse vuokrahevosesta tai että kaveri ehdottaa että leikkaa mun hiukset tai korjaa auton tms. Oletus on että jos itse tarjoaa niin silloin itse on myös halukas sen palveluksen/tavaran antamaan ilmaiseksi. Muuten viestinnän pitäisi alusta asti olla että ”minulla olisi tarjolla hevonen vuokrattavaksi / minulla olisi aikaa leikata hiukset x hintaan”

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   10.12.25 22:24:29

Ei ole kyse lainkaan aina siitä, että talous on tiukalla vaan siitä, ettei ole intoa maksaa kenenkään muun harrastusta. Perustasoisia, eli n. helppo B plus tasoisia, luotettavia ja hevoslähtöisiä aikuisia löytyy vuokraajiksi pilvin pimein.

Päivämäärä:   10.12.25 22:27:00

Minusta ei ole outoa ehdottaa, että joku alkaisi vuokraajaksi. Minusta on aika selkeää, että jos puhe on nimenomaan vuokraamisesta, niin vuokraaja maksaa siitä.

En ainakaan loukkaantuisi, jos tallikaveri kuulisi että edellinen diili loppui ja kertoisi, että hänen hevostaan voi vuokrata.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   10.12.25 22:33:04

Aloittaja nyt ilmeisesti haluaa että kaikki hehkuttaa että kun sä oot niin taitava ja mahtava ja sulle pitäisi maksaa siitä että saavut paikalle.

Päivämäärä:   10.12.25 22:35:10

Tottakai se vaikuttaa hyvintoimeentulevien hevosenomistajiinkin, jos köyhimmät vuokraajat jää laskuista pois, koska ei enää ole varaa.

Lähettäjä: OT 
Päivämäärä:   10.12.25 22:40:51

Miksi ihmiset pitää niitä hevosia, jos ei itse enää ehdi ja rahat ei riitä?

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   10.12.25 22:43:11

Olen syntynyt -70 luvulla ja hurjimman hevosenhoitobuumin elin 80-90-luvuilla. Hoidin monia hevosia, sain ratsastaa hyvilläkin hevosilla mielin määrin, ja ihan sitä hevosten hoitamista vastaan. Minulle on hyvin vieras tällainen nykyinen vuokrauskulttuuri. Hevosen omistajat/tallin pitäjät hyötyivät meistä innokkaista tallitytöistä muuten kuin rahallisesti.

Ai että. Maailma oli parempi tuolloin.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.12.25 22:58:28

"No mun tytöllä oli aikoinaan, n 10 vuotta sitten 5 hoitohevosta jotka kaikki myös ratsasti jonkun kerran vkossa. Ja enemmänkin ois saanut. Kun saa maineen kunnollisena, luotettavana ja osaavana, niin kyllä hevosia löytyy."

Minulla sama juttu, paitsi että en ollut erityisen osaava ratsastaja, mutta ilmeisesti tarpeeksi kokenut hevosten kanssa kuitenkin. Kun hevosten omistajat tarjosivat hevosiaan liikutettavaksi, he eivät koskaan pyytäneet rahaa. Tallitöitä tein pyydettäessä ja pyytämättä tilanteen mukaan. Jos itse etsin vuokrahevosta, en oleta saavani sitä ilmaiseksi.

Lähettäjä: rorf 
Päivämäärä:   11.12.25 07:01:07

Jos sinut halutaan ratsastamaan, koska olet niin osaava, niin silloin sinä et siitä maksa eikä sinulle sanella, miten usein käyt. Sinulle maksetaan siitä että käyt ja sinä sanelet aikataulut.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.12.25 09:18:10

Jotenkin outoa että tällaistakin asiaa ihmetellään. kuitenkin kun puhutaan hevosihmisistä joille luulisi hevosen pidon olevan tuttu asia.

Yleensä rahaa pyydetään vuokraamisesta, koska tarvitaan rahaa hevosen pitoon. Ei asia yleensä ole mustavalkoinen, eli joko rahaa on riittävästi hevosenpitoon tai sitten sitä ei ole ja tarvitaan vuokraaja rahoittamaan hommaa. Yleensä tilanne on se, että rahaa löytyy tarvittaessa, mutta koska muukin elämä vie rahaa, toivotaan että saisi vähän helpotusta esim. vuokraajan avulla.

Ehkä ratkaisu voisi olla myydä hevonen (varsinkin jos niitä on kaksi), mutta ei se aina niin helppoa ole. Ei hevonen ole (useimmille) mikään esine joka vaan myydään kun huvittaa. Se on rakas lemmikki.

Hyviä vuokraajia on vaikea löytää, joten mielellään vuokraajaksi pyydetään sellaista, joka on tunnetusti luotettava henkilö. Kuten vaikka aloittaja.

Harva hevonen käsii siitä, että jää vähemmälle liikunnalle. Joten yleensä kun etsitään vuokraajaa, se vuokraajan tuoma raha on tärkeämpi kuin se hevosen saama ekstraliikunta.

