Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä ihmettä tehdä tälle alakuloisuudelle?

Lähettäjä: Masentunut? 
Päivämäärä:   10.12.25 16:23:52

En tiedä onko tämä masennusta vai mitä, mutta joinakin päivinä olo on ihan uupunut, alakuloinen ja ehkä jopa toivoton. En meinaa saada mitään aikaiseksi ja vaikka saankin niin en silti piristy. Joinakin päivinä jaksan paremmin ja mieliala on parempi, mutta en keksi mitään logiikkaa miksi näin on.

Miten tätä voisi kotikonstein yrittää parantaa? Saan kyllä iloa toisinaan hevostelusta mutta toisinaan sekin varsinkin lähteminen on pakkopullaa.

Re: Mitä ihmettä tehdä tälle alakuloisuudelle?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.12.25 16:30:43

Kirkasvalolamppu? Tonne pimeään on tällä hetkellä tosi vaikeaa lähteä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.25 16:36:42

Ihan aluksi voit tarkistaa ruokavaliota ja lisätä siihen reippaan annoksen D-vitamiinia (ellei ole jotain syytä sitä välttää). Vaikka 100µg päivässä, öljykapselina.

Hemoglobiini kannattaisi testauttaa. Jos et syystä tai toisesta pääse labroihin, voisitko käydä luovuttamassa verta? Siellä se selviää, ja samalla pääset (hemoglobiinin yms salliessa) pelastamaan ihmishenkiä, millä voi olla jokin arvo oloon. Toki se veren puute voi myös uuvuttaa entisestään, mutta sen pitäisi olla tilapäistä.

Saatko tarpeeksi unta?

Voit myös pohtia mitkä asiat sinua voisivat nyt vaivata. Muistatko milloin ongelma alkoi? Onko jokin muuttunut siitä, tai ennen sitä jopa?

Päivämäärä:   10.12.25 16:43:57

Vaihdevuodet, PMS?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   10.12.25 16:59:50

Me tultiin tänne pohjoiseen etsimään talvea ja lunta - kyllä kertakaikkiaan virkistää niin kroppaa kun mieltä kun on pakkasta ja lunta sataa lisää joka päivä! Se iankaikkinen vesisade ja pimeys vei kertakaikkiaan mielenkin matalaksi.

Lähettäjä: hiihoo 
Päivämäärä:   10.12.25 17:10:58

Maalaa vesivärillä ja tee palapelejä ;))
:))

Päivämäärä:   10.12.25 17:42:29

Tunnistan itsessäni ihan samat ajatukset kuin aloittaja, olen melkein 40. Elämä menee eteenpäin samaa kaavaa, samaa mössöä. Kaipaisin jotain, en oikein tiedä edes mitä. Ulospäin elämäni näyttää varmaan siltä, että energiaa riittää kuin pienessä kylässä (treenaan paljon) ja kaikki on mallillaan. Mutta sisimmässäni vallitsee tyhjyys, vaikea saada oikeasti iloa mistään. Muistan kesälomareissulta hetken, kun olo oli kepeä, iloinen ja onnellinen. Joskus tuo olotila oli se normaali, nyt normaali olotila on väsynyt, iloton, surullinen, jopa toivoton. Vähäistäkin iloa seuraa usein ajatus, että kohta on taas joku epäonni edessä ja joku asia menee pieleen.

En osaa vinkkejä antaa aloittajalle, enemmän ehkä vertaistukea. Minkä ikäinen aloittaja on?

Lähettäjä: Masentunut? 
Päivämäärä:   10.12.25 17:48:40

Kirkasvalolamppua pitää kokeilla. Olin aiemmin syksystä vielä energisempi. Nyt pimeän ja kylmän tultua olo on jotenkin huonontunut. Ei huvita tehdä mitään. Ei huvita lähteä mihinkään eikä nähdä ketään.

Minulta on aiemmin syksyllä otettu labrat (hemoglobiini, d-vitamiini, verensokeri, kilpirauhas-arvot yms) ne oli kunnossa. Minun veriryhmäni on se harvinainen, jonka varastot on aina täynnä, joten en tiedä voinko edes luovuttaa :D

Olen 30v. Toivottavasti ei vielä vaihdevuosien, mutta pikkulapsiarki ja työt kyllä uuvuttaa.

Lähettäjä: pakkomielle 
Päivämäärä:   10.12.25 17:57:52

"Turn it off"

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   11.12.25 07:51:48

Vapaaehtoistyö huonompi osaisten kanssa avaa silmät ja saa oman mielesi paremmaksi.

Lähettäjä: harkitse tarkkaan 
Päivämäärä:   11.12.25 08:01:16

Lähettäjä: K
Päivämäärä: 11.12.25 07:51:48

Vapaaehtoistyö huonompi osaisten kanssa avaa silmät ja saa oman mielesi paremmaksi.

^ Tai sitten saa oloa vaan entistä huonommaksi. Jos itsellä on huono olla, niin muiden huonossa jamassa olevien kanssa oleminen ei välttämättä aina tee hyvää. Ja pahimmillaan voi myös vaan lisätä päälle esim syyllisyyden tunnetta omasta olosta ja painetta että ”miksi masentaa, vaikka minullahan pitäisi olla kaikki hyvin noihin varrettuna” —> pahentaa aloittajan masennuksen kierrettä.

Lähettäjä: Riisi 
Päivämäärä:   11.12.25 08:04:41

Miten aloittaja nukut? Syötkö riittävästi? Onko sulla oikeasti aikaa palautua kunnolla ja annatko itsellesi luvan ihan oikeasti myös levätä ilman mitään huonoa omatuntoa taustalla kolkuttamassa? Onko sulla ystäviä?

Minun omalla kohdallani ratkaisu vastaavaan oloon löytyi ruokamäärien lisäämisestä. Olin huomaamattani yrittänyt elää pitkään liian vajaalla ravitsemuksella, vaikka kuvittelin eläväni tosi terveellisesti. Oikeasti toi mun muka terveellinen ruokavalio oli mulle aivan riittämätön, ei riittänyt bensa toimia virkeästi.

Päivämäärä:   11.12.25 08:06:07

"Vapaaehtoistyö huonompi osaisten kanssa avaa silmät ja saa oman mielesi paremmaksi."

Hienoa, että on ihmisiä, jotka haluavat ja jaksavat tehdä vapaaehtoistyötä. Olemme kuitenkin kaikki erilaisia ja omaa mieltäni ei vapaaehtoistyö pysty kääntämään ilon puolelle. Alakuloisuus on sisäsyntyistä, eikä sitä mikään ulkopuolinen asia paranna.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   11.12.25 08:24:52

Käytätkö aikaasi netin ja somen selaamiseen kuinka paljon?

Itse olen alkanut tulla siihen tulokseen että tätä ruudun tuijottamista olisi syytä vähentää. En nyt istu tuntitolkulla, mutta jotenkin tuntuu että silti ihan liikaa.

Musiikkia ja opetusmateriaalia toki sen miltä tuntuu ja tarvitsee, mutta kun huomaan r*nkkaavani jotain Iltiksen ja Hötölän sivuja vuorotellen vaikka voisi mennä tekemään muutakin, alkaa ahdistamaan..

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   11.12.25 08:51:28

Nuku paremmin. Viime yönä nukuin 9 tuntia ja todellakaan ei väsytä tänään :D Muutenkin olen alkanut nukkua yllättäen paremmin kun vain menen nukkumaan aikaisemmin.. Olen väsynyt jos unet on normaalin mittaiset mitä yleensä silloin kun on valosaa.

Itsellä auttaa myös kun syksyisin syön vitamiineja ja magnesiumia purkista. Tota magnesiumia etenkin, heti aamusta kun on syönyt aamupalan. Päivällä voi ottaa vaikka lisää. Itse pitäisi lisätä myös tuo D-vitamiini, mutta tuntuu että riittävä unikin riittää. Mutta noin ravitsemukselliselta kannalta.

Olen alkanut ajatella itsestäni kuin ajattelen hevosestani, funktionaalisemmin ja niin että koittaisin vähentää omaa stressiä ja saada riittävästi levättyä. Valon määrä vaikuttaa siihen paljon, niin on vain hyväksyttävä että näin syksyisin iltaisin on vapaa-aikaa tehdä muuta paljon vähemmän kuin kesällä, kun jaksaa vähemmillä unilla.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   12.12.25 09:40:47

Kilpirauhasen vajaatoiminta?

Päivämäärä:   12.12.25 10:58:48

En lähtisi kyllä nyt liioittelemaan millään masennuksella jne, jos olet pari kuukautta ollut väsynyt. Täällä on ihan samasta ongelmasta kärsitty, ja mitä ihmisten kanssa on tullut puhuttia, niin monella on samaa väsyneisyyttä ja alakuloisuutta. Vielä lokakuussa jaksoin itse käydä töiden jälkeen lenkillä ja urheilla, mutta sitten tuli ihme stoppi ja marras-joulukuu on mennyt sohvalla väsyneenä rötvätessä. En yleensä edes ole tähän aikaan vuodesta näin väsynyt, mutta nyt hyvä kun jaksan kotia pitää puhtaana ja käydä kaupassa. En vain jaksa!

Itse keskityn vain siihen, että jaksan työpäivät ja illat rentoudun, koska muutakaan en voi. Syön jo vitamiineja purkista ja muutenkin terveellisesti, joten sitäkään ei voi oikein parantaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.