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   11.12.25 10:30:04

Maksaa se vuokraajakin toisen harrastamisesta koska hevosen omistaminen on harrastus.

Nykyään meille ei varmaan lähtisi ilmaiseksi monikaan eli joutuisin maksamaan että saisin jonkun ratsastamaan noita kopukoita. Toki ymmärrän sen että hyvät puitteet ja osaava hevonen on asia erikseen.

Päivämäärä:   11.12.25 11:24:02

Mä maksoin aikoinaan noin 10 v sitten kuukaudessa 150 e vuokrauksesta.

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   11.12.25 11:48:06

” Miksi ihmiset pitää niitä hevosia, jos ei itse enää ehdi ja rahat ei riitä?”

Koska se hevonen ei ole kaikille koko elämän keskipiste. Rahan takia en pidä vuokraajaa, mutta ajan. Mulla on täysi elämä, työ, lapset, harrastukset, ja ratsastus on yksi harrastuksista. Mulle riittää ratsastus 3-4 kertaa vkossa, vuokraaja ridaa 2x.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   11.12.25 14:03:38

Ajattelen niin ettei ilmaisia hevosia ole. Saan ratsastaa ilmaiseksi mut se kuka hepan omistaa maksaa siitä 20-25€pv. Joten mielelläni maksan. Mulla vuokris josta maksan aina paitsi maasta käsittely tai muu hömppä. Ratsastuksesta maksan. Välillä autan heppojen liikutuksessa enkä maksa siitä. Tosin muistan joskus sit jollain muulla tapaa.

Päivämäärä:   11.12.25 16:11:37

Jos pyydetään vuokraamaan, se on rahanvaihtodiili

Jos pyydetään hoitamaan tai auttamaan, se ei ole rahanvaihtodiili

Jos pyydetään kouluttamaan, se on saneludiili, rahat, aika jne on kouluttajan päätettävissä

Päivämäärä:   11.12.25 16:12:40

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 11.12.25 16:11:37

Jos pyydetään vuokraamaan, se on rahanvaihtodiili

Jos pyydetään hoitamaan tai auttamaan, se ei ole rahanvaihtodiili

Jos pyydetään kouluttamaan, se on saneludiili, rahat, aika jne on kouluttajan päätettävissä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.12.25 16:38:24

En omista hevosta enää enkä edes ratsasta, mutta olen seurannut näitä vuokrauskeskusteluja ja katsellut ilmoituksia, ja tuntuu ettei kultaista keskitietä tunnu kovinkaan usein löytyvän.

Olen huomannut että joillain vuokraajilla on sellainen mentaliteetti, että jos vuokraamisesta joutuu maksamaan, niin silloin ei tehdä yhtään mitään tallitöitä. Olenkin usein kysellyt, että miksi eivät sitten vuokraa vain ratsastuskoulun hevosta tunniksi omaan ratsastukseen, silloin ei varmasti tarvitse tehdä mitään töitä.

Sitten taas osa hevosenomistajista pyytää aivan poskettomia hintoja vuokrauksesta. Tai jos etsitään hoitajaa/apukättä, niin vaatimukset ovat mielenkiintoiset. Pitää olla oma auto ja valmis tulemaan paikan päälle koska tahansa lyhyelläkin varoitusajalla, vaikka aamuyöstä jos on kisoihin lähtö. Tietystikään edes mitään kilometrikorvauksia ei makseta eikä palkkaa.

Eli juu, vuokraajat voisi ymmärtää sen, että heidän hommiinsa kuuluu vuokrauspäivänä kaikki, mitä hevosen omistajakin arkipäivänä tekee. Jos omistaja siivoaa karsinan itse, niin silloin se kuuluu vuokraajankin tehtäviin. Sopivaa hintaa vuokrapäivälle olen itse pitänyt tallivuokran päiväkohtaista hintaa, eli 600 euron tallipaikassa se olisi 20e. Mielestäni se on ihan kohtuullinen tai jopa edullinen, riippuen paikkakunnasta. En kehtaisi alkaa napisemaan että en siivoa karsinaa koska maksan 20e. Silloin voi etsiä kalliimman vuokrahevosen joka todennäköisesti asuu kalliimmalla tallilla jossa ei tarvitse siivota itse. Eikö vuokrahevosen idea nimenomaan ole "omistaa" hevonen päivän ajan?

Ja hevosen omistajat voisi ymmärtää sen, että jos etsitään nimenomaan apua eikä vuokraajaa, niin bensakulujen kattaminen olisi ihan kohtuullista, jos palkkaa ei kerta makseta. Ja yleisesti kun maristaan siitä ettei ole enää entisaikojen tallityttökulttuuria, niin minusta on erittäin hyvä ettei enää orjuuteta muita (alaikäisiä) ihmisiä tekemään omia töitä. Jos hankit hevosen tai hevosia, myös ne työt on sinun vastuulla eikä jonkun joka sattuu olemaan nuorempi tai kokemattomampi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.